BEZUBKA Ladislav 8.5.1926-5.8.1985

Z Personal
Ladislav BEZUBKA
Narození 8.5.1926
Místo narození Kostelec nad Černými Lesy
Úmrtí 5.8.1985
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret
80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
Citace Biografický slovník českých zemí 4, Praha 2006, s. 477
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41375

BEZUBKA, Ladislav, * 8. 5. 1926 Kostelec nad Černými Lesy, † 5. 8. 1985 Praha, klarinetista, skladatel, aranžér, vedoucí orchestru

Maturoval 1943 na obchodní akademii v Kolíně. Hře na violu se učil soukromě v Českém Brodě u Stanislava Ondříčka, pak krátce studoval hru na klarinet u Artura Holase na pražské konzervatoři. 1945 se stal členem jazzově (swingově) orientovaného orchestru Kamila Běhounka, s nímž dlouhodobě působil v Norimberku (v době mezinárodního tribunálu nad nacistickými zločinci). Hrával pak v souboru Arnošta Kavky, v souboru Studio club S. Záděry a v orchestru Ladislava Habarta, během vojenské služby v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého (1948–50). Roku 1953 sestavil vlastní soubor Ladislav Bezubka a jeho sólisté, užívající i jméno Orchestr Ladislava Bezubky. Formace získaly dobovou popularitu, stylově byly orientovány na populárnější typy amerického jazzu, zejména na dixieland B. Crosbyho. 1955 podnikl se zpěvačkou Helenou Loubalovou zájezd do SSSR, hrával též v dalších zemích tehdejšího východního bloku, ale i v Německé spolkové republice, Švédsku, Finsku. V orchestru během času působila řada hudebníků, důležitých pro vývoj českého jazzu resp. moderní populární hudby (mj. trumpetisté Václav Hybš, Jiří Jelínek, Richard Kubernát, Ivan Preis, trombonisté Ladislav Pikart, Zdeněk Pulec, pianisté Jiří Bažant, Vladimír Horčík, Jiří Šlitr, Jiří Verberger, kontrabasisté Luděk Hulan, Milan Pilar, hráči na bicí Mirek Vrba, Vladimír Žižka st., kytaristé Jiří Jirmal, Miroslav Kefurt, multiinstrumentalista Karel Velebný) a řada zpěváků různého zaměření (Richard Adam, Karel Hála, Ljuba Hermanová, Jiří Vašíček, Jitka Zelenková).

B. soubory vyvíjely bohatou a různorodou činnost: spolupracovaly s ledními revuemi, hrály na československých výstavách v zahraničí (Moskva 1955, 1960, Kyjev 1960), spolupůsobily při filmových a televizních hudbách, nahrávaly v rozhlase. Na gramofonových deskách Supraphonu v jejich podání vyšly populární tituly Blue Lou, Chinatown, Sheik of Araby, Wolverine Blues. Sám B. byl autorem skladeb Kolem dokola, LB–59, Mezi nebem a zemí, Nad Berounkou, Vyletět ven, Žádná svatba aj. Býval členem různých porot, členem umělecké rady agentury Pragokoncert, 1973 získal ocenění ministra kultury ČSR. Zatímco se ve svých začátcích soubor a jeho vedoucí zasloužili o udržení a rozvoj jazzového idiomu v nepřející době, postupně se prosadilo zaměření spíše na typ běžné spotřební produkce populární hudby; B. pak na začátku osmdesátých let činnost ze zdravotních důvodů přerušil.

L: L. Dorůžka – I. Poledňák, Československý jazz. Minulost a přítomnost, 1967; St. Titzl, L. B., in: Aktuality Melodie 1970, č. 25, s. 4; EJ, s. 44n.; Český hudební slovník osob a institucí, FF MU (internet).

Ivan Poledňák