DÍTĚ Emanuel 22.9.1862-24.7.1944

Z Personal
Emanuel DÍTĚ
Narození 22.9.1862
Místo narození Praha
Úmrtí 24.7.1944
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik

DÍTĚ, Emanuel, * 22. 9. 1862 Praha, † 24. 7. 1944 Praha, malíř

Syn malíře a fotografa Emanuela D. (1820–1872), u kterého získal první znalosti malířské techniky. 1880–82 studoval na pražské AVU u F. Čermáka a A. Lhoty, od 1882 pak díky podpoře mecenáše A. Olivy spolu s L. Maroldem na Akademii v Mnichově, nejprve u N. Gysise a O. Seitze, od 1886 v ateliéru prof. A. von Liezen-Mayera. 1889–92 jako stipendista Klárovy nadace procestoval Itálii a v Římě si zařídil ateliér v Palazzo Venezia, kde pracoval spolu s B. Knüpferem. 1903 až 1925 byl profesorem figurální kresby a malby na pražské VŠUP.

Zpočátku se věnoval historickým námětům v duchu naturalistické tendence mnichovské orientace, záhy však v D. tvorbě převážila náboženská témata. Již v Mnichově vznikl obraz sv. Jana Nepomuckého jako almužníka pro kostel tohoto světce v Kutné Hoře, objednaný A. Olivou. Během pobytu v Itálii detailně poznal díla renesančních mistrů a upoutala jej vnitřní hloubka náboženského umění. Prvního úspěchu dosáhl obrazem Stavba Hladové zdi v Praze, oceněným ČAVU a zakoupeným ministerstvem kultu a vyučování. Po návratu do Prahy 1892 pracoval zejména pro řád křižovníků s červenou hvězdou, ale i pro jiné řády a pražské kostely. Příležitostně se začal věnovat portrétu (podobizny A. Olivy, biskupa J. Doubravy, MUDr. E. Maixnera). Množství zakázek a pedagogická práce způsobily, že soudobých výstav se zúčastňoval zřídka. Dva roky byl členem SVU Mánes (1898–1900), po většinu života byl členem JUV.

D: kolektivní výstava: 67. výstava JUV, Praha, 1933; obrazy: Stavba Hladové zdi v Praze za Karla IV., 1888 (státní hrad Karlštejn); Panna Marie, královna máje, 1889–1892 (Říčany, sirotčinec A. Olivy); Sv. Bartoloměj, 1892 (Hostouň u Prahy, kostel sv. Bartoloměje); Sv. Jiří, 1894 (Praha-Hloubětín, kostel sv. Jiří); Sv. Václav, 1896 (Praha, Strakova akademie, dnes Úřad vlády ČR); Nanebevzetí P. Marie, 1896 (Zlonice, kostel Nanebevzetí P. Marie); Sv. Tři Králové na cestě (objednáno pro kostel sv. Františka při klášteře křižovníků s červenou hvězdou v Praze, dnes NG Praha); Madona (kopie obrazu z římského chrámu Santa Maria Maggiore; Velehrad, bazilika P. Marie); Pieta (Linz, Landesgalerie); Sv. Kateřina Sienská (objednáno pro klášter dominikánů v Praze, dnes Galerie moderního umění Hradec Králové).

L: Thieme – Becker 9, s. 333; J. L., Malíř E. D., in: Umění (Štenc) 16, 1944 až 1945, s. 118n.; Toman 1, s. 161n.; NEČVU 1, s. 139; Saur 28, s. 11n.; A. Filip – R. Musil, Neklidem k Bohu. Náboženské umění v Čechách a na Moravě v letech 1870–1914, 2006, passim.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Tomáš Sekyrka