FISCHER Štěpán 28.5.1905-3.9.1988

Z Personal
Štěpán Fischer
Narození 28.5.1905
Místo narození Trnava (Slovensko)
Úmrtí 3.9.1988
Místo úmrtí Praha
Povolání 36- Ostatní průmyslová odvětví

FISCHER, Štěpán, * 28. 5. 1905 Trnava (Slovensko), † 3. 9. 1988 Praha, automobilový konstruktér, účastník 2. odboje

Vystudoval strojní inženýrství na technice v Berlíně (Ing. 1933). Po návratu do Československa nastoupil v automobilovém oddělení Zbrojovky Ing. F. Janečka (JaWa) a pracoval na vývoji soutěžních motorů. 1935 se stal vedoucím vývojovým pracovníkem nově založené společnosti, která konstruovala osobní automobil FRM nekonvenční koncepce s využitím F. vlastních patentů. Vozidlo střední cenové třídy mělo kompaktní hnací agregát s napříč uloženým řadovým čtyřválcovým motorem umístěným za zadní nápravou, odpružené závěsy kol eliminující naklánění vozu v zatáčkách a proudnicovou karoserii. Během propagační jízdy po střední Evropě vzbudil prototyp vozu značný odborný i obchodní zájem. Přípravu jeho výroby, která měla být přenesena do Chrudimi, přerušila německá okupace a F. emigrace.

V exilu vstoupil do československé armády a působil v technické zbrojní službě. Po osvobození se vrátil do vlasti a do 1948 pracoval jako zástupce vedoucího konstrukce automobilů ve Zbrojovce Brno. Od 1949 byl vedoucím konstrukce n. p. Autopraga, z něhož část vývojových pracovníků přešla do nově založeného Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), kde F. vedl projekční oddělení. Od 1952 byl vedoucím výzkumným pracovníkem v pražském závodě ČKD Stalingrad. Začal se zabývat výzkumem a vývojem kluzných ložisek pro vysoké otáčky a hydrodynamickou regulací tepelných motorů.

L: -ISK-, Prototyp automobilu FRM, in: Automobil 30, 1986, č. 4, s. 26–27.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Ladislav Mergl