DOUBA Josef 15.5.1866-8.4.1928: Porovnání verzí
(DOUBA_Josef_15.5.1866-8.4.1928) |
Bez shrnutí editace |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 15.5.1866 | | datum narození = 15.5.1866 | ||
| místo narození = | | místo narození = Divišov u Benešova | ||
| datum úmrtí = 8.4.1928 | | datum úmrtí = 8.4.1928 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Domažlice | ||
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | | citace = Biografický slovník českých zemí 14, Praha 2011, s. 339 | ||
}} | |||
'''DOUBA, Josef''', ''* 15. 5. 1866 Divišov u Benešova, † 8. 4. 1928 Domažlice, malíř'' | |||
Absolvoval 1881–91 pražskou Akademii výtvarných umění. | |||
Nejprve studoval v ateliéru historické a náboženské malby | |||
Františka Sequense, 1887 přešel k Maxmiliánu Pirnerovi, | |||
u něhož se spřátelil s Luďkem Maroldem a společně nastoupili | |||
cestu žánrového realismu. Na studijních cestách navštívil Itálii, | |||
Berlín, Drážďany a Mnichov, trvale ho ovlivnilo především | |||
mnichovské školení. Ještě za studií se představil plátnem ''Svatojanská pouť na Karlově mostě'' (1888), v němž dobová kritika spatřovala vykročení české malby směrem ke courbetovskému | |||
realismu. Za D. pražského působení vznikly velké historické | |||
práce a obraz ''Nymfa a satyr'', ovlivněný názorem Pirnerovým, | |||
dále oleje ''Pražský Salon'' (1889), ''Na táčkách'' (1891), ''Návštěva'', | |||
''Nový svět'', ''Povodeň v Praze'', rozvíjející žánrovou malbu města | |||
modernějšími prostředky. Očekávání kritiky nesplnil. Brzy | |||
přesídlil do Českých Budějovic a odtud do Domažlic, kde se | |||
jako první český malíř zaměřil na žánr z chodského venkova. | |||
Četnými malbami zachytil v autentickém prostředí život, folklorní | |||
tradice a práci chodského lidu. D. tvorba se stala i etnografickým | |||
dokumentem. V dívčí podobizně a knižní ilustraci | |||
zcela podléhal dobové konvenci. Ceněny byly jeho kresby tuší. | |||
'''L:''' OSN 7, s. 877; MSN 2, s. 363; Toman 1, s. 172; J. Čedík, Zemřel malíř | |||
J. D., in: Národní listy 11. 4. 1928, s. 6. | |||
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/66263 Bibliografie dějin Českých zemí] | |||
Martin Kučera | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
[[Kategorie:1866]] | [[Kategorie:1866]] | ||
[[Kategorie:Divišov]] | |||
[[Kategorie:1928]] | [[Kategorie:1928]] | ||
[[Kategorie:Domažlice]] | |||
<gallery> | |||
Douba Josef navrat domu.jpg|Návrat domů | |||
Douba Josef na prochazce.jpg|Na procházce | |||
</gallery> |
Aktuální verze z 3. 1. 2020, 12:13
Josef DOUBA | |
![]() | |
Narození | 15.5.1866 |
---|---|
Místo narození | Divišov u Benešova |
Úmrtí | 8.4.1928 |
Místo úmrtí | Domažlice |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 14, Praha 2011, s. 339 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45751 |
DOUBA, Josef, * 15. 5. 1866 Divišov u Benešova, † 8. 4. 1928 Domažlice, malíř
Absolvoval 1881–91 pražskou Akademii výtvarných umění. Nejprve studoval v ateliéru historické a náboženské malby Františka Sequense, 1887 přešel k Maxmiliánu Pirnerovi, u něhož se spřátelil s Luďkem Maroldem a společně nastoupili cestu žánrového realismu. Na studijních cestách navštívil Itálii, Berlín, Drážďany a Mnichov, trvale ho ovlivnilo především mnichovské školení. Ještě za studií se představil plátnem Svatojanská pouť na Karlově mostě (1888), v němž dobová kritika spatřovala vykročení české malby směrem ke courbetovskému realismu. Za D. pražského působení vznikly velké historické práce a obraz Nymfa a satyr, ovlivněný názorem Pirnerovým, dále oleje Pražský Salon (1889), Na táčkách (1891), Návštěva, Nový svět, Povodeň v Praze, rozvíjející žánrovou malbu města modernějšími prostředky. Očekávání kritiky nesplnil. Brzy přesídlil do Českých Budějovic a odtud do Domažlic, kde se jako první český malíř zaměřil na žánr z chodského venkova. Četnými malbami zachytil v autentickém prostředí život, folklorní tradice a práci chodského lidu. D. tvorba se stala i etnografickým dokumentem. V dívčí podobizně a knižní ilustraci zcela podléhal dobové konvenci. Ceněny byly jeho kresby tuší.
L: OSN 7, s. 877; MSN 2, s. 363; Toman 1, s. 172; J. Čedík, Zemřel malíř J. D., in: Národní listy 11. 4. 1928, s. 6.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Martin Kučera
-
Návrat domů
-
Na procházce