BAVORYŇSKÝ z Bavoryně Benedikt †22.8.1535: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BAVORYŇSKÝ_Benedikt_1490-2.8.1535)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Benedikt BAVORYŇSKÝ
| jméno = Benedikt BAVORYŇSKÝ z Bavoryně
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1490
| datum narození = ?
| místo narození =  
| místo narození = Turnov
| datum úmrtí = 2.8.1535
| datum úmrtí = 22.8.1535
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = ? Mladá Boleslav
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Benedikt BAVORYŇSKÝ
}}
 
'''BAVORYŇSKÝ z Bavoryně, Benedikt''' ''(též Beneš z Vlčího Pole), * ? Turnov, † 22. 8. 1535 ? Mladá Boleslav, biskup jednoty bratrské''
 
Jeden z mála bratrských kněží rytířského původu. Jeho rod
používal přídomku z Vlčího Pole (lokalita s tímto názvem se nachází poblíž Dolního Bousova), B. sám však pocházel
z Turnova. Knězem jednoty bratrské se stal 1521. Vzdělání
získal na univerzitě v saském Wittenbergu. Své teologické
názory dále prohluboval v diskusích s bratrem Lukášem,
význačným teologem jednoty bratrské, s nímž byl v kontaktu
již od 1510. Po celý život udržoval písemný kontakt s Filipem
Melanchtonem, profesorem univerzity ve Wittenbergu.
Účastnil se teologické korespondence jednoty s Martinem
Lutherem, jehož byl stoupencem. 1532 byl zvolen na synodě
v Brandýse nad Orlicí seniorem jednoty. Odmítal opětovné
zavedení církevního roku, které zastával bratr Lukáš. Vyslovil
se pouze pro zachování svátků spojených s životem Ježíše
Krista. B. spis ''Čtyř'' ''bratří'' ''rozmlouvání'' ''o spasení'' ''celém'' se stal
základem budoucího bratrského katechismu. Dalším stěžejním
dílem B. je ''Kniha o'' ''pravém'' ''náboženství'' ''křesťanském'',
která vyšla až po jeho smrti 1543. Zabýval se v ní především
postavením křesťana v rámci sboru (jednoty). Podle jeho
názoru měl být život věřícího jednotlivce pevně spojen
s životem církve a ostatních bližních. Křesťan má Boha následovat
tím, že miluje své bližní a nenávidí zlo. B. zároveň
vyzýval k odpovědnosti věřících za správu církevní obce,
kterou rovněž chápal jako službu bližním. Vzdělání ho výrazně
přiblížilo německé reformaci, a to zejména myšlenkám
Lutherovým. Po jeho smrti se písemný styk jednoty bratrské
s německými reformátory přesunul ze sboru Boleslavského
na Litomyšlský.
 
'''D:''' Čtyř bratří rozmlouvání o spasení celém; Rozmlouvání společné čtyř
Bratří o pravém a gruntovním požívání jistého spasení v pokoji svědomí
dobrého; Kniha o pravém náboženství křesťanském.
 
'''L:''' OSN 3, s. 526; Jireček 1, s. 52n.; R. Říčan, Dějiny Jednoty bratrské, 1957;
A. Molnár – N. Rejchrtová – L. Rejchrt, Slovem obnovená, 1977, s. 188n.;
A. Molnár, Boleslavští bratří, 1952.
 
Eva Doležalová
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:Turnov]]
[[Kategorie:1490]]
[[Kategorie:1535]]
[[Kategorie:1535]]
[[Kategorie:Mladá Boleslav]]

Verze z 11. 5. 2016, 08:50

Benedikt BAVORYŇSKÝ z Bavoryně
Narození ?
Místo narození Turnov
Úmrtí 22.8.1535
Místo úmrtí ? Mladá Boleslav
Povolání 49- Náboženský nebo církevní činitel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40540

BAVORYŇSKÝ z Bavoryně, Benedikt (též Beneš z Vlčího Pole), * ? Turnov, † 22. 8. 1535 ? Mladá Boleslav, biskup jednoty bratrské

Jeden z mála bratrských kněží rytířského původu. Jeho rod používal přídomku z Vlčího Pole (lokalita s tímto názvem se nachází poblíž Dolního Bousova), B. sám však pocházel z Turnova. Knězem jednoty bratrské se stal 1521. Vzdělání získal na univerzitě v saském Wittenbergu. Své teologické názory dále prohluboval v diskusích s bratrem Lukášem, význačným teologem jednoty bratrské, s nímž byl v kontaktu již od 1510. Po celý život udržoval písemný kontakt s Filipem Melanchtonem, profesorem univerzity ve Wittenbergu. Účastnil se teologické korespondence jednoty s Martinem Lutherem, jehož byl stoupencem. 1532 byl zvolen na synodě v Brandýse nad Orlicí seniorem jednoty. Odmítal opětovné zavedení církevního roku, které zastával bratr Lukáš. Vyslovil se pouze pro zachování svátků spojených s životem Ježíše Krista. B. spis Čtyř bratří rozmlouvání o spasení celém se stal základem budoucího bratrského katechismu. Dalším stěžejním dílem B. je Kniha o pravém náboženství křesťanském, která vyšla až po jeho smrti 1543. Zabýval se v ní především postavením křesťana v rámci sboru (jednoty). Podle jeho názoru měl být život věřícího jednotlivce pevně spojen s životem církve a ostatních bližních. Křesťan má Boha následovat tím, že miluje své bližní a nenávidí zlo. B. zároveň vyzýval k odpovědnosti věřících za správu církevní obce, kterou rovněž chápal jako službu bližním. Vzdělání ho výrazně přiblížilo německé reformaci, a to zejména myšlenkám Lutherovým. Po jeho smrti se písemný styk jednoty bratrské s německými reformátory přesunul ze sboru Boleslavského na Litomyšlský.

D: Čtyř bratří rozmlouvání o spasení celém; Rozmlouvání společné čtyř Bratří o pravém a gruntovním požívání jistého spasení v pokoji svědomí dobrého; Kniha o pravém náboženství křesťanském.

L: OSN 3, s. 526; Jireček 1, s. 52n.; R. Říčan, Dějiny Jednoty bratrské, 1957; A. Molnár – N. Rejchrtová – L. Rejchrt, Slovem obnovená, 1977, s. 188n.; A. Molnár, Boleslavští bratří, 1952.

Eva Doležalová