CVĚTAJEVA Marina Ivanovna 8.10.1892-31.8.1941: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(CVĚTAJEVA_Marina_8.10.1892-31.8.1941)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Marina CVĚTAJEVA
| jméno = Marina Ivanovna CVĚTAJEVA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 8.10.1892
| datum narození = 26.9./8.10.1892
| místo narození =  
| místo narození = Moskva (Rusko)
| datum úmrtí = 31.8.1941
| datum úmrtí = 31.8.1941
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Jelabuga (Rusko)
| povolání = 63- Spisovatel
| povolání = 63- Spisovatel
64- Překladatel
64- Překladatel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Marina CVĚTAJEVA
}}
'''CVĚTAJEVA, Marina Ivanovna''' ''(též CVETAJEVA, CVĚTAJEVOVÁ, CVETAJEVOVÁ), * 26. 9./8. 10. 1892 Moskva (Rusko), † 31. 8. 1941 Jelabuga (Rusko), básnířka''


== Literatura ==
Otec, profesor moskevské univerzity Ivan V. Cvětajev, byl
klasickým filologem a historikem umění, matka klavíristkou.
V době gymnaziálních studií podnikla C. cesty do západoevropských
zemí. Debutovala 1910 básnickou sbírkou ''Večernij''
''albom (Večerní album).'' K říjnové revoluci 1917 zaujala
odmítavý postoj, manžel Sergej J. Efron (1893–1941),
za něhož se 1912 provdala, bojoval v občanské válce na straně
bílých. 1922 ho následovala spolu s dcerou Ariadnou
(1912–1975) do emigrace v Československu. Od 1. 8. 1922
do 31. 10. 1925 žila v Praze a v nedalekém Jílovišti, v Černošicích
a Všenorech. Tam se 1925 narodil syn Georgij. Poté
přesídlila do Paříže, kde nadále pobírala finanční podporu
československého ministerstva zahraničních věcí. Doufala,
že ve Francii najde nové publikační možnosti a širší čtenářskou
obec, avšak po počátečním příznivém přijetí vznikl
mezi ní a kruhy udávajícími v emigraci tón napjatý vztah.
Projevil se i v negativních recenzích básnické sbírky ''Posle Rossii''
(''Po Rusku'', 1928), poslední C. knihy vydané za života. Její
materiální situace se zhoršila po 1932, kdy zanikl pražský
ruský literární časopis ''Volja Rossii'', v němž do té doby stále
publikovala. Začala se proto více věnovat próze, kterou snadněji
uveřejňovala a za niž byla lépe honorována. Osamělost,
nouze, stesk po domově a duševní stísněnost z manželovy
spolupráce se sovětskou tajnou policií NKVD ji přiměly vrátit
se v červnu 1939 spolu se synem do SSSR, kam již 1937
odjel manžel s dcerou. V Moskvě se jí nepodařilo existenčně
zakotvit, usadila se proto s rodinou v Bolševu u Moskvy a živořila
jako překladatelka. V druhé polovině roku 1939 byli
zatčeni dcera a manžel (zastřelen 16. 10. 1941), po německém
útoku na SSSR C. evakuovala do Jelabugy v Tatarstánu,
kde spáchala sebevraždu. Syn Georgij padl na frontě 1944.
 
Svou tvorbou se C. zařadila mezi nejpozoruhodnější básnické
zjevy ve světové poezii 20. století. Přirozené osobní
i umělecké odbojnosti a stálému střetávání s okolním světem
odpovídal rovněž osobitý styl její úderné, energické poezie.
Během let strávených v Praze a v jejím okolí vytvořila mj.
díla ''Poema gory (Poema hory)'' a ''Poema konca (Poema konce),
''spojená tematicky s pražským místopisem, ve kterých jako
jedna z mála dokázala proniknout do duše a atmosféry Prahy
a neopakovatelně ji ve svých verších zvěčnit. Svůj vztah k českému
národu projevila básnickým cyklem ''Stichi k Čechii''
(''Verše k Čechám''), napsaným krátce před návratem do vlasti
v době mnichovského diktátu a začátku nacistické okupace.
V Praze navázala přátelství se spisovatelkou a překladatelkou
Annou Teskovou, s níž až do 1939 udržovala korespondenci,
prozrazující mnohé o životních podmínkách a vnitřním
světě básnířky. Na domě jejího pražského pobytu ve Švédské
ulici č. 51 byla v prosinci 1989 odhalena pamětní deska.
 
'''D:''' Večernij al’bom, Moskva 1910; Volšebnyj fonar’, Moskva 1912; Versty 1,
Moskva 1916; Car’-devica, Petěrburg 1922; Konec Kazanovy, Moskva 1922;
Razluka, Moskva 1922; Remeslo, Berlin 1922; Stichi k Bloku, Berlin 1922;
Moloděc, 1924; Krysolov, Paříž 1925; Posle Rossii, Paříž 1928; Černé slunce,
1967; Pis’ma k A. Teskovoj, 1967; Pražské vigilie, 1969; Básník a čas, 1970;
Pokus o žárlivost, 1970; Hodina duše, 1971; Já a mé srdce, 1981; Poéma
konce, 1982; Sonička, Bratislava 1983; M. C., B. Pasternak, R. M. Rilke,
Korespondence, 1986; Začarovaný kruh, 1987; Konec Casanovy, 1988; Poema
hory, 1992; Lichý střevíc, 1996; Vyznání na dálku, 1997; Pij, duše, co
hrdlo ráčí, 2005.
 
'''L:''' T. Korjakinová – M. Nedvědová – G. Vaněčková, M. C. a Praha, 1984,
1992; O. Uličná, Pražské poemy M. C. a jejich překlady do češtiny, 1991;
Dni M. C. – Všenory 2000, novyje rezul’taty issledovanij, meždunarodnaja
konferencija (sborník z konference uspoř. ve Všenorech 2000), 2002;
G. Vaněčková, Letopis’ bytija i byta. M. C. v Čechii, 2006.
 
'''P:''' LA PNP Praha (dopisy Anně Teskové 1922–1939); Státní ústřední literární
archiv Moskva; Biografický archiv ÚČL Praha.
 
Jiří Vacek
   
   
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
Řádek 19: Řádek 90:


[[Kategorie:1892]]
[[Kategorie:1892]]
[[Kategorie:Moskva]]
[[Kategorie:1941]]
[[Kategorie:1941]]
[[Kategorie:Jelabuga]]

Verze z 12. 11. 2016, 15:29

Marina Ivanovna CVĚTAJEVA
Narození 26.9./8.10.1892
Místo narození Moskva (Rusko)
Úmrtí 31.8.1941
Místo úmrtí Jelabuga (Rusko)
Povolání

63- Spisovatel

64- Překladatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44238

CVĚTAJEVA, Marina Ivanovna (též CVETAJEVA, CVĚTAJEVOVÁ, CVETAJEVOVÁ), * 26. 9./8. 10. 1892 Moskva (Rusko), † 31. 8. 1941 Jelabuga (Rusko), básnířka

Otec, profesor moskevské univerzity Ivan V. Cvětajev, byl klasickým filologem a historikem umění, matka klavíristkou. V době gymnaziálních studií podnikla C. cesty do západoevropských zemí. Debutovala 1910 básnickou sbírkou Večernij albom (Večerní album). K říjnové revoluci 1917 zaujala odmítavý postoj, manžel Sergej J. Efron (1893–1941), za něhož se 1912 provdala, bojoval v občanské válce na straně bílých. 1922 ho následovala spolu s dcerou Ariadnou (1912–1975) do emigrace v Československu. Od 1. 8. 1922 do 31. 10. 1925 žila v Praze a v nedalekém Jílovišti, v Černošicích a Všenorech. Tam se 1925 narodil syn Georgij. Poté přesídlila do Paříže, kde nadále pobírala finanční podporu československého ministerstva zahraničních věcí. Doufala, že ve Francii najde nové publikační možnosti a širší čtenářskou obec, avšak po počátečním příznivém přijetí vznikl mezi ní a kruhy udávajícími v emigraci tón napjatý vztah. Projevil se i v negativních recenzích básnické sbírky Posle Rossii (Po Rusku, 1928), poslední C. knihy vydané za života. Její materiální situace se zhoršila po 1932, kdy zanikl pražský ruský literární časopis Volja Rossii, v němž do té doby stále publikovala. Začala se proto více věnovat próze, kterou snadněji uveřejňovala a za niž byla lépe honorována. Osamělost, nouze, stesk po domově a duševní stísněnost z manželovy spolupráce se sovětskou tajnou policií NKVD ji přiměly vrátit se v červnu 1939 spolu se synem do SSSR, kam již 1937 odjel manžel s dcerou. V Moskvě se jí nepodařilo existenčně zakotvit, usadila se proto s rodinou v Bolševu u Moskvy a živořila jako překladatelka. V druhé polovině roku 1939 byli zatčeni dcera a manžel (zastřelen 16. 10. 1941), po německém útoku na SSSR C. evakuovala do Jelabugy v Tatarstánu, kde spáchala sebevraždu. Syn Georgij padl na frontě 1944.

Svou tvorbou se C. zařadila mezi nejpozoruhodnější básnické zjevy ve světové poezii 20. století. Přirozené osobní i umělecké odbojnosti a stálému střetávání s okolním světem odpovídal rovněž osobitý styl její úderné, energické poezie. Během let strávených v Praze a v jejím okolí vytvořila mj. díla Poema gory (Poema hory) a Poema konca (Poema konce), spojená tematicky s pražským místopisem, ve kterých jako jedna z mála dokázala proniknout do duše a atmosféry Prahy a neopakovatelně ji ve svých verších zvěčnit. Svůj vztah k českému národu projevila básnickým cyklem Stichi k Čechii (Verše k Čechám), napsaným krátce před návratem do vlasti v době mnichovského diktátu a začátku nacistické okupace. V Praze navázala přátelství se spisovatelkou a překladatelkou Annou Teskovou, s níž až do 1939 udržovala korespondenci, prozrazující mnohé o životních podmínkách a vnitřním světě básnířky. Na domě jejího pražského pobytu ve Švédské ulici č. 51 byla v prosinci 1989 odhalena pamětní deska.

D: Večernij al’bom, Moskva 1910; Volšebnyj fonar’, Moskva 1912; Versty 1, Moskva 1916; Car’-devica, Petěrburg 1922; Konec Kazanovy, Moskva 1922; Razluka, Moskva 1922; Remeslo, Berlin 1922; Stichi k Bloku, Berlin 1922; Moloděc, 1924; Krysolov, Paříž 1925; Posle Rossii, Paříž 1928; Černé slunce, 1967; Pis’ma k A. Teskovoj, 1967; Pražské vigilie, 1969; Básník a čas, 1970; Pokus o žárlivost, 1970; Hodina duše, 1971; Já a mé srdce, 1981; Poéma konce, 1982; Sonička, Bratislava 1983; M. C., B. Pasternak, R. M. Rilke, Korespondence, 1986; Začarovaný kruh, 1987; Konec Casanovy, 1988; Poema hory, 1992; Lichý střevíc, 1996; Vyznání na dálku, 1997; Pij, duše, co hrdlo ráčí, 2005.

L: T. Korjakinová – M. Nedvědová – G. Vaněčková, M. C. a Praha, 1984, 1992; O. Uličná, Pražské poemy M. C. a jejich překlady do češtiny, 1991; Dni M. C. – Všenory 2000, novyje rezul’taty issledovanij, meždunarodnaja konferencija (sborník z konference uspoř. ve Všenorech 2000), 2002; G. Vaněčková, Letopis’ bytija i byta. M. C. v Čechii, 2006.

P: LA PNP Praha (dopisy Anně Teskové 1922–1939); Státní ústřední literární archiv Moskva; Biografický archiv ÚČL Praha.

Jiří Vacek