ČAPEK Jan Blahoslav 6.11.1903-10.9.1982: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ČAPEK_Jan_Blahoslav_6.11.1903-10.9.1982)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 10: Řádek 10:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan Blahoslav ČAPEK
}}
'''ČAPEK, Jan Blahoslav''', ''* 6. 11. 1903 Třebechovice pod Orebem, † 10. 9. 1982 Praha, pedagog, literární historik, spisovatel, překladatel''
 
Narodil se v rodině evangelického kněze Josefa Č.
(1865–1962). Jeho strýc Stanislav Č. byl evangelickým
teologem. Bratr Milič Č. (1909–1997) působil jako filozof
a profesor na univerzitě v Bostonu (USA), Vladimír Č. byl
evangelickým seniorem. Obecnou školu vychodil Č. v rodišti,
po otcově přeložení začal studovat na reálném gymnáziu
v Pardubicích, pokračoval v Hradci Králové a 1923 maturoval
v Rychnově nad Kněžnou. 1923–27 poslouchal češtinu
a angličtinu na Filozofické fakultě UK u profesorů Jaroslava
Vlčka, Emila Smetánky, Viléma Mathesia, Jana Jakubce
a Miloslava Hýska. 1927 obhájil pod Hýskovým vedením
doktorskou disertaci ''Tvůrčí básnické dílo J. V. Sládka''. Paralelně
vystudoval Státní knihovnickou školu, 1927–29 začínal
jako knihovník seniorátu Českobratrské církve evangelické,
1930–36 redigoval církevní orgán ''Kostnické jiskry'', 1935–39
byl tajemníkem Extenzí vysokých škol, 1938–39 referentem
ministerstva zahraničí. Od 1930 vyučoval české literatuře
na Husově evangelické bohoslovecké fakultě. Na FF UK se
1934 habilitoval dílem ''Československá literatura toleranční''. Za
protektorátu přijal zaměstnání v lexikografické a bibliografické
komisi ČAVU a 1941/42 učil na konzervatoři, 1944–45
byl pracovně nasazen. Po osvobození zahájil kurs literárních
dějin na Vysoké škole obchodní, 1945 obdržel jmenování
řádným profesorem české literatury na FF UK. V období
50. let odolal tlaku, aby vystoupil z církve, i za cenu ústupu
do vědeckého ústraní. 1959 byl donucen fakultu opustit.
Do 1962 působil jako vědecký pracovník v Památníku národního
písemnictví, 1962–68 v Ústavu dějin UK. Tehdy
se koncentroval na komeniologický výzkum, v němž dosáhl
mezinárodního ohlasu. Podnikl studijní a přednášková turné
po anglických, švýcarských, švédských, polských, italských
a indických univerzitách. Na jaře 1968 se směl vrátit na FF
UK, v rámci rehabilitace se mu dostalo vědecké hodnosti
DrSc., 1971 byl penzionován. Od 1930 byl ženatý s Vlastou,
roz. Dufkovou (1907–1980), jež pod pseudonymem Horská
publikovala román a básnickou sbírku. Manželství bylo rozvedeno
1956. Podruhé se oženil s komenioložkou Dagmar,
roz. Votrubovou (* 1925). Z prvního manželství měl dceru
Janu (* 1929), provd. Pařízkovou, která působila jako obezitoložka,
z druhého manželství dcery Blanku (* 1958), provd.
Knotkovou, bengalistku, a Violu (* 1966), provd. Parente,
ugrofinistku.
 
Č. se zařadil k nejvýznamnějším literárním historikům evangelické
náboženské orientace. Metodologicky vyšel z pozitivismu,
jak dokládá jeho zpracování slovakistických pasáží
v Jakubcových ''Dějinách literatury české''. Záhy však položil
důraz především na mravní hodnotu a metafyzický přesah
slovesné tvorby, na spojení uměleckého tvaru s ideou a životní
reality s literárním vyjádřením. Tento přístup byl patrný
už u odborné prvotiny ''Henrik Ibsen a nemoc Evropy'' (1928).
Později se soustředil na českou i na slovenskou a anglickou
literaturu. Byl přesvědčen o kontinuitě humanisticko-reformačního
odkazu jak v české a slovenské kultuře, tak o duchovním
sepětí Čechů a Slováků. V závažné sondě ''Augustin Doležal a jeho Tragoedia'' (1931) představil dílo klíčového autora evangelické poezie na Slovensku. Syntetický charakter
měla dvousvazková monografie ''Československá literatura reformační 1781–1861'' (1933), v níž zpracoval veškerou literaturu české a slovenské provenience po tolerančním patentu.
Na základě toho vzniklo nepřesné tvrzení o Č. programovém
čechoslovakismu, přičemž obsah jeho slovakistických
studií netvořila problematika národnostní, nýbrž tvorba
slovenských evangelíků, v první řadě píšících bibličtinou.
Na ideový obsah beletrie upřel pozornost ve studii ''Duch české''
''literatury předbřeznové a předmájové'' (1938), na aktuální
podněty reagoval objevnou knihou o inspirující síle tradice
národní brannosti (''Zápas o svobodu v zrcadle československé''
''literatury'', 1938). Dobově významná byla studie ''Jiří z Poděbrad''
''v české literatuře'' (1940), názory katolických historiků
na baroko korigoval v triptychu ''Z kulturních dějin českých''
''17. a 18. století'' (1940). Studentům určil přehled ''Profil české''
''poezie a prózy od roku 1918'' (1947), o rok později vydal soubor
vlastních literárně historických statí a kritik ''Záření ducha''
''a slova'', v němž formuloval své badatelské krédo. Reformací
se zabýval ve studiích ''Duch a odkaz československé reformace''
(1951) a Betlé''mská kaple v české literatuře'' (1952). Polemické
''Dvě kapitoly o baroku'' uveřejnil 1967, studii ''Paradox české renesance''
publikoval 1975 v Neapoli a pod pseudonymem Roald
Jasen vydal v samizdatu historicko-filozofický esej ''Zápas''
''o nové lidství a program nového českoslovenství'' (1980, knižně
2004), v němž navázal na podněty T. G. Masaryka, akcentoval
nutnost prolnutí české a slovenské duchovnosti a formuloval
vlastní koncept teorie anthropismu jako moderního
všelidství. Posmrtně vyšel výběr z komeniologických studií
''Několik pohledů na Komenského'' (2004).
 
Duchovní obsah měla i poezie (''Slovo nad světlem'', 1929, ''Boj o milost'', 1931, parafráze ''Písně písní'', 1931), v próze se tematicky
zaměřil na bělohorskou porážku a počátek rekatolizace
(''Zlomený kmen'', 1925, ''Setkání'', 1936). Vrcholem beletristické
snahy byla novela ''Za jazyk přibitý'' (1970), znovuobjevující
osudy staroměstského písaře Mikuláše Diviše, popraveného
1621. Překládal z latiny (Jan Campanus Vodňanský, Vavřinec
z Březové) a časopisecky z angličtiny (Poe, Brook), doslovy
komentoval anglickou i českou prózu. Podílel se na řadě
sborníků, edičních řad, vydal antologii ''Hviezdoslav'' (1949),
přispíval do mnoha českých, slovenských i zahraničních periodik.
Jeho časopisecké dílo čeká na vydání, podobně jako
filozofický rukopis ''Anthropismus – O nový humanismus''.
 
'''L:''' Kunc 1, s. 69; Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 55n.; LČL 1, s. 376n.;
SČS 1, s. 96n.; SČF, s. 76n.; D. Čapková, J. B. Č., 1992; ČBS, s. 87; OSND
1/2, s. 1003; MČE 1, s. 759; Tomeš 1, s. 182; J. B. Č. Jubilejní sborník
1903–2003 (ed. D. Čapková), 2004.
 
'''P:''' písemná pozůstalost v majetku rodiny; Biografický archiv ÚČL Praha.
 
Martin Kučera


== Literatura ==
  ČBS, 87; SDLČ 732; OSN Dod I-2, 1003; PE I, 189; KK I, 124; MČE I, 759; Čes. biogr I, SČL, 54; LČL 1, 376-377; SČS, 55-56; PSN I, 363; PDČSD I, 396; CAVU 75; Rychnov, 74; LHK, 17; ČFil/20, 24-25; SČF 76;
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:65- Literární historik, kritik nebo teoretik]]
[[Kategorie:65- Literární historik, kritik nebo teoretik]]
Řádek 19: Řádek 123:


[[Kategorie:1903]]
[[Kategorie:1903]]
[[Kategorie:Třebechovice_pod_Orebem]]
[[Kategorie:Třebechovice pod Orebem]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 18. 11. 2016, 08:02

Jan Blahoslav ČAPEK
Narození 6.11.1903
Místo narození Třebechovice pod Orebem
Úmrtí 10.9.1982
Místo úmrtí Praha
Povolání

65- Literární historik, kritik nebo teoretik

64- Překladatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44469

ČAPEK, Jan Blahoslav, * 6. 11. 1903 Třebechovice pod Orebem, † 10. 9. 1982 Praha, pedagog, literární historik, spisovatel, překladatel

Narodil se v rodině evangelického kněze Josefa Č. (1865–1962). Jeho strýc Stanislav Č. byl evangelickým teologem. Bratr Milič Č. (1909–1997) působil jako filozof a profesor na univerzitě v Bostonu (USA), Vladimír Č. byl evangelickým seniorem. Obecnou školu vychodil Č. v rodišti, po otcově přeložení začal studovat na reálném gymnáziu v Pardubicích, pokračoval v Hradci Králové a 1923 maturoval v Rychnově nad Kněžnou. 1923–27 poslouchal češtinu a angličtinu na Filozofické fakultě UK u profesorů Jaroslava Vlčka, Emila Smetánky, Viléma Mathesia, Jana Jakubce a Miloslava Hýska. 1927 obhájil pod Hýskovým vedením doktorskou disertaci Tvůrčí básnické dílo J. V. Sládka. Paralelně vystudoval Státní knihovnickou školu, 1927–29 začínal jako knihovník seniorátu Českobratrské církve evangelické, 1930–36 redigoval církevní orgán Kostnické jiskry, 1935–39 byl tajemníkem Extenzí vysokých škol, 1938–39 referentem ministerstva zahraničí. Od 1930 vyučoval české literatuře na Husově evangelické bohoslovecké fakultě. Na FF UK se 1934 habilitoval dílem Československá literatura toleranční. Za protektorátu přijal zaměstnání v lexikografické a bibliografické komisi ČAVU a 1941/42 učil na konzervatoři, 1944–45 byl pracovně nasazen. Po osvobození zahájil kurs literárních dějin na Vysoké škole obchodní, 1945 obdržel jmenování řádným profesorem české literatury na FF UK. V období 50. let odolal tlaku, aby vystoupil z církve, i za cenu ústupu do vědeckého ústraní. 1959 byl donucen fakultu opustit. Do 1962 působil jako vědecký pracovník v Památníku národního písemnictví, 1962–68 v Ústavu dějin UK. Tehdy se koncentroval na komeniologický výzkum, v němž dosáhl mezinárodního ohlasu. Podnikl studijní a přednášková turné po anglických, švýcarských, švédských, polských, italských a indických univerzitách. Na jaře 1968 se směl vrátit na FF UK, v rámci rehabilitace se mu dostalo vědecké hodnosti DrSc., 1971 byl penzionován. Od 1930 byl ženatý s Vlastou, roz. Dufkovou (1907–1980), jež pod pseudonymem Horská publikovala román a básnickou sbírku. Manželství bylo rozvedeno 1956. Podruhé se oženil s komenioložkou Dagmar, roz. Votrubovou (* 1925). Z prvního manželství měl dceru Janu (* 1929), provd. Pařízkovou, která působila jako obezitoložka, z druhého manželství dcery Blanku (* 1958), provd. Knotkovou, bengalistku, a Violu (* 1966), provd. Parente, ugrofinistku.

Č. se zařadil k nejvýznamnějším literárním historikům evangelické náboženské orientace. Metodologicky vyšel z pozitivismu, jak dokládá jeho zpracování slovakistických pasáží v Jakubcových Dějinách literatury české. Záhy však položil důraz především na mravní hodnotu a metafyzický přesah slovesné tvorby, na spojení uměleckého tvaru s ideou a životní reality s literárním vyjádřením. Tento přístup byl patrný už u odborné prvotiny Henrik Ibsen a nemoc Evropy (1928). Později se soustředil na českou i na slovenskou a anglickou literaturu. Byl přesvědčen o kontinuitě humanisticko-reformačního odkazu jak v české a slovenské kultuře, tak o duchovním sepětí Čechů a Slováků. V závažné sondě Augustin Doležal a jeho Tragoedia (1931) představil dílo klíčového autora evangelické poezie na Slovensku. Syntetický charakter měla dvousvazková monografie Československá literatura reformační 1781–1861 (1933), v níž zpracoval veškerou literaturu české a slovenské provenience po tolerančním patentu. Na základě toho vzniklo nepřesné tvrzení o Č. programovém čechoslovakismu, přičemž obsah jeho slovakistických studií netvořila problematika národnostní, nýbrž tvorba slovenských evangelíků, v první řadě píšících bibličtinou. Na ideový obsah beletrie upřel pozornost ve studii Duch české literatury předbřeznové a předmájové (1938), na aktuální podněty reagoval objevnou knihou o inspirující síle tradice národní brannosti (Zápas o svobodu v zrcadle československé literatury, 1938). Dobově významná byla studie Jiří z Poděbrad v české literatuře (1940), názory katolických historiků na baroko korigoval v triptychu Z kulturních dějin českých 17. a 18. století (1940). Studentům určil přehled Profil české poezie a prózy od roku 1918 (1947), o rok později vydal soubor vlastních literárně historických statí a kritik Záření ducha a slova, v němž formuloval své badatelské krédo. Reformací se zabýval ve studiích Duch a odkaz československé reformace (1951) a Betlémská kaple v české literatuře (1952). Polemické Dvě kapitoly o baroku uveřejnil 1967, studii Paradox české renesance publikoval 1975 v Neapoli a pod pseudonymem Roald Jasen vydal v samizdatu historicko-filozofický esej Zápas o nové lidství a program nového českoslovenství (1980, knižně 2004), v němž navázal na podněty T. G. Masaryka, akcentoval nutnost prolnutí české a slovenské duchovnosti a formuloval vlastní koncept teorie anthropismu jako moderního všelidství. Posmrtně vyšel výběr z komeniologických studií Několik pohledů na Komenského (2004).

Duchovní obsah měla i poezie (Slovo nad světlem, 1929, Boj o milost, 1931, parafráze Písně písní, 1931), v próze se tematicky zaměřil na bělohorskou porážku a počátek rekatolizace (Zlomený kmen, 1925, Setkání, 1936). Vrcholem beletristické snahy byla novela Za jazyk přibitý (1970), znovuobjevující osudy staroměstského písaře Mikuláše Diviše, popraveného 1621. Překládal z latiny (Jan Campanus Vodňanský, Vavřinec z Březové) a časopisecky z angličtiny (Poe, Brook), doslovy komentoval anglickou i českou prózu. Podílel se na řadě sborníků, edičních řad, vydal antologii Hviezdoslav (1949), přispíval do mnoha českých, slovenských i zahraničních periodik. Jeho časopisecké dílo čeká na vydání, podobně jako filozofický rukopis Anthropismus – O nový humanismus.

L: Kunc 1, s. 69; Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 55n.; LČL 1, s. 376n.; SČS 1, s. 96n.; SČF, s. 76n.; D. Čapková, J. B. Č., 1992; ČBS, s. 87; OSND 1/2, s. 1003; MČE 1, s. 759; Tomeš 1, s. 182; J. B. Č. Jubilejní sborník 1903–2003 (ed. D. Čapková), 2004.

P: písemná pozůstalost v majetku rodiny; Biografický archiv ÚČL Praha.

Martin Kučera