DESTINNOVÁ Ema 26.2.1878-28.1.1930: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DESTINNOVÁ_Emma_1878-28.1.1930)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Emma DESTINNOVÁ
| jméno = Ema DESTINNOVÁ
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1878
| datum narození = 26.2.1878
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 28.1.1930
| datum úmrtí = 28.1.1930
Řádek 10: Řádek 10:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Emma DESTINNOVÁ
}}
'''DESTINNOVÁ, Ema''' ''(též Emma, Emmy DESTINN, vl. jm. Kittlová), * 26. 2. 1878 Praha, † 28. 1. 1930 České Budějovice, operní zpěvačka''
 
Nejstarší z pěti dětí Emanuela Kittla a Jindřišky, roz. Šrůtové.
(Rodný dům v Praze, Kateřinské 7, je označen pamětní deskou.)
Byla pokřtěna jako Emilie Paulina Jindřiška (Věnceslava).
Otec, vlastník rozsáhlého majetku v Praze a v Milešově nad
Vltavou, byl velkým příznivcem a mecenášem umění, v jeho
pražském domě se scházela uměnímilovná společnost. Matka,
po níž D. zdědila nadání, se v mládí věnovala studiu zpěvu.
Oba rodiče podporovali v dětech lásku k hudbě. Hudební vlohy
se u D. projevily již v pěti letech, kdy začala hrát na housle,
později se učila i na klavír. Otec svěřil pěveckou výuku dcery
manželům Loewovým. Mezzosopranistka Marie Loewová,
roz. Dregerová, vystupovala na německých a italských scénách
pod pseudonymem Destinn. Thomas Loewe byl výborným
pedagogem. Umělecké jméno od své učitelky přijala později
žačka z vděčnosti. D. studovala 1892–97 pěveckou metodu
bel canta, houslové hře ji učil vynikající houslista Ferdinand
Lachner, herectví poznávala v dramatické škole Národního
divadla v Praze u Otýlie Sklenářové-Malé.
 
Po odmítnutí ředitelem F. A. Šubrtem v pražském Národním
divadle 1897 se D. pokusila o angažmá v drážďanské Dvorní
opeře (Hofoper), které sice získala, ale nakonec tam nevystoupila.
Rovněž neuspěla v berlínském Theater des Westens. Angažována berlínskou Dvorní operou (Hofoper)
poprvé úspěšně zpívala 19. 7. 1898 v Krollově opeře (pobočná
scéna dvorního divadla) v roli Santuzzy v opeře ''Sedlák kavalír''
P. Mascagniho. Tisk jí poté předpověděl skvělou kariéru.
Tehdy přestala používat rodné jméno a začala užívat jméno
Emmy Destinn.
 
Během berlínského angažmá (1898–1909) nastudovala čtyřicet
tři role a zpívala sedm set šest představení, nejčastěji
Bizetovu Carmen, Mascagniho Santuzzu a Mignon ve stejnojmenné
opeře A. Thomase. V červenci 1908 ji císař Vilém II.
jmenoval pruskou dvorní komorní pěvkyní. Poslední berlínskou
premiérou D. byla 10. 10. 1909 role Milady ve
Smetanově opeře ''Dalibor''.
 
Deset let u berlínské opery patřilo k nejkrásnější době jejího
života, protože tehdy se z neznámé zpěvačky stala světově
uznávanou hvězdou. 1901–02 ji Cosima Wagnerová pozvala
k vystoupení na každoročně pořádaných bayreuthských slavnostních
hrách. Pozvání dokládalo mimořádnost pěveckého
talentu a uznání jejího výjimečného ztvárnění wagnerovských
rolí Alžběty v ''Tannhäuserovi'' a Senty v ''Bludném Holanďanovi'',
kde zpívala po boku proslulého holandského pěvce Antona
van Rooy. Mimořádně úspěšné účinkování v Bayreuthu D.
přineslo nabídky z evropských operních scén, Mannheimu,
Lübecku, Mnichova, Londýna a řady dalších.
 
V londýnské královské opeře Covent Garden vystoupila
poprvé 2. 5. 1904 jako Donna Anna v Mozartově ''Donu''
''Giovannim''. Zpívala tam dvanáct tzv. jarních sezon v 225
představeních v osmnácti rolích. Londýn ji cenil ze všech
působišť nejvýše, tomu také odpovídala závratná výše honorářů.
Byla jmenována čestnou členkou Royal Opera Covent
Garden. S Italem Enricem Carusem vytvořila nezapomenutelnou
pěveckou dvojici, která se poprvé představila obecenstvu
19. 5. 1904 v Leoncavallových ''Komediantech'' (role
Neddy a Cania). Triumfu se dočkali při londýnské premiéře
opery G. Pucciniho ''Madame Butterfly'' 18. 7. 1905. Vzápětí
účinkovali na pozvání krále Eduarda VII. v Buckinghamském
paláci. Na jaře 1911 se D. zúčastnila korunovačního ceremoniálu
krále Jiřího V., kde zpívala na slavnostním galakoncertu.
1919 na prvním Československém festivalu v Londýně
vystoupila s výhradně českým repertoárem v Queen’s Hall,
kde později uzavřela svou pěveckou kariéru na koncertu
k desetiletému výročí založení ČSR (16. 10. 1928). Osm plných
sezon 1908–16 absolvovala ve Spojených státech amerických.
V newyorské Metropolitní opeře vystoupila v jednadvaceti
rolích téměř v 250 představeních. První smlouvu
s Metropolitní operou podepsala sice již 1903, ale poprvé
zpívala s Carusem 16. 11. 1908 za řízení Artura Toscaniniho
ve Verdiho ''Aidě''. 1921 to pak byla i její poslední newyorská
role. V Metropolitní opeře účinkovala naposledy s Carusem
8. 12. 1920 jako Neda v ''Komediantech'' R. Leoncavalla. Pod
vedením Gustava Mahlera ztvárnila Mařenku v prvním (německém)
provedení Smetanovy ''Prodané nevěsty'' na této scéně
(premiéra 19. 2. 1909). Premiéra Pucciniho opery ''Děvče''
''ze zlatého Západu'' (La Fanciulla del West) s D. v hlavní roli
Minnie, dále s E. Carusem, Pasqualem Amatem a Antoniem
Scottim se stala v Metropolitní opeře kulturní událostí roku
1910. Během zkoušek předcházejících premiéře se D. sblížila
s pěvcem arabského původu Dinhem Gillym (1877–1940),
který se pak na několik let stal jejím životním partnerem.
Mezi šestiměsíčními sezonami v Metropolitní opeře se vracela
do Evropy, kde vedle scén v Hamburku, Stockholmu,
Budapešti, Bělehradě, Záhřebu, Bruselu, Praze, Vídni a jinde
vystupovala také ve Velké opeře v Paříži jako čestná členka
opery. Pražské publikum slyšelo D. poprvé 1900 na koncertě
v Rudolfinu, v Národním divadle zpívala 1901 titulní role
v Bizetově ''Carmen'' a Thomasově ''Mignon''. 1908 uvedla sérii
pohostinských představení a byla jmenována čestnou členkou
Národního divadla. V něm hostovala v šestnácti rolích celkem
dvaaosmdesátkrát a každé její vystoupení se pokládalo za
kulturní událost mimořádného významu. Naposledy v ND
účinkovala 20. 3. 1924.
 
Její hlas byl současníky hodnocen jako zcela mimořádný
rozsahem i výrazem. Vynikal technickou čistotou, pevností
a dynamickou rozmanitostí. Uměla jím bravurně vyjadřovat
city: vroucnost, lítost, něhu nebo rozšafnost, bojovnost i zlobu.
Herecký projev souvisel se snahou realisticky a emotivně
zobrazit danou roli, byl tak sugestivní, že i ostatní kolegy inspiroval
k nebývalým hereckým výkonům.
 
Návrat v květnu 1916 z USA do válčící Evropy nebyl pro
ni šťastný. Jako vlastenka nezakrývající protimonarchistické
smýšlení musela přerušit zahraniční působení. Od podzimu
1917 koncertovala často v Čechách a na Moravě. Vlastenecký
ráz jejích koncertů podporoval myšlenku vzniku samostatného
státu. Navzdory pouze krátké přestávce na přerušenou
kariéru po válce již plně nenavázala. 1918–24 absolvovala sice
řadu operních představení a koncertů zejména na domácí
půdě, ale zahraniční triumfy se jí už zopakovat nepodařilo.
Vedle hudby se D. věnovala i vlastní literární tvorbě a překladům.
Byla autorkou divadelních her, románů, povídek, básní
a písní. První divadelní hru napsala v šestnácti letech, o dva
roky později 1896 byly uvedeny její hry ''U cíle'', ''Pod praporem''
''umění'' a ''Dvojí hřích'', současně se stala autorkou veršované
veselohry ''Kroužek českých žen''. Hra ''Nadarmo'' měla 1900
premiéru v pražském Švandově divadle. Román ''Pan doktor''
''Casanova'' autobiograficky ztvárnil začátek její pěvecké dráhy.
Nejvíce oceňovány zůstaly raná básnická sbírka ''Bouře a klid''
(1902), dramata ''Rahel'' (1908) a ''Tůně'' (1917) a román ''Ve stínu''
''modré růže'' (1924). V pozůstalosti uchovaná rozsáhlá korespondence
odhaluje její bystrý postřeh, talent pro charakteristiku
situací i smysl pro humor. Psala česky i německy. Plynně
hovořila pěti jazyky.
 
D. 1923 uzavřela nepříliš šťastný sňatek s o dvacet let mladším
podporučíkem letectva Josefem Halsbachem (1898–1955).
Na sklonku kariéry usilovala o místo profesorky na pražské
konzervatoři hudby, po neúspěšných jednáních otevřela
v Praze nakrátko vlastní pěvecké studio. D. se objevila i ve
filmu ''Lví nevěsta'' natočeném v ateliéru Georg Gerlach and
Co. v Berlíně 1913.
 
Každoročně se D. vracela na prázdniny do Čech. Léto trávila
zprvu na zámcích Soutice nedaleko soutoku Želivky se
Sázavou, Trnová u Prahy a Domousnice na Mladoboleslavsku.
Nejvíce si však oblíbila venkovský zámek v jihočeské Stráži
nad Nežárkou, který 1914 zakoupil její přítel barytonista
Dinh Gilly. Od něho zámek později získala. Sídlo dala zrekonstruovat,
přistavět novobarokní slavnostní schodiště z prvního
patra do zahrady a interiéry vybavila bohatými sbírkami nábytku,
obrazů, starožitností, kuriozit a rozsáhlou knihovnou.
Náhlá smrt ji zastihla v nemocnici v Českých Budějovicích.
Po triumfálních smutečních slavnostech byla pohřbena na
Slavíně na pražském Vyšehradu.
 
'''D:''' hudební nahrávky CD: 4925 E. D. – Arias and songs 1901–1909; 5806
E. D., totéž, 1910–1921; 5807, E. D., totéž, 1901; LP 1701 E. D. – Český
repertoár. Soupisy gramofonových nahrávek: V. Holzknecht, E. D., 1981.
 
'''L:''' výběr: A. Rektorys, E. D., 1936; V. Holzknecht – B. Trita, E. D. ve slovech
a v obrazech, 1972; M. Bajerová, O E. D., 1979; E. Hartman (ed.), Královna
zpěvu E. D. ve vzpomínkách Marie Martínkové, 1995; M. Pospíšil, E. D.,
česká pěvecká legenda, 2008 (4. vyd.); LČL 1, s. 535–536 (kde soupis literární
tvorby), ND a jeho předchůdci, s. 72–73 (kde soupis rolí a starší literatury);
HS 1, s. 231–233 (kde soupis rolí, díla a literatury); KRL 2.
 
'''P:''' LA PNP Praha, písemná pozůstalost; předměty z pozůstalosti: NM Praha;
Muzeum Jindřichohradecka Jindřichův Hradec; Muzeum hl. m. Prahy.
 
Vlasta Koubská


== Literatura ==
  LČL I/535; ND, 72; HS 1, 231; ukáz. čís. KSN III, 300; OSN 28, 265; DOH 11 ad; Chvojka 214; MSN II, 195; MČE 2, 89; PSN I, 539; OSN  Dod II-1, 66; Jindřichohradecký vlastivědný sborník 1992/3, s. 33-35; Kalendárium 78, 20; BL I, 242; 1. odboj, 32; Pozůstalost v LAPNP, 4 s; 
[[Kategorie:A]]
[[Kategorie:A]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
Řádek 21: Řádek 186:
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1930]]
[[Kategorie:1930]]
[[Kategorie:České_Budějovice]]
[[Kategorie:České Budějovice]]

Verze z 31. 12. 2016, 20:18

Ema DESTINNOVÁ
Narození 26.2.1878
Místo narození Praha
Úmrtí 28.1.1930
Místo úmrtí České Budějovice
Povolání

78- Hudební interpret

63- Spisovatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45406

DESTINNOVÁ, Ema (též Emma, Emmy DESTINN, vl. jm. Kittlová), * 26. 2. 1878 Praha, † 28. 1. 1930 České Budějovice, operní zpěvačka

Nejstarší z pěti dětí Emanuela Kittla a Jindřišky, roz. Šrůtové. (Rodný dům v Praze, Kateřinské 7, je označen pamětní deskou.) Byla pokřtěna jako Emilie Paulina Jindřiška (Věnceslava). Otec, vlastník rozsáhlého majetku v Praze a v Milešově nad Vltavou, byl velkým příznivcem a mecenášem umění, v jeho pražském domě se scházela uměnímilovná společnost. Matka, po níž D. zdědila nadání, se v mládí věnovala studiu zpěvu. Oba rodiče podporovali v dětech lásku k hudbě. Hudební vlohy se u D. projevily již v pěti letech, kdy začala hrát na housle, později se učila i na klavír. Otec svěřil pěveckou výuku dcery manželům Loewovým. Mezzosopranistka Marie Loewová, roz. Dregerová, vystupovala na německých a italských scénách pod pseudonymem Destinn. Thomas Loewe byl výborným pedagogem. Umělecké jméno od své učitelky přijala později žačka z vděčnosti. D. studovala 1892–97 pěveckou metodu bel canta, houslové hře ji učil vynikající houslista Ferdinand Lachner, herectví poznávala v dramatické škole Národního divadla v Praze u Otýlie Sklenářové-Malé.

Po odmítnutí ředitelem F. A. Šubrtem v pražském Národním divadle 1897 se D. pokusila o angažmá v drážďanské Dvorní opeře (Hofoper), které sice získala, ale nakonec tam nevystoupila. Rovněž neuspěla v berlínském Theater des Westens. Angažována berlínskou Dvorní operou (Hofoper) poprvé úspěšně zpívala 19. 7. 1898 v Krollově opeře (pobočná scéna dvorního divadla) v roli Santuzzy v opeře Sedlák kavalír P. Mascagniho. Tisk jí poté předpověděl skvělou kariéru. Tehdy přestala používat rodné jméno a začala užívat jméno Emmy Destinn.

Během berlínského angažmá (1898–1909) nastudovala čtyřicet tři role a zpívala sedm set šest představení, nejčastěji Bizetovu Carmen, Mascagniho Santuzzu a Mignon ve stejnojmenné opeře A. Thomase. V červenci 1908 ji císař Vilém II. jmenoval pruskou dvorní komorní pěvkyní. Poslední berlínskou premiérou D. byla 10. 10. 1909 role Milady ve Smetanově opeře Dalibor.

Deset let u berlínské opery patřilo k nejkrásnější době jejího života, protože tehdy se z neznámé zpěvačky stala světově uznávanou hvězdou. 1901–02 ji Cosima Wagnerová pozvala k vystoupení na každoročně pořádaných bayreuthských slavnostních hrách. Pozvání dokládalo mimořádnost pěveckého talentu a uznání jejího výjimečného ztvárnění wagnerovských rolí Alžběty v Tannhäuserovi a Senty v Bludném Holanďanovi, kde zpívala po boku proslulého holandského pěvce Antona van Rooy. Mimořádně úspěšné účinkování v Bayreuthu D. přineslo nabídky z evropských operních scén, Mannheimu, Lübecku, Mnichova, Londýna a řady dalších.

V londýnské královské opeře Covent Garden vystoupila poprvé 2. 5. 1904 jako Donna Anna v Mozartově Donu Giovannim. Zpívala tam dvanáct tzv. jarních sezon v 225 představeních v osmnácti rolích. Londýn ji cenil ze všech působišť nejvýše, tomu také odpovídala závratná výše honorářů. Byla jmenována čestnou členkou Royal Opera Covent Garden. S Italem Enricem Carusem vytvořila nezapomenutelnou pěveckou dvojici, která se poprvé představila obecenstvu 19. 5. 1904 v Leoncavallových Komediantech (role Neddy a Cania). Triumfu se dočkali při londýnské premiéře opery G. Pucciniho Madame Butterfly 18. 7. 1905. Vzápětí účinkovali na pozvání krále Eduarda VII. v Buckinghamském paláci. Na jaře 1911 se D. zúčastnila korunovačního ceremoniálu krále Jiřího V., kde zpívala na slavnostním galakoncertu. 1919 na prvním Československém festivalu v Londýně vystoupila s výhradně českým repertoárem v Queen’s Hall, kde později uzavřela svou pěveckou kariéru na koncertu k desetiletému výročí založení ČSR (16. 10. 1928). Osm plných sezon 1908–16 absolvovala ve Spojených státech amerických. V newyorské Metropolitní opeře vystoupila v jednadvaceti rolích téměř v 250 představeních. První smlouvu s Metropolitní operou podepsala sice již 1903, ale poprvé zpívala s Carusem 16. 11. 1908 za řízení Artura Toscaniniho ve Verdiho Aidě. 1921 to pak byla i její poslední newyorská role. V Metropolitní opeře účinkovala naposledy s Carusem 8. 12. 1920 jako Neda v Komediantech R. Leoncavalla. Pod vedením Gustava Mahlera ztvárnila Mařenku v prvním (německém) provedení Smetanovy Prodané nevěsty na této scéně (premiéra 19. 2. 1909). Premiéra Pucciniho opery Děvče ze zlatého Západu (La Fanciulla del West) s D. v hlavní roli Minnie, dále s E. Carusem, Pasqualem Amatem a Antoniem Scottim se stala v Metropolitní opeře kulturní událostí roku 1910. Během zkoušek předcházejících premiéře se D. sblížila s pěvcem arabského původu Dinhem Gillym (1877–1940), který se pak na několik let stal jejím životním partnerem. Mezi šestiměsíčními sezonami v Metropolitní opeře se vracela do Evropy, kde vedle scén v Hamburku, Stockholmu, Budapešti, Bělehradě, Záhřebu, Bruselu, Praze, Vídni a jinde vystupovala také ve Velké opeře v Paříži jako čestná členka opery. Pražské publikum slyšelo D. poprvé 1900 na koncertě v Rudolfinu, v Národním divadle zpívala 1901 titulní role v Bizetově Carmen a Thomasově Mignon. 1908 uvedla sérii pohostinských představení a byla jmenována čestnou členkou Národního divadla. V něm hostovala v šestnácti rolích celkem dvaaosmdesátkrát a každé její vystoupení se pokládalo za kulturní událost mimořádného významu. Naposledy v ND účinkovala 20. 3. 1924.

Její hlas byl současníky hodnocen jako zcela mimořádný rozsahem i výrazem. Vynikal technickou čistotou, pevností a dynamickou rozmanitostí. Uměla jím bravurně vyjadřovat city: vroucnost, lítost, něhu nebo rozšafnost, bojovnost i zlobu. Herecký projev souvisel se snahou realisticky a emotivně zobrazit danou roli, byl tak sugestivní, že i ostatní kolegy inspiroval k nebývalým hereckým výkonům.

Návrat v květnu 1916 z USA do válčící Evropy nebyl pro ni šťastný. Jako vlastenka nezakrývající protimonarchistické smýšlení musela přerušit zahraniční působení. Od podzimu 1917 koncertovala často v Čechách a na Moravě. Vlastenecký ráz jejích koncertů podporoval myšlenku vzniku samostatného státu. Navzdory pouze krátké přestávce na přerušenou kariéru po válce již plně nenavázala. 1918–24 absolvovala sice řadu operních představení a koncertů zejména na domácí půdě, ale zahraniční triumfy se jí už zopakovat nepodařilo. Vedle hudby se D. věnovala i vlastní literární tvorbě a překladům. Byla autorkou divadelních her, románů, povídek, básní a písní. První divadelní hru napsala v šestnácti letech, o dva roky později 1896 byly uvedeny její hry U cíle, Pod praporem umění a Dvojí hřích, současně se stala autorkou veršované veselohry Kroužek českých žen. Hra Nadarmo měla 1900 premiéru v pražském Švandově divadle. Román Pan doktor Casanova autobiograficky ztvárnil začátek její pěvecké dráhy. Nejvíce oceňovány zůstaly raná básnická sbírka Bouře a klid (1902), dramata Rahel (1908) a Tůně (1917) a román Ve stínu modré růže (1924). V pozůstalosti uchovaná rozsáhlá korespondence odhaluje její bystrý postřeh, talent pro charakteristiku situací i smysl pro humor. Psala česky i německy. Plynně hovořila pěti jazyky.

D. 1923 uzavřela nepříliš šťastný sňatek s o dvacet let mladším podporučíkem letectva Josefem Halsbachem (1898–1955). Na sklonku kariéry usilovala o místo profesorky na pražské konzervatoři hudby, po neúspěšných jednáních otevřela v Praze nakrátko vlastní pěvecké studio. D. se objevila i ve filmu Lví nevěsta natočeném v ateliéru Georg Gerlach and Co. v Berlíně 1913.

Každoročně se D. vracela na prázdniny do Čech. Léto trávila zprvu na zámcích Soutice nedaleko soutoku Želivky se Sázavou, Trnová u Prahy a Domousnice na Mladoboleslavsku. Nejvíce si však oblíbila venkovský zámek v jihočeské Stráži nad Nežárkou, který 1914 zakoupil její přítel barytonista Dinh Gilly. Od něho zámek později získala. Sídlo dala zrekonstruovat, přistavět novobarokní slavnostní schodiště z prvního patra do zahrady a interiéry vybavila bohatými sbírkami nábytku, obrazů, starožitností, kuriozit a rozsáhlou knihovnou. Náhlá smrt ji zastihla v nemocnici v Českých Budějovicích. Po triumfálních smutečních slavnostech byla pohřbena na Slavíně na pražském Vyšehradu.

D: hudební nahrávky CD: 4925 E. D. – Arias and songs 1901–1909; 5806 E. D., totéž, 1910–1921; 5807, E. D., totéž, 1901; LP 1701 E. D. – Český repertoár. Soupisy gramofonových nahrávek: V. Holzknecht, E. D., 1981.

L: výběr: A. Rektorys, E. D., 1936; V. Holzknecht – B. Trita, E. D. ve slovech a v obrazech, 1972; M. Bajerová, O E. D., 1979; E. Hartman (ed.), Královna zpěvu E. D. ve vzpomínkách Marie Martínkové, 1995; M. Pospíšil, E. D., česká pěvecká legenda, 2008 (4. vyd.); LČL 1, s. 535–536 (kde soupis literární tvorby), ND a jeho předchůdci, s. 72–73 (kde soupis rolí a starší literatury); HS 1, s. 231–233 (kde soupis rolí, díla a literatury); KRL 2.

P: LA PNP Praha, písemná pozůstalost; předměty z pozůstalosti: NM Praha; Muzeum Jindřichohradecka Jindřichův Hradec; Muzeum hl. m. Prahy.

Vlasta Koubská