DOUBA Josef 15.5.1866-8.4.1928: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DOUBA_Josef_15.5.1866-8.4.1928)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 15.5.1866
| datum narození = 15.5.1866
| místo narození =  
| místo narození = Divišov u Benešova
| datum úmrtí = 8.4.1928
| datum úmrtí = 8.4.1928
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Domažlice
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Josef DOUBA
}}
'''DOUBA, Josef''', ''* 15. 5. 1866 Divišov u Benešova, † 8. 4. 1928 Domažlice, malíř''
 
Absolvoval 1881–91 pražskou Akademii výtvarných umění.
Nejprve studoval v ateliéru historické a náboženské malby
Františka Sequense, 1887 přešel k Maxmiliánu Pirnerovi,
u něhož se spřátelil s Luďkem Maroldem a společně nastoupili
cestu žánrového realismu. Na studijních cestách navštívil Itálii,
Berlín, Drážďany a Mnichov, trvale ho ovlivnilo především
mnichovské školení. Ještě za studií se představil plátnem ''Svatojanská pouť na Karlově mostě'' (1888), v němž dobová kritika spatřovala vykročení české malby směrem ke courbetovskému
realismu. Za D. pražského působení vznikly velké historické
práce a obraz ''Nymfa a satyr'', ovlivněný názorem Pirnerovým,
dále oleje ''Pražský Salon'' (1889), ''Na táčkách'' (1891), ''Návštěva'',
''Nový svět'', ''Povodeň v Praze'', rozvíjející žánrovou malbu města
modernějšími prostředky. Očekávání kritiky nesplnil. Brzy
přesídlil do Českých Budějovic a odtud do Domažlic, kde se
jako první český malíř zaměřil na žánr z chodského venkova.
Četnými malbami zachytil v autentickém prostředí život, folklorní
tradice a práci chodského lidu. D. tvorba se stala i etnografickým
dokumentem. V dívčí podobizně a knižní ilustraci
zcela podléhal dobové konvenci. Ceněny byly jeho kresby tuší.
 
'''L:''' OSN 7, s. 877; MSN 2, s. 363; Toman 1, s. 172; J. Čedík, Zemřel malíř
J. D., in: Národní listy 11. 4. 1928, s. 6.
 
Martin Kučera
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]


[[Kategorie:1866]]
[[Kategorie:1866]]
[[Kategorie:Divišov]]
[[Kategorie:1928]]
[[Kategorie:1928]]
[[Kategorie:Domažlice]]

Verze z 5. 2. 2017, 17:19

Josef DOUBA
Narození 15.5.1866
Místo narození Divišov u Benešova
Úmrtí 8.4.1928
Místo úmrtí Domažlice
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45751

DOUBA, Josef, * 15. 5. 1866 Divišov u Benešova, † 8. 4. 1928 Domažlice, malíř

Absolvoval 1881–91 pražskou Akademii výtvarných umění. Nejprve studoval v ateliéru historické a náboženské malby Františka Sequense, 1887 přešel k Maxmiliánu Pirnerovi, u něhož se spřátelil s Luďkem Maroldem a společně nastoupili cestu žánrového realismu. Na studijních cestách navštívil Itálii, Berlín, Drážďany a Mnichov, trvale ho ovlivnilo především mnichovské školení. Ještě za studií se představil plátnem Svatojanská pouť na Karlově mostě (1888), v němž dobová kritika spatřovala vykročení české malby směrem ke courbetovskému realismu. Za D. pražského působení vznikly velké historické práce a obraz Nymfa a satyr, ovlivněný názorem Pirnerovým, dále oleje Pražský Salon (1889), Na táčkách (1891), Návštěva, Nový svět, Povodeň v Praze, rozvíjející žánrovou malbu města modernějšími prostředky. Očekávání kritiky nesplnil. Brzy přesídlil do Českých Budějovic a odtud do Domažlic, kde se jako první český malíř zaměřil na žánr z chodského venkova. Četnými malbami zachytil v autentickém prostředí život, folklorní tradice a práci chodského lidu. D. tvorba se stala i etnografickým dokumentem. V dívčí podobizně a knižní ilustraci zcela podléhal dobové konvenci. Ceněny byly jeho kresby tuší.

L: OSN 7, s. 877; MSN 2, s. 363; Toman 1, s. 172; J. Čedík, Zemřel malíř J. D., in: Národní listy 11. 4. 1928, s. 6.

Martin Kučera