BYDŽOVSKÝ Smetana Pavel ?1496-?23.11.1559: Porovnání verzí
(BYDŽOVSKÝ_Pavel_Smetana_1496-23.11.1559) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Pavel Smetana | | jméno = Pavel BYDŽOVSKÝ Smetana | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 1496 | | datum narození = ?1496 | ||
| místo narození = | | místo narození = Nový Bydžov | ||
| datum úmrtí = 23.11.1559 | | datum úmrtí = ?23.11.1559 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 63- Spisovatel | | povolání = 63- Spisovatel | ||
49- Náboženský nebo církevní činitel | 49- Náboženský nebo církevní činitel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
} | } | ||
'''BYDŽOVSKÝ Smetana, Pavel,''' ''* ? 1496 Nový Bydžov, † ? 23. 11. 1559 Praha, utrakvistický kněz a teolog'' | |||
Jeho jméno bylo uváděno rovněž jako P. B., řečený Smetana. | |||
Na pražské univerzitě získal hodnost bakaláře a byl duchovním | |||
správcem v Chlístově na Klatovsku, od 1535 působil | |||
jako farář u Sv. Havla v Praze na Starém Městě. Ve svých | |||
spisech i v kázáních se soustředil na obhajobu utrakvistického | |||
pojetí víry proti luterským a bratrským tendencím. | |||
V tomto smyslu také aktivně vystupoval na synodách a dostal | |||
se i do mnoha osobních konfliktů. 1543 přiměl krále | |||
Ferdinanda I., aby nařídil tzv. dolní konsistoři držet se všech | |||
starých zvyklostí. | |||
Ve své době byl nejaktivnějším obhájcem utrakvistických | |||
specifik vůči katolicismu i ostatním proudům reformace. | |||
Jeho postoj se stal směrodatným pro sebepochopení staroutrakvistů i pro jejich vztah k ostatním konfesím. Ve svém | |||
díle obhajoval na základě ''Písma'', učení církevních Otců a husitských | |||
učenců víru v reálnou přítomnost Krista v eucharistii | |||
(zde se proti bratrskému pojetí dovolával i augšpurské | |||
konfese), věnoval se i souvisejícím otázkám adorací, dětského | |||
svatého přijímání či apoštolské posloupnosti. V samostatném | |||
spise se zabýval také úctou ke svatým a v dalším se zaměřil | |||
na půst. | |||
Naopak v částečné shodě s českými bratřími útočil na luterské | |||
pojetí ospravedlnění. Kromě toho překládal do češtiny | |||
kázání a traktáty utrakvistických autorit (zvl. Jana Husa | |||
a Jakoubka ze Stříbra), některé vydal s nesprávnou atribucí. | |||
Do češtiny také přeložil liturgii sv. Jana Zlatoústého. | |||
'''D:''' Čechové, milí Čechové, 1537; Knížky o přijímání Těla a Krve Pána našeho | |||
Ježíše Krysta pod obojí spůsobou, b. d. [1538–39]; Zjevení Sv. Jana | |||
Apoštola v kap. XII, 1539; Děťátka a neviňátka ihned po přijetí Křtu svatého | |||
Tělo a Krev Boží přijímati mají, 1541; Tato kniha, toho trý vkazuge. | |||
I. Že Pán Bůh a Člowěk Ježíš Krystus jest v Svátosti. II. Že tu jemu věrní | |||
klaněti se mají. III. Že se mu tu modliti mají, po 1541; Tento spis ukazuge | |||
že biskupové biskupa a biskup kněží a kněží od řádných biskupů svěcení Těla | |||
a krve Boží posvěcovati mají, 1546; Křesťanské víry upřímné o Těle a Krvi | |||
Boží vyznání podlé způsobu vší Svaté Boží Církve z které žádnému Křesťanu | |||
ven vycházeti nesluší, b. d. [1546]; Odvolání jednoho bratra z roty Pikhartské | |||
kteréž jest učinil v Hradci Králové nad Labem, 1559. | |||
'''L:''' Jireček 1, s. 113n.; A. Truhlář, Rukověť k písemnictví humanistickému… | |||
1, 1918, s. 174n.; ISN 3, s. 227; BOS 2, s. 615; MSN 1, s. 699; OSN | |||
4, s. 999n.; Č. Zíbrt, Dodatky a opravy k biografiím starších spisovatelů | |||
českých a k starší české bibliografii, in: ČNM 87, 1913, s. 164; M. Marek, | |||
Čáslavsko v literatuře, 1958, s. 18; J. Vopravil, Slovník pseudonymů v české | |||
a slovenské literatuře, 1973, s. 445; LČL 1, s. 344 (kde další literatura); Z. V. | |||
David, Finding the Middle may. The Utraquists’ Liberal Challenge to Rome | |||
and Luther, Washington – Baltimore 2003, s. 111n. | |||
'''P:''' Biografický archiv ÚČL Praha. | |||
Pavel Kůrka | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
[[Kategorie:1496]] | [[Kategorie:1496]] | ||
[[Kategorie:Nový Bydžov]] | |||
[[Kategorie:1559]] | [[Kategorie:1559]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 27. 2. 2017, 16:32
{{Infobox - osoba | jméno = Pavel BYDŽOVSKÝ Smetana | obrázek = No male portrait.png | datum narození = ?1496 | místo narození = Nový Bydžov | datum úmrtí = ?23.11.1559 | místo úmrtí = Praha | povolání = 63- Spisovatel 49- Náboženský nebo církevní činitel
| jiná jména = }
BYDŽOVSKÝ Smetana, Pavel, * ? 1496 Nový Bydžov, † ? 23. 11. 1559 Praha, utrakvistický kněz a teolog
Jeho jméno bylo uváděno rovněž jako P. B., řečený Smetana. Na pražské univerzitě získal hodnost bakaláře a byl duchovním správcem v Chlístově na Klatovsku, od 1535 působil jako farář u Sv. Havla v Praze na Starém Městě. Ve svých spisech i v kázáních se soustředil na obhajobu utrakvistického pojetí víry proti luterským a bratrským tendencím. V tomto smyslu také aktivně vystupoval na synodách a dostal se i do mnoha osobních konfliktů. 1543 přiměl krále Ferdinanda I., aby nařídil tzv. dolní konsistoři držet se všech starých zvyklostí.
Ve své době byl nejaktivnějším obhájcem utrakvistických specifik vůči katolicismu i ostatním proudům reformace. Jeho postoj se stal směrodatným pro sebepochopení staroutrakvistů i pro jejich vztah k ostatním konfesím. Ve svém díle obhajoval na základě Písma, učení církevních Otců a husitských učenců víru v reálnou přítomnost Krista v eucharistii (zde se proti bratrskému pojetí dovolával i augšpurské konfese), věnoval se i souvisejícím otázkám adorací, dětského svatého přijímání či apoštolské posloupnosti. V samostatném spise se zabýval také úctou ke svatým a v dalším se zaměřil na půst.
Naopak v částečné shodě s českými bratřími útočil na luterské pojetí ospravedlnění. Kromě toho překládal do češtiny kázání a traktáty utrakvistických autorit (zvl. Jana Husa a Jakoubka ze Stříbra), některé vydal s nesprávnou atribucí. Do češtiny také přeložil liturgii sv. Jana Zlatoústého.
D: Čechové, milí Čechové, 1537; Knížky o přijímání Těla a Krve Pána našeho Ježíše Krysta pod obojí spůsobou, b. d. [1538–39]; Zjevení Sv. Jana Apoštola v kap. XII, 1539; Děťátka a neviňátka ihned po přijetí Křtu svatého Tělo a Krev Boží přijímati mají, 1541; Tato kniha, toho trý vkazuge. I. Že Pán Bůh a Člowěk Ježíš Krystus jest v Svátosti. II. Že tu jemu věrní klaněti se mají. III. Že se mu tu modliti mají, po 1541; Tento spis ukazuge že biskupové biskupa a biskup kněží a kněží od řádných biskupů svěcení Těla a krve Boží posvěcovati mají, 1546; Křesťanské víry upřímné o Těle a Krvi Boží vyznání podlé způsobu vší Svaté Boží Církve z které žádnému Křesťanu ven vycházeti nesluší, b. d. [1546]; Odvolání jednoho bratra z roty Pikhartské kteréž jest učinil v Hradci Králové nad Labem, 1559.
L: Jireček 1, s. 113n.; A. Truhlář, Rukověť k písemnictví humanistickému… 1, 1918, s. 174n.; ISN 3, s. 227; BOS 2, s. 615; MSN 1, s. 699; OSN 4, s. 999n.; Č. Zíbrt, Dodatky a opravy k biografiím starších spisovatelů českých a k starší české bibliografii, in: ČNM 87, 1913, s. 164; M. Marek, Čáslavsko v literatuře, 1958, s. 18; J. Vopravil, Slovník pseudonymů v české a slovenské literatuře, 1973, s. 445; LČL 1, s. 344 (kde další literatura); Z. V. David, Finding the Middle may. The Utraquists’ Liberal Challenge to Rome and Luther, Washington – Baltimore 2003, s. 111n.
P: Biografický archiv ÚČL Praha.
Pavel Kůrka