EITELBERGER Rudolf 14./17.4.1817-18.4.1887: Porovnání verzí
(EITELBERGER_von_Edelberg_Rudolf_14.4.1817-18.4.1887) |
m (Holoubková přesunul stránku EITELBERGER von Edelberg Rudolf 14.4.1817-18.4.1887 na EITELBERGER Rudolf 14./17.4.1817-18.4.1887 bez založení přesměrování) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Rudolf EITELBERGER | | jméno = Rudolf EITELBERGER | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 14.4.1817 | | datum narození = 14./17.4.1817 | ||
| místo narození = Olomouc | | místo narození = Olomouc | ||
| datum úmrtí = 18.4.1887 | | datum úmrtí = 18.4.1887 | ||
| místo úmrtí = Vídeň | | místo úmrtí = Vídeň (Rakousko) | ||
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění | | povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''EITELBERGER, Rudolf,''' ''* 14./17. 4. 1817 Olomouc, † 18. 4. 1885 Vídeň (Rakousko), historik umění, estetik, muzejní pracovník'' | |||
Byl synem Johanna E., důstojníka rakouské armády povýšeného | |||
za zásluhy do šlechtického stavu s přídomkem von Edelberg, | |||
a Magdaleny, roz. Doppelmeyerové. 1827–34 studoval | |||
na gymnáziu a pak právní nauky na univerzitě v Olomouci. | |||
1837 přesídlil do Vídně, kde poslouchal klasickou filologii | |||
a filozofii. Již 1838–39 získal místo asistenta v ústavu latinského | |||
jazyka a literatury u Franze Fickera. Zabýval se estetikou, | |||
pak pod vlivem Josefa Daniela Böhma, sběratele, medailéra | |||
a pedagoga, a Gustava Adolfa von Heidera, pozdějšího | |||
prezidenta AVU ve Vídni, dějinami umění a uměleckého řemesla. | |||
Od 1847 přednášel jako soukromý docent teorii a dějiny | |||
umění na filozofické fakultě i na polytechnice. 1848 redigoval | |||
prorevolučně zaměřený list ''Wiener Zeitung'' a ostře | |||
vystoupil proti metodám výuky umění Ferdinanda Georga | |||
Waldmüllera, profesora vídeňské AVU. 1851 mu byla bez | |||
udání důvodů zamítnuta žádost o profesuru v oboru teorie a | |||
dějin umění, patrně kvůli dřívějším politickým postojům. Přijal | |||
nabídku na studijní pobyt v Itálii. Po návratu 1852 byl | |||
jmenován mimořádným profesorem dějin a archeologie umění | |||
na vídeňské univerzitě, 1863 profesorem řádným. Založil | |||
první samostatný ústav dějin umění, jeden z nejstarších v Evropě, | |||
reprezentoval starší nebo též první vídeňskou školu dějin | |||
umění. Mezi jeho žáky patřili Moriz Thausing, Franz Wickhoff, | |||
Hubert Janitschek či Hugo von Tschudi, ovlivnil i další | |||
představitele dějin umění a muzejnictví, jako např. Wilhelma | |||
von Bode a Justa Brinckmanna. Cílem oboru i výuky v E. pojetí | |||
bylo seznamovat s uměleckými díly veřejnost. Umění podle | |||
E. odráželo myšlenky, emoce, víru společnosti a zprostředkovávalo | |||
je dalším generacím. Vydal dvousvazkový soupis | |||
středověkých památek v rakouském mocnářství (1858–60), | |||
dále 1871–82 redigoval osmnáctisvazkovou edici k dějinám | |||
umění a 1879–84 byly ve čtyřech svazcích uveřejněny jeho | |||
nejvýznamnější práce. | |||
E. 1850 přispěl ke vzniku Central-Commission zur Erforschung und Erhaltung der Baudenkmale (Ústřední komise | |||
pro výzkum a zachování stavebních památek), 1856–58 redigoval | |||
její časopis ''Mittheilungen der k. k. Centralcommission zur'' | |||
''Erforschung und Erhaltung der Baudenkmale''. Spoluzaložil | |||
s Jacobem von Falke a za přispění tehdejšího nominálního | |||
ministerského předsedy arcivévody Rainera Österreichisches | |||
Museum für Kunst und Industrie (Rakouské muzeum pro | |||
umění a průmysl ve Vídni), vůbec první uměleckoprůmyslové | |||
muzeum v Evropě mimo území Velké Británie. V instituci, | |||
jejímž předobrazem se stalo muzeum v South Kensingtonu, | |||
pracoval 1864–85 jako ředitel. Postaral se o mohutnou akviziční | |||
činnost a utřídění sbírek na základě systému Gottfrieda | |||
Sempera, o otevření nové budovy na Stubenringu, vydávání | |||
časopisu ''Mittheilungen des k. k. Österreichischen Museums für'' | |||
''Kunst und Industrie'' a založení uměleckoprůmyslové školy. | |||
Často přednášel ve výstavních prostorách, aby posluchače konfrontoval | |||
se sbírkovými předměty. Přispěl k nebývalému zájmu | |||
o činnost ústavu, jenž se stal vzorem pro nově vznikající | |||
uměleckoprůmyslová muzea např. v Brně, Olomouci a v Liberci. | |||
Účastnil se světových výstav v Londýně (1862), Vídni | |||
(1873) i v Paříži (1867, 1878), byl jmenován poradcem při | |||
ministerstvu kultu a vyučování pro záležitosti umění, snažil se | |||
o reformu výuky kreslení na národních a středních školách, | |||
1872 se podílel na reorganizaci AVU, do jejíhož vedení byl | |||
zvolen již 1850, významně přispěl ke zdaru prvního mezinárodního | |||
kongresu dějin umění ve Vídni (1873). Stýkal se | |||
s umělci, sběrateli a mecenáši. | |||
Byl ženatý s Pauline Ledererovou, po její smrti s Marií, dcerou | |||
profesora Franze Lotta z Göttingen. Od 2009 je z iniciativy | |||
občanského sdružení Za krásnou Olomouc udělována Cena | |||
R. E. za zdařilou realizaci v oblasti architektury, urbanismu | |||
a péče o památky v olomouckém regionu. | |||
'''D:''' výběr: Die Reform des Kunstunterrichtes und Waldmüllers Lehrmethode, Wien 1848; Die Kunstbewegung in Oesterreich seit der Pariser | |||
Weltausstellung im Jahre 1867, Wien 1878; Gesammelte kunsthistorische | |||
Schriften 1–4, Wien 1879–1884; Mittelalterliche Kunstdenkmäler des | |||
österreichischen Kaiserstaates 1–2, Stuttgart 1858–1860 (s G. A. Heiderem | |||
a J. Hieserem); Quellenschriften für Kunstgeschichte und Kunsttechnik | |||
des Mittelalters und der Renaissance 1–18, Wien 1871–1882. | |||
'''L:''' ÖBL 1, s. 239–240; BL 1, s. 306–307; W. Schram, Das Leben und | |||
Wirken des Kunstforschers R. E. von E., in: Notizen-Blatt der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft zur Beförderung | |||
des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde in Brünn, 1887, | |||
č. 5 (zvl. otisk); J. Leisching, R. E. von E., in: ZGLM 15, 1911, s. 135 až | |||
153; T. von Borodajkewycz, Aus der Frühzeit der Wiener Schule der | |||
Kunst geschichte. R. E. und Leo un, in: Festschrift für Hans Sedlmayr. | |||
K. Oettinger – M. Rassem (ed.), München 1962, s. 321–348; J. Kroupa, | |||
Školy dějin umění. Metodologie dějin umění 1, 1996, zvl. s. 152–153; | |||
K. Pokorny-Nagel, Zur Gründungsgeschichte des k. k. Österreichischen | |||
Museums für Kunst und Industrie, in: Kunst und Industrie. Die Anfänge | |||
des Museums für angewandte Kunst in Wien, P. Noever (ed.), Wien 2000, | |||
s. 52–89 a zvl. s. 57–75; M. Rampley, The Idea of a Scientific Discipline. | |||
R. von E. and the Emergence of Art History in Vienna 1847–1873, in: Art | |||
History 34, 2011, s. 54–79; Czeike 2, s. 159–160. | |||
Otakar Kirsch | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | [[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | ||
[[Kategorie:1817]] | [[Kategorie:1817]] | ||
[[Kategorie:Olomouc]] | [[Kategorie:Olomouc]] | ||
[[Kategorie:1887]] | [[Kategorie:1887]] | ||
[[Kategorie:Vídeň]] | [[Kategorie:Vídeň]] |
Aktuální verze z 4. 6. 2017, 12:16
Rudolf EITELBERGER | |
Narození | 14./17.4.1817 |
---|---|
Místo narození | Olomouc |
Úmrtí | 18.4.1887 |
Místo úmrtí | Vídeň (Rakousko) |
Povolání | 73- Uměnovědec nebo historik umění |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46217 |
EITELBERGER, Rudolf, * 14./17. 4. 1817 Olomouc, † 18. 4. 1885 Vídeň (Rakousko), historik umění, estetik, muzejní pracovník
Byl synem Johanna E., důstojníka rakouské armády povýšeného za zásluhy do šlechtického stavu s přídomkem von Edelberg, a Magdaleny, roz. Doppelmeyerové. 1827–34 studoval na gymnáziu a pak právní nauky na univerzitě v Olomouci. 1837 přesídlil do Vídně, kde poslouchal klasickou filologii a filozofii. Již 1838–39 získal místo asistenta v ústavu latinského jazyka a literatury u Franze Fickera. Zabýval se estetikou, pak pod vlivem Josefa Daniela Böhma, sběratele, medailéra a pedagoga, a Gustava Adolfa von Heidera, pozdějšího prezidenta AVU ve Vídni, dějinami umění a uměleckého řemesla. Od 1847 přednášel jako soukromý docent teorii a dějiny umění na filozofické fakultě i na polytechnice. 1848 redigoval prorevolučně zaměřený list Wiener Zeitung a ostře vystoupil proti metodám výuky umění Ferdinanda Georga Waldmüllera, profesora vídeňské AVU. 1851 mu byla bez udání důvodů zamítnuta žádost o profesuru v oboru teorie a dějin umění, patrně kvůli dřívějším politickým postojům. Přijal nabídku na studijní pobyt v Itálii. Po návratu 1852 byl jmenován mimořádným profesorem dějin a archeologie umění na vídeňské univerzitě, 1863 profesorem řádným. Založil první samostatný ústav dějin umění, jeden z nejstarších v Evropě, reprezentoval starší nebo též první vídeňskou školu dějin umění. Mezi jeho žáky patřili Moriz Thausing, Franz Wickhoff, Hubert Janitschek či Hugo von Tschudi, ovlivnil i další představitele dějin umění a muzejnictví, jako např. Wilhelma von Bode a Justa Brinckmanna. Cílem oboru i výuky v E. pojetí bylo seznamovat s uměleckými díly veřejnost. Umění podle E. odráželo myšlenky, emoce, víru společnosti a zprostředkovávalo je dalším generacím. Vydal dvousvazkový soupis středověkých památek v rakouském mocnářství (1858–60), dále 1871–82 redigoval osmnáctisvazkovou edici k dějinám umění a 1879–84 byly ve čtyřech svazcích uveřejněny jeho nejvýznamnější práce.
E. 1850 přispěl ke vzniku Central-Commission zur Erforschung und Erhaltung der Baudenkmale (Ústřední komise pro výzkum a zachování stavebních památek), 1856–58 redigoval její časopis Mittheilungen der k. k. Centralcommission zur Erforschung und Erhaltung der Baudenkmale. Spoluzaložil s Jacobem von Falke a za přispění tehdejšího nominálního ministerského předsedy arcivévody Rainera Österreichisches Museum für Kunst und Industrie (Rakouské muzeum pro umění a průmysl ve Vídni), vůbec první uměleckoprůmyslové muzeum v Evropě mimo území Velké Británie. V instituci, jejímž předobrazem se stalo muzeum v South Kensingtonu, pracoval 1864–85 jako ředitel. Postaral se o mohutnou akviziční činnost a utřídění sbírek na základě systému Gottfrieda Sempera, o otevření nové budovy na Stubenringu, vydávání časopisu Mittheilungen des k. k. Österreichischen Museums für Kunst und Industrie a založení uměleckoprůmyslové školy. Často přednášel ve výstavních prostorách, aby posluchače konfrontoval se sbírkovými předměty. Přispěl k nebývalému zájmu o činnost ústavu, jenž se stal vzorem pro nově vznikající uměleckoprůmyslová muzea např. v Brně, Olomouci a v Liberci. Účastnil se světových výstav v Londýně (1862), Vídni (1873) i v Paříži (1867, 1878), byl jmenován poradcem při ministerstvu kultu a vyučování pro záležitosti umění, snažil se o reformu výuky kreslení na národních a středních školách, 1872 se podílel na reorganizaci AVU, do jejíhož vedení byl zvolen již 1850, významně přispěl ke zdaru prvního mezinárodního kongresu dějin umění ve Vídni (1873). Stýkal se s umělci, sběrateli a mecenáši.
Byl ženatý s Pauline Ledererovou, po její smrti s Marií, dcerou profesora Franze Lotta z Göttingen. Od 2009 je z iniciativy občanského sdružení Za krásnou Olomouc udělována Cena R. E. za zdařilou realizaci v oblasti architektury, urbanismu a péče o památky v olomouckém regionu.
D: výběr: Die Reform des Kunstunterrichtes und Waldmüllers Lehrmethode, Wien 1848; Die Kunstbewegung in Oesterreich seit der Pariser Weltausstellung im Jahre 1867, Wien 1878; Gesammelte kunsthistorische Schriften 1–4, Wien 1879–1884; Mittelalterliche Kunstdenkmäler des österreichischen Kaiserstaates 1–2, Stuttgart 1858–1860 (s G. A. Heiderem a J. Hieserem); Quellenschriften für Kunstgeschichte und Kunsttechnik des Mittelalters und der Renaissance 1–18, Wien 1871–1882.
L: ÖBL 1, s. 239–240; BL 1, s. 306–307; W. Schram, Das Leben und Wirken des Kunstforschers R. E. von E., in: Notizen-Blatt der historisch-statistischen Section der k. k. mährisch-schlesischen Gesellschaft zur Beförderung des Ackerbaues, der Natur- und Landeskunde in Brünn, 1887, č. 5 (zvl. otisk); J. Leisching, R. E. von E., in: ZGLM 15, 1911, s. 135 až 153; T. von Borodajkewycz, Aus der Frühzeit der Wiener Schule der Kunst geschichte. R. E. und Leo un, in: Festschrift für Hans Sedlmayr. K. Oettinger – M. Rassem (ed.), München 1962, s. 321–348; J. Kroupa, Školy dějin umění. Metodologie dějin umění 1, 1996, zvl. s. 152–153; K. Pokorny-Nagel, Zur Gründungsgeschichte des k. k. Österreichischen Museums für Kunst und Industrie, in: Kunst und Industrie. Die Anfänge des Museums für angewandte Kunst in Wien, P. Noever (ed.), Wien 2000, s. 52–89 a zvl. s. 57–75; M. Rampley, The Idea of a Scientific Discipline. R. von E. and the Emergence of Art History in Vienna 1847–1873, in: Art History 34, 2011, s. 54–79; Czeike 2, s. 159–160.
Otakar Kirsch