HAVELKA Svatopluk 2.5.1925-24.2.2009: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Svatopluk HAVELKA
| jméno = Svatopluk HAVELKA
| obrázek = Havelkas.jpg
| obrázek = Havelka Svatopluk portret.jpg
| datum narození = 2.5.1925
| datum narození = 2.5.1925
| místo narození = Vrbice (Bohumín)
| místo narození = Vrbice (Bohumín)
| datum úmrtí = 24.2.2009
| datum úmrtí = 24.2.2009
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 77- Hudební skladatel
| povolání = 77- Hudební skladatel<br />61- Pedagog
61- Pedagog


| jiná jména =  
| jiná jména =  
| citace = Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 334-335
}}
}}
'''HAVELKA, Svatopluk''', ''* 2. 5. 1925 Vrbice (Bohumín), † 24. 2. 2009 Praha, hudební skladatel, pedagog''
Od dětství se učil hře na housle a na klavír, později začal psát
pod vedením Aloise Čecha houslová dueta. Na gymnáziu ve
Valašském Meziříčí skládal hudbu pro divadelní kroužek, který spoluzaložil, byl obdivovaným improvizátorem a jazzovým
klavíristou. 1945–47 studoval soukromě skladbu u K. B. Jiráka v Praze a současně se na filozofické fakultě věnoval hudební vědě u A. Sychry a J. Huttera či hudební pedagogice
u  B. Liebicha. 1949–50 pracoval jako programový redaktor
pro folkloristiku a režisér Československého rozhlasu v Ostravě. Sbíral lidové písně, které osobitě upravoval a jejich motivy
uplatňoval ve větších formách. Patřil k zakladatelům ostravského souboru NOTA (Nový tanec), 1951–54 působil jako
instruktor, cimbalista a skladatel Armádního uměleckého souboru V. Nejedlého, v němž spolupracoval mj. s R. Drejslem;
podobně jako on byl tehdy propagátorem oficiálně deklarovaných cílů budování socialismu. Současně se začal uplatňovat
jako autor filmové a divadelní hudby. Na základě zkušeností
z různých žánrů zkomponoval několik desítek dosud ceněných
koncertních skladeb, v  nichž cílevědomě užíval podněty západoevropské Nové hudby, jakými byly aleatorika, témbrové
plochy a moderní harmonie. Celkově však v kompozicích zachovával tradiční evropské hudební myšlení. H. tvorba, která
splňovala požadavky dobové normativní estetiky na technické
mistrovství, přístupnost pro publikum a alespoň zdánlivý soulad s programem komunistické kulturní politiky (především
kantáta ''Chvála světla'', 1959), mu přinesla řadu ocenění (laureát Státní ceny 1961 a  1989, cena Svazu československých
skladatelů 1964). 1987 byl jmenován zasloužilým umělcem.
Dvojice symfonických skladeb ''Ernesto Che Guevara'' (1969)
a ''Pyrrhos'' (symfonie-balet, 1970) obrazně vyjádřila H. negativní postoj k  sovětské okupaci ČSSR 1968 a  jejím následkům. Přes díla, která zrcadlila lidské problémy a snahu o jejich
překonání, jako ''Pěna'' (na slova básně H. M. Enzensbergera,
1965) či ''Hommage à Hieronymus Bosch'' (1974), H. na přelomu
sedmdesátých a osmdesátých let došel ke kompozicím čerpajícím inspiraci z biblické moudrosti. Z podobenství o deseti
družičkách vycházela také ''Taneční symfonietta'' (2001).
Od 1954 působil jako skladatel ve svobodném povolání, věnoval se především tvorbě filmové hudby. Napsal doprovod
k téměř dvěma stům krátkých i celovečerních snímků (mj. ''Až přijde kocour'' /1963/ a  ''Všichni dobří rodáci'' /1968/ režiséra
V. Jasného, který byl H. spolužák). Jako konzultant Českého hudebního fondu pedagogicky vedl skladatele Z. Matějů, Z.  Černovskou či S. Jelínka. 1990 byl jmenován řádným
profesorem skladby na pražské AMU, kde do 2002 vychoval
mnoho žáků (např. M. Nejtek, T. Pospíšil, J. Saidlová, H. Vejvodová, J. Koželuhová, S. Hořínek, H. Bartoň). 2006 získal
cenu ministra kultury za rozsáhlé a často uváděné celoživotní
dílo, které bylo 2013 zapsáno do zlatého fondu Ochranného
svazu autorského.
Z manželství s herečkou '''Libuší Havelkovou''', roz. Drboutovou (* 11. 5. 1924 České Budějovice, † 6. 4. 2017 Praha),
měl syna '''Ondřeje H.''' (* 10. 10. 1954 Praha), zpěváka, herce a režiséra.
'''D:''' orchestrální, výběr: Noční hudba, 1944; Suita, 1947; Symfonie č. 1,
1955–1956; Dětská suita, 1982; Znamení časů, 1996. Kantáty: Heptameron.
Poéma o  přírodě a  lásce, 1964; Poggii Florentini ad Leonardum Aretinum
epistola de M. Hieronymi de Praga supplicio, 1984; Profeteia (na biblické
texty), 1988; Hymnos (na slova apoštola Pavla), 1999. Písně: Růže ran (barokní poezie), 1944; Paranéze, 1993; Agapé je láska (obě biblický text), 1998.
Komorní skladby: Nonet, 1976; Percussionata, pro bicí, 1978; Tichá radost,
pro violu, 1985; Disegno, pro flétnu, 1986; Soliloquia animae ad Deum, pro
klarinet a klavír, 1991; Skrytá mana a bílý kamének, pro bicí, 1992. Filmová hudba: Honzíkova cesta, 1956 (režie M. Vošmik); Zářijové noci, 1957;
Touha, 1958 (oba režie V. Jasný); Kdo chce zabít Jessii?, 1966; Pane, vy jste
vdova!, 1970 (oba režie V. Vorlíček); Ucho, 1970 (režie K. Kachyňa); Marečku, podejte mi pero!, 1976 (režie O. Lipský); Princ a Večernice, 1978 (režie
V. Vorlíček); Božská Ema, 1979 (režie J. Krejčík); Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský, 1999 (režie O. Havelka).
'''L:''' HS 1, s. 411; ČBS, s. 197; J. Pilka – A. Matzner, Česká filmová hudba,
2002, passim; Tomeš 1, s. 430; Český taneční slovník, 2001, s. 94; Český hraný film III–VI, rejstřík; L. Mikulová, Skladatelské dílo S. H., 2007 (magisterská diplomová práce, AMU, Praha); V. Kučera, H. Chvála světla, in: Hudební
rozhledy 13, 1960, s. 507–510; I. Jirko, Zpěv přírody a lásky, in: tamtéž 17,
1964, č. 9, s. 368–369; J. Šmolík, Dobrý rodák H., in: tamtéž 22, 1969,
č. 15, s. 452–455; M. Kuna, H. Pyrrhos, in: tamtéž 24, 1971, č. 5, s. 195;
J.  Smolka, S. H. komorní: nad Nonetem a  Percussionatou, in: tamtéž 32,
1979, č. 10, s. 463–466; týž, S. H. Epistola de Magistri Hieronimi de Praga
supplicio, in: tamtéž 42, 1989, č. 6, s. 283–286; P. Veber, Vzpomínka na S. H.,
in: Harmonie 17, 2009, č. 4, s. 2.
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/be996a1a-645e-4d3d-81d2-7852149a11fe Bibliografie dějin Českých zemí]
Mojmír Sobotka


== Literatura ==
   
   
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]

Aktuální verze z 17. 5. 2022, 12:07

Svatopluk HAVELKA
Narození 2.5.1925
Místo narození Vrbice (Bohumín)
Úmrtí 24.2.2009
Místo úmrtí Praha
Povolání 77- Hudební skladatel
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 23, Praha 2020, s. 334-335
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48603

HAVELKA, Svatopluk, * 2. 5. 1925 Vrbice (Bohumín), † 24. 2. 2009 Praha, hudební skladatel, pedagog

Od dětství se učil hře na housle a na klavír, později začal psát pod vedením Aloise Čecha houslová dueta. Na gymnáziu ve Valašském Meziříčí skládal hudbu pro divadelní kroužek, který spoluzaložil, byl obdivovaným improvizátorem a jazzovým klavíristou. 1945–47 studoval soukromě skladbu u K. B. Jiráka v Praze a současně se na filozofické fakultě věnoval hudební vědě u A. Sychry a J. Huttera či hudební pedagogice u B. Liebicha. 1949–50 pracoval jako programový redaktor pro folkloristiku a režisér Československého rozhlasu v Ostravě. Sbíral lidové písně, které osobitě upravoval a jejich motivy uplatňoval ve větších formách. Patřil k zakladatelům ostravského souboru NOTA (Nový tanec), 1951–54 působil jako instruktor, cimbalista a skladatel Armádního uměleckého souboru V. Nejedlého, v němž spolupracoval mj. s R. Drejslem; podobně jako on byl tehdy propagátorem oficiálně deklarovaných cílů budování socialismu. Současně se začal uplatňovat jako autor filmové a divadelní hudby. Na základě zkušeností z různých žánrů zkomponoval několik desítek dosud ceněných koncertních skladeb, v nichž cílevědomě užíval podněty západoevropské Nové hudby, jakými byly aleatorika, témbrové plochy a moderní harmonie. Celkově však v kompozicích zachovával tradiční evropské hudební myšlení. H. tvorba, která splňovala požadavky dobové normativní estetiky na technické mistrovství, přístupnost pro publikum a alespoň zdánlivý soulad s programem komunistické kulturní politiky (především kantáta Chvála světla, 1959), mu přinesla řadu ocenění (laureát Státní ceny 1961 a 1989, cena Svazu československých skladatelů 1964). 1987 byl jmenován zasloužilým umělcem. Dvojice symfonických skladeb Ernesto Che Guevara (1969) a Pyrrhos (symfonie-balet, 1970) obrazně vyjádřila H. negativní postoj k sovětské okupaci ČSSR 1968 a jejím následkům. Přes díla, která zrcadlila lidské problémy a snahu o jejich překonání, jako Pěna (na slova básně H. M. Enzensbergera, 1965) či Hommage à Hieronymus Bosch (1974), H. na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let došel ke kompozicím čerpajícím inspiraci z biblické moudrosti. Z podobenství o deseti družičkách vycházela také Taneční symfonietta (2001).

Od 1954 působil jako skladatel ve svobodném povolání, věnoval se především tvorbě filmové hudby. Napsal doprovod k téměř dvěma stům krátkých i celovečerních snímků (mj. Až přijde kocour /1963/ a Všichni dobří rodáci /1968/ režiséra V. Jasného, který byl H. spolužák). Jako konzultant Českého hudebního fondu pedagogicky vedl skladatele Z. Matějů, Z. Černovskou či S. Jelínka. 1990 byl jmenován řádným profesorem skladby na pražské AMU, kde do 2002 vychoval mnoho žáků (např. M. Nejtek, T. Pospíšil, J. Saidlová, H. Vejvodová, J. Koželuhová, S. Hořínek, H. Bartoň). 2006 získal cenu ministra kultury za rozsáhlé a často uváděné celoživotní dílo, které bylo 2013 zapsáno do zlatého fondu Ochranného svazu autorského.

Z manželství s herečkou Libuší Havelkovou, roz. Drboutovou (* 11. 5. 1924 České Budějovice, † 6. 4. 2017 Praha), měl syna Ondřeje H. (* 10. 10. 1954 Praha), zpěváka, herce a režiséra.

D: orchestrální, výběr: Noční hudba, 1944; Suita, 1947; Symfonie č. 1, 1955–1956; Dětská suita, 1982; Znamení časů, 1996. Kantáty: Heptameron. Poéma o přírodě a lásce, 1964; Poggii Florentini ad Leonardum Aretinum epistola de M. Hieronymi de Praga supplicio, 1984; Profeteia (na biblické texty), 1988; Hymnos (na slova apoštola Pavla), 1999. Písně: Růže ran (barokní poezie), 1944; Paranéze, 1993; Agapé je láska (obě biblický text), 1998. Komorní skladby: Nonet, 1976; Percussionata, pro bicí, 1978; Tichá radost, pro violu, 1985; Disegno, pro flétnu, 1986; Soliloquia animae ad Deum, pro klarinet a klavír, 1991; Skrytá mana a bílý kamének, pro bicí, 1992. Filmová hudba: Honzíkova cesta, 1956 (režie M. Vošmik); Zářijové noci, 1957; Touha, 1958 (oba režie V. Jasný); Kdo chce zabít Jessii?, 1966; Pane, vy jste vdova!, 1970 (oba režie V. Vorlíček); Ucho, 1970 (režie K. Kachyňa); Marečku, podejte mi pero!, 1976 (režie O. Lipský); Princ a Večernice, 1978 (režie V. Vorlíček); Božská Ema, 1979 (režie J. Krejčík); Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský, 1999 (režie O. Havelka).

L: HS 1, s. 411; ČBS, s. 197; J. Pilka – A. Matzner, Česká filmová hudba, 2002, passim; Tomeš 1, s. 430; Český taneční slovník, 2001, s. 94; Český hraný film III–VI, rejstřík; L. Mikulová, Skladatelské dílo S. H., 2007 (magisterská diplomová práce, AMU, Praha); V. Kučera, H. Chvála světla, in: Hudební rozhledy 13, 1960, s. 507–510; I. Jirko, Zpěv přírody a lásky, in: tamtéž 17, 1964, č. 9, s. 368–369; J. Šmolík, Dobrý rodák H., in: tamtéž 22, 1969, č. 15, s. 452–455; M. Kuna, H. Pyrrhos, in: tamtéž 24, 1971, č. 5, s. 195; J. Smolka, S. H. komorní: nad Nonetem a Percussionatou, in: tamtéž 32, 1979, č. 10, s. 463–466; týž, S. H. Epistola de Magistri Hieronimi de Praga supplicio, in: tamtéž 42, 1989, č. 6, s. 283–286; P. Veber, Vzpomínka na S. H., in: Harmonie 17, 2009, č. 4, s. 2.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Mojmír Sobotka