BENDA Jaroslav 27.4.1882-12.1.1970: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BENDA_Jaroslav_27.4.1882-12.1.1970)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Jaroslav BENDA
| jméno = Jaroslav BENDA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Benda Jaroslav portret.jpg
| datum narození = 27.4.1882
| datum narození = 27.4.1882
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 12.1.1970
| datum úmrtí = 12.1.1970
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik<br />69- Knihtiskař nebo typograf<br />61- Pedagog<br />
69- Knihtiskař nebo typograf
61- Pedagog


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jaroslav BENDA
| citace = Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 367-368
}}
 
'''BENDA, Jaroslav,''' ''* 27. 4. 1882 Praha, † 12. 1. 1970 Praha, knižní grafik, pedagog''
 
Po absolutoriu gymnázia studoval 1901–04 pět semestrů
u prof. A. Hofbauera v Praze na UMPRUM a 1903–05 tři
semestry všeobecné školy AVU v Praze. 1907–12 redigoval
časopis ''Světozor'', od 1908 byl členem SVU Mánes. Po kratším
působení na střední škole učil 1920–50 jako profesor na
UMPRUM, kde vedl všeobecnou školu pro figurální a ornamentální
kreslení a povinnou výuku písma, od 1936 pak
speciální školu pro užitou grafiku, knižní umění a propagaci.
1926–28 a 1932–34 zastával funkci rektora školy. Hlavní význam
B. díla pro českou výtvarnou kulturu spočívá v knižní
grafice, k níž spolu s V. H. Brunnerem a F. Kyselou položil
základy. Písmo a úprava knižních obálek v jejich pojetí (knihy
Nové Edice, nakladatelství Jana Laichtra a Jana Štence,
úprava a výzdoba básnických spisů O. Březiny, Máchova
''Máje'' ad.) nabyly funkci výtvarného doprovodu textu a stavěly
českou knihu naroveň nejlepší světové produkci. Kromě
grafických úprav knih se intenzivně zabýval i problematikou
typografie, 1961 realizoval nové typy písma romany a italiky
přizpůsobené českému pravopisu. Tématu vývoje písma a tištěnému
písmu věnoval i několik odborných článků a studií.
B. umělecká mnohostrannost zahrnovala i další obory výtvarné
činnosti. 1925 se výrazně podílel na úspěchu československé
expozice na výstavě dekorativních umění v Paříži (návrhy
zrcadel a potahů nábytku vystaveného reprezentačního
interiéru). Důležitá byla i jeho práce v oblasti mozaikářství
a zdobených okenních skel. Vedle monumentální tvorby se
věnoval rovněž volné grafice (městské motivy) a okrajově zasáhl
i do zlatnictví. Významné bylo B. pedagogické působení
na UMPRUM, kde ovlivnil další umělecký vývoj řady talentovaných
žáků (A. Strnadel, Z. Seydl, J. Trnka). B. zásluhou
byly koncem 30. let a v období okupace vytvořeny příznivé
podmínky k rozvoji československého kresleného filmu a jeho
mezinárodnímu ohlasu.
 
'''D:''' Spoluautorství návrhů na první československé dukáty (spolu s O. Španielem),
1923; rektorské řetězy pro Univerzitu J. A. Komenského v Bratislavě,
1923 a Masarykovu univerzitu v Brně, 1935; mozaika pro budovu
bývalého ministerstva pošt v Praze v Jindřišské ulici, 1931; mozaiková výzdoba
knihovny ČVUT v Praze, 1932; leptaná vrstvená skla pro Městskou
spořitelnu v Sobotce, 1935; vitráže pro pohřební kapli J. A. Komenského
v holandském Naardenu, 1935–37.
 
'''L:''' V. V. Štech, J. B. a výchova užitou grafikou, in: Výtvarná výchova 2, 1936,
s. 1n.; J. Javůrek, Knižní tvorba J. B., in: Hollar. Sborník grafického umění 33, 1964, s. 1n.; Umprum VŠUP. Sto let práce, 1985, s. 117; Toman 1,
s. 50; NEČVU 1, s. 58; SČSVU 1, s. 129; Ilustrovaná encyklopedie české,
moravské a slezské numismatiky, 2001, s. 32.
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/100762 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Luděk Jirásko


== Literatura ==
KSN I, 492; KK I, 69; ČK 449; EČVU 56; PSN I, 200; OSN Dod I-1, 540; MČE I, 415; Čes. biogr. I; NSČSVU I, 50; SČSVU I, 129; Pozůstalost v LAPNP s. 2; Tomeš I, 75;
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:69- Knihtiskař nebo typograf]]
[[Kategorie:69- Knihtiskař nebo typograf]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:1882]]
[[Kategorie:1882]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1970]]
[[Kategorie:1970]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
<gallery>
Benda Jaroslav bankovka.PNG|Pětikorunová bankovka z roku 1921, autorem návrhu je Jaroslav Benda
Benda Jaroslav Artel.PNG|Zakladatelé Artělu v roce 1908 (Jaroslav Benda je druhý zleva)
</gallery>

Aktuální verze z 30. 9. 2019, 16:49

Jaroslav BENDA
Narození 27.4.1882
Místo narození Praha
Úmrtí 12.1.1970
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
69- Knihtiskař nebo typograf
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 367-368
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40867

BENDA, Jaroslav, * 27. 4. 1882 Praha, † 12. 1. 1970 Praha, knižní grafik, pedagog

Po absolutoriu gymnázia studoval 1901–04 pět semestrů u prof. A. Hofbauera v Praze na UMPRUM a 1903–05 tři semestry všeobecné školy AVU v Praze. 1907–12 redigoval časopis Světozor, od 1908 byl členem SVU Mánes. Po kratším působení na střední škole učil 1920–50 jako profesor na UMPRUM, kde vedl všeobecnou školu pro figurální a ornamentální kreslení a povinnou výuku písma, od 1936 pak speciální školu pro užitou grafiku, knižní umění a propagaci. 1926–28 a 1932–34 zastával funkci rektora školy. Hlavní význam B. díla pro českou výtvarnou kulturu spočívá v knižní grafice, k níž spolu s V. H. Brunnerem a F. Kyselou položil základy. Písmo a úprava knižních obálek v jejich pojetí (knihy Nové Edice, nakladatelství Jana Laichtra a Jana Štence, úprava a výzdoba básnických spisů O. Březiny, Máchova Máje ad.) nabyly funkci výtvarného doprovodu textu a stavěly českou knihu naroveň nejlepší světové produkci. Kromě grafických úprav knih se intenzivně zabýval i problematikou typografie, 1961 realizoval nové typy písma romany a italiky přizpůsobené českému pravopisu. Tématu vývoje písma a tištěnému písmu věnoval i několik odborných článků a studií. B. umělecká mnohostrannost zahrnovala i další obory výtvarné činnosti. 1925 se výrazně podílel na úspěchu československé expozice na výstavě dekorativních umění v Paříži (návrhy zrcadel a potahů nábytku vystaveného reprezentačního interiéru). Důležitá byla i jeho práce v oblasti mozaikářství a zdobených okenních skel. Vedle monumentální tvorby se věnoval rovněž volné grafice (městské motivy) a okrajově zasáhl i do zlatnictví. Významné bylo B. pedagogické působení na UMPRUM, kde ovlivnil další umělecký vývoj řady talentovaných žáků (A. Strnadel, Z. Seydl, J. Trnka). B. zásluhou byly koncem 30. let a v období okupace vytvořeny příznivé podmínky k rozvoji československého kresleného filmu a jeho mezinárodnímu ohlasu.

D: Spoluautorství návrhů na první československé dukáty (spolu s O. Španielem), 1923; rektorské řetězy pro Univerzitu J. A. Komenského v Bratislavě, 1923 a Masarykovu univerzitu v Brně, 1935; mozaika pro budovu bývalého ministerstva pošt v Praze v Jindřišské ulici, 1931; mozaiková výzdoba knihovny ČVUT v Praze, 1932; leptaná vrstvená skla pro Městskou spořitelnu v Sobotce, 1935; vitráže pro pohřební kapli J. A. Komenského v holandském Naardenu, 1935–37.

L: V. V. Štech, J. B. a výchova užitou grafikou, in: Výtvarná výchova 2, 1936, s. 1n.; J. Javůrek, Knižní tvorba J. B., in: Hollar. Sborník grafického umění 33, 1964, s. 1n.; Umprum VŠUP. Sto let práce, 1985, s. 117; Toman 1, s. 50; NEČVU 1, s. 58; SČSVU 1, s. 129; Ilustrovaná encyklopedie české, moravské a slezské numismatiky, 2001, s. 32.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Luděk Jirásko