BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ Věkoslava 11.6.1841-21.4.1873: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BLAŽKOVÁ_Věkoslava_11.6.1841-21.4.1873)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ
| jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Blazkova-Ressova Vekoslava portret.jpg
| datum narození = 11.6.1841
| datum narození = 11.6.1841
| místo narození =  
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 21.4.1873
| datum úmrtí = 21.4.1873
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Velešice u Nového Bydžova
| povolání = 78- Hudební interpret
| povolání = 78- Hudební interpret


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Věkoslava BLAŽKOVÁ
| citace = Biografický slovník českých zemí 5, Praha 2006, s. 563
}}
 
'''BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava,''' ''* 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka''
 
Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické
školy Františka B. (1814–1900), manželka německého
barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též
jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se
naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou
třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho
na pražské konzervatoři, odkud však odešla po
konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861
hostovala v několika českých představeních ve Stavovském
divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá
v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz,
dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64
účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru,
1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím
hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí
nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68
do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868
se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební
školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870
onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872
(Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''). Těžiště B. umělecké aktivity
bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle
se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná
sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou
perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala
především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina,
G. Donizetti: ''Belisar''; Markéta, Ch. Gounod: ''Faust''
''a Markéta''; Norma, V. Bellini: ''Norma''; Leonora, G. Verdi:
''Troubadour''; Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''; Abigail, G. Verdi:
''Nabucco''; Semiramis, G. Rossini: ''Semiramis''; Alice, G. Meyerbeer:
''Robert'' ''ďábel'' ad.), který mohla při hostováních i po
1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do
kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické
pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci
velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven:
''Fidelio''; Eurydika, Ch. W. Gluck: ''Orfeus a'' ''Eurydika''; Ifigenie,
Ch. W. Gluck: ''Ifigenie'' ''v Aulidě'') i v novém českém operním
repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor:
''Husitská'' ''nevěsta''; 1869: Lejla, K. Bendl: ''Lejla''; Ludiše,
B. Smetana: ''Braniboři'' ''v Čechách''; 1870: Blanka, K. Šebor:
''Blanka''; Jitka, K. Bendl: ''Břetislav''; Milada, B. Smetana: ''Dalibor'';
1871: Julie, J. R. Rozkošný: ''Svatojanské'' ''proudy'').
 
'''L:''' Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho
předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140,
151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n.
 
Jitka Ludvová
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:1841]]
[[Kategorie:1841]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1873]]
[[Kategorie:1873]]
[[Kategorie:Velešice]]

Aktuální verze z 3. 10. 2019, 17:36

Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ
Narození 11.6.1841
Místo narození Praha
Úmrtí 21.4.1873
Místo úmrtí Velešice u Nového Bydžova
Povolání 78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 5, Praha 2006, s. 563
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41807

BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava, * 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka

Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické školy Františka B. (1814–1900), manželka německého barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho na pražské konzervatoři, odkud však odešla po konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861 hostovala v několika českých představeních ve Stavovském divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz, dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64 účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru, 1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68 do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868 se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870 onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872 (Recha, J. F. Halévy: Židovka). Těžiště B. umělecké aktivity bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina, G. Donizetti: Belisar; Markéta, Ch. Gounod: Faust a Markéta; Norma, V. Bellini: Norma; Leonora, G. Verdi: Troubadour; Recha, J. F. Halévy: Židovka; Abigail, G. Verdi: Nabucco; Semiramis, G. Rossini: Semiramis; Alice, G. Meyerbeer: Robert ďábel ad.), který mohla při hostováních i po 1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven: Fidelio; Eurydika, Ch. W. Gluck: Orfeus a Eurydika; Ifigenie, Ch. W. Gluck: Ifigenie v Aulidě) i v novém českém operním repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor: Husitská nevěsta; 1869: Lejla, K. Bendl: Lejla; Ludiše, B. Smetana: Braniboři v Čechách; 1870: Blanka, K. Šebor: Blanka; Jitka, K. Bendl: Břetislav; Milada, B. Smetana: Dalibor; 1871: Julie, J. R. Rozkošný: Svatojanské proudy).

L: Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140, 151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n.

Jitka Ludvová