FIALA Jiří Julius 14.9.1892-3.8.1974: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(FIALA_Jiří_Julius_14.9.1892-3.8.1974)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Jiří Julius FIALA
| jméno = Jiří Julius FIALA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Fiala Jiri Julius portret.jpg
| datum narození = 14.9.1892
| datum narození = 14.9.1892
| místo narození = Praha
| místo narození = Smíchov (Praha)
| datum úmrtí = 3.8.1974
| datum úmrtí = 3.8.1974
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 77- Hudební skladatel
| povolání = 77- Hudební skladatel<br />78- Hudební interpret
78- Hudební interpret


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jiří Julius FIALA
| citace = Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 146
}}
 
'''FIALA, Jiří Julius,''' ''* 14. 9. 1892 Smíchov (Praha), † 3. 8. 1974 Praha, hudební skladatel, dirigent''
 
Narodil se v rodině koncertního mistra České filharmonie Ferdinanda
F. (* 1861) a Tekly, roz. Jansové. Umění se věnoval
i bratr Ferdinand (1888–1953), který se stal filmovým architektem,
scénografem a hercem. Jeho bratranci byli populární herci
Eman F. (1899–1970) a František F. (1891–1947), známý pod
uměleckým jménem Ferenc Futurista.
 
F. studoval nejprve klavír a 1910–13 varhany a kompozici na
pražské konzervatoři, poté byl dva roky žákem mistrovského
kursu V. Nováka. Od 1915 vystřídal řadu působišť, a to jako kapelník
filmového orchestru v kině Světovid v Nuslích (dnes Praha),
poté jako hráč operetního divadla Aréna na Smíchově, kde
byl 1916–22 angažován jako divadelní kapelník. Šéfoval orchestrům
několika dalších pražských divadel: nuselského Tylova
(1924/25), Vinohradské zpěvohry (1929–32), holešovické Uranie
(1940–44). Působil i v Českých Budějovicích (1925/26)
a u divadelní společnosti A. Marka v Poděbradech (1926–28),
krátce též na Slovensku. Věnoval se také dramaturgii, spolupracoval
s rozhlasem, byl však především plodným skladatelem.
Komponoval klavírní skladby, mše, symfonické básně, opery,
operety, melodramy, scénickou hudbu či písně. Od třicátých let
se intenzivně věnoval ve spolupráci s J. Kohoutem a E. Fialou
hlavně filmové hudbě, kterou doprovodil více než padesát krátkometrážních
i celovečerních titulů režisérů J. Rovenského,
S. Innemanna, V. Wassermana, J. Slavíčka, M. Cikána, M. Friče,
F. Čápa, V. Binovce a V. Kršky. Vyhledávanou se stala jeho hudba
k filmům z venkovského prostředí, kterou později úspěšně
adaptoval na operety a hudební komedie. Patřil k pokračovatelům
operetních skladatelů O. Nedbala, R. Piskáčka nebo
K. Weise. Od dvacátých let sám příležitostně vystupoval jako filmový
herec v němých, poté i zvukových filmech. Často v nich
ztvárňoval menší role hudebníků. Pracoval ve Svazu českých
skladatelů a Ochranném svazu autorském.
 
'''D:''' operety: Hoši z první legie, 1919; Vlastencové z boudy, 1921; Teče voda
teče, 1925; Dítě z tržnice, 1945; Muzikantská Liduška, 1947; Baruška,
1953; Počestné paní pardubické, 1960; Fantom operety, 1961; Lumpacivagabundus,
1964. Scénická hudba: Husité (A. Dvořák, 1926); Gazdina roba
(G. Preissová, 1943); Talisman (J. N. Nestroy – A. Podhorský, 1944). Pantomimy:
Otrok; Svatební košile; Ďáblova kořist; Jarní píseň, 1920; Na slepé
koleji, 1922; Budiž tma, 1923; Golem, 1924. Filmová hudba: Maryša, 1935;
Boží mlýny, 1938; Cestou křížovou, 1938; Babička, 1940; Muzikantská Liduška,
1940; Jan Cimbura, 1941; Pantáta Bezoušek, 1941;Městečko na dlani,
1942; Počestné paní pardubické 1944; Baruška, 1953. Orchestrální
skladby: Legenda o staré Praze; Válka, 1917 (přepracována pod názvem Soumrak
a úsvit).
 
'''L:''' A. M. Brousil, Hudba v našem filmu, 1948, passim; L. Pacák, Opereta,
1946, rejstřík; Nová československá operetní tvorba, 1962, passim; HS 1,
s. 310–311 (se soupisem skladeb a literaturou); EJ, s. 132; FP 1, s. 99–100
(se soupisem filmové hudby); Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,
J. Holeňová (ed.), 2001, s. 72; www.csfd.cz (se soupisem filmových rolí
a filmové hudby); www.ceskyhudebnislovnik.cz (se soupisem skladeb a další
literaturou).
 
'''P:''' NA, Praha, Policejní ředitelství I, konskripce, karton 116, obraz
284–286.
 
Marie Makariusová


== Literatura ==
DOH 14; Tanec, 72; PSN 1, 718; HS 1, 310-11; EJ, 132; ČSS, 71;
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]

Aktuální verze z 26. 5. 2020, 11:03

Jiří Julius FIALA
Narození 14.9.1892
Místo narození Smíchov (Praha)
Úmrtí 3.8.1974
Místo úmrtí Praha
Povolání 77- Hudební skladatel
78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 146
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=54996

FIALA, Jiří Julius, * 14. 9. 1892 Smíchov (Praha), † 3. 8. 1974 Praha, hudební skladatel, dirigent

Narodil se v rodině koncertního mistra České filharmonie Ferdinanda F. (* 1861) a Tekly, roz. Jansové. Umění se věnoval i bratr Ferdinand (1888–1953), který se stal filmovým architektem, scénografem a hercem. Jeho bratranci byli populární herci Eman F. (1899–1970) a František F. (1891–1947), známý pod uměleckým jménem Ferenc Futurista.

F. studoval nejprve klavír a 1910–13 varhany a kompozici na pražské konzervatoři, poté byl dva roky žákem mistrovského kursu V. Nováka. Od 1915 vystřídal řadu působišť, a to jako kapelník filmového orchestru v kině Světovid v Nuslích (dnes Praha), poté jako hráč operetního divadla Aréna na Smíchově, kde byl 1916–22 angažován jako divadelní kapelník. Šéfoval orchestrům několika dalších pražských divadel: nuselského Tylova (1924/25), Vinohradské zpěvohry (1929–32), holešovické Uranie (1940–44). Působil i v Českých Budějovicích (1925/26) a u divadelní společnosti A. Marka v Poděbradech (1926–28), krátce též na Slovensku. Věnoval se také dramaturgii, spolupracoval s rozhlasem, byl však především plodným skladatelem. Komponoval klavírní skladby, mše, symfonické básně, opery, operety, melodramy, scénickou hudbu či písně. Od třicátých let se intenzivně věnoval ve spolupráci s J. Kohoutem a E. Fialou hlavně filmové hudbě, kterou doprovodil více než padesát krátkometrážních i celovečerních titulů režisérů J. Rovenského, S. Innemanna, V. Wassermana, J. Slavíčka, M. Cikána, M. Friče, F. Čápa, V. Binovce a V. Kršky. Vyhledávanou se stala jeho hudba k filmům z venkovského prostředí, kterou později úspěšně adaptoval na operety a hudební komedie. Patřil k pokračovatelům operetních skladatelů O. Nedbala, R. Piskáčka nebo K. Weise. Od dvacátých let sám příležitostně vystupoval jako filmový herec v němých, poté i zvukových filmech. Často v nich ztvárňoval menší role hudebníků. Pracoval ve Svazu českých skladatelů a Ochranném svazu autorském.

D: operety: Hoši z první legie, 1919; Vlastencové z boudy, 1921; Teče voda teče, 1925; Dítě z tržnice, 1945; Muzikantská Liduška, 1947; Baruška, 1953; Počestné paní pardubické, 1960; Fantom operety, 1961; Lumpacivagabundus, 1964. Scénická hudba: Husité (A. Dvořák, 1926); Gazdina roba (G. Preissová, 1943); Talisman (J. N. Nestroy – A. Podhorský, 1944). Pantomimy: Otrok; Svatební košile; Ďáblova kořist; Jarní píseň, 1920; Na slepé koleji, 1922; Budiž tma, 1923; Golem, 1924. Filmová hudba: Maryša, 1935; Boží mlýny, 1938; Cestou křížovou, 1938; Babička, 1940; Muzikantská Liduška, 1940; Jan Cimbura, 1941; Pantáta Bezoušek, 1941;Městečko na dlani, 1942; Počestné paní pardubické 1944; Baruška, 1953. Orchestrální skladby: Legenda o staré Praze; Válka, 1917 (přepracována pod názvem Soumrak a úsvit).

L: A. M. Brousil, Hudba v našem filmu, 1948, passim; L. Pacák, Opereta, 1946, rejstřík; Nová československá operetní tvorba, 1962, passim; HS 1, s. 310–311 (se soupisem skladeb a literaturou); EJ, s. 132; FP 1, s. 99–100 (se soupisem filmové hudby); Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, J. Holeňová (ed.), 2001, s. 72; www.csfd.cz (se soupisem filmových rolí a filmové hudby); www.ceskyhudebnislovnik.cz (se soupisem skladeb a další literaturou).

P: NA, Praha, Policejní ředitelství I, konskripce, karton 116, obraz 284–286.

Marie Makariusová