GESSEN Sergej Iosifovič 16.8.1887-2.7.1950: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(Založena nová stránka s textem „{{Infobox - osoba | jméno = Gessen Sergej Iosifovič | obrázek = No male portrait.png | velikost obrázku = | popisek obrázku = | rodné jméno = | d…“)
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Gessen Sergej Iosifovič
| jméno = Sergej Iosifovič GESSEN
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Gessen Sergej portret.jpg
| velikost obrázku =  
| velikost obrázku =  
| popisek obrázku =  
| popisek obrázku =  
| rodné jméno =  
| rodné jméno =  
| datum narození = 16.8.1887
| datum narození = 16.8.1887
| místo narození = Ust´Sysolsk (dnes Syktyvkar) Rusko
| místo narození = Usť-Sysolsk (dnes Syktyvkar, Rusko)
| datum úmrtí = 2.7. 1950
| datum úmrtí = 2.7.1950
| místo úmrtí = Lodž, Polsko
| místo úmrtí = Lodž (Polsko)
| příčina úmrtí =  
| příčina úmrtí =  
| místo odpočinku =  
| místo odpočinku =  
Řádek 19: Řádek 19:
| alma mater =  
| alma mater =  
| zaměstnavatel =  
| zaměstnavatel =  
| povolání =  
| povolání = 56- Filozof<br />61- Pedagog
| titul =  
| titul =  
| ocenění =  
| ocenění =  
Řádek 36: Řádek 36:
| poznámky =  
| poznámky =  
| web =  
| web =  
}}[[Kategorie:Název kategorie]]
| citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 620
}}
 
'''GESSEN, Sergej Iosifovič''' ''(též Hessen, Sergius), * 16. 8. 1887 Usť-Sysolsk (dnes Syktyvkar, Rusko), † 2. 7. 1950 Lodž (Polsko), filozof, pedagog''
 
Pocházel z rodiny advokáta a publicisty Iosifa Vladimiroviče
G., jednoho z vůdců strany konstitučních demokratů. Po maturitě
na petrohradském gymnáziu 1905 odjel do Německa,
studoval na univerzitách v Heidelbergu a Freiburgu. Pod vlivem
H. Rickerta se stal horlivým zastáncem transcendentalismu.
1910 obhájil disertaci na téma individuální příčinnosti
a upoutal na sebe pozornost německých filozofických kruhů.
Po návratu do Ruska se stal 1910 spoluzakladatelem mezinárodního
časopisu Logos, 1913–17 byl soukromým docentem
univerzity v Petrohradě. 1917 odjel do Tomska, kde vedl katedru
filozofie a pedagogiky na univerzitě. 1921 byl zvolen
řádným profesorem pedagogiky univerzity v Petrohradě, ale
již následujícího roku opustil Rusko a po krátkém pobytu
v Německu se usadil v Praze, kde přednášel na Ruském pedagogickém
institutu Komenského, na Ruské lidové univerzitě,
v Ruské filozofické společnosti i jiných spolcích v Praze
a dalších městech v ČSR. Po uzavření Ruského pedagogického
institutu mu československá vláda vyplácela stipendium
a materiálně ho podporovala, takže se mohl věnovat vědecké
činnosti. Byl redaktorem časopisu ''Russkaja škola za rubežom'',
uznávaného za nejlepší pedagogický časopis ruské emigrace
vůbec. Přispíval do časopisů ruských, německých, italských,
francouzských, českých, polských, srbochorvatských aj. V Praze
měl mnoho významných přátel (V. Příhoda, K. Velemínský,
J. Patočka, E. Rádl, F. Pelikán, K. Vorovka aj.). 1931 se stal
z podnětu R. Jakobsona spolupracovníkem časopisu ''Slavische Rundschau'' a přednášel v Pražském lingvistickém kroužku.
Byl i členem Slovanského ústavu. 1936 přesídlil do Varšavy,
kde přednášel na Svobodné polské univerzitě a přijal polské
občanství. Ve Varšavě a okolí prožil druhou světovou válku,
kdy vedl výuku v ilegálních kursech. Za Varšavského povstání
1944 byl zničen jeho archiv. 1945 získal místo profesora
pedagogiky na nově založené univerzitě v Lodži. Syn Jevgenij G. (1910–1945), básník, zůstal s matkou v Praze a oba zahynuli
v nacistickém koncentračním táboře, druhý syn Dmitrij
G. (1916–2001) odešel 1936 s otcem do Varšavy, kde působil
po válce ve státní informační agentuře PAP a kde také zemřel.
G. se zařadil k nejvýznamnějším a nejmnohostrannějším ruským
filozofům první poloviny 20. století. Navazoval na Rickertovu
teorii poznání, v jehož pojetí probíhá proces poznání
překonáváním vzdálenosti mezi subjektem a objektem a je nekonečný.
G. slučoval principy transcendentalismu s dialektickou
metodou, která umožnila spojit nezávislé skupiny pojmů
syntézou monismu a pluralismu na základě jím navržené dialektické
metody celistvosti. G. zkoumal rovněž problémy morální
filozofie, teorie práva a zákonitosti společenského vývoje.
 
'''D:''' Političeskaja svoboda i socializm, Petrograd 1917; Osnovy pedagogiki.
Vvedenije v prikladnuju filosofiju, Berlin 1923; Globální metoda či globální
vyučování?, 1935; Školství v demokracii, 1935; Filosofické základy pedagogiky,
1936; Světový názor a pedagogika, 1937.
 
'''L:''' Russkoje zarubežje. Zolotaja kniga emigracii, Moskva 1997; SČF,
s. 176–177; J. Patočka, Tři dopisy Sergiju Hessenovi, 1998; V. Goněc, Sergius
Hessen a Československo, 2000; P. V. Aleksejev, Filosofy Rossii XIX–XX stoletij,
Moskva 2002; Gessen, Moskva 2004; Z. Wieczorek, Filozofia wszechjedności
Sergiusza Hessena, Kraków 2005.
 
'''P:''' LA PNP, Praha (korespondence: D. Čyževskyj, N. O. Losskij, G. V.
Vernadskij, J. Patočka, V. Příhoda aj.).
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/adf937ab-1f46-48ef-a4bb-ab29052b766c Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Jiří Vacek
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:56- Filozof]]
[[Kategorie:56- Filozof]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:1887]]
[[Kategorie:1887]]
[[Kategorie:Ust´Sysolsk]]
[[Kategorie:Syktyvkar]]
[[Kategorie:1950]]
[[Kategorie:1950]]
[[Kategorie:Lodž]]
[[Kategorie:Lodž]]

Aktuální verze z 9. 1. 2022, 18:25

Sergej Iosifovič GESSEN
Narození 16.8.1887
Místo narození Usť-Sysolsk (dnes Syktyvkar, Rusko)
Úmrtí 2.7.1950
Místo úmrtí Lodž (Polsko)
Povolání 56- Filozof
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 620
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=137450

GESSEN, Sergej Iosifovič (též Hessen, Sergius), * 16. 8. 1887 Usť-Sysolsk (dnes Syktyvkar, Rusko), † 2. 7. 1950 Lodž (Polsko), filozof, pedagog

Pocházel z rodiny advokáta a publicisty Iosifa Vladimiroviče G., jednoho z vůdců strany konstitučních demokratů. Po maturitě na petrohradském gymnáziu 1905 odjel do Německa, studoval na univerzitách v Heidelbergu a Freiburgu. Pod vlivem H. Rickerta se stal horlivým zastáncem transcendentalismu. 1910 obhájil disertaci na téma individuální příčinnosti a upoutal na sebe pozornost německých filozofických kruhů. Po návratu do Ruska se stal 1910 spoluzakladatelem mezinárodního časopisu Logos, 1913–17 byl soukromým docentem univerzity v Petrohradě. 1917 odjel do Tomska, kde vedl katedru filozofie a pedagogiky na univerzitě. 1921 byl zvolen řádným profesorem pedagogiky univerzity v Petrohradě, ale již následujícího roku opustil Rusko a po krátkém pobytu v Německu se usadil v Praze, kde přednášel na Ruském pedagogickém institutu Komenského, na Ruské lidové univerzitě, v Ruské filozofické společnosti i jiných spolcích v Praze a dalších městech v ČSR. Po uzavření Ruského pedagogického institutu mu československá vláda vyplácela stipendium a materiálně ho podporovala, takže se mohl věnovat vědecké činnosti. Byl redaktorem časopisu Russkaja škola za rubežom, uznávaného za nejlepší pedagogický časopis ruské emigrace vůbec. Přispíval do časopisů ruských, německých, italských, francouzských, českých, polských, srbochorvatských aj. V Praze měl mnoho významných přátel (V. Příhoda, K. Velemínský, J. Patočka, E. Rádl, F. Pelikán, K. Vorovka aj.). 1931 se stal z podnětu R. Jakobsona spolupracovníkem časopisu Slavische Rundschau a přednášel v Pražském lingvistickém kroužku. Byl i členem Slovanského ústavu. 1936 přesídlil do Varšavy, kde přednášel na Svobodné polské univerzitě a přijal polské občanství. Ve Varšavě a okolí prožil druhou světovou válku, kdy vedl výuku v ilegálních kursech. Za Varšavského povstání 1944 byl zničen jeho archiv. 1945 získal místo profesora pedagogiky na nově založené univerzitě v Lodži. Syn Jevgenij G. (1910–1945), básník, zůstal s matkou v Praze a oba zahynuli v nacistickém koncentračním táboře, druhý syn Dmitrij G. (1916–2001) odešel 1936 s otcem do Varšavy, kde působil po válce ve státní informační agentuře PAP a kde také zemřel. G. se zařadil k nejvýznamnějším a nejmnohostrannějším ruským filozofům první poloviny 20. století. Navazoval na Rickertovu teorii poznání, v jehož pojetí probíhá proces poznání překonáváním vzdálenosti mezi subjektem a objektem a je nekonečný. G. slučoval principy transcendentalismu s dialektickou metodou, která umožnila spojit nezávislé skupiny pojmů syntézou monismu a pluralismu na základě jím navržené dialektické metody celistvosti. G. zkoumal rovněž problémy morální filozofie, teorie práva a zákonitosti společenského vývoje.

D: Političeskaja svoboda i socializm, Petrograd 1917; Osnovy pedagogiki. Vvedenije v prikladnuju filosofiju, Berlin 1923; Globální metoda či globální vyučování?, 1935; Školství v demokracii, 1935; Filosofické základy pedagogiky, 1936; Světový názor a pedagogika, 1937.

L: Russkoje zarubežje. Zolotaja kniga emigracii, Moskva 1997; SČF, s. 176–177; J. Patočka, Tři dopisy Sergiju Hessenovi, 1998; V. Goněc, Sergius Hessen a Československo, 2000; P. V. Aleksejev, Filosofy Rossii XIX–XX stoletij, Moskva 2002; Gessen, Moskva 2004; Z. Wieczorek, Filozofia wszechjedności Sergiusza Hessena, Kraków 2005.

P: LA PNP, Praha (korespondence: D. Čyževskyj, N. O. Losskij, G. V. Vernadskij, J. Patočka, V. Příhoda aj.).

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Jiří Vacek