AMBROS August Wilhelm 17.11.1816-28.6.1876: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = August Vilém AMBROS
| jméno = August Wilhelm AMBROS
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Ambros August Wilhelm portret.jpg
| datum narození = 17.11.1816
| datum narození = 17.11.1816
| místo narození = Mýto u Rokycan
| místo narození = Mýto u Rokycan
| datum úmrtí = 28.6.1876
| datum úmrtí = 28.6.1876
| místo úmrtí = Vídeň (Rakousko)
| místo úmrtí = Vídeň (Rakousko)
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění<br />77- Hudební skladatel<br />44- Právník<br />68- Redaktor nebo žurnalista<br />
77- Hudební skladatel
44- Právník
68- Redaktor nebo žurnalista


| jiná jména =  
| jiná jména =  
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 72
}}
}}


Řádek 29: Řádek 27:
R. Schumannem (jako budoucí hudební kritikové vystupovali
R. Schumannem (jako budoucí hudební kritikové vystupovali
podle vzoru Schumannova spolku Davidovců pod
podle vzoru Schumannova spolku Davidovců pod
krycími jmény: A. jako Flamin, Hanslick jako Renatus)
krycími jmény: A. jako Flamin, Hanslick jako Renatus).
 
Své zájmy dělil A. mezi hudbu a výtvarné umění, jehož základy
Své zájmy dělil A. mezi hudbu a výtvarné umění, jehož základy
získal od Josepha von Führicha (1800–1876), který se
získal od Josepha von Führicha (1800–1876), který se
zdržoval v letech 1829–34 v Praze. A. byl kritickým přispěvatelem
zdržoval v letech 1829–34 v Praze. A. byl kritickým přispěvatelem
pražského německého listu Bohemia, vídeňských Abendpost,
pražského německého listu ''Bohemia'', vídeňských ''Abendpost'',
Neue Freie Presse, časopisu Neue Zeitschrift für Musik,
''Neue'' ''Freie'' ''Presse'', časopisu ''Neue'' ''Zeitschrift'' ''für'' ''Musik'',
založeného R. Schumannem, i českých hudebních listů (např.
založeného R. Schumannem, i českých hudebních listů (např.
Dalibor). Od 1852 byl členem ředitelství pražské konzervatoře
''Dalibor''). Od 1852 byl členem ředitelství pražské konzervatoře
a 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské
a 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské
univerzity. Přednášel dějiny církevní hudby, vývoj instrumentální
univerzity. Přednášel dějiny církevní hudby, vývoj instrumentální
Řádek 50: Řádek 49:
mezi tzv. wagneriány a představiteli konzervativního směru, mezi zastánci formalistické a výrazové estetiky. V tomto
mezi tzv. wagneriány a představiteli konzervativního směru, mezi zastánci formalistické a výrazové estetiky. V tomto
smyslu se názorově rozešel s E. Hanslickem, tvůrcem formalistické
smyslu se názorově rozešel s E. Hanslickem, tvůrcem formalistické
estetiky. A. spis Die Grenzen der Musik und Poesie
estetiky. A. spis ''Die Grenzen'' ''der Musik'' ''und Poesie''
(1856) je reakcí na Hanslickovo dílo Vom Musikalisch-Schönen
(1856) je reakcí na Hanslickovo dílo ''Vom'' ''Musikalisch-Schönen''
(1854). Především pod vlivem mladistvého zážitku z představení
(1854). Především pod vlivem mladistvého zážitku z představení
Tannhäusera a Lohengrina uznával Wagnera za epochální
''Tannhäusera'' a ''Lohengrina'' uznával Wagnera za epochální
zjev, v dramatickém oboru stavěl však A. výše Glucka
zjev, v dramatickém oboru stavěl však A. výše Glucka
a Mozarta (otevření Wagnerova divadla v Bayreuthu 1876 se
a Mozarta (otevření Wagnerova divadla v Bayreuthu 1876 se
Řádek 81: Řádek 80:
(mj. Shakespeare Othello – ztraceno), komorní skladby.
(mj. Shakespeare Othello – ztraceno), komorní skladby.


'''L:''' A. W. A., Autobiografi e, in: Dalibor 27, 1905, s. 114n.; G. Adler, A. W.
'''L:''' A. W. A., Autobiografie, in: Dalibor 27, 1905, s. 114n.; G. Adler, A. W.
A., NÖB 7, s. 33n.; O. Ph. Naegele (diss.), A. W. A., his historical and critical
A., NÖB 7, s. 33n.; O. Ph. Naegele (diss.), A. W. A., his historical and critical
thought, 2 sv., New York 1955; M. Očadlík, A. W. A. na pražské univerzitě,
thought, 2 sv., New York 1955; M. Očadlík, A. W. A. na pražské univerzitě,
Řádek 98: Řádek 97:
s. 583n. (soupis díla a literatury); Grove 1, s. 312; HS 1, s. 25; LDM 1,
s. 583n. (soupis díla a literatury); Grove 1, s. 312; HS 1, s. 25; LDM 1,
s. 88n.
s. 88n.
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/165788 Bibliografie dějin Českých zemí]


Vlasta Reittererová, Hubert Reitterer
Vlasta Reittererová, Hubert Reitterer

Aktuální verze z 19. 9. 2019, 07:41

August Wilhelm AMBROS
Narození 17.11.1816
Místo narození Mýto u Rokycan
Úmrtí 28.6.1876
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 73- Uměnovědec nebo historik umění
77- Hudební skladatel
44- Právník
68- Redaktor nebo žurnalista
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 72
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39203

AMBROS, August Wilhelm, * 17. 11. 1816 Mýto u Rokycan, † 28. 6. 1876 Vídeň (Rakousko), hudební vědec, pedagog

Syn poštmistra, matka byla sestrou významného vídeňského hudebního historika R. G. von Kiesewettera (1775–1850). Vyrůstal v dvojjazyčném prostředí, na přání otcovo vystudoval práva (JUDr. 1839). Nastoupil místo úředníka na pražském fiskálním úřadu (1840) a 1853 se stal státním návladním. Současně studoval hudbu u Friedricha D. Webera (1766–1840), prvního ředitele pražské konzervatoře, a u J. F. Kittla (1806–1868). Dále jej ovlivnili mj. V. J. Tomášek, H. Seeling a J. Schulhoff . Významné bylo osobní i umělecké přátelství s E. Hanslickem, s nímž se pracovně setkával i při svém pozdějším vídeňském působení. Oba byli silně ovlivněni R. Schumannem (jako budoucí hudební kritikové vystupovali podle vzoru Schumannova spolku Davidovců pod krycími jmény: A. jako Flamin, Hanslick jako Renatus).

Své zájmy dělil A. mezi hudbu a výtvarné umění, jehož základy získal od Josepha von Führicha (1800–1876), který se zdržoval v letech 1829–34 v Praze. A. byl kritickým přispěvatelem pražského německého listu Bohemia, vídeňských Abendpost, Neue Freie Presse, časopisu Neue Zeitschrift für Musik, založeného R. Schumannem, i českých hudebních listů (např. Dalibor). Od 1852 byl členem ředitelství pražské konzervatoře a 1869 byl jmenován mimořádným profesorem pražské univerzity. Přednášel dějiny církevní hudby, vývoj instrumentální hudby 17. a 18. století a nauku o hudebních formách. Samostatné přednášky věnoval Ch. W. Gluckovi, W. A. Mozartovi, L. van Beethovenovi. 1871 byl povolán (spíše formálně) do Vídně na ministerstvo justice; vedl také umělecká a historická studia korunního prince Rudolfa. Učil rovněž na vídeňské konzervatoři.

Stal se zakladatelem moderního hudebně-historického bádání. Podle názorové orientace stál uprostřed estetického střetu mezi tzv. wagneriány a představiteli konzervativního směru, mezi zastánci formalistické a výrazové estetiky. V tomto smyslu se názorově rozešel s E. Hanslickem, tvůrcem formalistické estetiky. A. spis Die Grenzen der Musik und Poesie (1856) je reakcí na Hanslickovo dílo Vom Musikalisch-Schönen (1854). Především pod vlivem mladistvého zážitku z představení Tannhäusera a Lohengrina uznával Wagnera za epochální zjev, v dramatickém oboru stavěl však A. výše Glucka a Mozarta (otevření Wagnerova divadla v Bayreuthu 1876 se už nedožil). Jeho literární styl byl označován za duchaplný, s příměsí vtipu a ironie. Jeho zaměření překračující hudebně- -historickou specializaci mu umožňovalo pokusit se formulovat vztah hudby k ostatním uměleckým druhům, především k architektuře, přičemž podcenil trvalou proměnlivost hudebního myšlení a recepci hudby společností. Jeho vlastní skladby bez zvláštního originálního přínosu představují stylový přechod mezi klasicismem a romantismem.

D: Die Grenzen der Musik und Poesie, eine Studie zur Ästhetik der Tonkunst, 2. sv., Leipzig 1856, 2. vyd. tamtéž 1872, reprint Hildesheim 1976; Das Conservatorium zu Prag. Eine Denkschrift bei Gelegenheit der fünfziger Jubelfeier der Gründung, 1858 (pojato do publikace Das Konservatorium in Prag, ed. J. Branberger, 1911); Culturhistorische Bilder aus dem Musikleben der Gegenwart, Leipzig 1860; Bunte Blätter. Skizzen und Studien für Freunde der Musik und bildenden Kunst, 1872–74, reprint Hildesheim 1987; Geschichte der Musik, 1–3, Wrocław 1862–68, 4. svazek dokončil G. Nottebohm a C. F. Becker, Leipzig 1878, v pěti svazcích 1887, reprint 1968; řadu A. prací vydali z pozůstalosti H. Leichtentritt, O. Kade, R. Batka aj.; Brahms Wiener Erfolge, Deutsche Rundschau 7, 1876, s. 141n. – Kompozice: klavírní skladby, písně vyd. většinou ve Vídni 1852–76, nepublikovaná Missa solemnis několikrát provedena v Praze; Symfonie č. 1 (uvedena v Praze 1852), opera Břetislav a Jitka (česky, zachována předehra), scénická hudba (mj. Shakespeare Othello – ztraceno), komorní skladby.

L: A. W. A., Autobiografie, in: Dalibor 27, 1905, s. 114n.; G. Adler, A. W. A., NÖB 7, s. 33n.; O. Ph. Naegele (diss.), A. W. A., his historical and critical thought, 2 sv., New York 1955; M. Očadlík, A. W. A. na pražské univerzitě, in: Sborník prací k poctě 75. narozenin akademika V. Vojtíška, AUC Phil. et hist. II, 1958, s. 131n.; P. Vít, A. W. A. und sein Kompositionsschaffen, in: SPFFBU 24 (řada hudebněvědná C 10), 1975, s. 49n.; N. Tschulik, A. W. A. als Musikkritiker. Zum 100. Todestag des prominenten Musikwissenschaftlers, in: Österr. Musikzeitschrift 31, 1976, s. 222n.; D. Harrán, Burney and Ambros as Editors of Josquin’s Music, in: Josquin des Prez. Proceedings of the International Josquin Festival – Conference, Wrocław 1977, s. 148n.; N. Tschulik, A. W. A. und das Wagner-Problem, Studien zur Musikwissenschaft 29, 1978, s. 155n.; B. u. E. Lomnäs, D. Strauß, Auf der Suche nach der poetischen Zeit (Der Prager Davidsbund), Bd. 1–2, Saarbrücken 1999 (soupis článků v časopisech); RSN 1, s. 171; OSN 2, s. 92; NDB 1, s. 243; Pazdírek 1, s. 11; Riemann 1, s. 37; ÖBL 1, s. 17; MGG 1, s. 583n. (soupis díla a literatury); Grove 1, s. 312; HS 1, s. 25; LDM 1, s. 88n.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí


Vlasta Reittererová, Hubert Reitterer