HICKEL Carl Johann 19.9.1811-28.9.1855: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
Řádek 19: Řádek 19:
na zaměstnanecký plat. Publikoval drobné básně a ukázky  
na zaměstnanecký plat. Publikoval drobné básně a ukázky  
z dramatických prací. Série jeho prvních textů vyšla ve Vídni  
z dramatických prací. Série jeho prvních textů vyšla ve Vídni  
1843 v časopise ''Der Adler (Probeszenen aus „Johann Hunyády“,  
1843 v časopise ''Der Adler (Probeszenen aus „Johann Hunyády, hist. Trauerspiel)'', vídeňský časopis ''Der Wanderer'' otiskl ukázku  
hist. Trauerspiel)'', vídeňský časopis ''Der Wanderer'' otiskl ukázku  
H. prózy ''Die Zigeuner in Ungarn'' (30, 1843, č. 245–247)  
H. prózy ''Die Zigeuner in Ungarn'' (30, 1843, č. 245–247)  
a několik básní; v čísle 234 vyšly ukázky z H. dramatu ''Frauensterne''. Podle nekrologu zůstala řada H. textů z těchto let  
a několik básní; v čísle 234 vyšly ukázky z H. dramatu ''Frauensterne''. Podle nekrologu zůstala řada H. textů z těchto let  

Verze z 10. 3. 2023, 13:33

Carl Johann HICKEL
Narození 19.9.1811
Místo narození Vídeň (Rakousko)
Úmrtí 28.9.1855
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 63- Spisovatel
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 585
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47364

HICKEL, Carl Johann (pseud. Heinrich), * 19. 9. 1811 Vídeň (Rakousko), † 28. 9. 1855 Vídeň (Rakousko), žurnalista, spisovatel, dramatik

Rodinou byl určen k vojenské službě a po absolvování pěti ročníků gymnázia sloužil 1831–36 jako kadet. Po sňatku s Augustou Breitschwerdovou (asi 1840), původem z Uher, armádu opustil a začal se věnovat literatuře a divadlu. Měl patrně další soukromé finanční prostředky a nebyl odkázán na zaměstnanecký plat. Publikoval drobné básně a ukázky z dramatických prací. Série jeho prvních textů vyšla ve Vídni 1843 v časopise Der Adler (Probeszenen aus „Johann Hunyády, hist. Trauerspiel), vídeňský časopis Der Wanderer otiskl ukázku H. prózy Die Zigeuner in Ungarn (30, 1843, č. 245–247) a několik básní; v čísle 234 vyšly ukázky z H. dramatu Frauensterne. Podle nekrologu zůstala řada H. textů z těchto let v rukopise, nebo byla vydána pod (zatím neznámými) šiframi v drážďanských a lipských listech. Ve Vídni H. působil do 1845, poté s rodinou odešel do Prahy a stal se dramaturgem Stavovského divadla. Jeho prvním pražským textem byla slavnostní hra (Festspiel) k otevření železnice z Vídně do Prahy (uvedena 21. 8. 1845). Do divadla nastoupil ještě za ředitele Johanna Augusta Stögera, chtěl však spolupracovat zejména s jeho pražským nástupcem Johannem Hoffmannem, který byl již pro stavovskou scénu designován s nástupem o Velikonocích 1846. Po ukončení Hoffmannovy smlouvy (1852) se do divadla opět vrátil Stöger. H. dodával Hoffmannovi do Vídně texty i během jeho nepřítomnosti (např. Lord und Theaterdiener pro Arénu Hernals v létě 1852). Se Stögerem spolupracoval pouze dva roky, pak se stal Hoffmannovým dramaturgem ve Vídni v Theater in der Josefstadt.

Po příchodu do Prahy se H. věnoval též politice. Stýkal se s okruhem literátů kolem časopisu Ost und West, 1848 krátce vydával vlastní deník Der Freund des Volkes, byl členem Národního výboru a připojil se ke společnému česko-německému prohlášení Osvědčení pražských spisovatelů ze 4. 4. 1848, vyzývajícímu ke svornosti. Po formulaci samostatných českých požadavků se s českými literáty rozešel. Po porážce revoluce se věnoval pražskému divadlu, zejména jeho nově otevřené (1849) pobočné letní Aréně ve Pštrosce na Vinohradech. 1850–54 redigoval, vydával a zčásti vlastními texty naplňoval kvalitní kulturní časopis Salon, Blätter für Kunst Literatur, Theater u[nd] ges[ellschaftselliges] Leben. Publikoval informace o divadle z Prahy i ze zahraničí, přetiskoval materiály k dějinám divadla, vedl polemiky o dramaturgii pražské scény apod. Od prosince 1850 přinášel Salon každodenní divadelní návěští, a to i pro česká představení, včetně obsazení rolí. Pro pražskou scénu H. napsal řadu her, z toho přibližně polovinu příležitostných scén k oficiálním společenským událostem. Upravoval též práce jiných autorů. Využíval zvláště svých vojenských zkušeností k bohatým scénickým aranžmá. Jeho hra se objevila i na mimopražské scéně (Die Piraten von Venedig, premiéra 11. 4. 1849 v Chebu). Napsal čtyři libreta pro pražské skladatele: parodii na dílo G. Meyerbeera (Ein Prophet), kterou zhudebnil 1851 sbormistr E. Tauwitz, dva H. texty komponoval F. Škroup (Der Meergeuse, 1851; Columbus, 1852) a jeden J. F. Kittl (Die Waldblume, 1851). Škroupova díla na H. texty byla později znovu uvedena (Der Meergeuse v Rotterdamu 1861, v Praze 2003; Columbus česky v Praze 1942, překlad F. Pujman). H. básnické dílo dosud nebylo nově zhodnoceno.

D: výběr: libreta: Das Abenteuer im Walde (pod pseud. Heinrich), 1849, hudba J. Fischer. Divadelní texty: Karl IV. oder Die Schreckensnacht in Pisa (oslava založení pražské univerzity); Die Töchter Luzifers, kouzelná hra, obě 1848; Der Rekruten Abschied und Heimkehr (v „rakouském“ nářečí pod pseud. Heinrich), 1849; Das Fest der Invaliden, hudba J. N. Maýr; Die Schweden vor Prag oder Bürgertreue und Heldenmuth, hudba týž, obě 1850; Die Zauberrose oder Der letzte Arlekin, hudba týž; Rekrut und Invalide, hudba ?, obě 1851; Dichter, Millionär, Bauer oder Was macht glücklich, hudba ?; Ein Teufelsweib, hudba J. N. Škroup, obě 1852; Othellerl, der kulturhistorische Mohr, hudba A. Scutta, 1853. Básně: Bilder und Klänge aus Marienbad, 1854.

L: nekrolog, in: Österreichischer Zuschauer 8. 9. 1855 (součást recenze H. sbírky básní Österreichische Kaiserlieder); Wiener Conversationsblatt 49, 1855, č. 226, s. 915 (A. Bäuerle); Na úsvitě nové doby (Osvědčení pražských spisovatelův), 1848, s. 256; RSN 3, s. 783; Wurzbach 9, s. 4; J. Plavec, František Škroup, 1941, s. 354–396, 401–402, 413, 632–633, 637; J. Albrecht, Škroupův Kolumbus, in: Národní divadlo 19, 1941/42, č. 7, s. 2–4; A. Jakubcová, Théâtre paré DNES!, in: Hudební rozhledy 44, 1991, s. 232–233 (železnice 1845); M. Bártová, Kolumbus. Škroupova opera, které nepřálo štěstí, in: Opus musicum 24, 1992, č. 1, s. 1–8; P. Petránek, František Škroup. Der Meergeuse a dokumenty ke Škroupově operní tvorbě, in: Sborník k premiéře Národního divadla 2003, 2003, s. 13–15; J. Ludvová a kol., Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 194–197 (s bibliografií a literaturou); M. Pospíšil, Prophetenfieber und Distanzierung, in: Giacomo Meyerbeer. Le Prophète. Edition–Konzeption–Rezeption, M. Brzoska – A. Jacob – N. R. Strohmann (eds.), Bericht zum Internationalen Kongress 13.–16. Mai 2007 Folkwang Hochschule Essen-Werden, Hildesheim – Zürich – New York 2009. Musikwissenschaftliche Publikationen. Hrs. von H. Schneider, Bd. 33, s. 613–621; http://encyklopedie.idu.cz/index.php/Kategorie:Hudebn%C3%AD_divadlo (stav k 20. 9. 2020).

P: NM – Divadelní oddělení, Praha, divadelní cedule Stavovského divadla 1845–1854; AHMP, Soupis obyvatelstva 1830–1910, Aufnahmsbogen 1850, č. 453, krabice č. 450; NA, Praha, Policejní ředitelství I, Konskripce, kart. 179, obr. 120.

Jitka Ludvová