CIMBAL Johann Ignaz 1722-27.12.1795: Porovnání verzí
(CIMBAL_Johann_1722-27.12.1795) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Johann CIMBAL | | jméno = Johann Ignaz CIMBAL | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 1722 | | datum narození = 1722 | ||
| místo narození = | | místo narození = Bílovec u Nového Jičína | ||
| datum úmrtí = 27.12.1795 | | datum úmrtí = 27.12.1795 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Vídeň (Rakousko) | ||
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''CIMBAL, Johann Ignaz''' ''(též CYMBAL, ZIMBAL, ZYMBAL), * 1722 ? Bílovec u Nového Jičína, † 27. 12. 1795 Vídeň (Rakousko), malíř, grafik'' | |||
Zápis o C. narození není v příslušné rodné matrice uveden. | |||
Pocházel patrně z rodiny tesaře. Záhy osiřel a vyrůstal | |||
u milosrdných bratří zřejmě ve Vídni, kteří jej podporovali | |||
v malířské kariéře a pro něž později často pracoval. Od 1742 | |||
studoval na akademii ve Vídni, kde se 1750, 1751 a 1753 | |||
účastnil malířských soutěží. 1760 se oženil s Josefou, dcerou | |||
vídeňského malíře J. W. Oblassera. Z jejich dvanácti dětí | |||
se dožili dospělého věku dvě dcery a dva synové. 1760 se stal | |||
členem vídeňské akademie, 1777 vystavoval čtyři práce na její | |||
výstavě v sále Reduty v Hofburgu. C. patřil ke střední generaci | |||
vídeňského pozdně barokního malířství. Vytvářel jasné, | |||
bohaté, výpravné a poněkud dekorativní závěsné i nástěnné | |||
malby. Jeho konzervativněji orientované malířské dílo ovlivnila | |||
tvorba M. Unterbergera a P. Trogera, fresky vykazují vliv | |||
D. Grana. Někteří badatelé nalezli v jeho barevnosti inspiraci | |||
pracemi malíře F. A. Maulbertsche, C. současníka, jiní | |||
připomínali i manýristické rudolfínské reminiscence. Některé | |||
pozdní práce buď byly připsány chybně F. X. Bucherovi, | |||
nebo je vytvořili patrně C. synové. | |||
C. pracoval převážně pro církevní objednavatele v Čechách, | |||
na Moravě, v Rakousku, Slovinsku a především v Uhrách. | |||
Tam maloval po 1768 mj. pro veszprémského biskupa | |||
I. Kollera. Jeho dílo je zastoupeno např. ve sbírkách zámeckého | |||
muzea v Bojnicích na Slovensku, biskupské rezidence | |||
v Ostřihomi, Národní galerie v Praze, Historického muzea | |||
města Vídně či v kolekcích diecézní sbírky v Székesfehérváru | |||
a Národní galerie v Budapešti a Státní grafické sbírky v Mnichově. | |||
'''D:''' Saur 19, s. 228n. (kde neúplný soupis prací); výběr: Brno, nástěnná malba | |||
v lékárně kláštera milosrdných bratří, 1754; Valtice, oltářní obraz sv. Augustina | |||
v kostele milosrdných bratří, 1757; Eisenstadt, obrazy v kostele milosrdných | |||
bratří, 1760; Kuks, křížová cesta ve špitálním kostele milosrdných | |||
bratří, okolo 1760; Vídeň, obrazy a fresky v kostele Am Hof, 1755, kostele | |||
v Oberlaa, 1761, kostele a klášteře milosrdných bratří, 1763; Nové Město | |||
nad Metují, hlavní oltářní obraz v kostele milosrdných bratří, 1766; Rychnov | |||
nad Kněžnou, hlavní oltářní obraz v kostele milosrdných bratří, 60. léta | |||
18. století; Székesfehérvár, nástropní freska v dómu, 1768; Veszprém, fresky | |||
v biskupském paláci, 1772. | |||
'''L:''' Saur 19, s. 228n. (kde neúplný soupis literatury), výběr: K. Garasová, | |||
Magyarországi festészet a XVIII. században, Budapest 1955, s. 60n. a 211n.; | |||
L. Slavíček, Poznámky k životu a dílu J. C., in: Umění 27, 1978, s. 159n.; | |||
A. Petrová-Pleskotová, Maliarstvo 18. storočia na Slovensku, Bratislava 1983, | |||
s. 32; DČVU 2/2, s. 752, 799; NEČVU, s. 102n.; L. Slavíček, J. C. as | |||
Etcher, in: Ex Fumo Lucem. Baroque Studies in Honour of Klára Garas | |||
presented on Her Eightieth Birthday II, Budapest 1999, s. 97n.; N. Sabău, | |||
J. I. C., Magister artis peritus şi pictura altarelor bisericii piariste din Carei | |||
(J. I. C., Magister artis peritus et la peinture des autels de l’église piariste de | |||
Carei), in: Ars Transsilvaniae 10–11, 2000–2001, s. 125n.; P. Arijčuk, Obrazy | |||
J. I. C. v Koryčanech, in: SPFFBU, F 46, 2002, s. 91n. | |||
Hana Karkanová | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
[[Kategorie:1722]] | [[Kategorie:1722]] | ||
[[Kategorie:Bílovec]] | |||
[[Kategorie:1795]] | [[Kategorie:1795]] | ||
[[Kategorie:Vídeň]] |
Verze z 29. 10. 2016, 20:28
Johann Ignaz CIMBAL | |
Narození | 1722 |
---|---|
Místo narození | Bílovec u Nového Jičína |
Úmrtí | 27.12.1795 |
Místo úmrtí | Vídeň (Rakousko) |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41863 |
CIMBAL, Johann Ignaz (též CYMBAL, ZIMBAL, ZYMBAL), * 1722 ? Bílovec u Nového Jičína, † 27. 12. 1795 Vídeň (Rakousko), malíř, grafik
Zápis o C. narození není v příslušné rodné matrice uveden. Pocházel patrně z rodiny tesaře. Záhy osiřel a vyrůstal u milosrdných bratří zřejmě ve Vídni, kteří jej podporovali v malířské kariéře a pro něž později často pracoval. Od 1742 studoval na akademii ve Vídni, kde se 1750, 1751 a 1753 účastnil malířských soutěží. 1760 se oženil s Josefou, dcerou vídeňského malíře J. W. Oblassera. Z jejich dvanácti dětí se dožili dospělého věku dvě dcery a dva synové. 1760 se stal členem vídeňské akademie, 1777 vystavoval čtyři práce na její výstavě v sále Reduty v Hofburgu. C. patřil ke střední generaci vídeňského pozdně barokního malířství. Vytvářel jasné, bohaté, výpravné a poněkud dekorativní závěsné i nástěnné malby. Jeho konzervativněji orientované malířské dílo ovlivnila tvorba M. Unterbergera a P. Trogera, fresky vykazují vliv D. Grana. Někteří badatelé nalezli v jeho barevnosti inspiraci pracemi malíře F. A. Maulbertsche, C. současníka, jiní připomínali i manýristické rudolfínské reminiscence. Některé pozdní práce buď byly připsány chybně F. X. Bucherovi, nebo je vytvořili patrně C. synové.
C. pracoval převážně pro církevní objednavatele v Čechách, na Moravě, v Rakousku, Slovinsku a především v Uhrách. Tam maloval po 1768 mj. pro veszprémského biskupa I. Kollera. Jeho dílo je zastoupeno např. ve sbírkách zámeckého muzea v Bojnicích na Slovensku, biskupské rezidence v Ostřihomi, Národní galerie v Praze, Historického muzea města Vídně či v kolekcích diecézní sbírky v Székesfehérváru a Národní galerie v Budapešti a Státní grafické sbírky v Mnichově.
D: Saur 19, s. 228n. (kde neúplný soupis prací); výběr: Brno, nástěnná malba v lékárně kláštera milosrdných bratří, 1754; Valtice, oltářní obraz sv. Augustina v kostele milosrdných bratří, 1757; Eisenstadt, obrazy v kostele milosrdných bratří, 1760; Kuks, křížová cesta ve špitálním kostele milosrdných bratří, okolo 1760; Vídeň, obrazy a fresky v kostele Am Hof, 1755, kostele v Oberlaa, 1761, kostele a klášteře milosrdných bratří, 1763; Nové Město nad Metují, hlavní oltářní obraz v kostele milosrdných bratří, 1766; Rychnov nad Kněžnou, hlavní oltářní obraz v kostele milosrdných bratří, 60. léta 18. století; Székesfehérvár, nástropní freska v dómu, 1768; Veszprém, fresky v biskupském paláci, 1772.
L: Saur 19, s. 228n. (kde neúplný soupis literatury), výběr: K. Garasová, Magyarországi festészet a XVIII. században, Budapest 1955, s. 60n. a 211n.; L. Slavíček, Poznámky k životu a dílu J. C., in: Umění 27, 1978, s. 159n.; A. Petrová-Pleskotová, Maliarstvo 18. storočia na Slovensku, Bratislava 1983, s. 32; DČVU 2/2, s. 752, 799; NEČVU, s. 102n.; L. Slavíček, J. C. as Etcher, in: Ex Fumo Lucem. Baroque Studies in Honour of Klára Garas presented on Her Eightieth Birthday II, Budapest 1999, s. 97n.; N. Sabău, J. I. C., Magister artis peritus şi pictura altarelor bisericii piariste din Carei (J. I. C., Magister artis peritus et la peinture des autels de l’église piariste de Carei), in: Ars Transsilvaniae 10–11, 2000–2001, s. 125n.; P. Arijčuk, Obrazy J. I. C. v Koryčanech, in: SPFFBU, F 46, 2002, s. 91n.
Hana Karkanová