GLEICH Jaroslav 19.3.1900-28.9.1976: Porovnání verzí
(GLEICH_Jaroslav_19.3.1900-28.9.1976) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 19.3.1900 | | datum narození = 19.3.1900 | ||
| místo narození = Hodonín | | místo narození = Hodonín | ||
| datum úmrtí = 28.9.1976 | | datum úmrtí = 28.9.1976 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''GLEICH, Jaroslav,''' ''* 19. 3. 1900 Hodonín, † 28. 9. 1976 Praha, operní pěvec'' | |||
Syn amatérského tenoristy Karla G. a Kamily, roz. Gallerové. 1920–22 vystudoval farmacii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze (PhMr. 1922). Krátce pracoval v lékárně | |||
(1922–23), 1923–27 byl úředníkem nemocenské pojišťovny. | |||
Zpěv studoval nejprve soukromě u J. H. Vávry v Praze, dále | |||
u M. Bavagnolliho v Miláně, 1925–28 na pražské konzervatoři u E. Fuchse, herectví u F. Pujmana. V září 1927 ho | |||
O. Ostrčil angažoval do ND v Praze, kde G. působil do odchodu na odpočinek 1962, přičemž pokračoval v dalším hlasovém | |||
školení, nejdéle u F. Carpiho (1935–47). Disponoval tenorem | |||
s lehkým témbrem a širokým hlasovým rozpětím, vynikal přitažlivým zjevem, kultivovaným herectvím i pohotovostí. Byl | |||
úspěšný v operách B. Smetany (Jeník i Vašek, ''Prodaná nevěsta''; Jirka, ''Tajemství''; Junoš, ''Braniboři v Čechách''; Jarek, ''Čertova stěna''), A. Dvořáka (Ovčák, ''Čert a Káča''; Princ, ''Rusalka''; Jiří, | |||
''Jakobín''; Rinaldo, ''Armida''; Jeník i Václav, ''Šelma sedlák''; Toník, ''Tvrdé palice''), L. Janáčka (Števa, | |||
''Její pastorkyňa''; Kudrjáš, | |||
''Káťa Kabanová''), B. Martinů (Michel, ''Julietta'') či O. Jeremiáše (Obhájce, ''Bratři Karamazovi''). Ztvárnil i mnoho postav | |||
zahraničního repertoáru (Don José, G. Bizet: ''Carmen''; Rytíř | |||
Des Grieux, G. Puccini, ''Manon Lescaut''; Cavaradossi, ''Tosca''; | |||
Alfréd, ''Traviata''; Rudolf, ''Bohéma''; Richard, G. Verdi, ''Maškarní ples''; Vévoda mantovský, ''Rigoletto''; Don Carlos, ''Don Carlos''; | |||
Max, C. M. von Weber, ''Čarostřelec''; Lohengrin, R. Wagner, | |||
''Lohengrin''). Jako první ztvárnil roli Anatola Kuragina v československé premiéře ''Vojny a míru'' S. Prokofjeva. Účinkoval | |||
i v melodramatických dílech Z. Fibicha a J. Suka. Od 1928 | |||
vystupoval na mnoha písňových i operních koncertech, účinkoval při provedení stěžejních kantát a oratorií A. Dvořáka, | |||
G. F. Händela, J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Verdiho, I. Stravinského (''Oidipus rex'') atd. Během své | |||
pěvecké dráhy nahrál několik gramofonových desek v Berlíně | |||
a v Praze pro firmy Odeon, Ultraphon a Esta. Jako pěvec i herec účinkoval ve třicátých letech v několika filmech (titulní role v Čapkově ''Loupežníkovi'', 1931; Vašek Mícha, ''Prodaná nevěsta'', 1933; ''Švanda dudák'', 1937). Spolupracoval i s rozhlasem. | |||
Od 1961, kdy začal vyučovat zpěv na pražské Lidové konzervatoři, byl pedagogicky činný až do konce života. U příležitosti sedmdesátého výročí otevření Národního divadla mu bylo | |||
uděleno vyznamenání Za vynikající práci a 1966 titul zasloužilý umělec. Jeho manželkou byla tanečnice a baletka Marie | |||
Hoyerová-Gleichová (1908–1973), syn Petr (1935–2007) byl | |||
scénografem, syn Vladimír (* 1946) je architekt. | |||
'''L:''' HS 1, s. 367; KRL 2 (1997), s. 1347–1348; E. Kopecký, Pěvci Národního | |||
divadla, 1983, s. 39–49, 142, 145, 146, 209, 211, 320; ND a jeho předchůdci, | |||
s. 115–116 (se soupisem rolí a starší literaturou); http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí, stav k 23. 2. 2016); V. Pospíšil, Opera ND v období | |||
Otakara Ostrčila 3–6, 1989, passim; Český hraný flm II, 1930–1945, 1998, | |||
rejstřík; Fikejz 1, s. 315; http://www.ceskyhudebnislovnik.cz (stav k 16. 1. | |||
2010); http://www.csfd.cz (stav k 16. 1. 2015). | |||
Mojmír Sobotka | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] |
Verze z 21. 6. 2018, 17:20
Jaroslav GLEICH | |
Narození | 19.3.1900 |
---|---|
Místo narození | Hodonín |
Úmrtí | 28.9.1976 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48125 |
GLEICH, Jaroslav, * 19. 3. 1900 Hodonín, † 28. 9. 1976 Praha, operní pěvec
Syn amatérského tenoristy Karla G. a Kamily, roz. Gallerové. 1920–22 vystudoval farmacii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze (PhMr. 1922). Krátce pracoval v lékárně (1922–23), 1923–27 byl úředníkem nemocenské pojišťovny. Zpěv studoval nejprve soukromě u J. H. Vávry v Praze, dále u M. Bavagnolliho v Miláně, 1925–28 na pražské konzervatoři u E. Fuchse, herectví u F. Pujmana. V září 1927 ho O. Ostrčil angažoval do ND v Praze, kde G. působil do odchodu na odpočinek 1962, přičemž pokračoval v dalším hlasovém školení, nejdéle u F. Carpiho (1935–47). Disponoval tenorem s lehkým témbrem a širokým hlasovým rozpětím, vynikal přitažlivým zjevem, kultivovaným herectvím i pohotovostí. Byl úspěšný v operách B. Smetany (Jeník i Vašek, Prodaná nevěsta; Jirka, Tajemství; Junoš, Braniboři v Čechách; Jarek, Čertova stěna), A. Dvořáka (Ovčák, Čert a Káča; Princ, Rusalka; Jiří, Jakobín; Rinaldo, Armida; Jeník i Václav, Šelma sedlák; Toník, Tvrdé palice), L. Janáčka (Števa, Její pastorkyňa; Kudrjáš, Káťa Kabanová), B. Martinů (Michel, Julietta) či O. Jeremiáše (Obhájce, Bratři Karamazovi). Ztvárnil i mnoho postav zahraničního repertoáru (Don José, G. Bizet: Carmen; Rytíř Des Grieux, G. Puccini, Manon Lescaut; Cavaradossi, Tosca; Alfréd, Traviata; Rudolf, Bohéma; Richard, G. Verdi, Maškarní ples; Vévoda mantovský, Rigoletto; Don Carlos, Don Carlos; Max, C. M. von Weber, Čarostřelec; Lohengrin, R. Wagner, Lohengrin). Jako první ztvárnil roli Anatola Kuragina v československé premiéře Vojny a míru S. Prokofjeva. Účinkoval i v melodramatických dílech Z. Fibicha a J. Suka. Od 1928 vystupoval na mnoha písňových i operních koncertech, účinkoval při provedení stěžejních kantát a oratorií A. Dvořáka, G. F. Händela, J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Verdiho, I. Stravinského (Oidipus rex) atd. Během své pěvecké dráhy nahrál několik gramofonových desek v Berlíně a v Praze pro firmy Odeon, Ultraphon a Esta. Jako pěvec i herec účinkoval ve třicátých letech v několika filmech (titulní role v Čapkově Loupežníkovi, 1931; Vašek Mícha, Prodaná nevěsta, 1933; Švanda dudák, 1937). Spolupracoval i s rozhlasem. Od 1961, kdy začal vyučovat zpěv na pražské Lidové konzervatoři, byl pedagogicky činný až do konce života. U příležitosti sedmdesátého výročí otevření Národního divadla mu bylo uděleno vyznamenání Za vynikající práci a 1966 titul zasloužilý umělec. Jeho manželkou byla tanečnice a baletka Marie Hoyerová-Gleichová (1908–1973), syn Petr (1935–2007) byl scénografem, syn Vladimír (* 1946) je architekt.
L: HS 1, s. 367; KRL 2 (1997), s. 1347–1348; E. Kopecký, Pěvci Národního divadla, 1983, s. 39–49, 142, 145, 146, 209, 211, 320; ND a jeho předchůdci, s. 115–116 (se soupisem rolí a starší literaturou); http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí, stav k 23. 2. 2016); V. Pospíšil, Opera ND v období Otakara Ostrčila 3–6, 1989, passim; Český hraný flm II, 1930–1945, 1998, rejstřík; Fikejz 1, s. 315; http://www.ceskyhudebnislovnik.cz (stav k 16. 1. 2010); http://www.csfd.cz (stav k 16. 1. 2015).
Mojmír Sobotka