BERKA Ladislav Emil 9.9.1907-14.1.1993: Porovnání verzí
(BERKA_Ladislav_Emil_9.9.1907-14.1.1993) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 9.9.1907 | | datum narození = 9.9.1907 | ||
| místo narození = | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 14.1.1993 | | datum úmrtí = 14.1.1993 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 87- Fotograf | | povolání = 87- Fotograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BERKA, Ladislav Emil,''' ''* 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér'' | |||
Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný | |||
avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování | |||
se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. | |||
1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem | |||
časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu | |||
Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství | |||
Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů | |||
a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl | |||
o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii | |||
zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných | |||
tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, | |||
1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem | |||
a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské | |||
trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou | |||
věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální | |||
kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. | |||
Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru ''Praha'' ''v surimpresi'', | |||
ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních | |||
záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů | |||
při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. | |||
Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách | |||
meziválečné české fotografie, resp. české fotografie | |||
20. století. | |||
'''L:''' A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; | |||
týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie | |||
Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66. | |||
Pavel Scheufler | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:87- Fotograf]] | [[Kategorie:87- Fotograf]] | ||
[[Kategorie:1907]] | [[Kategorie:1907]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1993]] | [[Kategorie:1993]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 5. 7. 2016, 12:42
Ladislav Emil BERKA | |
Narození | 9.9.1907 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.1.1993 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59141 |
BERKA, Ladislav Emil, * 9. 9. 1907 Praha, † 14. 1. 1993 Praha, fotograf, publicista, filmový kritik, překladatel, obrazový redaktor, grafický designér
Vystudoval reálku, ve fotografii byl autodidakt, ovlivněný avantgardním filmem a výstavou Film und Foto. Fotografování se intenzivně věnoval 1929–33, později jen sporadicky. 1930 se stal členem Film-klubu. Od 1933 byl redaktorem časopisu Ahoj na neděli. Po 1945 působil v redakci časopisu Květy (do 1967) a jako obrazový redaktor v nakladatelství Práce a Orbis. Zabýval se také grafickými úpravami časopisů a knih, byl spoluautorem či překladatelem několika děl o filmu. V 30. letech publikoval texty o moderní fotografii zejména v časopisech Eva a Ozvěny a účastnil se významných tuzemských výstav, poprvé v Aventinské mansardě (1930, 1931). Společně se svým spolužákem A. Hackenschmiedem a J. Lehovcem byli dodatečně označováni jako Aventinské trio. B. záběry detailů a makrofotografie souvisely s novou věcností, s Bauhausem a funkcionalismem pak jeho diagonální kompozice a reklamní tvorba i zájem o reklamní objekty. Jeho cit pro experiment vyvrcholil v souboru Praha v surimpresi, ve kterém pracoval s dvojexpozicemi a v nočních záběrech využíval kresby pohybujících se světelných zdrojů při dlouhé expozici. B. práce jsou hodnoceny u nás jako průkopnické. Svými fotografiemi byl zastoupen na všech přehlídkách meziválečné české fotografie, resp. české fotografie 20. století.
L: A. Dufek, Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 26n.; týž, L. E. B., in: Bulletin MG, 1980, č. 29; týž, L. E. B. (portfolio), in: Galerie Faber, Wien 1991; NEČVU 1, s. 66.
Pavel Scheufler