DUDYCH Karel 19.1.1904-19.7.1969: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DUDYCH_Karel_19.1.1904-19.7.1969)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 19.1.1904
| datum narození = 19.1.1904
| místo narození =  
| místo narození = Holice
| datum úmrtí = 19.7.1969
| datum úmrtí = 19.7.1969
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 74- Architekt
| povolání = 74- Architekt


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel DUDYCH
}}
'''DUDYCH, Karel''', ''* 19. 1. 1904 Holice, † 19. 7. 1969 Praha, architekt, malíř''
 
Pocházel z rodiny starosty města. 1921–26 studoval na pražské
Uměleckoprůmyslové škole kreslení u J. Bendy a architekturu
u P. Janáka, 1926–29 v typografické škole Ústavu pro zvelebování řemesel, 1929–30 absolvoval speciální školu UMPRUM
pro dekorativní architekturu u P. Janáka. Byl mnohostranný,
vyšel z Janákova funkcionalismu a dospěl ke klasicizujícímu
pojetí. Navrhoval uměleckořemeslná díla z kamene, kovu
a dřeva, vnitřní úpravu divadelních prostor, dekorativní výzdobu pražského kina Metro na Národní třídě, pasířské a zámečnické detaily, nábytek a neonové reklamní nápisy, kde
uplatňoval nové typy písma. Studijně navštívil venkov Podkarpatské
Rusi a Slovenska, odkud zpracoval podklady pro
Slovenský památkový úřad v Bratislavě. 1931–33 vedl školu
uměleckých řemesel Slovenského ústavu pro zvelebování řemesel v Martině. 1933 odcestoval do Alžírska, kde projektoval
obytné budovy. 1934–35 vykonal cestu napříč Evropou od
Sovětského svazu do Francie, ve Štrasburku navrhl blok nájemních
domů. Po návratu se usadil v Praze, projektoval místnost
pro tzv. pátečníky ve vile K. Čapka, 1937 si otevřel vlastní
kancelář. Do 1950 navrhoval budovy (nájemní domy na Pankráci a na Rybníčku v Praze, tam experimentoval s keramickými plochami, jesle, dětský domov a radnici v Holicích, vilu
malíře B. Dvorského na Svatém Kopečku u Olomouce) a podílel se na realizaci pomníků (bojovníků za svobodu a E. Holuba v rodišti). Po osvobození se začal zajímat o urbanistické
plány měst, 1950–52 byl projektantem, 1952–57 vedoucím
architektem Státního ústavu pro výstavbu hlavního města
Prahy. Od 1957 působil jako výtvarník ve svobodném povolání.
Vypracoval velkorysou koncepci grafického atlasu pražské
zeleně, který nedokončil. Dvacet parků a zahrad zpracoval na
ojedinělých grafických listech, v nichž zakreslil jednotlivé
stromy a keře. Jako malíř soustředil zprvu pozornost na sociální
témata, ve 40. letech přenesl svůj zájem na krajinu. Dosáhl
osobitého koloristického lyrismu v oleji, akvarelu, tempeře,
kvaši i grafice, později se věnoval studiím rostlin, stromů
a listů.
 
'''L:''' J. Koželka, Vzpomínka na akad. arch. K. D., in: Domov, 1969, č. 6,
s. 63; Holický Slavín: K. D., in: Holické listy 5, 2009, č. 1, s. 4; Toman 1,
s. 179; SČSVU 2, s. 126.
 
Martin Kučera
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:74- Architekt]]
[[Kategorie:74- Architekt]]


[[Kategorie:1904]]
[[Kategorie:1904]]
[[Kategorie:Holice]]
[[Kategorie:1969]]
[[Kategorie:1969]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 11. 3. 2017, 16:33

Karel DUDYCH
Narození 19.1.1904
Místo narození Holice
Úmrtí 19.7.1969
Místo úmrtí Praha
Povolání 74- Architekt
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=67080

DUDYCH, Karel, * 19. 1. 1904 Holice, † 19. 7. 1969 Praha, architekt, malíř

Pocházel z rodiny starosty města. 1921–26 studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole kreslení u J. Bendy a architekturu u P. Janáka, 1926–29 v typografické škole Ústavu pro zvelebování řemesel, 1929–30 absolvoval speciální školu UMPRUM pro dekorativní architekturu u P. Janáka. Byl mnohostranný, vyšel z Janákova funkcionalismu a dospěl ke klasicizujícímu pojetí. Navrhoval uměleckořemeslná díla z kamene, kovu a dřeva, vnitřní úpravu divadelních prostor, dekorativní výzdobu pražského kina Metro na Národní třídě, pasířské a zámečnické detaily, nábytek a neonové reklamní nápisy, kde uplatňoval nové typy písma. Studijně navštívil venkov Podkarpatské Rusi a Slovenska, odkud zpracoval podklady pro Slovenský památkový úřad v Bratislavě. 1931–33 vedl školu uměleckých řemesel Slovenského ústavu pro zvelebování řemesel v Martině. 1933 odcestoval do Alžírska, kde projektoval obytné budovy. 1934–35 vykonal cestu napříč Evropou od Sovětského svazu do Francie, ve Štrasburku navrhl blok nájemních domů. Po návratu se usadil v Praze, projektoval místnost pro tzv. pátečníky ve vile K. Čapka, 1937 si otevřel vlastní kancelář. Do 1950 navrhoval budovy (nájemní domy na Pankráci a na Rybníčku v Praze, tam experimentoval s keramickými plochami, jesle, dětský domov a radnici v Holicích, vilu malíře B. Dvorského na Svatém Kopečku u Olomouce) a podílel se na realizaci pomníků (bojovníků za svobodu a E. Holuba v rodišti). Po osvobození se začal zajímat o urbanistické plány měst, 1950–52 byl projektantem, 1952–57 vedoucím architektem Státního ústavu pro výstavbu hlavního města Prahy. Od 1957 působil jako výtvarník ve svobodném povolání. Vypracoval velkorysou koncepci grafického atlasu pražské zeleně, který nedokončil. Dvacet parků a zahrad zpracoval na ojedinělých grafických listech, v nichž zakreslil jednotlivé stromy a keře. Jako malíř soustředil zprvu pozornost na sociální témata, ve 40. letech přenesl svůj zájem na krajinu. Dosáhl osobitého koloristického lyrismu v oleji, akvarelu, tempeře, kvaši i grafice, později se věnoval studiím rostlin, stromů a listů.

L: J. Koželka, Vzpomínka na akad. arch. K. D., in: Domov, 1969, č. 6, s. 63; Holický Slavín: K. D., in: Holické listy 5, 2009, č. 1, s. 4; Toman 1, s. 179; SČSVU 2, s. 126.

Martin Kučera