DOBRÁ Jaroslava 3.9.1923-7.9.1971: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DOBRÁ_Jaroslava_3.9.1923-7.9.1971)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 3.9.1923
| datum narození = 3.9.1923
| místo narození =  
| místo narození = Nymburk
| datum úmrtí = 7.9.1971
| datum úmrtí = 7.9.1971
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 78- Hudební interpret
| povolání = 78- Hudební interpret


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jaroslava DOBRÁ
}}
'''DOBRÁ, Jaroslava''' ''(vl. jm. Přibylová), * 3. 9. 1923 Nymburk, † 7. 9. 1971 Praha, zpěvačka''
 
Pěvecké základy získala v rodišti, na Pražské konzervatoři studovala
u Jaromíry Tomáškové. Absolvovala 1945 a byla ihned
angažována do operního souboru nově založeného Divadla
5. května (v budově Nového německého divadla, od druhé
sezony Opera 5. května). Pěvecké vzdělání si doplnila na
nově založené AMU, kterou absolvovala 1947, dále u Tino
Pattiery a Roberta Rosnera. Po sloučení Opery 5. května
s Národním divadlem (1948) zůstala až do své předčasné smrti
členkou souboru Národního divadla. 1954 získala 2. cenu
v Mezinárodní pěvecké soutěži Pražského jara (1. cena nebyla
udělena). Její mezzosoprán s altovým zabarvením a velkým
rozsahem jí umožňoval interpretovat především postavy českého
repertoáru (ve Smetanových operách patřily k vrcholům
role Děčany v ''Braniborech v Čechách'', Radmily v ''Libuši'',
Martinky v ''Hubičce'', Panny Rosy v ''Tajemství''), zpívala však
i dramatické sopránové role (Marina v Musorgského ''Borisu''
''Godunovovi'', Amneris ve Verdiho ''Aidě''). V Dvořákově ''Rusalce''
zpívala v průběhu let Ježibabu, Kuchtíka i Cizí kněžnu, v české
opeře 20. století pak např. Královnu v opeře ''Tři zlaté vlasy''
''děda Vševěda'' Rudolfa Karla a titulní roli v jeho ''Smrti kmotřičce'',
Drahomíru v ''Boleslavu I''. Boleslava Vomáčky, Pannu
pošetilou ve ''Hrách o Marii'' Bohuslava Martinů. Věnovala se
též koncertnímu zpěvu; provedla např. písně J. B. Foerstera,
V. Kaprálové a J. Pauera. 1958 obdržela vyznamenání Za vynikající
práci.
 
'''D:''' další role: Suzuki (G. Puccini: Madame Butterfly, 1948, 1954); Ludmila
i Háta (B. Smetana: Prodaná nevěsta, 1948, 1952, 1954, 1957, 1963, 1966);
Vlasta (Z. Fibich: Šárka, 1949); Eboli (G. Verdi: Don Carlos, 1959); Mercedes
(G. Bizet: Carmen, 1953); Veruna (A. Dvořák: Šelma sedlák, 1954);
Kabanicha (L. Janáček: Káťa Kabanová, 1964); Pásková (L. Janáček: Příhody
lišky Bystroušky, 1964); Marfa (A. Dvořák: Dimitrij, 1964); Mrs. Herring
(B. Britten: Albert Herring, 1965); Ulrika (G. Verdi: Maškarní ples, 1967);
http://archiv.narodni-divadlo.cz/.
 
'''L:''' V. Bor, in: Hudební rozhledy 5, 1952, č. 18, s. 18; 7, 1954, s. 599; J. Brožovská,
in: Divadlo 5, 1954, s. 505, 1111; J. Paclt, in: tamtéž, s. 826; HS 1,
s. 247; ND a jeho předchůdci, s. 74; T. Vrbka, Státní opera Praha. Historie
divadla v obrazech a datech, 2004, s. 259.
 
Vlasta Reittererová
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]


[[Kategorie:1923]]
[[Kategorie:1923]]
[[Kategorie:Nymburk]]
[[Kategorie:1971]]
[[Kategorie:1971]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 21. 1. 2017, 07:56

Jaroslava DOBRÁ
Narození 3.9.1923
Místo narození Nymburk
Úmrtí 7.9.1971
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=70896

DOBRÁ, Jaroslava (vl. jm. Přibylová), * 3. 9. 1923 Nymburk, † 7. 9. 1971 Praha, zpěvačka

Pěvecké základy získala v rodišti, na Pražské konzervatoři studovala u Jaromíry Tomáškové. Absolvovala 1945 a byla ihned angažována do operního souboru nově založeného Divadla 5. května (v budově Nového německého divadla, od druhé sezony Opera 5. května). Pěvecké vzdělání si doplnila na nově založené AMU, kterou absolvovala 1947, dále u Tino Pattiery a Roberta Rosnera. Po sloučení Opery 5. května s Národním divadlem (1948) zůstala až do své předčasné smrti členkou souboru Národního divadla. 1954 získala 2. cenu v Mezinárodní pěvecké soutěži Pražského jara (1. cena nebyla udělena). Její mezzosoprán s altovým zabarvením a velkým rozsahem jí umožňoval interpretovat především postavy českého repertoáru (ve Smetanových operách patřily k vrcholům role Děčany v Braniborech v Čechách, Radmily v Libuši, Martinky v Hubičce, Panny Rosy v Tajemství), zpívala však i dramatické sopránové role (Marina v Musorgského Borisu Godunovovi, Amneris ve Verdiho Aidě). V Dvořákově Rusalce zpívala v průběhu let Ježibabu, Kuchtíka i Cizí kněžnu, v české opeře 20. století pak např. Královnu v opeře Tři zlaté vlasy děda Vševěda Rudolfa Karla a titulní roli v jeho Smrti kmotřičce, Drahomíru v Boleslavu I. Boleslava Vomáčky, Pannu pošetilou ve Hrách o Marii Bohuslava Martinů. Věnovala se též koncertnímu zpěvu; provedla např. písně J. B. Foerstera, V. Kaprálové a J. Pauera. 1958 obdržela vyznamenání Za vynikající práci.

D: další role: Suzuki (G. Puccini: Madame Butterfly, 1948, 1954); Ludmila i Háta (B. Smetana: Prodaná nevěsta, 1948, 1952, 1954, 1957, 1963, 1966); Vlasta (Z. Fibich: Šárka, 1949); Eboli (G. Verdi: Don Carlos, 1959); Mercedes (G. Bizet: Carmen, 1953); Veruna (A. Dvořák: Šelma sedlák, 1954); Kabanicha (L. Janáček: Káťa Kabanová, 1964); Pásková (L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky, 1964); Marfa (A. Dvořák: Dimitrij, 1964); Mrs. Herring (B. Britten: Albert Herring, 1965); Ulrika (G. Verdi: Maškarní ples, 1967); http://archiv.narodni-divadlo.cz/.

L: V. Bor, in: Hudební rozhledy 5, 1952, č. 18, s. 18; 7, 1954, s. 599; J. Brožovská, in: Divadlo 5, 1954, s. 505, 1111; J. Paclt, in: tamtéž, s. 826; HS 1, s. 247; ND a jeho předchůdci, s. 74; T. Vrbka, Státní opera Praha. Historie divadla v obrazech a datech, 2004, s. 259.

Vlasta Reittererová