BENEŠ Jaroslav 5.6.1897-10.4.1949: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BENEŠ_Jára_5.6.1897-10.4.1949)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Jára BENEŠ
| jméno = Jaroslav BENEŠ
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 5.6.1897
| datum narození = 5.6.1897
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 10.4.1949
| datum úmrtí = 10.4.1949
| místo úmrtí = Vídeň
| místo úmrtí = Vídeň (Rakousko)
| povolání = 77- Hudební skladatel
| povolání = 77- Hudební skladatel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jára BENEŠ
}}
 
'''BENEŠ, Jaroslav''' ''(Jára), * 5. 6. 1897 Praha, † 10. 4. 1949 Vídeň (Rakousko), hudební skladatel''
 
Od 1915 studoval na ČVUT v Praze, věnoval se však hudbě
a 1919/20 navštěvoval konzervatoř. První úspěšné skladby
(např. foxtrot ''Grizzly'') začal vydávat již 1920 v Praze, záhy
i ve Vídni. Krátce byl divadelním kapelníkem v Bukurešti
(1920), spolupracoval i s pražskou Vinohradskou zpěvohrou.
1921 provedlo brněnské Národní divadlo jeho hudební
burlesku ''Příboj'' ''lásky'' a pražské ND pantomimickou
pohádku ''Zlatý'' ''závoj'', příznivě přijatou po hudební stránce,
ale odsouzenou jako inscenační kýč. Rozhodující úspěchy
přišly po 1930, kdy se B. práce dostaly i na ochotnická jeviště
pro svou nápaditou melodiku a výtečnou instrumentaci.
B. spolupracoval s širokým okruhem libretistů (J. Balda,
Em. Brožík, E. A. Longen, V. Mirovský, K. Tobis, V. Špilar,
Vl. Rohan – poslední čtyři vystupovali též pod společným
pseudonymem Vladimír Tolarský). Jejich texty obratně kombinovaly módní motivy folklorní, revuální (moderní tance),
společenské (tenisový šampion, americká milionářka, továrníkova
dcera), technické (letectví) a v závislosti na politické
situaci i patriotické (živý obraz s holdem armádě). B. k nim
psal scénickou hudbu a šlágry, jež získaly značnou popularitu
a v nejrůznějších úpravách opakovaně vycházely tiskem.
Operety se hrály v Praze ve Vinohradské zpěvohře (do 1932),
Smíchovské aréně (do 1934), v Tylově divadle v Nuslích,
v Divadle u Nováků, ve Velké operetě v Dlouhé třídě. Některé
z nich měly stovky repríz i v zahraničí a nejpopulárnější
se objevily ve filmové verzi (''C. k.'' ''polní'' ''maršálek'', filmově
česky a německy 1930, scénicky 1931; ''U svatého'' ''Antoníčka'',
scénicky 1932, dvě scénické verze německé 1935, film 1933;
''Pařížanka'', scénicky 1933, německy scénicky 1933, film ''Slečna''
''matinka'' 1938; ''Na tý'' ''louce'' ''zelený'', scénicky 1935, německy
scénicky 1936, film 1936) ad. I během protektorátních let
patřily jeho operety k nejhranějšímu repertoáru (mj. ''Potápky'',
1941, které karikovaly dobovou zlatou mládež). Na konci
druhé světové války odešel B. do Vídně z obavy před nařčením
z kolaborace. Napsal tam ještě několik operet, ale brzy
po krátké nemoci zemřel. Spolu s J. Jankovcem a J. Stelibským
byl nejplodnějším a nejvýznamnějším českým autorem
operet a hudby k filmům. B. používal křestní jméno Jára, pro
zahraničí Jara.
 
'''D:''' 2 balety: Zlatý závoj, 1921; Babička pokračuje, 1929; 33 operet – výběr:
Ve jménu republiky, výpravná revue, 1927; C. k. polní maršálek, 1931;
U svatého Antoníčka, revuální hra, 1932; Pařížanka, 1933; Marina (prezentovaná
jako druhý díl operety U svatého Antoníčka), 1933; Z pekla štěstí,
1934; Na tý louce zelený, 1935; Uličnice, 1936; Ztracená varta, 1936; Za
naší salaší, 1938; Píseň domova, 1939; Růže z Argentiny (Zlatovlasá seňorita),
romantická opereta, 1940; Potápky, hudební fraška, 1941; Zaječí pacička,
parodie, 1942; Endstation, 1947 (Wiener Bürgertheater); Der gestohlene
Walzer, 1948 (Wiener Künstlertheater); Pfui, Pepi, 1948 (Theater Auge
Gottes); Sebastian, der Seitenspringer, 1949 (Wiener Künstlertheater); Die
kleine Schwindlerin, 1949 (Theater Auge Gottes); hudba k asi 30 filmům
– výběr: C. k. polní maršálek, 1930; Dobrý voják Švejk, 1931; Miláček pluku,
1931; To neznáte Hadimršku, 1931; Kantor ideál, 1932; Anton Špelec
ostrostřelec, 1932; Revizor, 1933; S vyloučením veřejnosti, 1933; U svatého
Antoníčka, 1933; Pán na roztrhání, 1934; Matka Kráčmerka, 1934; Pokušení
paní Antonie, 1934; Jedna z milionu, 1935; Uličnice, 1936; Na tý louce
zelený, 1936; Slečna matinka (pův. Pařížanka), 1938; Andula vyhrála, 1938;
Třetí zvonění, 1938; U svatého Matěje, 1939; Vy neznáte Alberta, 1940;
Konečně sami, 1940; Přednosta stanice, 1941.
 
'''L:''' Český hraný film II, 1930–1945, 1998, passim (s přehledem hudby k filmům);
M. Šulc, Česká operetní kronika 1863–1948. Vyprávění a fakta,
2002, passim (s přehledem operet); A. Bauer, Opern und Operetten in Wien,
Wien 1955, passim; EJ, s. 40n.; HS 1, s. 81; J. Kotek, Česká opereta a revue
meziválečného období, in: Hudební věda 31, 1994, s. 149n.; týž, Dějiny
české populární hudby a zpěvu, II, 1918–1968, 1998, s. 133n.; A. Matzner
– J. Pilka, Česká filmová hudba, 2002, passim; Tomeš 1, s. 78.
 
'''P:''' Vydané drobné skladby a alba z filmové a operetní hudby jsou uloženy
ve sbírce Národní knihovny v Praze; operetní texty v knihovně Divadelního
ústavu v Praze.
 
Jitka Ludvová


== Literatura ==
  Tanec, 18; 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
[[Kategorie:1897]]
[[Kategorie:1897]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1949]]
[[Kategorie:1949]]
[[Kategorie:Vídeň]]
[[Kategorie:Vídeň]]

Verze z 28. 6. 2016, 12:02

Jaroslav BENEŠ
Narození 5.6.1897
Místo narození Praha
Úmrtí 10.4.1949
Místo úmrtí Vídeň (Rakousko)
Povolání 77- Hudební skladatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=75679

BENEŠ, Jaroslav (Jára), * 5. 6. 1897 Praha, † 10. 4. 1949 Vídeň (Rakousko), hudební skladatel

Od 1915 studoval na ČVUT v Praze, věnoval se však hudbě a 1919/20 navštěvoval konzervatoř. První úspěšné skladby (např. foxtrot Grizzly) začal vydávat již 1920 v Praze, záhy i ve Vídni. Krátce byl divadelním kapelníkem v Bukurešti (1920), spolupracoval i s pražskou Vinohradskou zpěvohrou. 1921 provedlo brněnské Národní divadlo jeho hudební burlesku Příboj lásky a pražské ND pantomimickou pohádku Zlatý závoj, příznivě přijatou po hudební stránce, ale odsouzenou jako inscenační kýč. Rozhodující úspěchy přišly po 1930, kdy se B. práce dostaly i na ochotnická jeviště pro svou nápaditou melodiku a výtečnou instrumentaci. B. spolupracoval s širokým okruhem libretistů (J. Balda, Em. Brožík, E. A. Longen, V. Mirovský, K. Tobis, V. Špilar, Vl. Rohan – poslední čtyři vystupovali též pod společným pseudonymem Vladimír Tolarský). Jejich texty obratně kombinovaly módní motivy folklorní, revuální (moderní tance), společenské (tenisový šampion, americká milionářka, továrníkova dcera), technické (letectví) a v závislosti na politické situaci i patriotické (živý obraz s holdem armádě). B. k nim psal scénickou hudbu a šlágry, jež získaly značnou popularitu a v nejrůznějších úpravách opakovaně vycházely tiskem. Operety se hrály v Praze ve Vinohradské zpěvohře (do 1932), Smíchovské aréně (do 1934), v Tylově divadle v Nuslích, v Divadle u Nováků, ve Velké operetě v Dlouhé třídě. Některé z nich měly stovky repríz i v zahraničí a nejpopulárnější se objevily ve filmové verzi (C. k. polní maršálek, filmově česky a německy 1930, scénicky 1931; U svatého Antoníčka, scénicky 1932, dvě scénické verze německé 1935, film 1933; Pařížanka, scénicky 1933, německy scénicky 1933, film Slečna matinka 1938; Na tý louce zelený, scénicky 1935, německy scénicky 1936, film 1936) ad. I během protektorátních let patřily jeho operety k nejhranějšímu repertoáru (mj. Potápky, 1941, které karikovaly dobovou zlatou mládež). Na konci druhé světové války odešel B. do Vídně z obavy před nařčením z kolaborace. Napsal tam ještě několik operet, ale brzy po krátké nemoci zemřel. Spolu s J. Jankovcem a J. Stelibským byl nejplodnějším a nejvýznamnějším českým autorem operet a hudby k filmům. B. používal křestní jméno Jára, pro zahraničí Jara.

D: 2 balety: Zlatý závoj, 1921; Babička pokračuje, 1929; 33 operet – výběr: Ve jménu republiky, výpravná revue, 1927; C. k. polní maršálek, 1931; U svatého Antoníčka, revuální hra, 1932; Pařížanka, 1933; Marina (prezentovaná jako druhý díl operety U svatého Antoníčka), 1933; Z pekla štěstí, 1934; Na tý louce zelený, 1935; Uličnice, 1936; Ztracená varta, 1936; Za naší salaší, 1938; Píseň domova, 1939; Růže z Argentiny (Zlatovlasá seňorita), romantická opereta, 1940; Potápky, hudební fraška, 1941; Zaječí pacička, parodie, 1942; Endstation, 1947 (Wiener Bürgertheater); Der gestohlene Walzer, 1948 (Wiener Künstlertheater); Pfui, Pepi, 1948 (Theater Auge Gottes); Sebastian, der Seitenspringer, 1949 (Wiener Künstlertheater); Die kleine Schwindlerin, 1949 (Theater Auge Gottes); hudba k asi 30 filmům – výběr: C. k. polní maršálek, 1930; Dobrý voják Švejk, 1931; Miláček pluku, 1931; To neznáte Hadimršku, 1931; Kantor ideál, 1932; Anton Špelec ostrostřelec, 1932; Revizor, 1933; S vyloučením veřejnosti, 1933; U svatého Antoníčka, 1933; Pán na roztrhání, 1934; Matka Kráčmerka, 1934; Pokušení paní Antonie, 1934; Jedna z milionu, 1935; Uličnice, 1936; Na tý louce zelený, 1936; Slečna matinka (pův. Pařížanka), 1938; Andula vyhrála, 1938; Třetí zvonění, 1938; U svatého Matěje, 1939; Vy neznáte Alberta, 1940; Konečně sami, 1940; Přednosta stanice, 1941.

L: Český hraný film II, 1930–1945, 1998, passim (s přehledem hudby k filmům); M. Šulc, Česká operetní kronika 1863–1948. Vyprávění a fakta, 2002, passim (s přehledem operet); A. Bauer, Opern und Operetten in Wien, Wien 1955, passim; EJ, s. 40n.; HS 1, s. 81; J. Kotek, Česká opereta a revue meziválečného období, in: Hudební věda 31, 1994, s. 149n.; týž, Dějiny české populární hudby a zpěvu, II, 1918–1968, 1998, s. 133n.; A. Matzner – J. Pilka, Česká filmová hudba, 2002, passim; Tomeš 1, s. 78.

P: Vydané drobné skladby a alba z filmové a operetní hudby jsou uloženy ve sbírce Národní knihovny v Praze; operetní texty v knihovně Divadelního ústavu v Praze.

Jitka Ludvová