AXMANN Josef 7.3.1793-9.11.1873: Porovnání verzí
Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Josef AXMANN | | jméno = Josef AXMANN | ||
| obrázek = | | obrázek = Axmann Josef portret.jpg | ||
| datum narození = 7.3.1793 | | datum narození = 7.3.1793 | ||
| místo narození = Brno | | místo narození = Brno | ||
Řádek 68: | Řádek 68: | ||
[[Kategorie:1873]] | [[Kategorie:1873]] | ||
[[Kategorie:Salcburk]] | [[Kategorie:Salcburk]] | ||
<gallery> | |||
Axmann Josef rytina.jpg|Sixtínská Madona, 1859 | |||
</gallery> |
Verze z 16. 8. 2017, 15:30
Josef AXMANN | |
![]() | |
Narození | 7.3.1793 |
---|---|
Místo narození | Brno |
Úmrtí | 9.11.1873 |
Místo úmrtí | Salcburk (Rakousko) |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39815 |
AXMANN, Josef, * 7. 3. 1793 Brno, † 9. 11. 1873 Salcburk (Rakousko), mědirytec a ocelorytec, reprodukční grafik
Jeho výtvarný talent se projevil už na obecné škole; na gymnáziu v Brně získal základy kresby a malby v hodinách malíře Ignáce Weidlicha. 1810 odešel na malířskou Akademii do Vídně, kde dva roky navštěvoval školu kreslení prof. Huberta Maurera. 1812 obdržel stipendium moravského Zemského výboru a studoval na Akademii dalších sedm let u prof. J. Fischera a F. Cauciga. V technice mědirytiny se zdokonalil u vídeňských mědirytců J. Blaschkeho a A. von Bartsche, který ho také seznámil s císařskými grafickými sbírkami. 1820–25 pobýval v Pešti, pak se přestěhoval do Vídně, kde působil jako reprodukční rytec a ilustrátor. Pracoval také pro Státní tiskárnu, pro niž vytvořil štoček první rakouské novinové poštovní známky s hlavou Merkura (1851) a pro Národní banku navrhl části bankovek. Zabýval se mědirytinou a ocelorytinou, kombinovanou často s leptem. Je považován za nejvýznamnějšího rakouského mědirytce 19. století v reprodukční grafice, která měla před vynálezem fotografie klíčovou úlohu v ilustraci a rozšiřování uměleckých děl. 1829 inovoval techniku leptu v zinku a mědi, zkoušel leptat i daguerrotypie. Do grafické podoby dokonale převáděl nejen kresby svých současníků, zejména Thomase Endera a Petera Johanna Nepomuka Geigera, ale i malířská díla Raffaleova, Rubensova, Veronesova a další renesanční a barokní mistry, hlavně z císařské galerie ve vídeňském Belvederu. Prováděl krajiny, žánrové scény, kostýmní výjevy a jako jeden z představitelů vídeňského oficiálního akademismu také portrétoval členy císařské rodiny (František Josef I. a Alžběta), osobnosti z vysokých společenských kruhů, politického a kulturního života. Z ilustrátorské práce jsou nejvýznamnější rytiny k dílům jeho důvěrného přítele Adalberta Stiftera, ale ilustroval i díla Schillerova, Goethova a dalších autorů. Podílel se na řadě grafických alb s krajinami z různých koutů říše. Kromě reprodukcí prováděl i rytiny podle vlastních návrhů. Od 1866 žil v Salcburku u syna Ferdinanda, malíře historických výjevů. Ten po A. smrti přenechal 329 otcových prací nově založenému městskému muzeu v Brně (1904). A. vytvořil přes 500 grafických listů a součástí jeho díla byly také kresby. Je zastoupen mj. v Moravské galerii a Muzeu města Brna, ve Vídni v Albertině a v Österreichische Nationalbibliothek.
D: J. Svobodová, Grafika J. A. 1793–1873. K dvoustému výročí umělcova narození, katalog výstavy v Muzeu města Brna 1993, soupis brněnské kolekce.
L: W. Schramm, Der berühmte mährische Kupferstecher J. A., in: Zeitschrift des Vereines für die Geschichte Mährens und Schlesiens 2, 1898, sešit 3; J. Leisching, Moderne mährische Graphik, 1905, s. 4; Saur 6, s. 26n.; DBE 1, s. 229.
Hana Karkanová
-
Sixtínská Madona, 1859