FIALA Vladimír 13.9.1922-10.8.1997: Porovnání verzí
(FIALA_Vladimír_13.9.1922-10.8.1997) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
| místo narození = Praha | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 10.8.1997 | | datum úmrtí = 10.8.1997 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění | | povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''FIALA, Vladimír,''' ''* 13. 9. 1922 Praha, † 10. 8. 1997 Praha, historik umění, výtvarný kritik'' | |||
Syn malíře a grafika Václava F. (1896–1980) a Mariany, roz. | |||
Burljukové (1897–1982), zdědil po rodičích hluboký celoživotní | |||
vztah k ruské a v širším smyslu slovanské kultuře a umění. Výrazně | |||
ho ovlivnil rovněž profesor byzantského a východoslovanského | |||
umění na FF UK v Praze, ruský emigrant Nikolaj Lvovič | |||
Okuněv. F. 1951 obhájil na UK disertaci R''ealismus v ruském malířství od rozkladu feudalismu do konce XIX. století.'' Ruským | |||
malířstvím 19. století se převážně zabýval po celé následující období. | |||
Po 1968 působil jako docent, poté vedoucí katedry dějin | |||
umění a estetiky na Filozofické fakultě UK. Byl jedním ze spolutvůrců | |||
velké výstavy ruských umělců uspořádané 1953 Národní | |||
galerií v Praze a od té doby soustavně rozšiřoval a prohluboval | |||
svůj odborný zájem o ruské malířství v českých | |||
soukromých sbírkách. Za nejkvalitnější z nich právem považoval | |||
sbírku lékaře, básníka a sběratele, ruského emigranta Nikolaje | |||
Andrejeviče Kelina. V šedesátých letech stál u zrodu Galerie | |||
výtvarného umění v Náchodě, specializované na ruské malířství | |||
19. a počátku 20. století. Jako výtvarný kritik publikoval zejména | |||
v padesátých a šedesátých letech v denním tisku a v odborných | |||
časopisech a sbornících (''Hollar'', ''Umění'', ''Výtvarná práce'') články | |||
o českém výtvarném umění 20. století, recenze výstav domácích | |||
i zahraničních umělců a vyslovoval se k otázkám teorie výtvarného | |||
umění a kulturní politiky. V sedmdesátých letech rozšířil | |||
svůj zájem o umění bulharské, které si zvolil za předmět své doktorské | |||
disertace. Ve své době byl jediným specialistou v oboru | |||
umění slovanských národů v ČSR. Dcera Jana (* 1957), historička | |||
umění, se stala manželkou historika umění Jiřího T. Kotalíka. | |||
'''D:''' Ruští realističtí malíři 19. století: peredvižnici, 1951; Ruské maliarstvo | |||
XIX. storočia, Bratislava 1952; Ilja Jefimovič Repin, 1952; Levitan, Bratislava | |||
1953; Polenov, Bratislava 1953; V. A. Serov, Bratislava 1960; Orientální | |||
motiv v ilustrační tvorbě Václava Fialy, 1965; Russkaja živopis’ v sobranijach | |||
Čechoslovakii, Leningrad 1974; Dějiny bulharského umění (doktorská disertace), | |||
1982. | |||
'''L:''' MČE 2, s. 422; Kudělka – Šimeček, s. 113; Bulletin uměleckohistorické | |||
společnosti českých zemí 1–2, 1897. | |||
'''P:''' Archiv UK, Praha, písemná pozůstalost. | |||
Jiří Vacek | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | [[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | ||
Řádek 19: | Řádek 60: | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1997]] | [[Kategorie:1997]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 3. 12. 2017, 19:42
Vladimír FIALA | |
Narození | 13.9.1922 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 10.8.1997 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 73- Uměnovědec nebo historik umění |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55013 |
FIALA, Vladimír, * 13. 9. 1922 Praha, † 10. 8. 1997 Praha, historik umění, výtvarný kritik
Syn malíře a grafika Václava F. (1896–1980) a Mariany, roz. Burljukové (1897–1982), zdědil po rodičích hluboký celoživotní vztah k ruské a v širším smyslu slovanské kultuře a umění. Výrazně ho ovlivnil rovněž profesor byzantského a východoslovanského umění na FF UK v Praze, ruský emigrant Nikolaj Lvovič Okuněv. F. 1951 obhájil na UK disertaci Realismus v ruském malířství od rozkladu feudalismu do konce XIX. století. Ruským malířstvím 19. století se převážně zabýval po celé následující období. Po 1968 působil jako docent, poté vedoucí katedry dějin umění a estetiky na Filozofické fakultě UK. Byl jedním ze spolutvůrců velké výstavy ruských umělců uspořádané 1953 Národní galerií v Praze a od té doby soustavně rozšiřoval a prohluboval svůj odborný zájem o ruské malířství v českých soukromých sbírkách. Za nejkvalitnější z nich právem považoval sbírku lékaře, básníka a sběratele, ruského emigranta Nikolaje Andrejeviče Kelina. V šedesátých letech stál u zrodu Galerie výtvarného umění v Náchodě, specializované na ruské malířství 19. a počátku 20. století. Jako výtvarný kritik publikoval zejména v padesátých a šedesátých letech v denním tisku a v odborných časopisech a sbornících (Hollar, Umění, Výtvarná práce) články o českém výtvarném umění 20. století, recenze výstav domácích i zahraničních umělců a vyslovoval se k otázkám teorie výtvarného umění a kulturní politiky. V sedmdesátých letech rozšířil svůj zájem o umění bulharské, které si zvolil za předmět své doktorské disertace. Ve své době byl jediným specialistou v oboru umění slovanských národů v ČSR. Dcera Jana (* 1957), historička umění, se stala manželkou historika umění Jiřího T. Kotalíka.
D: Ruští realističtí malíři 19. století: peredvižnici, 1951; Ruské maliarstvo XIX. storočia, Bratislava 1952; Ilja Jefimovič Repin, 1952; Levitan, Bratislava 1953; Polenov, Bratislava 1953; V. A. Serov, Bratislava 1960; Orientální motiv v ilustrační tvorbě Václava Fialy, 1965; Russkaja živopis’ v sobranijach Čechoslovakii, Leningrad 1974; Dějiny bulharského umění (doktorská disertace), 1982.
L: MČE 2, s. 422; Kudělka – Šimeček, s. 113; Bulletin uměleckohistorické společnosti českých zemí 1–2, 1897.
P: Archiv UK, Praha, písemná pozůstalost.
Jiří Vacek