HÁNA Jan 28.10.1927-20.9.1994: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 28.10.1927
 
| datum narození = 28.10.1927
| místo narození = Dobronice, o. Tábor
+
| místo narození = Dobronice u Bechyně
 
| datum úmrtí = 20.9.1994
 
| datum úmrtí = 20.9.1994
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan HÁNA
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 160
 +
}}
 +
'''HÁNA, Jan''', ''* 28. 10. 1927 Dobronice u Bechyně,
 +
† 20. 9. 1994 Praha, sochař''
 +
 
 +
Jeden z posledních českých sochařů klasické tradice. Krátce
 +
se věnoval keramice na Státní keramické škole v Bechyni, na
 +
Státní keramické škole v Praze u Václava Vokálka, 1946–51
 +
studoval sochařství na pražské AVU v ateliéru Karla Pokorného, 1947/48 na Výtvarné akademii v Záhřebu (prof. G. Antunac). Jeho dílo se plynule rozvíjelo od druhé poloviny padesátých let v oblasti lyrické plastiky a reliéfu, v monumentální
 +
tvorbě a práci pro architekturu. Mimo oficiální zakázky rostlo
 +
H. komorní dílo, kde v ženském, a zvláště dívčím aktu dosáhl mistrovství. Od počátku se vracel k tématu Múz: první
 +
cyklus ''Múzy'' vytvořil ve dvou variantách 1961–64. Euterpé
 +
se objevila na pamětní desce básníka F.  Šrámka v  Praze na
 +
Smíchově (1965). Lyrizovanou tematiku aktu, kterou rozvíjel v přímé návaznosti na Břetislava Bendu (s ním a Janem
 +
Bauchem H. podnikl 1962 cestu do Řecka), ale na rozdíl od
 +
něho často doprovázel dekorativními prvky, zpracovával v torzu a ve stojící, sedící i tančící póze: ''Schoulená'' (1960), ''Sedící''
 +
''tanečnice'' (1962), ''Torzo'' (1962), ''Appassionata'' (1965), ''Extáze''
 +
(1969), ''Klió'' (1971), ''Hudba'' (1979), ''Drama'' (1980), ''Rozpuk
 +
života'' (1985), ''Hudba s  flétnou'' (1986), ''Erató'' (1986), ''Torzo''
 +
(1992) aj. Specifické postavení v jeho tvorbě mělo výrazově
 +
něžné řešení náhrobku herečky Jany Rybářové na Vyšehradském hřbitově (1957), v podobném duchu zpracoval sochu
 +
''Jarmila'' na Kampě (1958) a cyklus reliéfů s motivem dívčího
 +
aktu pro domy v  Kyselově ulici na ďáblickém sídlišti (Praha). I  jeho monumentální tvorba má často lyrický charakter – např. stylizované torzo ''Lidická růže'' (1971), ''Radost ze života'' pro japonské Nagasaki (1975), ''Píseň o  mé vlasti'' pro
 +
Národní divadlo (1981–82). H. byl autorem  pomníků ''Poslední den války'' pro Prachatice (1986), ''Zdeněk Nejedlý'' pro
 +
Litomyšl (1977–78), plastik pro pražský Palác kultury (1981)
 +
nebo pomníku ''Simona Bolívara'' v Praze-Bubenči (1983), podílel se na pomníku pražským barikádníkům nebo padlým ve
 +
Svidníku (u Dukly). V závěru života zamýšlel opět realizovat
 +
cyklus Múz podle kresebných návrhů Adolfa Zábranského,
 +
ale dokončil pouze ''Euterpé'', ''Polymnii'' a  ''Kalliopé''. 1983 byl
 +
jmenován profesorem speciálního sochařského ateliéru AVU,
 +
1985–89 rektorem školy; 1977 se stal zasloužilým, 1984 národním umělcem, 1984 obdržel venezuelský Řád F. Mirandy,
 +
1970 Státní cenu K. Gottwalda.
 +
 
 +
Jeho manželkou byla '''Alena Martinovská''' (* 1. 11. 1933 Benátky nad Jizerou), tanečnice a herečka, dcera Sabina (* 1965)
 +
je herečka.
 +
 
 +
'''L:''' Toman D, s. 65–66; ČBS, s. 188; J. Císař, J. Hánna (sic!), [1971]; J. H. –
 +
Sochařské dílo, 1994; SČSVU 3, s.  57–58; Tomeš 1, s.  411; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 22. 3. 2018).
 +
K A. Martinovské-H.: Fikejz 2, s. 141.
 +
 
 +
'''Ref:''' []
 +
 
 +
Martin Kučera
 +
 
 +
 
  
== Literatura ==
 
SČSVU III, 57-58; Tomeš I, 411;
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
 
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
Řádka 20: Řádka 62:
 
[[Kategorie:1994]]
 
[[Kategorie:1994]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 +
 
<gallery>
 
<gallery>
 
JARMILA.jpg
 
JARMILA.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>

Verze z 10. 2. 2021, 12:53

Jan HÁNA
Narození 28.10.1927
Místo narození Dobronice u Bechyně
Úmrtí 20.9.1994
Místo úmrtí Praha
Povolání 75- Sochař nebo medailér
Citace Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 160
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48552

HÁNA, Jan, * 28. 10. 1927 Dobronice u Bechyně, † 20. 9. 1994 Praha, sochař

Jeden z posledních českých sochařů klasické tradice. Krátce se věnoval keramice na Státní keramické škole v Bechyni, na Státní keramické škole v Praze u Václava Vokálka, 1946–51 studoval sochařství na pražské AVU v ateliéru Karla Pokorného, 1947/48 na Výtvarné akademii v Záhřebu (prof. G. Antunac). Jeho dílo se plynule rozvíjelo od druhé poloviny padesátých let v oblasti lyrické plastiky a reliéfu, v monumentální tvorbě a práci pro architekturu. Mimo oficiální zakázky rostlo H. komorní dílo, kde v ženském, a zvláště dívčím aktu dosáhl mistrovství. Od počátku se vracel k tématu Múz: první cyklus Múzy vytvořil ve dvou variantách 1961–64. Euterpé se objevila na pamětní desce básníka F. Šrámka v Praze na Smíchově (1965). Lyrizovanou tematiku aktu, kterou rozvíjel v přímé návaznosti na Břetislava Bendu (s ním a Janem Bauchem H. podnikl 1962 cestu do Řecka), ale na rozdíl od něho často doprovázel dekorativními prvky, zpracovával v torzu a ve stojící, sedící i tančící póze: Schoulená (1960), Sedící tanečnice (1962), Torzo (1962), Appassionata (1965), Extáze (1969), Klió (1971), Hudba (1979), Drama (1980), Rozpuk života (1985), Hudba s flétnou (1986), Erató (1986), Torzo (1992) aj. Specifické postavení v jeho tvorbě mělo výrazově něžné řešení náhrobku herečky Jany Rybářové na Vyšehradském hřbitově (1957), v podobném duchu zpracoval sochu Jarmila na Kampě (1958) a cyklus reliéfů s motivem dívčího aktu pro domy v Kyselově ulici na ďáblickém sídlišti (Praha). I jeho monumentální tvorba má často lyrický charakter – např. stylizované torzo Lidická růže (1971), Radost ze života pro japonské Nagasaki (1975), Píseň o mé vlasti pro Národní divadlo (1981–82). H. byl autorem pomníků Poslední den války pro Prachatice (1986), Zdeněk Nejedlý pro Litomyšl (1977–78), plastik pro pražský Palác kultury (1981) nebo pomníku Simona Bolívara v Praze-Bubenči (1983), podílel se na pomníku pražským barikádníkům nebo padlým ve Svidníku (u Dukly). V závěru života zamýšlel opět realizovat cyklus Múz podle kresebných návrhů Adolfa Zábranského, ale dokončil pouze Euterpé, Polymnii a Kalliopé. 1983 byl jmenován profesorem speciálního sochařského ateliéru AVU, 1985–89 rektorem školy; 1977 se stal zasloužilým, 1984 národním umělcem, 1984 obdržel venezuelský Řád F. Mirandy, 1970 Státní cenu K. Gottwalda.

Jeho manželkou byla Alena Martinovská (* 1. 11. 1933 Benátky nad Jizerou), tanečnice a herečka, dcera Sabina (* 1965) je herečka.

L: Toman D, s. 65–66; ČBS, s. 188; J. Císař, J. Hánna (sic!), [1971]; J. H. – Sochařské dílo, 1994; SČSVU 3, s. 57–58; Tomeš 1, s. 411; http://abart-full.artarchiv.cz (se soupisem výstav a další literaturou, stav k 22. 3. 2018). K A. Martinovské-H.: Fikejz 2, s. 141.

Ref: []

Martin Kučera