HERAN Bohumil 6.2.1907-4.5.1968: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(HERAN_Bohumil_(Bohuš)_6.2.1907-4.5.1968)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Bohumil (Bohuš) HERAN
| jméno = Bohumil HERAN
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 6.2.1907
| datum narození = 6.2.1907
Řádek 6: Řádek 6:
| datum úmrtí = 4.5.1968
| datum úmrtí = 4.5.1968
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 77- Hudební skladatel
| povolání = 77- Hudební skladatel<br />78- Hudební interpret
78- Hudební interpret
| jiná jména =
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 491
}}
'''HERAN, Bohumil''' ''(též Bohuš, křtěný Bohumil Václav), * 6. 2. 1907 Ústí nad Orlicí, † 4. 5. 1968 Praha, violoncellista, hudební pedagog''


| jiná jména =
Pocházel z  rodiny obchodního cestujícího Bohumila H.
}}<br/><br/>Bohumil (Bohuš) HERAN
a Anny, roz. Krulichové. Základy hudebního vzdělání získal
v dětství od matky, nadané klavíristky. Od šesti let se učil na
housle u Adolfa Dlouhého, poté u Aloise Sychry. Od devíti
let se tři roky věnoval violoncellu u Jana Mazánka, 1919–20
se zdokonalil pod vedením Hanuše Wihana a posléze studoval na Pražské konzervatoři u Jana Buriana. Absolvoval 1925
s Českou filharmonií řízenou Václavem Talichem ''Violoncellovým koncertem d moll'' Camilla Saint-Saënse. Mistrovskou školu konzervatoře uzavřel s  týmž tělesem řízeným Františkem
Stupkou 1926 provedením Dvořákova ''Violoncellového koncertu h moll'', op. 104. Díky stipendiu francouzské vlády pobýval
1926–28 na pařížské Národní konzervatoři (Conservatoire National de Musique) u Gérarda Hekkinga. Během dvou zimních sezon působil jako violoncellista městského orchestru ve švýcarském Winterthuru a v létě jako koncertní mistr orchestru lázeňského domu Pupp v Karlových Varech. 1930–53 byl
koncertním mistrem skupiny violoncell Symfonického orchestru Československého rozhlasu v Praze (do 1938 orchestr Radiojournalu). 1953–62 vyučoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři a od 1962 do konce života na JAMU v Brně, kde
jako profesor a od 1966 jako první prorektor rozšířil možnosti
koncertního uplatnění studentů školy.
 
Po druhé světové válce podnikl koncertní cesty do Polska
a  dvakrát do Maďarska. S  houslistou Ivanem Kawaciukem a klavíristou Otakarem Vondrovicem, s nimiž od 1954
hrál v triu, a s dalšími umělci byl koncem 1957 vyslán na turné
do Číny.
 
Jako sólista a komorní hráč se věnoval hudbě od baroka po současnost. Souborně provedl violoncellové skladby J.  S.  Bacha,
L. van Beethovena a českých skladatelů 18. století. Premiéroval skladby Emila Hlobila, Iši Krejčího, Klementa Slavického
a  dalších soudobých skladatelů, z  nichž některé mu byly věnovány. Uváděl též díla Josefa Bohuslava Foerstera, Bohuslava Martinů, Osvalda Chlubny, Slávy Vorlové, Jana Kapra nebo Karla Háby (''Violoncellový koncert'' na 13. mezinárodním
festivalu soudobé hudby v  Praze, 1935). Ze zahraničních
autorů interpretoval Arthura Honeggera, Daria Milhauda aj.
1942–47 byl členem Pražského klavírního kvarteta, poté jeho
nástupnického souboru Pražského tria, vystupujícího příležitostně do 1950. Jako druhý violoncellista spolupracoval s kvartety Pražským a Ondříčkovým. Pro tisk upravil a revidoval violoncellové skladby jiných autorů, pro začínající violoncellisty
dvě sbírky lidových písní, pro vyspělejší vytvořil čtyři sešity
etud. Byl též literárně a organizačně činný. 1967 založil Mezinárodní interpretační kurzy JAMU, jejichž první ročník se
uskutečnil v Luhačovicích. V rodišti inicioval 1959 Kocianovu houslovou soutěž a 1968 soutěž pro mladé violoncellisty,
nesoucí jeho jméno. Ústí nad Orlicí mu 1967 udělilo čestné
občanství a 1988 odhalilo jeho bustu.
 
'''D:''' výběr: Muzikantův skicář, 1946; Hanuš Wihan, 1947; Dvořák očima interpreta, in: Sborník JAMU 3, 1961, s. 41–72; Úvahy nad Bachovými violoncellovými suitami, in: tamtéž 4, 1963, s. 29–42; Hraji Beethovena. O interpretaci Beethovenových violoncellových skladeb, 1965; Struny a lidé, 1971;
Základní etudy pro violoncello 1–4, 1960–1963.
 
'''L:''' B. Urie, Čeští violoncellisté, 1946, s. 199–200; HS 1, s. 423–424; Tomeš 1, s. 448; H. Matyášová, B. H., 2011; http://www.ceskyhudebnislovnik.cz
(stav k 16. 3. 2020); https://www.osobnostiregionu.cz/osoby/803-bohumil-heran-1907-1968 (stav k 16. 3. 2020); http://www.hvsuo.cz/bohus-heran
(stav k 16. 3. 2020); cs.wikipedia.org (stav k 16. 3. 2020).
 
'''P:''' SOA, Zámrsk, Sbírka matrik, N 1902–1911, sign. 6502, ukn 10184, fol. 199.
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/b4dda92c-19d9-4059-8a60-3a1edbb32a38 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Mojmír Sobotka


== Literatura ==
   
  DOH, 259; ČBS, 205; HS 1, 423; Macková; Tomeš I, 448;
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]]

Verze z 25. 2. 2023, 16:43

Bohumil HERAN
Narození 6.2.1907
Místo narození Ústí nad Orlicí
Úmrtí 4.5.1968
Místo úmrtí Praha
Povolání 77- Hudební skladatel
78- Hudební interpret
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 491
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48642

HERAN, Bohumil (též Bohuš, křtěný Bohumil Václav), * 6. 2. 1907 Ústí nad Orlicí, † 4. 5. 1968 Praha, violoncellista, hudební pedagog

Pocházel z rodiny obchodního cestujícího Bohumila H. a Anny, roz. Krulichové. Základy hudebního vzdělání získal v dětství od matky, nadané klavíristky. Od šesti let se učil na housle u Adolfa Dlouhého, poté u Aloise Sychry. Od devíti let se tři roky věnoval violoncellu u Jana Mazánka, 1919–20 se zdokonalil pod vedením Hanuše Wihana a posléze studoval na Pražské konzervatoři u Jana Buriana. Absolvoval 1925 s Českou filharmonií řízenou Václavem Talichem Violoncellovým koncertem d moll Camilla Saint-Saënse. Mistrovskou školu konzervatoře uzavřel s týmž tělesem řízeným Františkem Stupkou 1926 provedením Dvořákova Violoncellového koncertu h moll, op. 104. Díky stipendiu francouzské vlády pobýval 1926–28 na pařížské Národní konzervatoři (Conservatoire National de Musique) u Gérarda Hekkinga. Během dvou zimních sezon působil jako violoncellista městského orchestru ve švýcarském Winterthuru a v létě jako koncertní mistr orchestru lázeňského domu Pupp v Karlových Varech. 1930–53 byl koncertním mistrem skupiny violoncell Symfonického orchestru Československého rozhlasu v Praze (do 1938 orchestr Radiojournalu). 1953–62 vyučoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři a od 1962 do konce života na JAMU v Brně, kde jako profesor a od 1966 jako první prorektor rozšířil možnosti koncertního uplatnění studentů školy.

Po druhé světové válce podnikl koncertní cesty do Polska a dvakrát do Maďarska. S houslistou Ivanem Kawaciukem a klavíristou Otakarem Vondrovicem, s nimiž od 1954 hrál v triu, a s dalšími umělci byl koncem 1957 vyslán na turné do Číny.

Jako sólista a komorní hráč se věnoval hudbě od baroka po současnost. Souborně provedl violoncellové skladby J. S. Bacha, L. van Beethovena a českých skladatelů 18. století. Premiéroval skladby Emila Hlobila, Iši Krejčího, Klementa Slavického a dalších soudobých skladatelů, z nichž některé mu byly věnovány. Uváděl též díla Josefa Bohuslava Foerstera, Bohuslava Martinů, Osvalda Chlubny, Slávy Vorlové, Jana Kapra nebo Karla Háby (Violoncellový koncert na 13. mezinárodním festivalu soudobé hudby v Praze, 1935). Ze zahraničních autorů interpretoval Arthura Honeggera, Daria Milhauda aj. 1942–47 byl členem Pražského klavírního kvarteta, poté jeho nástupnického souboru Pražského tria, vystupujícího příležitostně do 1950. Jako druhý violoncellista spolupracoval s kvartety Pražským a Ondříčkovým. Pro tisk upravil a revidoval violoncellové skladby jiných autorů, pro začínající violoncellisty dvě sbírky lidových písní, pro vyspělejší vytvořil čtyři sešity etud. Byl též literárně a organizačně činný. 1967 založil Mezinárodní interpretační kurzy JAMU, jejichž první ročník se uskutečnil v Luhačovicích. V rodišti inicioval 1959 Kocianovu houslovou soutěž a 1968 soutěž pro mladé violoncellisty, nesoucí jeho jméno. Ústí nad Orlicí mu 1967 udělilo čestné občanství a 1988 odhalilo jeho bustu.

D: výběr: Muzikantův skicář, 1946; Hanuš Wihan, 1947; Dvořák očima interpreta, in: Sborník JAMU 3, 1961, s. 41–72; Úvahy nad Bachovými violoncellovými suitami, in: tamtéž 4, 1963, s. 29–42; Hraji Beethovena. O interpretaci Beethovenových violoncellových skladeb, 1965; Struny a lidé, 1971; Základní etudy pro violoncello 1–4, 1960–1963.

L: B. Urie, Čeští violoncellisté, 1946, s. 199–200; HS 1, s. 423–424; Tomeš 1, s. 448; H. Matyášová, B. H., 2011; http://www.ceskyhudebnislovnik.cz (stav k 16. 3. 2020); https://www.osobnostiregionu.cz/osoby/803-bohumil-heran-1907-1968 (stav k 16. 3. 2020); http://www.hvsuo.cz/bohus-heran (stav k 16. 3. 2020); cs.wikipedia.org (stav k 16. 3. 2020).

P: SOA, Zámrsk, Sbírka matrik, N 1902–1911, sign. 6502, ukn 10184, fol. 199.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Mojmír Sobotka