ADAMEC Klement 1.6.1886-13.7.1974: Porovnání verzí
(ADAMEC_Klement_1.6.1886-13.7.1974) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''ADAMEC, Klement''', ''* 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu'' | |||
Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou | |||
školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční | |||
vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva. | |||
1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem. | |||
Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní | |||
frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili. | |||
Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo | |||
války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl | |||
mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843 | |||
však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební | |||
pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek | |||
dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší | |||
ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil | |||
v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské | |||
letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel | |||
skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu | |||
1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské | |||
dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém | |||
výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební | |||
pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského | |||
letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci | |||
Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla, | |||
odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA – | |||
Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné | |||
mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince | |||
1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější | |||
Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých | |||
pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní | |||
vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař. | |||
Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci | |||
technického poradce. | |||
'''L:''' Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2, | |||
s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel, | |||
Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika | |||
2/1998, s. 10. | |||
'''P:''' Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha- | |||
-Kbely), sbírka pozůstalostí. | |||
Pavel Sviták | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | [[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | ||
[[Kategorie:1886]] | [[Kategorie:1886]] | ||
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]] | [[Kategorie:Praha-Malá_Strana]] | ||
[[Kategorie:1974]] | [[Kategorie:1974]] | ||
[[Kategorie:Řevnice]] | [[Kategorie:Řevnice]] |
Verze z 19. 1. 2016, 10:35
Klement ADAMEC | |
Narození | 1.6.1886 |
---|---|
Místo narození | Praha-Malá Strana |
Úmrtí | 13.7.1974 |
Místo úmrtí | Řevnice (okr. Praha-západ) |
Povolání | 45- Voják nebo partyzán |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135550 |
ADAMEC, Klement, * 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu
Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva. 1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem. Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili. Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843 však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu 1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla, odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA – Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince 1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař. Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci technického poradce.
L: Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2, s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel, Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika 2/1998, s. 10.
P: Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha- -Kbely), sbírka pozůstalostí.
Pavel Sviták