ADAMEC Klement 1.6.1886-13.7.1974: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ADAMEC_Klement_1.6.1886-13.7.1974)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Klement ADAMEC
}}
 
'''ADAMEC, Klement''', ''* 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu''
 
Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou
školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční
vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva.
1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem.
Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní
frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili.
Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo
války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl
mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843
však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební
pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek
dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší
ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil
v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské
letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel
skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu
1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské
dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém
výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební
pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského
letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci
Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla,
odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA –
Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné
mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince
1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější
Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých
pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní
vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař.
Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci
technického poradce.
 
'''L:''' Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2,
s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel,
Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika
2/1998, s. 10.
 
'''P:''' Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha-
-Kbely), sbírka pozůstalostí.
 
Pavel Sviták
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
[[Kategorie:1886]]
[[Kategorie:1886]]
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]]
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:Řevnice]]
[[Kategorie:Řevnice]]

Verze z 19. 1. 2016, 10:35

Klement ADAMEC
Narození 1.6.1886
Místo narození Praha-Malá Strana
Úmrtí 13.7.1974
Místo úmrtí Řevnice (okr. Praha-západ)
Povolání 45- Voják nebo partyzán
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135550

ADAMEC, Klement, * 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu

Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva. 1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem. Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili. Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843 však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu 1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla, odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA – Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince 1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař. Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci technického poradce.

L: Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2, s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel, Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika 2/1998, s. 10.

P: Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha- -Kbely), sbírka pozůstalostí.

Pavel Sviták