ASMUS Rudolf 30.10.1921-13.2.2000: Porovnání verzí

Z Personal
(ASMUS_Rudolf_30.10.1921-13.2.2000)
 
Řádka 5: Řádka 5:
 
| místo narození = Zlín
 
| místo narození = Zlín
 
| datum úmrtí = 13.2.2000
 
| datum úmrtí = 13.2.2000
| místo úmrtí = Berlin
+
| místo úmrtí = Berlín (Německo)
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Rudolf ASMUS
+
}}
 +
 
 +
'''ASMUS, Rudolf,''' ''* 30. 10. 1921 Zlín, † 13. 2. 2000 Berlín (Německo), operní a operetní pěvec, herec''
 +
 
 +
Syn přednosty železniční stanice. Hudební nadání zdědil po
 +
dědečkovi z matčiny strany Antonínu Šmídovi, varhaníku ve
 +
Zlíně, strýc František Šmíd působil jako dirigent sboru Dvořák
 +
ve Zlíně a později zastupující dirigent Pěveckého sdružení
 +
moravských učitelů. Po obecné škole ve Zlíně (1927–32)
 +
studoval na reálném gymnáziu v Holešově, Opavě a Kroměříži
 +
(1932–40), kde maturoval. Vzdělání si doplnil za 2. světové
 +
války absolvováním abiturientského kursu na Obchodní
 +
akademii v Olomouci.
 +
 
 +
Lásku k divadlu projevoval již od dětství a rozvíjel ji zvláště
 +
v Kroměříži, v městě se starou ochotnickou tradicí. Hrál
 +
v pohádkách, činohrách, napovídal, recitoval a plánoval dráhu
 +
činoherce. Mladý pěvecký talent rozvíjely a první sóla mu
 +
umožnily hodiny zpěvu u prof. Janečkové v hudební škole
 +
Moravan v Kroměříži a členství v pěveckém sboru. V hudební
 +
škole Žerotín v Olomouci se učil zpěvu u prof. M. Zapletalové.
 +
Zde také navštěvoval všechna operní představení
 +
a marně usiloval o místo v souboru. Do operního sboru vedeného
 +
Jaroslavem Voglem ho přijalo divadlo v Ostravě (1941).
 +
Tam se záhy uplatnil v menších rolích operetních a činoherních
 +
a zpíval své první velké role. S J. Voglem přešel po osvobození
 +
do Národního divadla v Brně jako sólista opery
 +
(1945–53). Rozšířil svůj repertoár, nastudoval nové role,
 +
účinkoval ve většině oper Dvořákových, Smetanových i Janáčkových, ale také v Beethovenově ''Fideliovi''. Jeho největším
 +
úspěchem byla titulní role v Musorgského opeře ''Boris'' ''Godunov''
 +
v nastudování Zdeňka Chalabaly (1951). Tato dramaticky
 +
výjimečná postava operního repertoáru se v jeho pojetí
 +
stala tvůrčím činem ojedinělého rozměru.
 +
 
 +
Pohostinská vystoupení v rolích Kecala a Borise Godunova
 +
rozhodla o A. dalším angažmá v pražském Národním divadle
 +
(1953–58), kde svůj repertoár obohatil o další role. 1956
 +
hledal režisér Walter Felsenstein z Komické opery v Berlíně
 +
Revírníka pro svou inscenaci ''Příhod'' ''lišky'' ''Bystroušky''. Touto
 +
rolí A. v Berlíně debutoval (dirigoval Václav Neumann).
 +
Představení bylo oceněno Velkou cenou a zlatou medailí Divadla
 +
národů v Paříži a udrželo se na repertoáru do 1964 (218
 +
repríz). Revírníka zpíval rovněž v nahrávce Supraphonu, která
 +
zahájila éru světových gramofonových cen (Grand Prix des
 +
Disques Charles Cros – Paris). Po dvou letech dojíždění opustil
 +
po dohodě s Národním divadlem Prahu a uzavřel trvalou
 +
smlouvu s Komickou operou (1958). Další životní rolí A. byl
 +
Mlékař Tewje (Towje-Tewje) v úspěšném muzikálu ''Šumař'' ''na''
 +
''střeše'' (Anatěvka, premiéra 1971, účinkoval v 271 reprízách).
 +
Přeložil a režíroval Smetanovu operu ''Tajemství'' (řídili Václav
 +
Neumann a Jiří Bělohlávek). 1988 exceloval v mluvené roli
 +
Hofmistra na nahrávce opery ''Ariadna'' ''na Naxu'' R. Strausse
 +
(dirigoval Kurt Masur). Hrál i hlavní role ve filmech ''Karbid''
 +
''und Sauerampfer'' (Karbid a šťovík, NDR 1964, režie Frank
 +
Beyer) a ''Die Reise'' ''auf den'' ''Mond'' (Cesta na Měsíc, NDR 1982,
 +
režie Georg F. Mielke).
 +
 
 +
Byl držitelem čestného uznání z Divadelní žatvy 1949, titulu
 +
laureát soutěže na festivalu v Bukurešti, nositelem vyznamenání
 +
Za vynikající práci (1958); s německým prostředím se
 +
zcela sžil a byl tam oceňován: obdržel Národní cenu (National
 +
Preis), získal titul Komorního pěvce (Kammersänger)
 +
a stal se čestným členem Komické opery v Berlíně (1988).
 +
Byl skvělý interpret vážných i komediálních postav, měl zvučný,
 +
plný, výrazově bohatý hlas, bezpečnou intonaci, jasnou
 +
a srozumitelnou dikci v českém i německém jazyce. Jeviště
 +
opustil počátkem 90. let a do vlasti se nikdy nevrátil.
 +
 
 +
'''D:''' výběr: Ostrava: Matouš (Smetana: Hubička); Kecal (Smetana: Prodaná
 +
nevěsta); Ramfis (Verdi: Aida); Brno: Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta);
 +
Chrudoš (Smetana: Libuše); Vodník (Dvořák: Rusalka); Paloucký (Smetana:
 +
Hubička); Bonifác (Smetana: Tajemství); Monteron (Verdi: Rigoletto);
 +
Vrchní (Novák: Lucerna); Marbuel (Dvořák: Čert a Káča); Revírník (Janáček:
 +
Příhody lišky Bystroušky); Figaro (Rossini: Lazebník sevillský); Car
 +
Boris Godunov (Musorgskij: Boris Godunov); Rychtář (Janáček: Její pastorkyňa);
 +
Dikoj (Janáček: Káťa Kabanová); Malý vězeň (Janáček: Z mrtvého
 +
domu); Purkrabí (Dvořák: Jakobín); Rocco (Beethoven: Fidelio); Praha:
 +
Rarach (Smetana: Čertova stěna); Chrudoš (Smetana: Libuše); Figaro (Mozart:
 +
Figarova svatba); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Papageno (Mozart:
 +
Kouzelná fl étna); Berlín: Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky);
 +
Lindorf, Coppelius Dapertutto, Mirakel (Offenbach: Hoffmannovy povídky);
 +
Palivec, Vodička a Ředitel divadla (Kurka: Dobrý voják Švejk); Bartolo
 +
(G. Paisiello: Lazebník sevillský); Klubko (Britten: Sen noci svatojánské);
 +
Leporello (Mozart: Don Giovanni); Bartolo (Mozart: Figarova svatba);
 +
Towje-Tewje (Stein, Bock a Harnick: Šumař na střeše).
 +
 
 +
'''L:''' HS 1, s. 34n.; ND a jeho předchůdci, s. 13n.; M. Dosoudilová, Pěvec
 +
divadelník, in: Gramorevue 80, Praha, duben 1980; Postavy brněnského jeviště
 +
3, s. 753n.; „wf.“, Felsensteins „Tewje“ – Der Kammersänger R. A. starb
 +
im Alter von 78 Jahren, in: Berliner Zeitung, 15. 2. 2000; G. Müller, Felsensteins
 +
Favorit – zum Tod von R. A. (1921 bis 2000), in: Freitag 09, 25. 2.
 +
2000; Lothar R. Just (ed.), Filmjahrbuch 2001, München 2001.
 +
 
 +
'''P:''' Archivy Národních divadel v Praze a v Brně.
 +
 
 +
Evženie Dufková, Jan Špaček
  
== Literatura ==
 
KK I, 48; ČSHSOI I, 34; PSN I, 122; ČBS, 17; Tomeš I, 31;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
 
[[Kategorie:1921]]
 
[[Kategorie:1921]]
 
[[Kategorie:Zlín]]
 
[[Kategorie:Zlín]]
 
[[Kategorie:2000]]
 
[[Kategorie:2000]]
[[Kategorie:Berlin]]
+
[[Kategorie:Berlín]]

Verze z 26. 2. 2016, 10:40

Rudolf ASMUS
Narození 30.10.1921
Místo narození Zlín
Úmrtí 13.2.2000
Místo úmrtí Berlín (Německo)
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39653

ASMUS, Rudolf, * 30. 10. 1921 Zlín, † 13. 2. 2000 Berlín (Německo), operní a operetní pěvec, herec

Syn přednosty železniční stanice. Hudební nadání zdědil po dědečkovi z matčiny strany Antonínu Šmídovi, varhaníku ve Zlíně, strýc František Šmíd působil jako dirigent sboru Dvořák ve Zlíně a později zastupující dirigent Pěveckého sdružení moravských učitelů. Po obecné škole ve Zlíně (1927–32) studoval na reálném gymnáziu v Holešově, Opavě a Kroměříži (1932–40), kde maturoval. Vzdělání si doplnil za 2. světové války absolvováním abiturientského kursu na Obchodní akademii v Olomouci.

Lásku k divadlu projevoval již od dětství a rozvíjel ji zvláště v Kroměříži, v městě se starou ochotnickou tradicí. Hrál v pohádkách, činohrách, napovídal, recitoval a plánoval dráhu činoherce. Mladý pěvecký talent rozvíjely a první sóla mu umožnily hodiny zpěvu u prof. Janečkové v hudební škole Moravan v Kroměříži a členství v pěveckém sboru. V hudební škole Žerotín v Olomouci se učil zpěvu u prof. M. Zapletalové. Zde také navštěvoval všechna operní představení a marně usiloval o místo v souboru. Do operního sboru vedeného Jaroslavem Voglem ho přijalo divadlo v Ostravě (1941). Tam se záhy uplatnil v menších rolích operetních a činoherních a zpíval své první velké role. S J. Voglem přešel po osvobození do Národního divadla v Brně jako sólista opery (1945–53). Rozšířil svůj repertoár, nastudoval nové role, účinkoval ve většině oper Dvořákových, Smetanových i Janáčkových, ale také v Beethovenově Fideliovi. Jeho největším úspěchem byla titulní role v Musorgského opeře Boris Godunov v nastudování Zdeňka Chalabaly (1951). Tato dramaticky výjimečná postava operního repertoáru se v jeho pojetí stala tvůrčím činem ojedinělého rozměru.

Pohostinská vystoupení v rolích Kecala a Borise Godunova rozhodla o A. dalším angažmá v pražském Národním divadle (1953–58), kde svůj repertoár obohatil o další role. 1956 hledal režisér Walter Felsenstein z Komické opery v Berlíně Revírníka pro svou inscenaci Příhod lišky Bystroušky. Touto rolí A. v Berlíně debutoval (dirigoval Václav Neumann). Představení bylo oceněno Velkou cenou a zlatou medailí Divadla národů v Paříži a udrželo se na repertoáru do 1964 (218 repríz). Revírníka zpíval rovněž v nahrávce Supraphonu, která zahájila éru světových gramofonových cen (Grand Prix des Disques Charles Cros – Paris). Po dvou letech dojíždění opustil po dohodě s Národním divadlem Prahu a uzavřel trvalou smlouvu s Komickou operou (1958). Další životní rolí A. byl Mlékař Tewje (Towje-Tewje) v úspěšném muzikálu Šumař na střeše (Anatěvka, premiéra 1971, účinkoval v 271 reprízách). Přeložil a režíroval Smetanovu operu Tajemství (řídili Václav Neumann a Jiří Bělohlávek). 1988 exceloval v mluvené roli Hofmistra na nahrávce opery Ariadna na Naxu R. Strausse (dirigoval Kurt Masur). Hrál i hlavní role ve filmech Karbid und Sauerampfer (Karbid a šťovík, NDR 1964, režie Frank Beyer) a Die Reise auf den Mond (Cesta na Měsíc, NDR 1982, režie Georg F. Mielke).

Byl držitelem čestného uznání z Divadelní žatvy 1949, titulu laureát soutěže na festivalu v Bukurešti, nositelem vyznamenání Za vynikající práci (1958); s německým prostředím se zcela sžil a byl tam oceňován: obdržel Národní cenu (National Preis), získal titul Komorního pěvce (Kammersänger) a stal se čestným členem Komické opery v Berlíně (1988). Byl skvělý interpret vážných i komediálních postav, měl zvučný, plný, výrazově bohatý hlas, bezpečnou intonaci, jasnou a srozumitelnou dikci v českém i německém jazyce. Jeviště opustil počátkem 90. let a do vlasti se nikdy nevrátil.

D: výběr: Ostrava: Matouš (Smetana: Hubička); Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta); Ramfis (Verdi: Aida); Brno: Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta); Chrudoš (Smetana: Libuše); Vodník (Dvořák: Rusalka); Paloucký (Smetana: Hubička); Bonifác (Smetana: Tajemství); Monteron (Verdi: Rigoletto); Vrchní (Novák: Lucerna); Marbuel (Dvořák: Čert a Káča); Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky); Figaro (Rossini: Lazebník sevillský); Car Boris Godunov (Musorgskij: Boris Godunov); Rychtář (Janáček: Její pastorkyňa); Dikoj (Janáček: Káťa Kabanová); Malý vězeň (Janáček: Z mrtvého domu); Purkrabí (Dvořák: Jakobín); Rocco (Beethoven: Fidelio); Praha: Rarach (Smetana: Čertova stěna); Chrudoš (Smetana: Libuše); Figaro (Mozart: Figarova svatba); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Papageno (Mozart: Kouzelná fl étna); Berlín: Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky); Lindorf, Coppelius Dapertutto, Mirakel (Offenbach: Hoffmannovy povídky); Palivec, Vodička a Ředitel divadla (Kurka: Dobrý voják Švejk); Bartolo (G. Paisiello: Lazebník sevillský); Klubko (Britten: Sen noci svatojánské); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Bartolo (Mozart: Figarova svatba); Towje-Tewje (Stein, Bock a Harnick: Šumař na střeše).

L: HS 1, s. 34n.; ND a jeho předchůdci, s. 13n.; M. Dosoudilová, Pěvec divadelník, in: Gramorevue 80, Praha, duben 1980; Postavy brněnského jeviště 3, s. 753n.; „wf.“, Felsensteins „Tewje“ – Der Kammersänger R. A. starb im Alter von 78 Jahren, in: Berliner Zeitung, 15. 2. 2000; G. Müller, Felsensteins Favorit – zum Tod von R. A. (1921 bis 2000), in: Freitag 09, 25. 2. 2000; Lothar R. Just (ed.), Filmjahrbuch 2001, München 2001.

P: Archivy Národních divadel v Praze a v Brně.

Evženie Dufková, Jan Špaček