ASMUS Rudolf 30.10.1921-13.2.2000: Porovnání verzí
(ASMUS_Rudolf_30.10.1921-13.2.2000) |
|||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
| místo narození = Zlín | | místo narození = Zlín | ||
| datum úmrtí = 13.2.2000 | | datum úmrtí = 13.2.2000 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Berlín (Německo) |
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''ASMUS, Rudolf,''' ''* 30. 10. 1921 Zlín, † 13. 2. 2000 Berlín (Německo), operní a operetní pěvec, herec'' | ||
+ | |||
+ | Syn přednosty železniční stanice. Hudební nadání zdědil po | ||
+ | dědečkovi z matčiny strany Antonínu Šmídovi, varhaníku ve | ||
+ | Zlíně, strýc František Šmíd působil jako dirigent sboru Dvořák | ||
+ | ve Zlíně a později zastupující dirigent Pěveckého sdružení | ||
+ | moravských učitelů. Po obecné škole ve Zlíně (1927–32) | ||
+ | studoval na reálném gymnáziu v Holešově, Opavě a Kroměříži | ||
+ | (1932–40), kde maturoval. Vzdělání si doplnil za 2. světové | ||
+ | války absolvováním abiturientského kursu na Obchodní | ||
+ | akademii v Olomouci. | ||
+ | |||
+ | Lásku k divadlu projevoval již od dětství a rozvíjel ji zvláště | ||
+ | v Kroměříži, v městě se starou ochotnickou tradicí. Hrál | ||
+ | v pohádkách, činohrách, napovídal, recitoval a plánoval dráhu | ||
+ | činoherce. Mladý pěvecký talent rozvíjely a první sóla mu | ||
+ | umožnily hodiny zpěvu u prof. Janečkové v hudební škole | ||
+ | Moravan v Kroměříži a členství v pěveckém sboru. V hudební | ||
+ | škole Žerotín v Olomouci se učil zpěvu u prof. M. Zapletalové. | ||
+ | Zde také navštěvoval všechna operní představení | ||
+ | a marně usiloval o místo v souboru. Do operního sboru vedeného | ||
+ | Jaroslavem Voglem ho přijalo divadlo v Ostravě (1941). | ||
+ | Tam se záhy uplatnil v menších rolích operetních a činoherních | ||
+ | a zpíval své první velké role. S J. Voglem přešel po osvobození | ||
+ | do Národního divadla v Brně jako sólista opery | ||
+ | (1945–53). Rozšířil svůj repertoár, nastudoval nové role, | ||
+ | účinkoval ve většině oper Dvořákových, Smetanových i Janáčkových, ale také v Beethovenově ''Fideliovi''. Jeho největším | ||
+ | úspěchem byla titulní role v Musorgského opeře ''Boris'' ''Godunov'' | ||
+ | v nastudování Zdeňka Chalabaly (1951). Tato dramaticky | ||
+ | výjimečná postava operního repertoáru se v jeho pojetí | ||
+ | stala tvůrčím činem ojedinělého rozměru. | ||
+ | |||
+ | Pohostinská vystoupení v rolích Kecala a Borise Godunova | ||
+ | rozhodla o A. dalším angažmá v pražském Národním divadle | ||
+ | (1953–58), kde svůj repertoár obohatil o další role. 1956 | ||
+ | hledal režisér Walter Felsenstein z Komické opery v Berlíně | ||
+ | Revírníka pro svou inscenaci ''Příhod'' ''lišky'' ''Bystroušky''. Touto | ||
+ | rolí A. v Berlíně debutoval (dirigoval Václav Neumann). | ||
+ | Představení bylo oceněno Velkou cenou a zlatou medailí Divadla | ||
+ | národů v Paříži a udrželo se na repertoáru do 1964 (218 | ||
+ | repríz). Revírníka zpíval rovněž v nahrávce Supraphonu, která | ||
+ | zahájila éru světových gramofonových cen (Grand Prix des | ||
+ | Disques Charles Cros – Paris). Po dvou letech dojíždění opustil | ||
+ | po dohodě s Národním divadlem Prahu a uzavřel trvalou | ||
+ | smlouvu s Komickou operou (1958). Další životní rolí A. byl | ||
+ | Mlékař Tewje (Towje-Tewje) v úspěšném muzikálu ''Šumař'' ''na'' | ||
+ | ''střeše'' (Anatěvka, premiéra 1971, účinkoval v 271 reprízách). | ||
+ | Přeložil a režíroval Smetanovu operu ''Tajemství'' (řídili Václav | ||
+ | Neumann a Jiří Bělohlávek). 1988 exceloval v mluvené roli | ||
+ | Hofmistra na nahrávce opery ''Ariadna'' ''na Naxu'' R. Strausse | ||
+ | (dirigoval Kurt Masur). Hrál i hlavní role ve filmech ''Karbid'' | ||
+ | ''und Sauerampfer'' (Karbid a šťovík, NDR 1964, režie Frank | ||
+ | Beyer) a ''Die Reise'' ''auf den'' ''Mond'' (Cesta na Měsíc, NDR 1982, | ||
+ | režie Georg F. Mielke). | ||
+ | |||
+ | Byl držitelem čestného uznání z Divadelní žatvy 1949, titulu | ||
+ | laureát soutěže na festivalu v Bukurešti, nositelem vyznamenání | ||
+ | Za vynikající práci (1958); s německým prostředím se | ||
+ | zcela sžil a byl tam oceňován: obdržel Národní cenu (National | ||
+ | Preis), získal titul Komorního pěvce (Kammersänger) | ||
+ | a stal se čestným členem Komické opery v Berlíně (1988). | ||
+ | Byl skvělý interpret vážných i komediálních postav, měl zvučný, | ||
+ | plný, výrazově bohatý hlas, bezpečnou intonaci, jasnou | ||
+ | a srozumitelnou dikci v českém i německém jazyce. Jeviště | ||
+ | opustil počátkem 90. let a do vlasti se nikdy nevrátil. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' výběr: Ostrava: Matouš (Smetana: Hubička); Kecal (Smetana: Prodaná | ||
+ | nevěsta); Ramfis (Verdi: Aida); Brno: Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta); | ||
+ | Chrudoš (Smetana: Libuše); Vodník (Dvořák: Rusalka); Paloucký (Smetana: | ||
+ | Hubička); Bonifác (Smetana: Tajemství); Monteron (Verdi: Rigoletto); | ||
+ | Vrchní (Novák: Lucerna); Marbuel (Dvořák: Čert a Káča); Revírník (Janáček: | ||
+ | Příhody lišky Bystroušky); Figaro (Rossini: Lazebník sevillský); Car | ||
+ | Boris Godunov (Musorgskij: Boris Godunov); Rychtář (Janáček: Její pastorkyňa); | ||
+ | Dikoj (Janáček: Káťa Kabanová); Malý vězeň (Janáček: Z mrtvého | ||
+ | domu); Purkrabí (Dvořák: Jakobín); Rocco (Beethoven: Fidelio); Praha: | ||
+ | Rarach (Smetana: Čertova stěna); Chrudoš (Smetana: Libuše); Figaro (Mozart: | ||
+ | Figarova svatba); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Papageno (Mozart: | ||
+ | Kouzelná fl étna); Berlín: Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky); | ||
+ | Lindorf, Coppelius Dapertutto, Mirakel (Offenbach: Hoffmannovy povídky); | ||
+ | Palivec, Vodička a Ředitel divadla (Kurka: Dobrý voják Švejk); Bartolo | ||
+ | (G. Paisiello: Lazebník sevillský); Klubko (Britten: Sen noci svatojánské); | ||
+ | Leporello (Mozart: Don Giovanni); Bartolo (Mozart: Figarova svatba); | ||
+ | Towje-Tewje (Stein, Bock a Harnick: Šumař na střeše). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' HS 1, s. 34n.; ND a jeho předchůdci, s. 13n.; M. Dosoudilová, Pěvec | ||
+ | divadelník, in: Gramorevue 80, Praha, duben 1980; Postavy brněnského jeviště | ||
+ | 3, s. 753n.; „wf.“, Felsensteins „Tewje“ – Der Kammersänger R. A. starb | ||
+ | im Alter von 78 Jahren, in: Berliner Zeitung, 15. 2. 2000; G. Müller, Felsensteins | ||
+ | Favorit – zum Tod von R. A. (1921 bis 2000), in: Freitag 09, 25. 2. | ||
+ | 2000; Lothar R. Just (ed.), Filmjahrbuch 2001, München 2001. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Archivy Národních divadel v Praze a v Brně. | ||
+ | |||
+ | Evženie Dufková, Jan Špaček | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1921]] | [[Kategorie:1921]] | ||
[[Kategorie:Zlín]] | [[Kategorie:Zlín]] | ||
[[Kategorie:2000]] | [[Kategorie:2000]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Berlín]] |
Verze z 26. 2. 2016, 10:40
Rudolf ASMUS | |
Narození | 30.10.1921 |
---|---|
Místo narození | Zlín |
Úmrtí | 13.2.2000 |
Místo úmrtí | Berlín (Německo) |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39653 |
ASMUS, Rudolf, * 30. 10. 1921 Zlín, † 13. 2. 2000 Berlín (Německo), operní a operetní pěvec, herec
Syn přednosty železniční stanice. Hudební nadání zdědil po dědečkovi z matčiny strany Antonínu Šmídovi, varhaníku ve Zlíně, strýc František Šmíd působil jako dirigent sboru Dvořák ve Zlíně a později zastupující dirigent Pěveckého sdružení moravských učitelů. Po obecné škole ve Zlíně (1927–32) studoval na reálném gymnáziu v Holešově, Opavě a Kroměříži (1932–40), kde maturoval. Vzdělání si doplnil za 2. světové války absolvováním abiturientského kursu na Obchodní akademii v Olomouci.
Lásku k divadlu projevoval již od dětství a rozvíjel ji zvláště v Kroměříži, v městě se starou ochotnickou tradicí. Hrál v pohádkách, činohrách, napovídal, recitoval a plánoval dráhu činoherce. Mladý pěvecký talent rozvíjely a první sóla mu umožnily hodiny zpěvu u prof. Janečkové v hudební škole Moravan v Kroměříži a členství v pěveckém sboru. V hudební škole Žerotín v Olomouci se učil zpěvu u prof. M. Zapletalové. Zde také navštěvoval všechna operní představení a marně usiloval o místo v souboru. Do operního sboru vedeného Jaroslavem Voglem ho přijalo divadlo v Ostravě (1941). Tam se záhy uplatnil v menších rolích operetních a činoherních a zpíval své první velké role. S J. Voglem přešel po osvobození do Národního divadla v Brně jako sólista opery (1945–53). Rozšířil svůj repertoár, nastudoval nové role, účinkoval ve většině oper Dvořákových, Smetanových i Janáčkových, ale také v Beethovenově Fideliovi. Jeho největším úspěchem byla titulní role v Musorgského opeře Boris Godunov v nastudování Zdeňka Chalabaly (1951). Tato dramaticky výjimečná postava operního repertoáru se v jeho pojetí stala tvůrčím činem ojedinělého rozměru.
Pohostinská vystoupení v rolích Kecala a Borise Godunova rozhodla o A. dalším angažmá v pražském Národním divadle (1953–58), kde svůj repertoár obohatil o další role. 1956 hledal režisér Walter Felsenstein z Komické opery v Berlíně Revírníka pro svou inscenaci Příhod lišky Bystroušky. Touto rolí A. v Berlíně debutoval (dirigoval Václav Neumann). Představení bylo oceněno Velkou cenou a zlatou medailí Divadla národů v Paříži a udrželo se na repertoáru do 1964 (218 repríz). Revírníka zpíval rovněž v nahrávce Supraphonu, která zahájila éru světových gramofonových cen (Grand Prix des Disques Charles Cros – Paris). Po dvou letech dojíždění opustil po dohodě s Národním divadlem Prahu a uzavřel trvalou smlouvu s Komickou operou (1958). Další životní rolí A. byl Mlékař Tewje (Towje-Tewje) v úspěšném muzikálu Šumař na střeše (Anatěvka, premiéra 1971, účinkoval v 271 reprízách). Přeložil a režíroval Smetanovu operu Tajemství (řídili Václav Neumann a Jiří Bělohlávek). 1988 exceloval v mluvené roli Hofmistra na nahrávce opery Ariadna na Naxu R. Strausse (dirigoval Kurt Masur). Hrál i hlavní role ve filmech Karbid und Sauerampfer (Karbid a šťovík, NDR 1964, režie Frank Beyer) a Die Reise auf den Mond (Cesta na Měsíc, NDR 1982, režie Georg F. Mielke).
Byl držitelem čestného uznání z Divadelní žatvy 1949, titulu laureát soutěže na festivalu v Bukurešti, nositelem vyznamenání Za vynikající práci (1958); s německým prostředím se zcela sžil a byl tam oceňován: obdržel Národní cenu (National Preis), získal titul Komorního pěvce (Kammersänger) a stal se čestným členem Komické opery v Berlíně (1988). Byl skvělý interpret vážných i komediálních postav, měl zvučný, plný, výrazově bohatý hlas, bezpečnou intonaci, jasnou a srozumitelnou dikci v českém i německém jazyce. Jeviště opustil počátkem 90. let a do vlasti se nikdy nevrátil.
D: výběr: Ostrava: Matouš (Smetana: Hubička); Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta); Ramfis (Verdi: Aida); Brno: Kecal (Smetana: Prodaná nevěsta); Chrudoš (Smetana: Libuše); Vodník (Dvořák: Rusalka); Paloucký (Smetana: Hubička); Bonifác (Smetana: Tajemství); Monteron (Verdi: Rigoletto); Vrchní (Novák: Lucerna); Marbuel (Dvořák: Čert a Káča); Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky); Figaro (Rossini: Lazebník sevillský); Car Boris Godunov (Musorgskij: Boris Godunov); Rychtář (Janáček: Její pastorkyňa); Dikoj (Janáček: Káťa Kabanová); Malý vězeň (Janáček: Z mrtvého domu); Purkrabí (Dvořák: Jakobín); Rocco (Beethoven: Fidelio); Praha: Rarach (Smetana: Čertova stěna); Chrudoš (Smetana: Libuše); Figaro (Mozart: Figarova svatba); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Papageno (Mozart: Kouzelná fl étna); Berlín: Revírník (Janáček: Příhody lišky Bystroušky); Lindorf, Coppelius Dapertutto, Mirakel (Offenbach: Hoffmannovy povídky); Palivec, Vodička a Ředitel divadla (Kurka: Dobrý voják Švejk); Bartolo (G. Paisiello: Lazebník sevillský); Klubko (Britten: Sen noci svatojánské); Leporello (Mozart: Don Giovanni); Bartolo (Mozart: Figarova svatba); Towje-Tewje (Stein, Bock a Harnick: Šumař na střeše).
L: HS 1, s. 34n.; ND a jeho předchůdci, s. 13n.; M. Dosoudilová, Pěvec divadelník, in: Gramorevue 80, Praha, duben 1980; Postavy brněnského jeviště 3, s. 753n.; „wf.“, Felsensteins „Tewje“ – Der Kammersänger R. A. starb im Alter von 78 Jahren, in: Berliner Zeitung, 15. 2. 2000; G. Müller, Felsensteins Favorit – zum Tod von R. A. (1921 bis 2000), in: Freitag 09, 25. 2. 2000; Lothar R. Just (ed.), Filmjahrbuch 2001, München 2001.
P: Archivy Národních divadel v Praze a v Brně.
Evženie Dufková, Jan Špaček