AXMAN Emil 3.6.1887-25.1.1949: Porovnání verzí
(AXMAN_Emil_3.6.1887-25.1.1949) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 3.6.1887 | | datum narození = 3.6.1887 | ||
− | | místo narození = Rataje | + | | místo narození = Rataje u Kroměříže |
| datum úmrtí = 25.1.1949 | | datum úmrtí = 25.1.1949 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''AXMAN, Emil,''' ''* 3. 6. 1887 Rataje u Kroměříže, † 25. 1. 1949 Praha, hudební skladatel, historik, archivář'' | |
+ | |||
+ | Syn učitele Viléma A. a Marie A., rozené Mackové. 1893 se | ||
+ | rodina přestěhovala do blízké Chropyně. Rodinné prostředí | ||
+ | odmalička kultivovalo jeho hudební vlohy. Za gymnaziálních | ||
+ | studií v Kroměříži se věnoval sborovému zpěvu (mj. u F. Vachka), | ||
+ | hře na klavír a také historii. Již tam se projevil jeho hudební | ||
+ | talent a vztah k lidové písni. Zpíval v Moravanu a | ||
+ | v chrámovém sboru u sv. Mořice. Sám založil a vedl studentský | ||
+ | pěvecký kroužek Smečka a skládal první sbory. Po maturitě | ||
+ | 1906 odešel do Prahy na filozofickou fakultu, kde studoval | ||
+ | historii a hudební vědu u Z. Nejedlého a estetiku | ||
+ | u O. Hostinského. 1912 obhájil disertaci o moravských | ||
+ | operách 18. století, 1908–10 ještě dále studoval zpěv u sbormistra | ||
+ | a hudebního skladatele F. Spilky, skladbu u V. Nováka, | ||
+ | později i kontrapunkt u O. Ostrčila a zpíval v Hlaholu. První | ||
+ | studie o A. Dvořákovi a Z. Fibichovi publikoval v časopisech | ||
+ | ''Smetana'' a ''Dalibor''. Od 1913 pracoval v knihovně Národního | ||
+ | muzea jako správce hudebního archivu, který vedl až do své | ||
+ | smrti. Z práce knihovníka i komponisty jej vytrhla 1. světová | ||
+ | válka, jíž se účastnil jako důstojník vozatajstva. Válečná zkušenost | ||
+ | A. hluboce traumatizovala a formovala jeho humanistický | ||
+ | a pacifistický postoj, který byl patrný i v tvorbě. Jeho | ||
+ | rozsáhlé dílo zahrnuje hudbu světskou i duchovní, písně, | ||
+ | úpravy lidových písní, sbory, kantáty, ale také klavírní, komorní, | ||
+ | koncertantní a orchestrální skladby. A. tvorba tíhnula | ||
+ | spíše k tradici fibichovské než novákovské. Nesouhlasil s atonalitou, | ||
+ | plně se však angažoval v hledání nových výrazových | ||
+ | prostředků. S modernismem se vyrovnával zvláště ve 3. klavírní | ||
+ | sonátě, violoncellové sonátě (1924), 2. smyčcovém | ||
+ | kvartetu a v klavírním triu (1925). Počínaje 2. symfonií se od | ||
+ | těchto vlivů oprostil a obrátil se k českým klasikům a moravské | ||
+ | lidové hudbě. Pod vlivem O. Hostinského sbíral a upravoval | ||
+ | slovácké písně a tance. Také jako hudební historik vášnivě | ||
+ | přilnul k Moravě (''Morava'' ''v české'' ''hudbě 19.'' ''století'', | ||
+ | 1920). A. publikoval četné hudebněvědné články v časopisech | ||
+ | ''Smetana'', ''Zvon'', ''Hudba'', ''Listy'' ''Hudební'' ''matice'' aj. Věnoval | ||
+ | se i lidové hudbě české a ruské, akcentoval rovněž sociální | ||
+ | tematiku (''Balada o'' ''očích topičových'', 1927). S oblibou zhudebňoval | ||
+ | texty českých básníků O. Březiny, J. Wolkra | ||
+ | a F. Šrámka, pod dojmem hrozící války se 1938 pokusil | ||
+ | o vlastní verzi ''Stabat'' ''mater''. Ke konci života komponoval | ||
+ | skladby s protiválečnou tematikou (6. symfonie, 1940–42, | ||
+ | věnovaná při pražské premiéře 1945 „Mučedníkům, kteří se | ||
+ | nedočkali“). 1920–27 byl jednatelem Spolku pro moderní | ||
+ | hudbu. Za protektorátu vykonával funkci ředitele knihovny | ||
+ | Národního muzea. V květnu 1945 krátce řídil celé muzeum, | ||
+ | ze zdravotních důvodů musel rezignovat. Citlivost vůči sociálním | ||
+ | tématům, rusofilské sklony a zvláště obdiv k Rudé armádě | ||
+ | přivedly A. po skončení války do KSČ. Již 1944 u něho | ||
+ | propuklo vážné onemocnění, kterému po několika letech | ||
+ | podlehl. Už za života mu Rataje a Kroměříž udělily čestné občanství, k 60. narozeninám provedla Česká filharmonie | ||
+ | jeho skladby. Byl pohřben do čestného hrobu v Kroměříži. | ||
+ | Jeho památce byla věnována pamětní síň v chropyňském | ||
+ | zámku. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' soupis in: F. Pala, E. A. Život a dílo, 1966, s. 359n. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' E. A., in: Listy Hudební matice 1927, č. 5, s. 141n.; J. Hilgartner, E. A. | ||
+ | v životě a díle, Kroměříž 1949 (katalog výstavy); B. Vomáčka, HS 1, s. 36n.; | ||
+ | F. Pala, c. d. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Muzeum Kroměřížska; Národní muzeum Praha – Muzeum české hudby. | ||
+ | |||
+ | Josef Boček, Jan Špaček | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
Řádka 19: | Řádka 83: | ||
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | [[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]] | ||
[[Kategorie:53- Historik]] | [[Kategorie:53- Historik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1887]] | [[Kategorie:1887]] | ||
[[Kategorie:Rataje]] | [[Kategorie:Rataje]] | ||
[[Kategorie:1949]] | [[Kategorie:1949]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 1. 3. 2016, 13:56
Emil AXMAN | |
Narození | 3.6.1887 |
---|---|
Místo narození | Rataje u Kroměříže |
Úmrtí | 25.1.1949 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
77- Hudební skladatel 73- Uměnovědec nebo historik umění 53- Historik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39812 |
AXMAN, Emil, * 3. 6. 1887 Rataje u Kroměříže, † 25. 1. 1949 Praha, hudební skladatel, historik, archivář
Syn učitele Viléma A. a Marie A., rozené Mackové. 1893 se rodina přestěhovala do blízké Chropyně. Rodinné prostředí odmalička kultivovalo jeho hudební vlohy. Za gymnaziálních studií v Kroměříži se věnoval sborovému zpěvu (mj. u F. Vachka), hře na klavír a také historii. Již tam se projevil jeho hudební talent a vztah k lidové písni. Zpíval v Moravanu a v chrámovém sboru u sv. Mořice. Sám založil a vedl studentský pěvecký kroužek Smečka a skládal první sbory. Po maturitě 1906 odešel do Prahy na filozofickou fakultu, kde studoval historii a hudební vědu u Z. Nejedlého a estetiku u O. Hostinského. 1912 obhájil disertaci o moravských operách 18. století, 1908–10 ještě dále studoval zpěv u sbormistra a hudebního skladatele F. Spilky, skladbu u V. Nováka, později i kontrapunkt u O. Ostrčila a zpíval v Hlaholu. První studie o A. Dvořákovi a Z. Fibichovi publikoval v časopisech Smetana a Dalibor. Od 1913 pracoval v knihovně Národního muzea jako správce hudebního archivu, který vedl až do své smrti. Z práce knihovníka i komponisty jej vytrhla 1. světová válka, jíž se účastnil jako důstojník vozatajstva. Válečná zkušenost A. hluboce traumatizovala a formovala jeho humanistický a pacifistický postoj, který byl patrný i v tvorbě. Jeho rozsáhlé dílo zahrnuje hudbu světskou i duchovní, písně, úpravy lidových písní, sbory, kantáty, ale také klavírní, komorní, koncertantní a orchestrální skladby. A. tvorba tíhnula spíše k tradici fibichovské než novákovské. Nesouhlasil s atonalitou, plně se však angažoval v hledání nových výrazových prostředků. S modernismem se vyrovnával zvláště ve 3. klavírní sonátě, violoncellové sonátě (1924), 2. smyčcovém kvartetu a v klavírním triu (1925). Počínaje 2. symfonií se od těchto vlivů oprostil a obrátil se k českým klasikům a moravské lidové hudbě. Pod vlivem O. Hostinského sbíral a upravoval slovácké písně a tance. Také jako hudební historik vášnivě přilnul k Moravě (Morava v české hudbě 19. století, 1920). A. publikoval četné hudebněvědné články v časopisech Smetana, Zvon, Hudba, Listy Hudební matice aj. Věnoval se i lidové hudbě české a ruské, akcentoval rovněž sociální tematiku (Balada o očích topičových, 1927). S oblibou zhudebňoval texty českých básníků O. Březiny, J. Wolkra a F. Šrámka, pod dojmem hrozící války se 1938 pokusil o vlastní verzi Stabat mater. Ke konci života komponoval skladby s protiválečnou tematikou (6. symfonie, 1940–42, věnovaná při pražské premiéře 1945 „Mučedníkům, kteří se nedočkali“). 1920–27 byl jednatelem Spolku pro moderní hudbu. Za protektorátu vykonával funkci ředitele knihovny Národního muzea. V květnu 1945 krátce řídil celé muzeum, ze zdravotních důvodů musel rezignovat. Citlivost vůči sociálním tématům, rusofilské sklony a zvláště obdiv k Rudé armádě přivedly A. po skončení války do KSČ. Již 1944 u něho propuklo vážné onemocnění, kterému po několika letech podlehl. Už za života mu Rataje a Kroměříž udělily čestné občanství, k 60. narozeninám provedla Česká filharmonie jeho skladby. Byl pohřben do čestného hrobu v Kroměříži. Jeho památce byla věnována pamětní síň v chropyňském zámku.
D: soupis in: F. Pala, E. A. Život a dílo, 1966, s. 359n.
L: E. A., in: Listy Hudební matice 1927, č. 5, s. 141n.; J. Hilgartner, E. A. v životě a díle, Kroměříž 1949 (katalog výstavy); B. Vomáčka, HS 1, s. 36n.; F. Pala, c. d.
P: Muzeum Kroměřížska; Národní muzeum Praha – Muzeum české hudby.
Josef Boček, Jan Špaček