BAFFREY Louis 16.3.1825-14.9.1900: Porovnání verzí
(BAFFREY_Louis_16.3.1825-14.9.1900) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 16.3.1825 | | datum narození = 16.3.1825 | ||
| místo narození = Wintzenheim | | místo narození = Wintzenheim (Francie) | ||
| datum úmrtí = 14.9.1900 | | datum úmrtí = 14.9.1900 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Colmar (Francie) | ||
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BAFFREY, Louis''' ''(Ignace Alois), 16. 3. 1825 Wintzenheim (Francie), † 14. 9. 1900 Colmar (Francie), strojírenský inženýr'' | |||
Pocházel z rodiny statkáře v Alsasku. Tříleté odborné studium | |||
na École centrale des Arts et Manufactures v Paříži ukončil | |||
1847. Na počátku 50. let začal pracovat jako technik a později | |||
vedoucí pomocných provozů v Leitenbergerově kartounce | |||
v Josefově Dole u Mladé Boleslavi. Intenzivně usiloval | |||
o modernizaci technického zařízení a aplikaci novinek do | |||
výrobního procesu. Po náhradě původního vodního pohonu | |||
parním strojem rozšířil 1852 parní pohon závodu instalací | |||
dalších parních strojů (1855 a 1876). 1869 zavedl plynové | |||
osvětlení závodu z vlastní plynárny. 1884 spojil závod úzkokolejnou | |||
vlečkou s Turnovsko-kralupsko-pražskou drahou. | |||
Za významný experiment bylo možno označit jeho projekt lehkého silničního parního vozu, který byl v továrně vyroben | |||
a zkoušen 1886–87. Koncem 90. let 19. století odešel na odpočinek, | |||
vrátil se do Alsaska, kde zemřel a byl pohřben. | |||
'''L:''' H. Hallwich, Firma Franz Leitenberger 1793–1893, 1893; L. Mergl, | |||
Nejen Laurin a Klement, in: Automobil, 1974, č. 6, s. 8n, obr. | |||
'''P:''' Archiv NTM Praha – výkresová dokumentace B. silničního parovozu. | |||
Ladislav Mergl | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | [[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | ||
[[Kategorie:1825]] | [[Kategorie:1825]] | ||
[[Kategorie:Wintzenheim]] | [[Kategorie:Wintzenheim]] | ||
[[Kategorie:1900]] | [[Kategorie:1900]] | ||
[[Kategorie: | [[Kategorie:Colmar]] |
Verze z 18. 3. 2016, 09:19
Louis BAFFREY | |
Narození | 16.3.1825 |
---|---|
Místo narození | Wintzenheim (Francie) |
Úmrtí | 14.9.1900 |
Místo úmrtí | Colmar (Francie) |
Povolání | 28- Strojař nebo elektrotechnik |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135478 |
BAFFREY, Louis (Ignace Alois), 16. 3. 1825 Wintzenheim (Francie), † 14. 9. 1900 Colmar (Francie), strojírenský inženýr
Pocházel z rodiny statkáře v Alsasku. Tříleté odborné studium na École centrale des Arts et Manufactures v Paříži ukončil 1847. Na počátku 50. let začal pracovat jako technik a později vedoucí pomocných provozů v Leitenbergerově kartounce v Josefově Dole u Mladé Boleslavi. Intenzivně usiloval o modernizaci technického zařízení a aplikaci novinek do výrobního procesu. Po náhradě původního vodního pohonu parním strojem rozšířil 1852 parní pohon závodu instalací dalších parních strojů (1855 a 1876). 1869 zavedl plynové osvětlení závodu z vlastní plynárny. 1884 spojil závod úzkokolejnou vlečkou s Turnovsko-kralupsko-pražskou drahou. Za významný experiment bylo možno označit jeho projekt lehkého silničního parního vozu, který byl v továrně vyroben a zkoušen 1886–87. Koncem 90. let 19. století odešel na odpočinek, vrátil se do Alsaska, kde zemřel a byl pohřben.
L: H. Hallwich, Firma Franz Leitenberger 1793–1893, 1893; L. Mergl, Nejen Laurin a Klement, in: Automobil, 1974, č. 6, s. 8n, obr.
P: Archiv NTM Praha – výkresová dokumentace B. silničního parovozu. Ladislav Mergl