BLATNÝ Lev 11.4.1894-21.6.1930: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BLATNÝ_Lev_11.4.1894-21.6.1930)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 5: Řádek 5:
| místo narození = Brno
| místo narození = Brno
| datum úmrtí = 21.6.1930
| datum úmrtí = 21.6.1930
| místo úmrtí = Kvetnica
| místo úmrtí = Kvetnica u Popradu (dnes Poprad, Slovensko)
| povolání = 60- Teoretik kultury nebo kulturní politiky
| povolání = 60- Teoretik kultury nebo kulturní politiky
65- Literární historik, kritik nebo teoretik
65- Literární historik, kritik nebo teoretik
Řádek 11: Řádek 11:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Lev BLATNÝ
}}


== Literatura ==
'''BLATNÝ, Lev,''' ''* 11. 4. 1894 Brno, † 21. 6. 1930 Kvetnica u Popradu (dnes Poprad, Slovensko), dramatik, prozaik''
 
Jeho otec byl varhaníkem, zpěvákem a sbormistrem chrámového
sboru. B. starší bratr Josef B. (1891–1980) byl hudebním
skladatelem, syn Ivan B. (1919–1990) byl básníkem
a synovec Pavel B. (* 1931) se stal hudebním skladatelem
a dramaturgem. B. 1913 maturoval na brněnském klasickém
gymnáziu, 1913–15 a 1918–20 studoval na právnické fakultě
české univerzity v Praze (1920 JUDr.). Za první světové
války prodělal 1915–18 válečné tažení na frontách v Haliči,
Bukovině, jižním Tyrolsku, Sedmihradsku a Albánii, odkud
se vrátil s plicní tuberkulózou. 1920–25 pracoval B. jako
právní referent na ředitelství státních drah v Brně, 1925–28
byl lektorem a dramaturgem činohry brněnského Zemského
národního divadla. B. se stal spoluzakladatelem a 1921–25
předsedou avantgardní Literární skupiny, 1921–26 pak redaktorem
jejího orgánu Host a spoluautorem manifestu
''Naše'' ''naděje,'' ''víra'' ''a práce'' (1922) a s F. Götzem, Č. Jeřábkem
a Z. Kalistou redaktorem ''Sborníku'' ''Literární'' ''skupiny'' (1923).
Divadelními kritikami přispíval do ''Hosta'', ''Moravskoslezské'' ''revue'',
''Cesty'', ''Národního'' ''osvobození'' a ''Práva'' ''lidu'', politicky sympatizoval
se sociální demokracií. Od 1928 se léčil na tuberkulózu,
jíž podlehl v plicním sanatoriu ve Vysokých Tatrách.
Pohřben je v Brně.
 
Hlavní význam jeho experimentálního literárního díla spočívá
v dramatu a krátké próze. Jako jeden z prvních autorů
v českých zemích spontánně reagoval na poválečnou vlnu
expresionismu (zejména německého a rakouského) s jeho
protestem vůči válkám a násilí. Jeho tvůrčí typ byl osobitě
lyrický, intelektuální a zaměřený na experiment se slovem
a významovostí, mísily se v něm prvky levé avantgardy s realismem
a naturalismem, provokativnost a ironie s krajní
emocionalitou. Byl předchůdcem absurdního dramatu, líčením
mezilidských vztahů jako neprostupných schematických
monologů připomínal filozofii člověka F. Kafky, v posledních
kusech převládla motivika smrti (divadelní hry: ''Tři'', 1920,
vrcholná ''Ko-ko-ko-dák!'', 1922, ''Vystěhovalci'', 1925, ''Blázen''
''z ampliónu'', 1928, ''Smrt'' ''na prodej'', 1929, ''Černá'' ''noc'', 1930,
''Zcela'' ''stručně'', 1930). Ve svých pracích zobrazil životní outsidery,
měl smysl pro grotesknost situací i sociální kritičnost
a etický apel. V prózách se vyrovnával s válečnými zážitky
a přes líčení rozvratu spěl k nalézání kladu v kreativitě a přírodní
pudovosti lidí (soubory: ''Vítr v'' ''ohradě'', 1923, ''Povídky''
''v kostkách'', 1925, ''Povídky'' ''z hor'', 1927, ''Housle v'' ''mrakodrapu'',
1928). Mimo novátorský kontext B. tvorby je utopická hra
''Říše'' ''míru'' a realistické novely ''Regulace'' (obojí 1927). B. patřil
k nejosobitějším českým spisovatelům své doby.
 
'''D:''' bibliografie LČL 1, s. 249n.
 
'''L:''' F. Götz, Anarchie v nejmladší české poezii, 1922; týž, Jasnící se horizont,
1926; B. Václavek, Od umění k tvorbě, 1928; K. Sezima, Masky a modely,
1930; F. Götz, Básnický dnešek, 1931; SČS 1, s. 45n.; J. Wolker, Próza,
divadelní hry, publicistika, 1954; L. B., Housle v mrakodrapu (ed. M. Suchomel),
1961; Č. Jeřábek, V paměti a v srdci, 1961; A. M. Píša, Dvacátá
léta, 1969; LČL 1, s. 249n.
 
'''P:''' MZA, Brno.
 
Martin Kučera
      
      
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
Řádek 19: Řádek 79:
[[Kategorie:65- Literární historik, kritik nebo teoretik]]
[[Kategorie:65- Literární historik, kritik nebo teoretik]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:1894]]
[[Kategorie:1894]]
[[Kategorie:Brno]]
[[Kategorie:Brno]]
[[Kategorie:1930]]
[[Kategorie:1930]]
[[Kategorie:Kvetnica]]
[[Kategorie:Kvetnica]]

Verze z 12. 8. 2016, 16:07

Lev BLATNÝ
Narození 11.4.1894
Místo narození Brno
Úmrtí 21.6.1930
Místo úmrtí Kvetnica u Popradu (dnes Poprad, Slovensko)
Povolání

60- Teoretik kultury nebo kulturní politiky 65- Literární historik, kritik nebo teoretik

63- Spisovatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41745

BLATNÝ, Lev, * 11. 4. 1894 Brno, † 21. 6. 1930 Kvetnica u Popradu (dnes Poprad, Slovensko), dramatik, prozaik

Jeho otec byl varhaníkem, zpěvákem a sbormistrem chrámového sboru. B. starší bratr Josef B. (1891–1980) byl hudebním skladatelem, syn Ivan B. (1919–1990) byl básníkem a synovec Pavel B. (* 1931) se stal hudebním skladatelem a dramaturgem. B. 1913 maturoval na brněnském klasickém gymnáziu, 1913–15 a 1918–20 studoval na právnické fakultě české univerzity v Praze (1920 JUDr.). Za první světové války prodělal 1915–18 válečné tažení na frontách v Haliči, Bukovině, jižním Tyrolsku, Sedmihradsku a Albánii, odkud se vrátil s plicní tuberkulózou. 1920–25 pracoval B. jako právní referent na ředitelství státních drah v Brně, 1925–28 byl lektorem a dramaturgem činohry brněnského Zemského národního divadla. B. se stal spoluzakladatelem a 1921–25 předsedou avantgardní Literární skupiny, 1921–26 pak redaktorem jejího orgánu Host a spoluautorem manifestu Naše naděje, víra a práce (1922) a s F. Götzem, Č. Jeřábkem a Z. Kalistou redaktorem Sborníku Literární skupiny (1923). Divadelními kritikami přispíval do Hosta, Moravskoslezské revue, Cesty, Národního osvobození a Práva lidu, politicky sympatizoval se sociální demokracií. Od 1928 se léčil na tuberkulózu, jíž podlehl v plicním sanatoriu ve Vysokých Tatrách. Pohřben je v Brně.

Hlavní význam jeho experimentálního literárního díla spočívá v dramatu a krátké próze. Jako jeden z prvních autorů v českých zemích spontánně reagoval na poválečnou vlnu expresionismu (zejména německého a rakouského) s jeho protestem vůči válkám a násilí. Jeho tvůrčí typ byl osobitě lyrický, intelektuální a zaměřený na experiment se slovem a významovostí, mísily se v něm prvky levé avantgardy s realismem a naturalismem, provokativnost a ironie s krajní emocionalitou. Byl předchůdcem absurdního dramatu, líčením mezilidských vztahů jako neprostupných schematických monologů připomínal filozofii člověka F. Kafky, v posledních kusech převládla motivika smrti (divadelní hry: Tři, 1920, vrcholná Ko-ko-ko-dák!, 1922, Vystěhovalci, 1925, Blázen z ampliónu, 1928, Smrt na prodej, 1929, Černá noc, 1930, Zcela stručně, 1930). Ve svých pracích zobrazil životní outsidery, měl smysl pro grotesknost situací i sociální kritičnost a etický apel. V prózách se vyrovnával s válečnými zážitky a přes líčení rozvratu spěl k nalézání kladu v kreativitě a přírodní pudovosti lidí (soubory: Vítr v ohradě, 1923, Povídky v kostkách, 1925, Povídky z hor, 1927, Housle v mrakodrapu, 1928). Mimo novátorský kontext B. tvorby je utopická hra Říše míru a realistické novely Regulace (obojí 1927). B. patřil k nejosobitějším českým spisovatelům své doby.

D: bibliografie LČL 1, s. 249n.

L: F. Götz, Anarchie v nejmladší české poezii, 1922; týž, Jasnící se horizont, 1926; B. Václavek, Od umění k tvorbě, 1928; K. Sezima, Masky a modely, 1930; F. Götz, Básnický dnešek, 1931; SČS 1, s. 45n.; J. Wolker, Próza, divadelní hry, publicistika, 1954; L. B., Housle v mrakodrapu (ed. M. Suchomel), 1961; Č. Jeřábek, V paměti a v srdci, 1961; A. M. Píša, Dvacátá léta, 1969; LČL 1, s. 249n.

P: MZA, Brno.

Martin Kučera