BLUMENFELD Pavel 4.1.1914-18.10.1982: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BLUMENFELD_Pavel_4.1.1914-18.10.1982)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Pavel BLUMENFELD
}}


== Literatura ==
'''BLUMENFELD, Pavel,''' ''* 4. 1. 1914 Ostrava, † 18. 10. 1982 Praha, filmový režisér''
 
Za druhé světové války sloužil v československé zahraniční
armádě. Stal se nositelem několika válečných vyznamenání,
např. sovětské medaile Za vítězství. Po válce si osvojil základy
filmařské techniky jako pomocný režisér ve štábu sovětského
režiséra Igora Savčenka na filmu ''Výbava s'' ''monogramem''
(1946). K samostatné režii se dostal 1947–50 jako režisér
krátkých filmů (''Byli'' ''jsme'' ''na dovolené'', ''Dvořákův'' ''kvartet''). Jeho
první hraný film ''Malý'' ''partyzán'' (1950) svým určením pro
děti a mládež tematicky a žánrově předznamenal veškerou další B. režijní činnost v hraném filmu, zasvěcenou problematice
mládeže, zejména však válečnému, dobrodružnému
a kriminálnímu žánru. Do první oblasti patřilo např. drama
ze života současné mládeže ''Křižovatky'' (1959), na které navázal
třípovídkovým filmem ''Strakatí'' ''andělé'' (1964). Do oblasti
dobrodružného žánru s kriminální zápletkou vstoupil snímkem
''Zlatý'' ''pavouk'' (1956), po němž následovaly detektivní
film ''Kasaři'' (1958), kriminální drama na motivy románu
Anny Sedlmayerové ''Tereza'' (1961) a detektivní komedie ''Dva''
''tygři'' (1966). K válečné tematice se vrátil autorským filmem
''Tam'' ''za lesem'' (1962), v němž využil své zážitky a zkušenosti
z bojů o Dukelský průsmyk. Souběžně pokračoval v tvorbě
krátkých dokumentů (''Mladé'' ''rampy'', 1960; ''Bezpečná'' ''jízda'',
1963). Od poloviny 50. let působil i jako režisér Československé
televize, kde se nejdříve podílel na záznamech divadelních
představení a později režíroval filmy a inscenace (''Malá''
''noční'' ''povídka'', 1963; ''Sonáta'' ''Ježek'', 1963; ''Soudničky'', 1967;
''Prostředky'' ''lásky'', 1968; ''Jdi'' ''za zeleným'' ''světlem'', 1968). V 70.
letech začal spolupracovat s Art Centrem, kde od 1980 stál
v čele jednoho z týmů audiovize. Věnoval se též dabingové
režii českých verzí zahraničních filmů určených pro distribuci
i televizní uvedení.
 
'''L:''' FP, s. 39n.; bž, Do filmu nastupují noví režiséři, in: Svět v obrazech, 1950,
č. 49, s. 17; O. Zelenka, Režisér v televizi, in: Film a doba 3, 1957, č. 6,
s. 406n.; V. Bystrov, Bojoval jsem v poslední ze všech velkých válek, in: Ahoj
na sobotu, 1970, č. 17, s. 5; ČBS, s. 53; Tomeš 1, s. 108; Český hraný film
3, 1945–1960, 2000, s. 95, 112, 123, 128, 377 a 4, 1961–1970, 2004, s. 66,
337, 359, 372.
 
Miloš Fikejz
    
    
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:86- Televizní pracovník nebo reportér]]
[[Kategorie:86- Televizní pracovník nebo reportér]]
[[Kategorie:1914]]
[[Kategorie:1914]]
[[Kategorie:Ostrava]]
[[Kategorie:Ostrava]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 18. 8. 2016, 09:56

Pavel BLUMENFELD
Narození 4.1.1914
Místo narození Ostrava
Úmrtí 18.10.1982
Místo úmrtí Praha
Povolání 86- Televizní pracovník nebo reportér
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41871

BLUMENFELD, Pavel, * 4. 1. 1914 Ostrava, † 18. 10. 1982 Praha, filmový režisér

Za druhé světové války sloužil v československé zahraniční armádě. Stal se nositelem několika válečných vyznamenání, např. sovětské medaile Za vítězství. Po válce si osvojil základy filmařské techniky jako pomocný režisér ve štábu sovětského režiséra Igora Savčenka na filmu Výbava s monogramem (1946). K samostatné režii se dostal 1947–50 jako režisér krátkých filmů (Byli jsme na dovolené, Dvořákův kvartet). Jeho první hraný film Malý partyzán (1950) svým určením pro děti a mládež tematicky a žánrově předznamenal veškerou další B. režijní činnost v hraném filmu, zasvěcenou problematice mládeže, zejména však válečnému, dobrodružnému a kriminálnímu žánru. Do první oblasti patřilo např. drama ze života současné mládeže Křižovatky (1959), na které navázal třípovídkovým filmem Strakatí andělé (1964). Do oblasti dobrodružného žánru s kriminální zápletkou vstoupil snímkem Zlatý pavouk (1956), po němž následovaly detektivní film Kasaři (1958), kriminální drama na motivy románu Anny Sedlmayerové Tereza (1961) a detektivní komedie Dva tygři (1966). K válečné tematice se vrátil autorským filmem Tam za lesem (1962), v němž využil své zážitky a zkušenosti z bojů o Dukelský průsmyk. Souběžně pokračoval v tvorbě krátkých dokumentů (Mladé rampy, 1960; Bezpečná jízda, 1963). Od poloviny 50. let působil i jako režisér Československé televize, kde se nejdříve podílel na záznamech divadelních představení a později režíroval filmy a inscenace (Malá noční povídka, 1963; Sonáta Ježek, 1963; Soudničky, 1967; Prostředky lásky, 1968; Jdi za zeleným světlem, 1968). V 70. letech začal spolupracovat s Art Centrem, kde od 1980 stál v čele jednoho z týmů audiovize. Věnoval se též dabingové režii českých verzí zahraničních filmů určených pro distribuci i televizní uvedení.

L: FP, s. 39n.; bž, Do filmu nastupují noví režiséři, in: Svět v obrazech, 1950, č. 49, s. 17; O. Zelenka, Režisér v televizi, in: Film a doba 3, 1957, č. 6, s. 406n.; V. Bystrov, Bojoval jsem v poslední ze všech velkých válek, in: Ahoj na sobotu, 1970, č. 17, s. 5; ČBS, s. 53; Tomeš 1, s. 108; Český hraný film 3, 1945–1960, 2000, s. 95, 112, 123, 128, 377 a 4, 1961–1970, 2004, s. 66, 337, 359, 372.

Miloš Fikejz