BONDY Karel 7.2.1894-14.5.1965: Porovnání verzí
(BONDY_Karel_7.2.1894-14.5.1965) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 7.2.1894 | | datum narození = 7.2.1894 | ||
| místo narození = | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 14.5.1965 | | datum úmrtí = 14.5.1965 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | | povolání = 37- Doprava, pošty, spoje | ||
45- Voják nebo partyzán | 45- Voják nebo partyzán | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BONDY, Karel,''' ''* 7. 2. 1894 Praha, † 14. 5. 1965 Praha, podnikatel v leteckém průmyslu'' | |||
Byl synem obchodníka a průmyslníka Léona B. (1860– | |||
1923) a Marie, roz. Krulišové. Po absolvování reálky pokračoval | |||
od 1912 ve studiu strojního inženýrství na pražské | |||
technice; studia musel přerušit 1914, kdy narukoval a sloužil | |||
v rakousko-uherské armádě po celou válku. 1919 se stal | |||
příslušníkem československé armády a zúčastnil se bojů na | |||
Slovensku proti Maďarům. Téhož roku založil spolu s bratry | |||
Milošem a Vladimírem Pražskou průmyslovou a obchodní | |||
akciovou společnost, která se zabývala zahraničním obchodem. | |||
Sám se stal jejím ředitelem. 1920 byl demobilizován, | |||
ale dál pracoval pro MNO jako obchodní zprostředkovatel. | |||
Od 1919 byl také společníkem a finančníkem v pražském, | |||
právě založeném podniku na výrobu letadel: firma AVIA – | |||
Miloš Bondy a spol., komanditní společnost. Touto činností | |||
se podílel na založení českého leteckého průmyslu. 1923 převzal | |||
vedení této firmy a za tři roky ji pozvedl na velmi dobrou | |||
úroveň. Sportovní letadla AVIA získala v domácích i zahraničních | |||
soutěžích řadu úspěchů. 1926 pod konkurenčním | |||
tlakem prodal firmu AVIA Škodovým závodům a ještě dva | |||
roky zůstal jejím ředitelem. V té době koupil panství Lnáře | |||
nedaleko Blatné, které ale musel 1936 z ekonomických | |||
důvodů prodat. Od 1936 působil jako obchodní zástupce | |||
brněnské a strakonické Zbrojovky a také v pražském bankovním | |||
domě Turnovský. Za nacistické okupace se ocitl | |||
v bezprostředním ohrožení pro svůj židovský původ i pro | |||
svou aktivní odbojovou činnost ve skupině s krycím jménem | |||
„Děda“. 16. 3. 1939 byl zatčen gestapem a několik dní vězněn. | |||
K druhému zatčení došlo 20. 2. 1940, tentokrát v souvislosti | |||
s jeho odbojovou činností. Prošel vězněním v Malé | |||
pevnosti Terezín, pak koncentračními tábory v Osvětimi | |||
a v Buchenwaldu; posléze byl tzv. lidovým soudem v Berlíně | |||
odsouzen k doživotnímu žaláři a 1942 mu byl zabaven | |||
veškerý majetek. Dočkal se konce války, stejně tak jako jeho | |||
bratři Miloš a Vladimír. Po zotavení pracoval 1945–46 v misi | |||
československého generálního štábu v Rakousku při řešení | |||
repatriace železničního vozového parku. 1947 následkem | |||
útrap z věznění onemocněl a v 50. letech se léčil v řadě ústavů | |||
a nemocnic. Před odchodem do invalidního důchodu | |||
pracoval jako soustružník v podniku Avia. Od 1960 až do | |||
smrti žil v domově důchodců v Praze-Kobylisích. | |||
'''P:''' Archiv NTM Praha, sign. 1911, D. Hladová, roz. Bondyová, K. B. – jeho | |||
život a dílo, 34 s. rkp. | |||
Jan Hozák | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | [[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]] | ||
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | [[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]] | ||
[[Kategorie:1894]] | [[Kategorie:1894]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1965]] | [[Kategorie:1965]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 7. 10. 2016, 08:41
Karel BONDY | |
Narození | 7.2.1894 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 14.5.1965 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
37- Doprava, pošty, spoje 45- Voják nebo partyzán |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135343 |
BONDY, Karel, * 7. 2. 1894 Praha, † 14. 5. 1965 Praha, podnikatel v leteckém průmyslu
Byl synem obchodníka a průmyslníka Léona B. (1860– 1923) a Marie, roz. Krulišové. Po absolvování reálky pokračoval od 1912 ve studiu strojního inženýrství na pražské technice; studia musel přerušit 1914, kdy narukoval a sloužil v rakousko-uherské armádě po celou válku. 1919 se stal příslušníkem československé armády a zúčastnil se bojů na Slovensku proti Maďarům. Téhož roku založil spolu s bratry Milošem a Vladimírem Pražskou průmyslovou a obchodní akciovou společnost, která se zabývala zahraničním obchodem. Sám se stal jejím ředitelem. 1920 byl demobilizován, ale dál pracoval pro MNO jako obchodní zprostředkovatel. Od 1919 byl také společníkem a finančníkem v pražském, právě založeném podniku na výrobu letadel: firma AVIA – Miloš Bondy a spol., komanditní společnost. Touto činností se podílel na založení českého leteckého průmyslu. 1923 převzal vedení této firmy a za tři roky ji pozvedl na velmi dobrou úroveň. Sportovní letadla AVIA získala v domácích i zahraničních soutěžích řadu úspěchů. 1926 pod konkurenčním tlakem prodal firmu AVIA Škodovým závodům a ještě dva roky zůstal jejím ředitelem. V té době koupil panství Lnáře nedaleko Blatné, které ale musel 1936 z ekonomických důvodů prodat. Od 1936 působil jako obchodní zástupce brněnské a strakonické Zbrojovky a také v pražském bankovním domě Turnovský. Za nacistické okupace se ocitl v bezprostředním ohrožení pro svůj židovský původ i pro svou aktivní odbojovou činnost ve skupině s krycím jménem „Děda“. 16. 3. 1939 byl zatčen gestapem a několik dní vězněn. K druhému zatčení došlo 20. 2. 1940, tentokrát v souvislosti s jeho odbojovou činností. Prošel vězněním v Malé pevnosti Terezín, pak koncentračními tábory v Osvětimi a v Buchenwaldu; posléze byl tzv. lidovým soudem v Berlíně odsouzen k doživotnímu žaláři a 1942 mu byl zabaven veškerý majetek. Dočkal se konce války, stejně tak jako jeho bratři Miloš a Vladimír. Po zotavení pracoval 1945–46 v misi československého generálního štábu v Rakousku při řešení repatriace železničního vozového parku. 1947 následkem útrap z věznění onemocněl a v 50. letech se léčil v řadě ústavů a nemocnic. Před odchodem do invalidního důchodu pracoval jako soustružník v podniku Avia. Od 1960 až do smrti žil v domově důchodců v Praze-Kobylisích.
P: Archiv NTM Praha, sign. 1911, D. Hladová, roz. Bondyová, K. B. – jeho život a dílo, 34 s. rkp.
Jan Hozák