BORSKÝ Lev 2.9.1883-po 16.10.1944: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BORSKÝ_Lev_2.9.1883-1944)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 4: Řádek 4:
| datum narození = 2.9.1883
| datum narození = 2.9.1883
| místo narození = Kolín
| místo narození = Kolín
| datum úmrtí = 1944
| datum úmrtí = po 16.10.1944
| místo úmrtí = Osvětim
| místo úmrtí = Osvětim (Polsko)
| povolání = 68- Redaktor nebo žurnalista
| povolání = 68- Redaktor nebo žurnalista
47- Představitel stran nebo hnutí po r. 1848
47- Představitel stran nebo hnutí po r. 1848


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Lev BORSKÝ
}}
 
'''BORSKÝ, Lev,''' ''* 2. 9. 1883 Kolín, † po 16. 10. 1944 Osvětim (Polsko), novinář, publicista, fi lozof, diplomat, politik''
 
Původním jménem Leo Bondy, 1908 přijal úředně jméno
Lev Borský, jež předtím používal jako pseudonym. Pocházel
z kolínské českožidovské velkoobchodnické rodiny. Po maturitě
na gymnáziu v Kolíně (1902) studoval filozofii a rakouské
dějiny nejprve (1902–03) na vídeňské univerzitě, poté
(1903–06) na filozofické fakultě české univerzity v Praze,
kde 1908 získal doktorát filozofie (disertační práce ''Moderní''
''pojímání předmětu, rozsahu a úkolu psychologie''). Od 1906 byl
žurnalisticky činný především v radikálně, resp. státoprávně
pokrokovém tisku (''Pokroková revue'', ''Samostatnost''), 1912–14
působil ve Vídni jako parlamentní zpravodaj deníku ''Samostatnost''.
Zabýval se též filozofií, zejména osobností a dílem
Friedricha Nietzscheho, jemuž věnoval monografii (''Bedřich''
''Nietzsche''. ''Vývoj jeho filosofie'', 1912) a jímž byl výrazně ovlivněn
ve svých vlastních názorech a postojích. Oceňoval Nietzschovu
filozofii dějin a života (podle jeho názoru první
důsledně biologickou filozofii), individualistickou a aristokratickou
etiku a ideál nadčlověka a v jejich duchu zdůrazňoval
kult silného, zdravého, výbojného národa a biologický základ společnosti, odmítal Masarykův humanismus a jeho
českou dějinně filozofickou koncepci, formulovanou v ''České''
''otázce'', a deklaroval převahu vůle k moci nad vůlí k dobru.
1908–14 byl vůdčím ideologem, publicistickým mluvčím
a zahraničněpolitickým expertem České strany státoprávně
pokrokové, propagátorem její programové orientace na blížící
se evropský válečný konflikt a s ním spojené mezinárodní
řešení české otázky. Svou publicistickou aktivitou v posledních
letech před 1. světovou válkou se snažil vzbudit v dohodovém
velmocenském táboře zájem o český národ a případnou
obnovu českého státu mimo rámec Rakousko-Uherska.
Zvláště intenzivně se v tomto směru exponoval v době
anekční krize 1908–09; v únoru 1909 odjel do Ruska, kde
chtěl pro případ vypuknutí války připravit půdu pro český
odboj. Na jaře 1914 se podílel na přípravě textu tzv. ''Manifestu''
''k Evropě'', jímž strana na svém posledním předválečném
sjezdu anticipovala cesty českého zahraničního odboje
za světové války. Po vypuknutí války se zapojil do formující
se domácí rezistence a plánoval odchod do zahraničí; na jaře
1915 napsal provolání ''Dohodové veřejnosti'', schválené pak reprezentací
domácího odboje a zaslané do ciziny T. G. Masarykovi.
1915–16 sloužil jako důstojník v rakousko-uherské
armádě, zprvu v Uhrách, posléze na haličské frontě, kde byl
1916 v bojích u Lucku těžce raněn a propuštěn do civilu.
1917–18 působil ve Vídni jako zpravodaj agrárního listu Večer
a redaktor ''Vídeňského deníku'' a současně člen vídeňské
odbočky tajného výboru Maffie. V lednu 1918 se stal spolupracovníkem
rakouské tiskové agentury Telegraf Compagnie
v neutrálním Holandsku s cílem kontaktovat zahraniční akci
a předat jejím představitelům prohlášení domácího odboje,
publikované pak v červenci 1918 v ''Československé samostatnosti''
pod titulem ''Poselství z vlasti''. V červnu 1918 se dostal do
Paříže, kde se zapojil do práce Národní rady československé
a převzal redakci časopisu ''Československá samostatnost''. Od
14. 10. 1918 do 31. 12. 1919 byl prvním československým
diplomatickým zástupcem (chargé d’affaires) u italské vlády
v Římě. V důsledku politických i osobních sporů s ministrem
zahraničních věcí E. Benešem odešel 1920 z diplomatické
služby a vrátil se k novinářské práci: 1921–39 byl redaktorem
(úvodníkářem a zahraničněpolitickým komentátorem)
deníku ''Národní politika''; současně 1927–35 přednášel zahraniční
politiku na Svobodné škole politických nauk v Praze.
V meziválečném období patřil k hlavním představitelům
české nacionální pravice, oponentům politiky „Hradu“
(a zvláště E. Beneše), kritikům Benešovy zahraniční politiky,
zvláště její přílišné vázanosti na versailleskou mírovou soustavu
a Společnost národů, a odpůrcům oficiálního výkladu
historie prvního odboje (polemická kniha ''Znovudobytí samostatnosti'',
1928). Ve 30. letech formuloval pod Nietzschovým
a Spenglerovým vlivem tzv. biologickou dějinnou filozofii
(biosofii), odmítající moderní civilizaci, humanitní demokracii,
pacifismus a intelektuální kulturu a propagující návrat
k přírodě, spartánskou askezi, vojenský smysl – „posílení
stárnoucího lidstva ideálem mužnosti“ (spis ''Vůdcové lidstva''
''a jeho svůdci'', 1935). Na počátku německé okupace odmítl
možnost odchodu do emigrace a v následujících letech se
stal obětí nacistické rasové genocidy. 1939–42 žil nejprve
v Rosicích u Chrudimi, posléze ve Slatiňanech, odkud byl
v prosinci 1942 deportován do terezínského ghetta. 16. 10.
1944 byl z Terezína transportován do Osvětimi, kde krátce
po příjezdu za neznámých okolností zahynul.
 
'''D:''' Bedřich Nietzsche. Vývoj jeho filosofie, 1912; Dohodové veřejnosti, 1915;
Před válkou o válce, 1920; Z civilního generálního štábu, 1924; Znovudobytí
samostatnosti, 1928 (druhé vydání 1929); Vůdcové lidstva a jeho svůdci,
1935.
 
'''L:''' Album representantů, s. 903; MSN 1, s. 584; OSND 1/1, s. 687n.; ČsB 1,
nestr.; MČE 1, s. 524; Kolář Elity, s. 23n.; Tomeš 1, s. 121; SČF, s. 48n.
 
Josef Tomeš


== Literatura ==
    Churáň II/1, 60; MSN I, 584; OSN Dod I-1, 687; ISN III, 70;
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:68- Redaktor nebo žurnalista]]
[[Kategorie:68- Redaktor nebo žurnalista]]
[[Kategorie:47- Představitel stran nebo hnutí po r. 1848]]
[[Kategorie:47- Představitel stran nebo hnutí po r. 1848]]
[[Kategorie:1883]]
[[Kategorie:1883]]
[[Kategorie:Kolín]]
[[Kategorie:Kolín]]
[[Kategorie:1944]]
[[Kategorie:1944]]
[[Kategorie:Osvětim]]
[[Kategorie:Osvětim]]

Verze z 16. 10. 2016, 16:50

Lev BORSKÝ
Narození 2.9.1883
Místo narození Kolín
Úmrtí po 16.10.1944
Místo úmrtí Osvětim (Polsko)
Povolání

68- Redaktor nebo žurnalista

47- Představitel stran nebo hnutí po r. 1848
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42690

BORSKÝ, Lev, * 2. 9. 1883 Kolín, † po 16. 10. 1944 Osvětim (Polsko), novinář, publicista, fi lozof, diplomat, politik

Původním jménem Leo Bondy, 1908 přijal úředně jméno Lev Borský, jež předtím používal jako pseudonym. Pocházel z kolínské českožidovské velkoobchodnické rodiny. Po maturitě na gymnáziu v Kolíně (1902) studoval filozofii a rakouské dějiny nejprve (1902–03) na vídeňské univerzitě, poté (1903–06) na filozofické fakultě české univerzity v Praze, kde 1908 získal doktorát filozofie (disertační práce Moderní pojímání předmětu, rozsahu a úkolu psychologie). Od 1906 byl žurnalisticky činný především v radikálně, resp. státoprávně pokrokovém tisku (Pokroková revue, Samostatnost), 1912–14 působil ve Vídni jako parlamentní zpravodaj deníku Samostatnost. Zabýval se též filozofií, zejména osobností a dílem Friedricha Nietzscheho, jemuž věnoval monografii (Bedřich Nietzsche. Vývoj jeho filosofie, 1912) a jímž byl výrazně ovlivněn ve svých vlastních názorech a postojích. Oceňoval Nietzschovu filozofii dějin a života (podle jeho názoru první důsledně biologickou filozofii), individualistickou a aristokratickou etiku a ideál nadčlověka a v jejich duchu zdůrazňoval kult silného, zdravého, výbojného národa a biologický základ společnosti, odmítal Masarykův humanismus a jeho českou dějinně filozofickou koncepci, formulovanou v České otázce, a deklaroval převahu vůle k moci nad vůlí k dobru. 1908–14 byl vůdčím ideologem, publicistickým mluvčím a zahraničněpolitickým expertem České strany státoprávně pokrokové, propagátorem její programové orientace na blížící se evropský válečný konflikt a s ním spojené mezinárodní řešení české otázky. Svou publicistickou aktivitou v posledních letech před 1. světovou válkou se snažil vzbudit v dohodovém velmocenském táboře zájem o český národ a případnou obnovu českého státu mimo rámec Rakousko-Uherska. Zvláště intenzivně se v tomto směru exponoval v době anekční krize 1908–09; v únoru 1909 odjel do Ruska, kde chtěl pro případ vypuknutí války připravit půdu pro český odboj. Na jaře 1914 se podílel na přípravě textu tzv. Manifestu k Evropě, jímž strana na svém posledním předválečném sjezdu anticipovala cesty českého zahraničního odboje za světové války. Po vypuknutí války se zapojil do formující se domácí rezistence a plánoval odchod do zahraničí; na jaře 1915 napsal provolání Dohodové veřejnosti, schválené pak reprezentací domácího odboje a zaslané do ciziny T. G. Masarykovi. 1915–16 sloužil jako důstojník v rakousko-uherské armádě, zprvu v Uhrách, posléze na haličské frontě, kde byl 1916 v bojích u Lucku těžce raněn a propuštěn do civilu. 1917–18 působil ve Vídni jako zpravodaj agrárního listu Večer a redaktor Vídeňského deníku a současně člen vídeňské odbočky tajného výboru Maffie. V lednu 1918 se stal spolupracovníkem rakouské tiskové agentury Telegraf Compagnie v neutrálním Holandsku s cílem kontaktovat zahraniční akci a předat jejím představitelům prohlášení domácího odboje, publikované pak v červenci 1918 v Československé samostatnosti pod titulem Poselství z vlasti. V červnu 1918 se dostal do Paříže, kde se zapojil do práce Národní rady československé a převzal redakci časopisu Československá samostatnost. Od 14. 10. 1918 do 31. 12. 1919 byl prvním československým diplomatickým zástupcem (chargé d’affaires) u italské vlády v Římě. V důsledku politických i osobních sporů s ministrem zahraničních věcí E. Benešem odešel 1920 z diplomatické služby a vrátil se k novinářské práci: 1921–39 byl redaktorem (úvodníkářem a zahraničněpolitickým komentátorem) deníku Národní politika; současně 1927–35 přednášel zahraniční politiku na Svobodné škole politických nauk v Praze. V meziválečném období patřil k hlavním představitelům české nacionální pravice, oponentům politiky „Hradu“ (a zvláště E. Beneše), kritikům Benešovy zahraniční politiky, zvláště její přílišné vázanosti na versailleskou mírovou soustavu a Společnost národů, a odpůrcům oficiálního výkladu historie prvního odboje (polemická kniha Znovudobytí samostatnosti, 1928). Ve 30. letech formuloval pod Nietzschovým a Spenglerovým vlivem tzv. biologickou dějinnou filozofii (biosofii), odmítající moderní civilizaci, humanitní demokracii, pacifismus a intelektuální kulturu a propagující návrat k přírodě, spartánskou askezi, vojenský smysl – „posílení stárnoucího lidstva ideálem mužnosti“ (spis Vůdcové lidstva a jeho svůdci, 1935). Na počátku německé okupace odmítl možnost odchodu do emigrace a v následujících letech se stal obětí nacistické rasové genocidy. 1939–42 žil nejprve v Rosicích u Chrudimi, posléze ve Slatiňanech, odkud byl v prosinci 1942 deportován do terezínského ghetta. 16. 10. 1944 byl z Terezína transportován do Osvětimi, kde krátce po příjezdu za neznámých okolností zahynul.

D: Bedřich Nietzsche. Vývoj jeho filosofie, 1912; Dohodové veřejnosti, 1915; Před válkou o válce, 1920; Z civilního generálního štábu, 1924; Znovudobytí samostatnosti, 1928 (druhé vydání 1929); Vůdcové lidstva a jeho svůdci, 1935.

L: Album representantů, s. 903; MSN 1, s. 584; OSND 1/1, s. 687n.; ČsB 1, nestr.; MČE 1, s. 524; Kolář Elity, s. 23n.; Tomeš 1, s. 121; SČF, s. 48n.

Josef Tomeš