BRANBERGER Jan 18.11.1877-4.5.1952: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BRANBERGER_Jan_18.11.1877-4.5.1952)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 5: Řádek 5:
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 4.5.1952
| datum úmrtí = 4.5.1952
| místo úmrtí = Mnichovice, okr. Praha-východ
| místo úmrtí = Mnichovice u Prahy
| povolání = 78- Hudební interpret
| povolání = 78- Hudební interpret
80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan BRANBERGER
}}
 
'''BRANBERGER, Jan,''' ''* 18. 11. 1877 Praha, † 4. 5. 1952 Mnichovice u Prahy, hudební pedagog, publicista, organizátor''
 
Jeho otec byl sklenářem. 1897 B. maturoval na gymnáziu
v Praze, 1905 promoval na filozofické fakultě pražské univerzity
(PhDr., disertace ''Hudební estetika filosofa René Descartesa'').
1900–02 studoval současně hru na varhany na pražské
konzervatoři a 1904–06 vyučoval v hudební škole Adolfa
Mikeše. Po kratším studijním pobytu v Berlíně přednášel
od 1906 dějiny hudby na pražské konzervatoři, do 1918 byl
také jejím tajemníkem. Byl manželem zpěvačky a učitelky
zpěvu Doubravky, roz. Černochové (1885–1945). Po vzniku
republiky organizačně zajišťoval zestátnění pražské konzervatoře
(1919), zřízení konzervatoře v Brně a založení Hudební
akademie v Bratislavě. Pak zůstal ve státní správě jako
tajemník na ministerstvu školství a národní osvěty a 1922
jako přednosta hudebního oddělení ministerstva. 1924–38
se vrátil na konzervatoř jako administrativní správce, 1928
se stal profesorem estetiky na její mistrovské škole. Zastával
veřejné funkce (člen státní zkušební komise pro zkoušky
z hudby a státní komise pro autorské právo, předseda Mozartovy
obce v ČSR) a účastnil se jako oficiální delegát a organizátor
mezinárodních akcí (1920 a 1922 evropské konference
o autorském právu, festivaly české hudby ve Varšavě
1928 a Bukurešti 1929, návštěva pražské konzervatoře v Rize
a Varšavě 1929, pražské mezinárodní hudební festivaly 1924
a 1925 ad.). Dostal řadu zahraničních vyznamenání.
 
Od 1903 dopisoval do českých hudebních časopisů (''Čas'',
''Český lid'', ''Dalibor'', ''Hudební výchova'', ''Radiojournal'', ''Smetana'',
''Tempo'', ''Věstník Unie českých hudebníků''). Jeho hudební zájmy
byly široké. Vydal několik hudebnin, upravil hudbu pro čtyři
filmy (''K. H. Mácha'' a ''Filosofská historie'', oba 1937; ''Bílá nemoc''
a ''Co se šeptá'', režie Hugo Haas, oba 1938) a napsal jednu
z nejpoužívanějších operních příruček ''Svět v opeře''. Zajímal
se o staré nástroje a podílel se na vzniku sdružení Pro arte
antiqua. Studoval sociologické aspekty hudebního života
a zaměstnanecké problémy uměleckých profesí. Byl vydavatelem
několika hudebních ročenek a redaktorem významných
kolektivních historických prací ''Hudba v Československu''
(in: ''Československá vlastivěda'', 8. sv., ''Umění'', 1935), ''Dějiny''
''světové hudby slovem, obrazem a hudbou'' (1939). Jeho dějiny
pražské konzervatoře, vydané česky a německy (1911),
se staly základním zdrojem informací o tomto ústavu. Věnoval
se zvláště Spolku pro pěstování písně, kde se významně
uplatňovala i jeho manželka. Patřil k nejvlivnějším osobnostem
hudebního života za první republiky, byl znám též jako
odpůrce Janáčkův.
 
'''D:''' výběr: O hudbě Židů, 1904; Katechismus všeobecných dějin hudby 1–3,
1905, 1932; Rytmus a tón, 1900; Česká světská píseň lidová v 16. století, in:
ČL 19, 1910, s. 257; Česká světská píseň lidová v 15. století, in: tamtéž 20,
1911, s. 18; K dějinám hudby na Slovensku, 1910; Konservatoř hudby v Praze
(Das Konservatorium für Musik in Prag), 1911; Jak naslouchati hudbě,
1914; Svět v opeře (se Z. Münzerovou), 1. vyd. 1934; Čtvrtstoletí koncertů
Spolku pro pěstování písně (se soupisem programů), 1935; O mechanické
hudbě, 1938; Strom života, 1945 (vzpomínky na zemřelou manželku).
 
'''L:''' Počátky moravské lidové opery, in: Národní divadlo 16, 1909, s. 572n.;
OSN 28, s. 130; OSND 1/2, s. 710; ČsB, série 6, 18. 2. 1937; A. Cmíral,
Čtyřicet let práce, in: Hudební věstník 30, 1937, s. 195; Pazdírek, s. 103n.;
M. Mayer, J. B., in: Hudební věstník 31, 1938, s. 15 (s přehledem činnosti);
HS 1, s. 127n. (se soupisem článků v časopisech); Český hraný fi lm 2,
1930–1945, 1998, passim; Tomeš 1, s. 132.
 
Jitka Ludvová


== Literatura ==
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
[[Kategorie:1877]]
[[Kategorie:1877]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1952]]
[[Kategorie:1952]]
[[Kategorie:Mnichovice]]
[[Kategorie:Mnichovice]]

Verze z 24. 11. 2016, 15:09

Jan BRANBERGER
Narození 18.11.1877
Místo narození Praha
Úmrtí 4.5.1952
Místo úmrtí Mnichovice u Prahy
Povolání

78- Hudební interpret

80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42862

BRANBERGER, Jan, * 18. 11. 1877 Praha, † 4. 5. 1952 Mnichovice u Prahy, hudební pedagog, publicista, organizátor

Jeho otec byl sklenářem. 1897 B. maturoval na gymnáziu v Praze, 1905 promoval na filozofické fakultě pražské univerzity (PhDr., disertace Hudební estetika filosofa René Descartesa). 1900–02 studoval současně hru na varhany na pražské konzervatoři a 1904–06 vyučoval v hudební škole Adolfa Mikeše. Po kratším studijním pobytu v Berlíně přednášel od 1906 dějiny hudby na pražské konzervatoři, do 1918 byl také jejím tajemníkem. Byl manželem zpěvačky a učitelky zpěvu Doubravky, roz. Černochové (1885–1945). Po vzniku republiky organizačně zajišťoval zestátnění pražské konzervatoře (1919), zřízení konzervatoře v Brně a založení Hudební akademie v Bratislavě. Pak zůstal ve státní správě jako tajemník na ministerstvu školství a národní osvěty a 1922 jako přednosta hudebního oddělení ministerstva. 1924–38 se vrátil na konzervatoř jako administrativní správce, 1928 se stal profesorem estetiky na její mistrovské škole. Zastával veřejné funkce (člen státní zkušební komise pro zkoušky z hudby a státní komise pro autorské právo, předseda Mozartovy obce v ČSR) a účastnil se jako oficiální delegát a organizátor mezinárodních akcí (1920 a 1922 evropské konference o autorském právu, festivaly české hudby ve Varšavě 1928 a Bukurešti 1929, návštěva pražské konzervatoře v Rize a Varšavě 1929, pražské mezinárodní hudební festivaly 1924 a 1925 ad.). Dostal řadu zahraničních vyznamenání.

Od 1903 dopisoval do českých hudebních časopisů (Čas, Český lid, Dalibor, Hudební výchova, Radiojournal, Smetana, Tempo, Věstník Unie českých hudebníků). Jeho hudební zájmy byly široké. Vydal několik hudebnin, upravil hudbu pro čtyři filmy (K. H. Mácha a Filosofská historie, oba 1937; Bílá nemoc a Co se šeptá, režie Hugo Haas, oba 1938) a napsal jednu z nejpoužívanějších operních příruček Svět v opeře. Zajímal se o staré nástroje a podílel se na vzniku sdružení Pro arte antiqua. Studoval sociologické aspekty hudebního života a zaměstnanecké problémy uměleckých profesí. Byl vydavatelem několika hudebních ročenek a redaktorem významných kolektivních historických prací Hudba v Československu (in: Československá vlastivěda, 8. sv., Umění, 1935), Dějiny světové hudby slovem, obrazem a hudbou (1939). Jeho dějiny pražské konzervatoře, vydané česky a německy (1911), se staly základním zdrojem informací o tomto ústavu. Věnoval se zvláště Spolku pro pěstování písně, kde se významně uplatňovala i jeho manželka. Patřil k nejvlivnějším osobnostem hudebního života za první republiky, byl znám též jako odpůrce Janáčkův.

D: výběr: O hudbě Židů, 1904; Katechismus všeobecných dějin hudby 1–3, 1905, 1932; Rytmus a tón, 1900; Česká světská píseň lidová v 16. století, in: ČL 19, 1910, s. 257; Česká světská píseň lidová v 15. století, in: tamtéž 20, 1911, s. 18; K dějinám hudby na Slovensku, 1910; Konservatoř hudby v Praze (Das Konservatorium für Musik in Prag), 1911; Jak naslouchati hudbě, 1914; Svět v opeře (se Z. Münzerovou), 1. vyd. 1934; Čtvrtstoletí koncertů Spolku pro pěstování písně (se soupisem programů), 1935; O mechanické hudbě, 1938; Strom života, 1945 (vzpomínky na zemřelou manželku).

L: Počátky moravské lidové opery, in: Národní divadlo 16, 1909, s. 572n.; OSN 28, s. 130; OSND 1/2, s. 710; ČsB, série 6, 18. 2. 1937; A. Cmíral, Čtyřicet let práce, in: Hudební věstník 30, 1937, s. 195; Pazdírek, s. 103n.; M. Mayer, J. B., in: Hudební věstník 31, 1938, s. 15 (s přehledem činnosti); HS 1, s. 127n. (se soupisem článků v časopisech); Český hraný fi lm 2, 1930–1945, 1998, passim; Tomeš 1, s. 132.

Jitka Ludvová