BRIKCÍ z Cimperka 1525-10.9.1599: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BRIKCÍ_z_Cinperka_1525-10.9.1599)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno =  BRIKCÍ z Cinperka
| jméno =  BRIKCÍ z Cimperka
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1525
| datum narození = 1525
| místo narození =  
| místo narození =  
| datum úmrtí = 10.9.1599
| datum úmrtí = 10.9.1599
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 24- Představitel řemesel nebo cechů
| povolání = 24- Představitel řemesel nebo cechů
88- Umělecký řemeslník
88- Umělecký řemeslník


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/> BRIKCÍ z Cinperka
}}
 
'''BRIKCÍ z Cimperka''' ''(též z Cynperka), * 1525 ?, † 10. 9. 1599 Praha, zvonař, kovolijec''
 
Nejznámější člen rodiny pražských kovolijců (jejím zakladatelem
byl Bartoloměj Berounský), jehož hlavní tvůrčí období
spadá do druhé poloviny 16. století (1553–90). Za dobu své
činnosti zhotovil na osm desítek zvonů do řady kostelů nejen
v Praze, ale i v dalších místech v Čechách a na Moravě. Jeho
dílna v domě U Zvonaře se nacházela v dnešní Jungmannově
ulici na Novém Městě pražském. Hlavní B. zásluha ve zvonařské
tvorbě spočívá v pokroku, jejž vnesl do tvarování
a výzdoby zvonů. Oproti svým předchůdcům zavedl jejich
individuální výzdobu. Dosud užívané tvarosloví v duchu
pozdně gotických tradic a jednoduchou výzdobu (vlysy s nápisy
na horním obvodu zvonů a pouze občasné užití figur
světců) vystřídala reliéfní výzdoba pokrývající celý povrch
zvonů, při níž užíval biblických a mytologických námětů.
Jako předlohy mu sloužily grafické listy Hanse Behama, Albrechta
Dürera a zejména Petra Flötnera. Kromě toho užíval
pro výzdobu odlitky jáchymovských medailí, dále medailony
s portréty panovníků, na některých zvonech se objevuje
rovněž vlastní portrétní medailon a šlechtický znak (predikát
„z Cynperka“ získal 1571).
 
Vedle zvonařství se věnoval i tvorbě dalších předmětů – rakví,
epitafů jak nápisových, tak i znakových (např. bronzový epitaf
Jana Hrušky z Března z 1568 v kostele sv. Mikuláše v Lounech,
epitaf Petra Chotka v kostele sv. Jana Křtitele ve Vraném
z 1571 zhotovený v manýristickém stylu), dále svícnů, hodinových
cimbálů (např. větší cimbál v lucerně českokrumlovské
zámecké věže z 1590) a stolních zvonků. Zatímco jeho
figurální epitafy se vyznačují vysokou uměleckou hodnotou
a z tohoto hlediska zaujímají významnou část jeho činnosti,
její méně podstatnou část tvoří cínové křtitelnice opatřené
erby a nápisy (např. křtitelnice zhotovená 1581 do kostela sv.
Jakuba ve Vojkově u Sedlčan nebo 1583 pro kostel Nanebevzetí
P. Marie v Novém Rychnově u Pelhřimova).
 
'''L:''' OSN 4, s. 679; DČVU 2/1, s. 143n. (kde další lit.); MČE 1, s. 567; EČVU,
s. 71; NEČVU 1, s. 88 (kde další literatura); BL 1, s. 145.
 
Ivana Ebelová
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]]
[[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]]
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
[[Kategorie:1525]]
[[Kategorie:1525]]
[[Kategorie:1599]]
[[Kategorie:1599]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 19. 12. 2016, 13:39

BRIKCÍ z Cimperka
Narození 1525
Úmrtí 10.9.1599
Místo úmrtí Praha
Povolání

24- Představitel řemesel nebo cechů

88- Umělecký řemeslník
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42012

BRIKCÍ z Cimperka (též z Cynperka), * 1525 ?, † 10. 9. 1599 Praha, zvonař, kovolijec

Nejznámější člen rodiny pražských kovolijců (jejím zakladatelem byl Bartoloměj Berounský), jehož hlavní tvůrčí období spadá do druhé poloviny 16. století (1553–90). Za dobu své činnosti zhotovil na osm desítek zvonů do řady kostelů nejen v Praze, ale i v dalších místech v Čechách a na Moravě. Jeho dílna v domě U Zvonaře se nacházela v dnešní Jungmannově ulici na Novém Městě pražském. Hlavní B. zásluha ve zvonařské tvorbě spočívá v pokroku, jejž vnesl do tvarování a výzdoby zvonů. Oproti svým předchůdcům zavedl jejich individuální výzdobu. Dosud užívané tvarosloví v duchu pozdně gotických tradic a jednoduchou výzdobu (vlysy s nápisy na horním obvodu zvonů a pouze občasné užití figur světců) vystřídala reliéfní výzdoba pokrývající celý povrch zvonů, při níž užíval biblických a mytologických námětů. Jako předlohy mu sloužily grafické listy Hanse Behama, Albrechta Dürera a zejména Petra Flötnera. Kromě toho užíval pro výzdobu odlitky jáchymovských medailí, dále medailony s portréty panovníků, na některých zvonech se objevuje rovněž vlastní portrétní medailon a šlechtický znak (predikát „z Cynperka“ získal 1571).

Vedle zvonařství se věnoval i tvorbě dalších předmětů – rakví, epitafů jak nápisových, tak i znakových (např. bronzový epitaf Jana Hrušky z Března z 1568 v kostele sv. Mikuláše v Lounech, epitaf Petra Chotka v kostele sv. Jana Křtitele ve Vraném z 1571 zhotovený v manýristickém stylu), dále svícnů, hodinových cimbálů (např. větší cimbál v lucerně českokrumlovské zámecké věže z 1590) a stolních zvonků. Zatímco jeho figurální epitafy se vyznačují vysokou uměleckou hodnotou a z tohoto hlediska zaujímají významnou část jeho činnosti, její méně podstatnou část tvoří cínové křtitelnice opatřené erby a nápisy (např. křtitelnice zhotovená 1581 do kostela sv. Jakuba ve Vojkově u Sedlčan nebo 1583 pro kostel Nanebevzetí P. Marie v Novém Rychnově u Pelhřimova).

L: OSN 4, s. 679; DČVU 2/1, s. 143n. (kde další lit.); MČE 1, s. 567; EČVU, s. 71; NEČVU 1, s. 88 (kde další literatura); BL 1, s. 145.

Ivana Ebelová