BRUNIAN Johann Joseph 19.3.1733-15.6.1781: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BRUNIAN_von_Johann_Josef_19.3.1733-15.6.1781)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 19.3.1733
| datum narození = 19.3.1733
| místo narození =  
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 15.6.1781
| datum úmrtí = 15.6.1781
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Altona (nyní část Hamburku, Německo)
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti
81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Johann Josef BRUNIAN von
}}
 
'''BRUNIAN, Johann Joseph,''' ''* 19. 3. 1733 Praha, † 15. 6. 1781 Altona (nyní část Hamburku, Německo), herec, tanečník, divadelní ředitel''
 
Narodil se v Praze (udávané datum dosud v matrice neověřeno)
jako potomek zchudlého šlechtického rodu. Již okolo
1745 nastoupil divadelní dráhu u jinak neznámé herecké
společnosti principála Hölzela, pak působil u skupiny provazolezců,
poté (1746 nebo později) v Kremži u C. J. Nachtigalla,
před 1750 ve Vídni u H. M. Brennera. S ním se dostal
do Olomouce a do Znojma. Samostatně hrál zprvu s loutkami
(Morava, přičemž svá vystoupení doplňoval vlastními
tanečními produkcemi), poté jako herec u malé cestující
společnosti svého prvního principála Hölzela. Tu měl údajně
převzít, když se po Hölzelově smrti (někdy po 1750) oženil
s jeho vdovou. Trasa společnosti vedla 1751–60 patrně městy
Basilej, Štrasburk, Freiburg in Breisgau, Mannheim, Mohuč,
Frankfurt n. M., Würzburg, Bamberg, Norimberk (doloženy
a datovány pouze pobyty u dvora knížete Öttingen-Wallersteina
1751 a ve Würzburgu, v Norimberku 1752 a štace
v Eichstättu 1752–53 a Mergenthalu 1753, Bernu a Basileji
1757). Někdy po 1752 bylo údajně provedeno pětadvacet
B. baletů v Hamburgu. 1760 hrál B. ve Freisingu a v Mnichově.
Tam ho zastihl J. von Kurtz a angažoval do svého
pražského ansámblu. V něm vynikl B. jako herec pod jménem
Brenian, změněném na popud svého v Praze žijícího
bratra, který se cítil jako důstojník hereckou profesí ve svém
příbuzenstvu zneuctěn. Po ukončení německých představení
Kurtzovy společnosti v Praze se B. postavil do čela jedné
její části a od masopustu 1763 s ní hrál v Brně. Soubor jím
angažovaný byl však pro Brno příliš početný, neúnosnými
se ukázaly i náklady na dekorace a kostýmy. Zadlužený B.
musel v Brně navzdory úspěchu u publika skončit. Dluhy
zaplatil ze zálohy obdržené od G. Bustelliho, který jej pozval
jako podnájemce do pražského Divadla v Kotcích. Přemrštěné
náklady a značná výše nájmu přiměly B. po roce Prahu
opustit a přijmout nabídku ze Štýrského Hradce (1765–68).
I tam si dobyl diváckého úspěchu jen za cenu tíživého zadlužení.
1768 zanechal společnost a celý svůj fundus na místě
a uchýlil se do Prahy s dětským baletem, s nímž začal hrát
v Thunovském divadle na Malé Straně. Dalším zadlužením
dosáhl příjezdu své společnosti ze Štýrského Hradce. V prosinci
1768 sjednal po delším vyjednávání za podpory pražské
šlechty s Bustellim nový, výhodnější podnájem Divadla
v Kotcích a zahájil tím vrcholnou éru svého principálského
působení. V divadelní historii mu zajistila místo reformátora
pražského divadla. Po deseti letech však tísněn starými
i novými dluhy podlehl. Hlavními hereckými oporami B.
souboru byli od 1770 J. Unger, J. Jonassohn, C. Henisch,
R. Waitzhofer, krátce J. Böhm, A. Mionová (pozdější B. druhá
manželka), K. Henischová a E. Koberweinová a kapelník
F. O. Holý. K nim přibyli 1771 J. B. Bergopzoomer (který
1772–74 převzal i režii), J. A. Christ a baletní mistr Alberti
(vlastním jménem Albert Morávek), 1772 E. Tilly (od 1775
Scholzová), od 1774 M. Scholz a J. Schimann. Dík podpoře
šlechty, jmenovitě hraběte Prokopa Vojtěcha Černína,
se společnost v Kotcích udržela až do 1779. S úmyslem zbavit
se kontraktu s Bustellim odjel B. bez ohledu na smlouvu,
která jej vázala až do 1780, s částí společnosti v létě 1778
nejprve do Drážďan, počátkem nového roku do Brunšviku.
Tam se ale po prvotních úspěších znovu zadlužil a v září 1779
byl nucen tento podnik ukončit. Podařilo se mu hrát ještě
v Hildesheimu, získat angažmá u dvora v Schleswigu, ale
i odtamtud byl zanedlouho propuštěn a odkázán na živoření
po malých štacích. Pražskou část B. společnosti vedl zatím
M. Scholz, avšak v létě 1779 dal Bustelli přednost C. Wahrovi,
který německou činohru v Divadle v Kotcích převzal.
 
Během putování s cestujícími hereckými společnostmi vyspěl
B. v herce širokého oborového spektra. U zmíněného
Brennera hrál nejen Hanswursta, ale i milovníky a dokonce
milovnice (jako „slečna Brunnerová“), uplatňoval se též jako
tanečník. Z této doby pocházejí četné rytiny zobrazující jej
v hanswurstovských rolích. Rezidua komediantského typového
herectví byla patrná v B. projevu i v jeho reformní éře,
v mnohem významnější pozici ředitele a iniciátora nové dramaturgie.
Již v Brně vydal 1763 tiskem několik libret komických
oper, např. z Kurzova repertoáru kus ''Die Gouvernante''
(Guvernantka), v němž zřejmě sám hrál Bernardona, ohlašoval
mimo jiné Lessingovu hru ''Miss Sara Sampson''. V Praze
hrál 1764–65 burlesku ''Der vergötterte Bernardon'' (Zbožněný
Bernardon, tiskem 1764), ale 1764 také truchlohru Ludwiga
Chronegka ''Olint und Sophronia''. V 70. letech uváděl i náročné
texty Diderotovy jako ''Hausvater'' (Otec rodiny, 1772)
či Lessingův ''Der Schatz'' (Poklad, 1772). Hojně hrál komedie
Goldoniho (jen v sezoně 1771/72 pět her, např. ''Das neugierige''
''Frauenzimmer'' [Zvědavé ženy], ''Der gutherzige Murrkopf''
[Dobrosrdečný bručoun]). V úpravách F. J. Fischera uváděl
hry Shakespearovy (''Macbeth'', ''Kaufmann von Venedig'', ''Richard''
''II.'', 1777). Prahu seznámil i s řadou titulů francouzské
komické opery jako Grétryho (''Der Huron'', 1768 a ''Die beiden''
''Geizigen'' [Dva lakomci], 1778) a německého singspielu
jako Hillera ''Die Jagd'' (Lov, 1772). Přijímal do souboru
herce s literárními schopnostmi (J. Ungera, H. F. Möllera,
J. Schimanna aj.), svůj repertoár obohacoval i původními
novinkami (Möller, ''Lionel und Clarisse'', 1775; ''Ernest und''
''Gabrielle'', 1775). Stejně tak vítal dramata jiných pražských
autorů (K. F. Guolfingera von Steinsberga ''Graf von Treuberg'',
1778, aj.). B. reformátorské odhodlání bylo vždy korigováno
rozvahou divadelního praktika. Ta ho přivedla i k pokusu
o uvedení inscenace v českém jazyce (J. Ch. Krüger, ''Kníže''
''Honzík'', 1771, přel. Jan Zeberer), což byl první pokus toho
druhu v oblasti činohry s pevným textem.
 
'''L:''' Ueber das Prager Theater, 1773 (ed. J. Friedel); Taschenbuch von der
Prager Schaubühne auf das Jahr 1778, 1778 (ed. J. F. Edler von Schönfeld, frontispice s mědirytinami Anny Marie von B. a J. J. B.); Anonym
(M. Scholz?), Nachrichten von dem Leben des Herrn von Brunian, in: Litteratur-
und Theaterzeitung (Berlin) 4, 1781, s. 465n. (na pokračování);
O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters I–II, 1883–85; F. Bischoff, Zur
Geschichte des Theaters in Graz, in: Mitteilungen des historischen Vereins
für Steiermark 40, 1892, 131n.; J. Leisching, Die Vorläufer des ständigen
Schauspiels in Brünn, in: Zeitschrift des deutschen Vereines für Geschichte
Mährens und Schlesiens 5, 1901, s. 249; K. Sabina, Počátky českého divadla,
1940, s. 97n.; J. Vondráček, Dějiny českého divadla. Doba obrozenská
1771–1824, 1956, s. 31n.; P. Kertz – I. Strössenreuther, Bibliographie zur
Theatergeschichte Nürnbergs, Nürnberg 1964, s. 26; K. Fleischmann, Das
steirische Berufstheater im 18. Jahrhundert, Wien 1974, s. 70n.; H. G. Asper,
Hanswurst, Emsdetten 1980, s. 82n.; R. Meyer, Bibliographia dramatica
et dramaticorum, Tübingen 1990.
 
'''P:''' Biografický archiv ÚČL Praha.
 
Adolf Scherl
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]]
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]]
[[Kategorie:1733]]
[[Kategorie:1733]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1781]]
[[Kategorie:1781]]
[[Kategorie:Hamburk]]

Verze z 8. 1. 2017, 12:24

Johann Josef BRUNIAN von
Narození 19.3.1733
Místo narození Praha
Úmrtí 15.6.1781
Místo úmrtí Altona (nyní část Hamburku, Německo)
Povolání

83- Divadelní interpret nebo herec

81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42944

BRUNIAN, Johann Joseph, * 19. 3. 1733 Praha, † 15. 6. 1781 Altona (nyní část Hamburku, Německo), herec, tanečník, divadelní ředitel

Narodil se v Praze (udávané datum dosud v matrice neověřeno) jako potomek zchudlého šlechtického rodu. Již okolo 1745 nastoupil divadelní dráhu u jinak neznámé herecké společnosti principála Hölzela, pak působil u skupiny provazolezců, poté (1746 nebo později) v Kremži u C. J. Nachtigalla, před 1750 ve Vídni u H. M. Brennera. S ním se dostal do Olomouce a do Znojma. Samostatně hrál zprvu s loutkami (Morava, přičemž svá vystoupení doplňoval vlastními tanečními produkcemi), poté jako herec u malé cestující společnosti svého prvního principála Hölzela. Tu měl údajně převzít, když se po Hölzelově smrti (někdy po 1750) oženil s jeho vdovou. Trasa společnosti vedla 1751–60 patrně městy Basilej, Štrasburk, Freiburg in Breisgau, Mannheim, Mohuč, Frankfurt n. M., Würzburg, Bamberg, Norimberk (doloženy a datovány pouze pobyty u dvora knížete Öttingen-Wallersteina 1751 a ve Würzburgu, v Norimberku 1752 a štace v Eichstättu 1752–53 a Mergenthalu 1753, Bernu a Basileji 1757). Někdy po 1752 bylo údajně provedeno pětadvacet B. baletů v Hamburgu. 1760 hrál B. ve Freisingu a v Mnichově. Tam ho zastihl J. von Kurtz a angažoval do svého pražského ansámblu. V něm vynikl B. jako herec pod jménem Brenian, změněném na popud svého v Praze žijícího bratra, který se cítil jako důstojník hereckou profesí ve svém příbuzenstvu zneuctěn. Po ukončení německých představení Kurtzovy společnosti v Praze se B. postavil do čela jedné její části a od masopustu 1763 s ní hrál v Brně. Soubor jím angažovaný byl však pro Brno příliš početný, neúnosnými se ukázaly i náklady na dekorace a kostýmy. Zadlužený B. musel v Brně navzdory úspěchu u publika skončit. Dluhy zaplatil ze zálohy obdržené od G. Bustelliho, který jej pozval jako podnájemce do pražského Divadla v Kotcích. Přemrštěné náklady a značná výše nájmu přiměly B. po roce Prahu opustit a přijmout nabídku ze Štýrského Hradce (1765–68). I tam si dobyl diváckého úspěchu jen za cenu tíživého zadlužení. 1768 zanechal společnost a celý svůj fundus na místě a uchýlil se do Prahy s dětským baletem, s nímž začal hrát v Thunovském divadle na Malé Straně. Dalším zadlužením dosáhl příjezdu své společnosti ze Štýrského Hradce. V prosinci 1768 sjednal po delším vyjednávání za podpory pražské šlechty s Bustellim nový, výhodnější podnájem Divadla v Kotcích a zahájil tím vrcholnou éru svého principálského působení. V divadelní historii mu zajistila místo reformátora pražského divadla. Po deseti letech však tísněn starými i novými dluhy podlehl. Hlavními hereckými oporami B. souboru byli od 1770 J. Unger, J. Jonassohn, C. Henisch, R. Waitzhofer, krátce J. Böhm, A. Mionová (pozdější B. druhá manželka), K. Henischová a E. Koberweinová a kapelník F. O. Holý. K nim přibyli 1771 J. B. Bergopzoomer (který 1772–74 převzal i režii), J. A. Christ a baletní mistr Alberti (vlastním jménem Albert Morávek), 1772 E. Tilly (od 1775 Scholzová), od 1774 M. Scholz a J. Schimann. Dík podpoře šlechty, jmenovitě hraběte Prokopa Vojtěcha Černína, se společnost v Kotcích udržela až do 1779. S úmyslem zbavit se kontraktu s Bustellim odjel B. bez ohledu na smlouvu, která jej vázala až do 1780, s částí společnosti v létě 1778 nejprve do Drážďan, počátkem nového roku do Brunšviku. Tam se ale po prvotních úspěších znovu zadlužil a v září 1779 byl nucen tento podnik ukončit. Podařilo se mu hrát ještě v Hildesheimu, získat angažmá u dvora v Schleswigu, ale i odtamtud byl zanedlouho propuštěn a odkázán na živoření po malých štacích. Pražskou část B. společnosti vedl zatím M. Scholz, avšak v létě 1779 dal Bustelli přednost C. Wahrovi, který německou činohru v Divadle v Kotcích převzal.

Během putování s cestujícími hereckými společnostmi vyspěl B. v herce širokého oborového spektra. U zmíněného Brennera hrál nejen Hanswursta, ale i milovníky a dokonce milovnice (jako „slečna Brunnerová“), uplatňoval se též jako tanečník. Z této doby pocházejí četné rytiny zobrazující jej v hanswurstovských rolích. Rezidua komediantského typového herectví byla patrná v B. projevu i v jeho reformní éře, v mnohem významnější pozici ředitele a iniciátora nové dramaturgie. Již v Brně vydal 1763 tiskem několik libret komických oper, např. z Kurzova repertoáru kus Die Gouvernante (Guvernantka), v němž zřejmě sám hrál Bernardona, ohlašoval mimo jiné Lessingovu hru Miss Sara Sampson. V Praze hrál 1764–65 burlesku Der vergötterte Bernardon (Zbožněný Bernardon, tiskem 1764), ale 1764 také truchlohru Ludwiga Chronegka Olint und Sophronia. V 70. letech uváděl i náročné texty Diderotovy jako Hausvater (Otec rodiny, 1772) či Lessingův Der Schatz (Poklad, 1772). Hojně hrál komedie Goldoniho (jen v sezoně 1771/72 pět her, např. Das neugierige Frauenzimmer [Zvědavé ženy], Der gutherzige Murrkopf [Dobrosrdečný bručoun]). V úpravách F. J. Fischera uváděl hry Shakespearovy (Macbeth, Kaufmann von Venedig, Richard II., 1777). Prahu seznámil i s řadou titulů francouzské komické opery jako Grétryho (Der Huron, 1768 a Die beiden Geizigen [Dva lakomci], 1778) a německého singspielu jako Hillera Die Jagd (Lov, 1772). Přijímal do souboru herce s literárními schopnostmi (J. Ungera, H. F. Möllera, J. Schimanna aj.), svůj repertoár obohacoval i původními novinkami (Möller, Lionel und Clarisse, 1775; Ernest und Gabrielle, 1775). Stejně tak vítal dramata jiných pražských autorů (K. F. Guolfingera von Steinsberga Graf von Treuberg, 1778, aj.). B. reformátorské odhodlání bylo vždy korigováno rozvahou divadelního praktika. Ta ho přivedla i k pokusu o uvedení inscenace v českém jazyce (J. Ch. Krüger, Kníže Honzík, 1771, přel. Jan Zeberer), což byl první pokus toho druhu v oblasti činohry s pevným textem.

L: Ueber das Prager Theater, 1773 (ed. J. Friedel); Taschenbuch von der Prager Schaubühne auf das Jahr 1778, 1778 (ed. J. F. Edler von Schönfeld, frontispice s mědirytinami Anny Marie von B. a J. J. B.); Anonym (M. Scholz?), Nachrichten von dem Leben des Herrn von Brunian, in: Litteratur- und Theaterzeitung (Berlin) 4, 1781, s. 465n. (na pokračování); O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters I–II, 1883–85; F. Bischoff, Zur Geschichte des Theaters in Graz, in: Mitteilungen des historischen Vereins für Steiermark 40, 1892, 131n.; J. Leisching, Die Vorläufer des ständigen Schauspiels in Brünn, in: Zeitschrift des deutschen Vereines für Geschichte Mährens und Schlesiens 5, 1901, s. 249; K. Sabina, Počátky českého divadla, 1940, s. 97n.; J. Vondráček, Dějiny českého divadla. Doba obrozenská 1771–1824, 1956, s. 31n.; P. Kertz – I. Strössenreuther, Bibliographie zur Theatergeschichte Nürnbergs, Nürnberg 1964, s. 26; K. Fleischmann, Das steirische Berufstheater im 18. Jahrhundert, Wien 1974, s. 70n.; H. G. Asper, Hanswurst, Emsdetten 1980, s. 82n.; R. Meyer, Bibliographia dramatica et dramaticorum, Tübingen 1990.

P: Biografický archiv ÚČL Praha.

Adolf Scherl