DÍTĚTOVÁ Jana 7.10.1926-9.11.1991: Porovnání verzí

Z Personal
(DÍTĚTOVÁ_Jana_7.10.1926-9.11.1991)
 
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jana DÍTĚTOVÁ
+
}}
 +
'''DÍTĚTOVÁ, Jana''' ''(vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka''
 +
 
 +
Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od
 +
útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala
 +
baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských
 +
rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle.
 +
V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala
 +
gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana,
 +
která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik
 +
krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle
 +
(1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po
 +
osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46),
 +
v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního
 +
filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou
 +
smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor
 +
patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých
 +
temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích
 +
současných dramatiků (Drdovy ''Hrátky s čertem'',
 +
Tylův ''Strakonický dudák'', Goldoniho ''Mirandolina'', Čapkův
 +
''Loupežník''). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím
 +
(Raněvská v Čechovově ''Višňovém sadu'', Lída Matysová
 +
v Kohoutově ''Takové lásce'', Desdemona v Shakespearově
 +
''Othellovi'', Anda v Šotolově ''Možná je na střeše kůň'' ad.). Úlohy
 +
ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily
 +
přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu
 +
nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření
 +
charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky,
 +
uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti
 +
i stárnout (Irma v Langerově ''Obrácení Ferdyše Pištory'' nebo její
 +
poslední role Teti v Topolově ''Hodině lásky'').
 +
 
 +
Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér
 +
Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery
 +
drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii ''Karel a já'' (1942).
 +
Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během
 +
války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (''Šťastnou cestu'',
 +
režie O. Vávra, 1943; ''U pěti veverek'', režie M. Cikán, ''Jarní''
 +
''píseň'', režie R. Hrušínský, 1944; ''Bludná pouť'', režie V. Binovec,
 +
''Prstýnek'', režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce
 +
(1947) ještě další komedii ''Polibek ze stadionu''. V 50. letech
 +
ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky
 +
usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak
 +
v tendenčních historických snímcích (''Bylo to v máji'', ''Zocelení'',
 +
1950; ''Dovolená s Andělem'', ''Anna proletářka'', 1952; ''Psohlavci'',
 +
1955; ''Májové hvězdy'', 1959). Koncem desetiletí se uplatnila
 +
i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu
 +
''Tam na konečné'' (1957) a Krškově filmu ''Cesta zpátky''
 +
(1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou
 +
výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu ''Žert'',
 +
natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky
 +
a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované
 +
hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém
 +
dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života
 +
dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích
 +
žen, maminek a babiček ve filmech ''Návraty'' (1972), ''Jakou barvu''
 +
''má láska'' (1973), ''Dým bramborové natě'' (1976, zdravotní
 +
sestra Žofka Šimonová), ''Babičky dobíjejte přesně!'', ''Evo, vdej se!''
 +
(1983), ''Prodloužený čas'', ''S čerty nejsou žerty'' (1984, babička
 +
Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných
 +
komediích Marie Poledňákové ''Jak vytrhnout velrybě stoličku''
 +
(1977) a ''Jak dostat tatínka do polepšovny'' (1978). Její poslední
 +
filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu
 +
''Operace mé dcery''.
 +
 
 +
D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních
 +
hrách (''Konec velké epochy'', 1966; ''Souboj'', 1969; ''Ten kůň musí''
 +
''pryč'', 1975; ''Případ Platfus'', 1985; ''Naděje má hluboké dno'',
 +
1988) a seriálech ''Rodina Bláhova'', ''30 případů majora Zemana''
 +
a ''Rozpaky kuchaře Svatopluka''.
 +
 
 +
Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti
 +
i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který
 +
však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za
 +
filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým
 +
manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007),
 +
s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955).
 +
 
 +
'''L:''' FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1,
 +
s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus
 +
o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006,
 +
s. 198–200; www.cfn.cz.
 +
 
 +
'''P:''' Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky.
 +
 
 +
Marie Makariusová
  
== Literatura ==
 
  PSN I, 565; Z, 44; ČBS, 109; FPH/1, 78; Churáň, 79; Churáň II/1, 106;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]

Verze z 8. 1. 2017, 20:47

Jana DÍTĚTOVÁ
Narození 7.10.1926
Místo narození Plzeň
Úmrtí 9.11.1991
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45482

DÍTĚTOVÁ, Jana (vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka

Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle. V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana, která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle (1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46), v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích současných dramatiků (Drdovy Hrátky s čertem, Tylův Strakonický dudák, Goldoniho Mirandolina, Čapkův Loupežník). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím (Raněvská v Čechovově Višňovém sadu, Lída Matysová v Kohoutově Takové lásce, Desdemona v Shakespearově Othellovi, Anda v Šotolově Možná je na střeše kůň ad.). Úlohy ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky, uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti i stárnout (Irma v Langerově Obrácení Ferdyše Pištory nebo její poslední role Teti v Topolově Hodině lásky).

Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii Karel a já (1942). Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (Šťastnou cestu, režie O. Vávra, 1943; U pěti veverek, režie M. Cikán, Jarní píseň, režie R. Hrušínský, 1944; Bludná pouť, režie V. Binovec, Prstýnek, režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce (1947) ještě další komedii Polibek ze stadionu. V 50. letech ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak v tendenčních historických snímcích (Bylo to v máji, Zocelení, 1950; Dovolená s Andělem, Anna proletářka, 1952; Psohlavci, 1955; Májové hvězdy, 1959). Koncem desetiletí se uplatnila i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu Tam na konečné (1957) a Krškově filmu Cesta zpátky (1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu Žert, natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích žen, maminek a babiček ve filmech Návraty (1972), Jakou barvu má láska (1973), Dým bramborové natě (1976, zdravotní sestra Žofka Šimonová), Babičky dobíjejte přesně!, Evo, vdej se! (1983), Prodloužený čas, S čerty nejsou žerty (1984, babička Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných komediích Marie Poledňákové Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977) a Jak dostat tatínka do polepšovny (1978). Její poslední filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu Operace mé dcery.

D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních hrách (Konec velké epochy, 1966; Souboj, 1969; Ten kůň musí pryč, 1975; Případ Platfus, 1985; Naděje má hluboké dno, 1988) a seriálech Rodina Bláhova, 30 případů majora Zemana a Rozpaky kuchaře Svatopluka.

Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007), s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955).

L: FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1, s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006, s. 198–200; www.cfn.cz.

P: Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky.

Marie Makariusová