DOKULIL Jan 13.7.1910-1.2.1974: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DOKULIL_Jan_3.7.1910-1.2.1974)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 2: Řádek 2:
| jméno = Jan DOKULIL
| jméno = Jan DOKULIL
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 3.7.1910
| datum narození = 13.7.1910
| místo narození =  
| místo narození = Mastník u Třebíče
| datum úmrtí = 1.2.1974
| datum úmrtí = 1.2.1974
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Boskovice
| povolání = 63- Spisovatel
| povolání = 63- Spisovatel
64- Překladatel
64- Překladatel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan DOKULIL
}}
'''DOKULIL, Jan''', ''* 13. 7. 1910 Mastník u Třebíče, † 1. 2. 1974 Boskovice, římskokatolický kněz, básník, překladatel''
 
Pocházel z rodiny rolníka. Po maturitě na klasickém gymnáziu
v Třebíči (1929) studoval dva semestry češtinu a angličtinu
na Filozofické fakultě UK, pak patrně na radu básníka
a překladatele Jana Zahradníčka přestoupil na teologii
do Brna (1930–35). Kněžské svěcení přijal 1935. Stal se kooperátorem
v Protivanově u Prostějova (1935) a v třebíčské
bazilice sv. Prokopa (1936), po půlroční vojenské prezenční
službě v Praze působil jako kooperátor v Měříně a od 1937
v Uhřínově u Velkého Meziříčí, kde byl ustanoven administrátorem
a 1941 farářem.
 
Na uhřínovské faře, kterou vybudoval, za okupace ukrýval
gestapem hledané členy rodin odbojářů (mj. i příbuzné budoucího
prezidenta L. Svobody), spolupodílel se na záchraně Židů před transportem, příbuzným parašutisty J. Kubiše
ve farnosti zachránil za stanného práva život. Po únoru 1948
patřil mezi nepohodlné kněze a pronásledované katolické spisovatele.
Státní bezpečnost se ho 1950 pokusila bez úspěchu
zatknout. Sedm let se skrýval v okolních vesnicích u farníků,
např. v Geršově, Radslavicích, Vozratíně, Střížově, Bítovčicích
a od 1953 ve sklepním úkrytě u krejčího J. Jelínka v Kamenici
u Jihlavy, kde 1953 onemocněl kostní tuberkulózou. Ošetřoval
ho místní lékař J. Dvořák, za což byl uvězněn. D. se uzdravil.
Byl však vypátrán, sledován a 1957 zatčen. Krajský soud
v Jihlavě ho odsoudil ve vykonstruovaném procesu ke 12 letům
vězení. Zatčení, uvěznění a deportaci přiznal i oficiální
komunistický tisk (jihlavská ''Jiskra'' 29. 11. 1957 a ''Večerní''
''Praha'' 11. 7. 1959). Prošel káznicemi ve Valdicích, Leopoldově
na Slovensku a na Mírově. Amnestován nebyl a teprve 1965
mu byl přerušen trest ze zdravotních důvodů, a to po zákroku
západoněmecké pobočky Amnesty International.
Rehabilitační senát jihlavského soudu rozsudek 1967 zrušil.
D. pak pracoval jako knihovník Západomoravského muzea
v Třebíči a 1966–67 archivář Lidového spotřebního družstva
Jednota v Moravských Budějovicích. V lednu 1968 získal
státní souhlas a byl ustanoven administrátorem farnosti
ve Svitávce u Boskovic, kde dožil a byl pohřben.
 
Za studií začal psát verše pod dojmem četby O. Březiny,
J. Keatse a svého švagra J. Zahradníčka, s nímž se přátelil
a který u něho od 1939 na faře v Uhřínově trvale bydlel. První
báseň uveřejnil 1931 v brněnském periodiku ''Museum''. ''Časopis''
''slovanských bohoslovců''. Ve 30. a 40. letech patřil do volného
okruhu básníků a spisovatelů kolem katolické revue ''Akord'',
již 1939–40 redigoval s M. Dvořákem, A. Vyskočilem
a s J. Zahradníčkem. Na uhřínovské faře se od 1941 setkávali
pravidelně kromě Zahradníčka a Vyskočila mj. J. Čep,
F. Halas, J. Deml, J. Vašica, J. Durych, E. Frynta, T. Vodička,
A. Plichta a B. Fučík. Na faru byla přenesena redakce ''Akordu''.
Do 1948 D. vydal čtyři básnické sbírky. Již první kniha
veršů byla považována za objev a novou cestu české poezie.
Soustředila poezii mysticky založenou, poezii nitra, duševna
i žízně po absolutnu. Druhá sbírka přinesla jemný a vroucí
pohled na domov, rodný kraj a odtud přírodu a Boha, potvrzení
jednoty světa i života, člověka s Bohem. V dalších sbírkách
se vyrovnával s hrůzami války, a to bez malomyslnosti
a s důvěrou v budoucí vítězství a ve svatováclavskou tradici.
Zůstal náboženským hymnikem a básníkem domova z rodu
O. Březiny, srovnatelným s V. Holanem či s J. Zahradníčkem.
V první polovině 90. let vyšlo 24 básní v souboru ''Verše z pozůstalosti''
a torzo pamětí ''Loučení''. Patrně při zatčení 1957
bylo zničeno pět rukopisů z období 1949–57. Uspořádal
a vydal ''Evangelium svatého Matouše z Bible svatováclavské''
(1939, s A. Vykopalem), přispíval nejen do ''Archy'' (1934)
a ''Akordu'' (1939–48), ale také do ''Poezie'' (1932–33), ''Lidových''
''novin'' (1933), ''Řádu'' (1934–36), ''Listů pro umění a kritiku''
(1936), ''Rozhledů po literatuře a umění'' (1936), ''Čteme'' (1940),
''Vyšehradu. Listu pro křesťanskou kulturu'' (1945–48), ''Listu''
''Sdružení moravských spisovatelů'' (1946–48) a ''Tempa'' (jedno
strojopisné číslo z dubna 1968). V komentářích a v esejích
se zamýšlel nad filozofickými a kulturními otázkami formou
kontemplativní meditace. Překladatelské dílo z období
před 1945 zaměřil na duchovní literaturu v latině, angličtině
a němčině. V Brněnské tiskárně, kde řídil řadu Duchovní
knihovna, měl vyjít 1948 překlad latinského spisu L. Blosia
''Základy duchovního života'', avšak hotová sazba byla rozmetána
(vyšlo až 2000). Nedošlo ani k vydání překladů starokřesťanských
hymnů a středověké latinské poezie. Spolupracoval
na ineditním překladu duchovního deníku francouzské vizionářky
Gabriely Bossisové ''On a já'' a od poloviny šedesátých let
na novém překladu žalmů a mešního řádu pro Českou liturgickou
komisi. Jeho bratrancem byl lingvista Miloš D. (1912
až 2001).
 
'''D:''' výběr: sbírky básní: Křížové dni, 1935; Tvým slovem, 1937; Lidský živote,
1940; Tváří v tvář, 1947; Verše z pozůstalosti, 1994 (ed. F. Malý); Loučení,
1995 (ed. týž); Chvála svatého Jana Sarkandra, 1995 (s kol.); překlady: Evangelium
Sv. Matouše z Bible Svatováclavské (ed. J. D. a A. Vykopal), 1939;
(z latiny) Hymny; 2. vyd. Starokřesťanské hymny, 1937; L. Blosius (Louis
de Blois), Základy duchovního života, 2000; (z angličtiny) J. H. kardinál
Newman, Maria v litaniích. Rozjímání o Panně Marii, 1939; (z němčiny)
A. K. Emmerichová, Hořké umučení Pána našeho Ježíše Krista, 1948; Náboženské
umění XX. století. 20. prosinec 1947–11. leden 1948, 1947 (úvod
K dočasnému náboženskému umění výtvarnému, katalog výstavy v Domě
umění v Brně, nestr.).
 
'''L:''' LČL 1, s. 574n. (se soupisem díla a literatury); E. J. Havlíček, Zemřel básník,
in: Kostnické jiskry 59, 1974, č. 8; J. R., Vzpomínka na básníka, in: Katolické
noviny 27, 1975, č. 27; Martyrium básníka a kněze J. D., in: Katolický
týdeník, 1994, č. 31 (31. 7. 1994), s. 8; A. Provazník, O J. D., in: Akord
19, 1993/94, s. 94; F. Malý, J. D., in: Verše z pozůstalosti, 1994, s. 37–39;
M. C. Putna, Česká katolická literatura v evropském kontextu 1848–1918,
1998, s. 419; R. Zejda – M. Hedbávný – P. Jindra – P. Benda – K. Richter,
Osobnosti Třebíčska, 2000, s. 35–37; J. Hanuš, Malý slovník osobností českého
katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 30–31; L. Navara,
Sedm let na útěku před StB, in: Mladá fronta DNES, 20. 6. 2009, s. A 11;
J. D. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Dokulil).
 
Miroslava Novotná, Gustav Novotný
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
Řádek 16: Řádek 127:


[[Kategorie:1910]]
[[Kategorie:1910]]
[[Kategorie:Mastník]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:Boskovice]]

Verze z 23. 1. 2017, 10:15

Jan DOKULIL
Narození 13.7.1910
Místo narození Mastník u Třebíče
Úmrtí 1.2.1974
Místo úmrtí Boskovice
Povolání

63- Spisovatel

64- Překladatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45628

DOKULIL, Jan, * 13. 7. 1910 Mastník u Třebíče, † 1. 2. 1974 Boskovice, římskokatolický kněz, básník, překladatel

Pocházel z rodiny rolníka. Po maturitě na klasickém gymnáziu v Třebíči (1929) studoval dva semestry češtinu a angličtinu na Filozofické fakultě UK, pak patrně na radu básníka a překladatele Jana Zahradníčka přestoupil na teologii do Brna (1930–35). Kněžské svěcení přijal 1935. Stal se kooperátorem v Protivanově u Prostějova (1935) a v třebíčské bazilice sv. Prokopa (1936), po půlroční vojenské prezenční službě v Praze působil jako kooperátor v Měříně a od 1937 v Uhřínově u Velkého Meziříčí, kde byl ustanoven administrátorem a 1941 farářem.

Na uhřínovské faře, kterou vybudoval, za okupace ukrýval gestapem hledané členy rodin odbojářů (mj. i příbuzné budoucího prezidenta L. Svobody), spolupodílel se na záchraně Židů před transportem, příbuzným parašutisty J. Kubiše ve farnosti zachránil za stanného práva život. Po únoru 1948 patřil mezi nepohodlné kněze a pronásledované katolické spisovatele. Státní bezpečnost se ho 1950 pokusila bez úspěchu zatknout. Sedm let se skrýval v okolních vesnicích u farníků, např. v Geršově, Radslavicích, Vozratíně, Střížově, Bítovčicích a od 1953 ve sklepním úkrytě u krejčího J. Jelínka v Kamenici u Jihlavy, kde 1953 onemocněl kostní tuberkulózou. Ošetřoval ho místní lékař J. Dvořák, za což byl uvězněn. D. se uzdravil. Byl však vypátrán, sledován a 1957 zatčen. Krajský soud v Jihlavě ho odsoudil ve vykonstruovaném procesu ke 12 letům vězení. Zatčení, uvěznění a deportaci přiznal i oficiální komunistický tisk (jihlavská Jiskra 29. 11. 1957 a Večerní Praha 11. 7. 1959). Prošel káznicemi ve Valdicích, Leopoldově na Slovensku a na Mírově. Amnestován nebyl a teprve 1965 mu byl přerušen trest ze zdravotních důvodů, a to po zákroku západoněmecké pobočky Amnesty International. Rehabilitační senát jihlavského soudu rozsudek 1967 zrušil. D. pak pracoval jako knihovník Západomoravského muzea v Třebíči a 1966–67 archivář Lidového spotřebního družstva Jednota v Moravských Budějovicích. V lednu 1968 získal státní souhlas a byl ustanoven administrátorem farnosti ve Svitávce u Boskovic, kde dožil a byl pohřben.

Za studií začal psát verše pod dojmem četby O. Březiny, J. Keatse a svého švagra J. Zahradníčka, s nímž se přátelil a který u něho od 1939 na faře v Uhřínově trvale bydlel. První báseň uveřejnil 1931 v brněnském periodiku Museum. Časopis slovanských bohoslovců. Ve 30. a 40. letech patřil do volného okruhu básníků a spisovatelů kolem katolické revue Akord, již 1939–40 redigoval s M. Dvořákem, A. Vyskočilem a s J. Zahradníčkem. Na uhřínovské faře se od 1941 setkávali pravidelně kromě Zahradníčka a Vyskočila mj. J. Čep, F. Halas, J. Deml, J. Vašica, J. Durych, E. Frynta, T. Vodička, A. Plichta a B. Fučík. Na faru byla přenesena redakce Akordu. Do 1948 D. vydal čtyři básnické sbírky. Již první kniha veršů byla považována za objev a novou cestu české poezie. Soustředila poezii mysticky založenou, poezii nitra, duševna i žízně po absolutnu. Druhá sbírka přinesla jemný a vroucí pohled na domov, rodný kraj a odtud přírodu a Boha, potvrzení jednoty světa i života, člověka s Bohem. V dalších sbírkách se vyrovnával s hrůzami války, a to bez malomyslnosti a s důvěrou v budoucí vítězství a ve svatováclavskou tradici. Zůstal náboženským hymnikem a básníkem domova z rodu O. Březiny, srovnatelným s V. Holanem či s J. Zahradníčkem. V první polovině 90. let vyšlo 24 básní v souboru Verše z pozůstalosti a torzo pamětí Loučení. Patrně při zatčení 1957 bylo zničeno pět rukopisů z období 1949–57. Uspořádal a vydal Evangelium svatého Matouše z Bible svatováclavské (1939, s A. Vykopalem), přispíval nejen do Archy (1934) a Akordu (1939–48), ale také do Poezie (1932–33), Lidových novin (1933), Řádu (1934–36), Listů pro umění a kritiku (1936), Rozhledů po literatuře a umění (1936), Čteme (1940), Vyšehradu. Listu pro křesťanskou kulturu (1945–48), Listu Sdružení moravských spisovatelů (1946–48) a Tempa (jedno strojopisné číslo z dubna 1968). V komentářích a v esejích se zamýšlel nad filozofickými a kulturními otázkami formou kontemplativní meditace. Překladatelské dílo z období před 1945 zaměřil na duchovní literaturu v latině, angličtině a němčině. V Brněnské tiskárně, kde řídil řadu Duchovní knihovna, měl vyjít 1948 překlad latinského spisu L. Blosia Základy duchovního života, avšak hotová sazba byla rozmetána (vyšlo až 2000). Nedošlo ani k vydání překladů starokřesťanských hymnů a středověké latinské poezie. Spolupracoval na ineditním překladu duchovního deníku francouzské vizionářky Gabriely Bossisové On a já a od poloviny šedesátých let na novém překladu žalmů a mešního řádu pro Českou liturgickou komisi. Jeho bratrancem byl lingvista Miloš D. (1912 až 2001).

D: výběr: sbírky básní: Křížové dni, 1935; Tvým slovem, 1937; Lidský živote, 1940; Tváří v tvář, 1947; Verše z pozůstalosti, 1994 (ed. F. Malý); Loučení, 1995 (ed. týž); Chvála svatého Jana Sarkandra, 1995 (s kol.); překlady: Evangelium Sv. Matouše z Bible Svatováclavské (ed. J. D. a A. Vykopal), 1939; (z latiny) Hymny; 2. vyd. Starokřesťanské hymny, 1937; L. Blosius (Louis de Blois), Základy duchovního života, 2000; (z angličtiny) J. H. kardinál Newman, Maria v litaniích. Rozjímání o Panně Marii, 1939; (z němčiny) A. K. Emmerichová, Hořké umučení Pána našeho Ježíše Krista, 1948; Náboženské umění XX. století. 20. prosinec 1947–11. leden 1948, 1947 (úvod K dočasnému náboženskému umění výtvarnému, katalog výstavy v Domě umění v Brně, nestr.).

L: LČL 1, s. 574n. (se soupisem díla a literatury); E. J. Havlíček, Zemřel básník, in: Kostnické jiskry 59, 1974, č. 8; J. R., Vzpomínka na básníka, in: Katolické noviny 27, 1975, č. 27; Martyrium básníka a kněze J. D., in: Katolický týdeník, 1994, č. 31 (31. 7. 1994), s. 8; A. Provazník, O J. D., in: Akord 19, 1993/94, s. 94; F. Malý, J. D., in: Verše z pozůstalosti, 1994, s. 37–39; M. C. Putna, Česká katolická literatura v evropském kontextu 1848–1918, 1998, s. 419; R. Zejda – M. Hedbávný – P. Jindra – P. Benda – K. Richter, Osobnosti Třebíčska, 2000, s. 35–37; J. Hanuš, Malý slovník osobností českého katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 30–31; L. Navara, Sedm let na útěku před StB, in: Mladá fronta DNES, 20. 6. 2009, s. A 11; J. D. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Dokulil).

Miroslava Novotná, Gustav Novotný