ECK Adam 1604-1664: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ECK_Adam_2.6.1633-1664)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 2: Řádek 2:
| jméno = Adam ECK
| jméno = Adam ECK
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 2.6.1633
| datum narození = 1604
| místo narození =  
| místo narození = Cheb
| datum úmrtí = 1664
| datum úmrtí = 1664
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Cheb
| povolání = 88- Umělecký řemeslník
| povolání = 88- Umělecký řemeslník
24- Představitel řemesel nebo cechů
24- Představitel řemesel nebo cechů


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Adam ECK
}}
 
'''ECK, Adam,''' ''* 1604 Cheb, † 1664 Cheb, řezbář''
 
Jeden z hlavních představitelů techniky chebské reliéfní intarzie
(kombinace intarzie a reliéfní řezby), původem z rozvětvené
rodiny chebských řezbářů a truhlářů, děd Petr E. (* 1531),
řezbář a truhlář, se přestěhoval z Norimberka do Chebu. E.
byl synem Erharda E. a Kateřiny, roz. Mühlpeterové. Pocházel
ze čtrnácti dětí, z nichž několik bratří (Pavel, Lorenz a Wolfgang)
se také věnovalo řezbářství. Podle účetních knih E. pracoval
pro purkmistra Adama Schmidela, dostával objednávky
od šlechty české (Rudolf Colloredo, Sezima z Vrtby, Antonín
Losy z Losinthalu, svob. pán Skuhrovský ad.) i německé. Záznamy
z 1651–52 dokládají také objednávky od rakouského
arcivévody Leopolda Viléma. E. pracoval i na zakázkách pro
švédské velitele, Axela von Löwena, generála Karla Gustava
Wrangela a generála Görana Paykulla, jenž byl velitelem švédského
obležení Olomouce. K E. nejcennějším pracím patří
''Pašijový cyklus'' pěti desek (Kunstgewerbemuseum se sídlem
v Berlíně-Köpenicku), reliéf ''Sv. Jiří'' (chrámová pokladnice
v Altöttingu), hrací kazeta (Österreichisches Museum für angewandte
Kunst ve Vídni) s jezdeckým jemně řezaným portrétem
Ferdinanda III. jako vítěze bitvy u Nördlingen. Portrét
patřil k vrcholům E. řezbářského umu. Řada prací spojovaných
s jeho dílnou se dostala do švédských sbírek (např. zámek
Skokloster u Stockholmu). Na českém území nebyla dosud
zaznamenána žádná E. signovaná práce, z jeho dílny však vyšel
kabinet (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze). Svá hodnotná
díla zpravidla signoval plným jménem Adam Eck à Egra.
Měla jemnou řezbu, s uplatněním poněkud robustnějších
proporcí. Kompozice, tvořené na základě grafických předloh,
byly členité, formát zaplněný. Dílo mělo celistvě sochařský
charakter, reflektující barokně dynamickou nadsázku, přičemž
kvalitou zakolísalo jen při dílenské spoluúčasti.
 
'''L:''' Toman 1, s. 193; NEČVU 1, s. 156–157; Thieme – Becker 10, s. 316;
H. Sturm, Egerer Reliefintarsien, München – Prag 1961; H.-O. Boström, Ett Eger-skåp på Skokloster. En ikonografisk studie, Stockholm 1972; týž,
Fünf Kabinettschränke des 17. Jahrhunderts im schwedischen Besitz, Uppsala
1975; J. Lencová, Ještě k předlohám chebských intarsií, in: Umění 39,
1981, č. 4, s. 363–366; M. Mžyková, Chebská reliéfní intarzie a grafika,
1986; táž, Chebské reliéfní intarzie 1630–1730, kandidátská disertace,
Ústav dějin umění ČSAV Praha, 1990; J. Voigt, Reliefintarsien aus Eger
für die Kunst-Kammern Europas, Halle a. d. Saale 1999.
 
Marie Mžyková


== Literatura ==
  reliefní intarsie, 9;  18.5.-15.6.2000, 42 a 45;
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]]
[[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]]
[[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]]
 
[[Kategorie:1604]]
[[Kategorie:1633]]
[[Kategorie:Cheb]]
[[Kategorie:1664]]
[[Kategorie:1664]]
[[Kategorie:Cheb]]

Verze z 10. 4. 2017, 17:08

Adam ECK
Narození 1604
Místo narození Cheb
Úmrtí 1664
Místo úmrtí Cheb
Povolání

88- Umělecký řemeslník

24- Představitel řemesel nebo cechů
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46162

ECK, Adam, * 1604 Cheb, † 1664 Cheb, řezbář

Jeden z hlavních představitelů techniky chebské reliéfní intarzie (kombinace intarzie a reliéfní řezby), původem z rozvětvené rodiny chebských řezbářů a truhlářů, děd Petr E. (* 1531), řezbář a truhlář, se přestěhoval z Norimberka do Chebu. E. byl synem Erharda E. a Kateřiny, roz. Mühlpeterové. Pocházel ze čtrnácti dětí, z nichž několik bratří (Pavel, Lorenz a Wolfgang) se také věnovalo řezbářství. Podle účetních knih E. pracoval pro purkmistra Adama Schmidela, dostával objednávky od šlechty české (Rudolf Colloredo, Sezima z Vrtby, Antonín Losy z Losinthalu, svob. pán Skuhrovský ad.) i německé. Záznamy z 1651–52 dokládají také objednávky od rakouského arcivévody Leopolda Viléma. E. pracoval i na zakázkách pro švédské velitele, Axela von Löwena, generála Karla Gustava Wrangela a generála Görana Paykulla, jenž byl velitelem švédského obležení Olomouce. K E. nejcennějším pracím patří Pašijový cyklus pěti desek (Kunstgewerbemuseum se sídlem v Berlíně-Köpenicku), reliéf Sv. Jiří (chrámová pokladnice v Altöttingu), hrací kazeta (Österreichisches Museum für angewandte Kunst ve Vídni) s jezdeckým jemně řezaným portrétem Ferdinanda III. jako vítěze bitvy u Nördlingen. Portrét patřil k vrcholům E. řezbářského umu. Řada prací spojovaných s jeho dílnou se dostala do švédských sbírek (např. zámek Skokloster u Stockholmu). Na českém území nebyla dosud zaznamenána žádná E. signovaná práce, z jeho dílny však vyšel kabinet (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze). Svá hodnotná díla zpravidla signoval plným jménem Adam Eck à Egra. Měla jemnou řezbu, s uplatněním poněkud robustnějších proporcí. Kompozice, tvořené na základě grafických předloh, byly členité, formát zaplněný. Dílo mělo celistvě sochařský charakter, reflektující barokně dynamickou nadsázku, přičemž kvalitou zakolísalo jen při dílenské spoluúčasti.

L: Toman 1, s. 193; NEČVU 1, s. 156–157; Thieme – Becker 10, s. 316; H. Sturm, Egerer Reliefintarsien, München – Prag 1961; H.-O. Boström, Ett Eger-skåp på Skokloster. En ikonografisk studie, Stockholm 1972; týž, Fünf Kabinettschränke des 17. Jahrhunderts im schwedischen Besitz, Uppsala 1975; J. Lencová, Ještě k předlohám chebských intarsií, in: Umění 39, 1981, č. 4, s. 363–366; M. Mžyková, Chebská reliéfní intarzie a grafika, 1986; táž, Chebské reliéfní intarzie 1630–1730, kandidátská disertace, Ústav dějin umění ČSAV Praha, 1990; J. Voigt, Reliefintarsien aus Eger für die Kunst-Kammern Europas, Halle a. d. Saale 1999.

Marie Mžyková