ECK Adam 1604-1664: Porovnání verzí
(ECK_Adam_2.6.1633-1664) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
| jméno = Adam ECK | | jméno = Adam ECK | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = | | datum narození = 1604 | ||
| místo narození = | | místo narození = Cheb | ||
| datum úmrtí = 1664 | | datum úmrtí = 1664 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Cheb | ||
| povolání = 88- Umělecký řemeslník | | povolání = 88- Umělecký řemeslník | ||
24- Představitel řemesel nebo cechů | 24- Představitel řemesel nebo cechů | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''ECK, Adam,''' ''* 1604 Cheb, † 1664 Cheb, řezbář'' | |||
Jeden z hlavních představitelů techniky chebské reliéfní intarzie | |||
(kombinace intarzie a reliéfní řezby), původem z rozvětvené | |||
rodiny chebských řezbářů a truhlářů, děd Petr E. (* 1531), | |||
řezbář a truhlář, se přestěhoval z Norimberka do Chebu. E. | |||
byl synem Erharda E. a Kateřiny, roz. Mühlpeterové. Pocházel | |||
ze čtrnácti dětí, z nichž několik bratří (Pavel, Lorenz a Wolfgang) | |||
se také věnovalo řezbářství. Podle účetních knih E. pracoval | |||
pro purkmistra Adama Schmidela, dostával objednávky | |||
od šlechty české (Rudolf Colloredo, Sezima z Vrtby, Antonín | |||
Losy z Losinthalu, svob. pán Skuhrovský ad.) i německé. Záznamy | |||
z 1651–52 dokládají také objednávky od rakouského | |||
arcivévody Leopolda Viléma. E. pracoval i na zakázkách pro | |||
švédské velitele, Axela von Löwena, generála Karla Gustava | |||
Wrangela a generála Görana Paykulla, jenž byl velitelem švédského | |||
obležení Olomouce. K E. nejcennějším pracím patří | |||
''Pašijový cyklus'' pěti desek (Kunstgewerbemuseum se sídlem | |||
v Berlíně-Köpenicku), reliéf ''Sv. Jiří'' (chrámová pokladnice | |||
v Altöttingu), hrací kazeta (Österreichisches Museum für angewandte | |||
Kunst ve Vídni) s jezdeckým jemně řezaným portrétem | |||
Ferdinanda III. jako vítěze bitvy u Nördlingen. Portrét | |||
patřil k vrcholům E. řezbářského umu. Řada prací spojovaných | |||
s jeho dílnou se dostala do švédských sbírek (např. zámek | |||
Skokloster u Stockholmu). Na českém území nebyla dosud | |||
zaznamenána žádná E. signovaná práce, z jeho dílny však vyšel | |||
kabinet (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze). Svá hodnotná | |||
díla zpravidla signoval plným jménem Adam Eck à Egra. | |||
Měla jemnou řezbu, s uplatněním poněkud robustnějších | |||
proporcí. Kompozice, tvořené na základě grafických předloh, | |||
byly členité, formát zaplněný. Dílo mělo celistvě sochařský | |||
charakter, reflektující barokně dynamickou nadsázku, přičemž | |||
kvalitou zakolísalo jen při dílenské spoluúčasti. | |||
'''L:''' Toman 1, s. 193; NEČVU 1, s. 156–157; Thieme – Becker 10, s. 316; | |||
H. Sturm, Egerer Reliefintarsien, München – Prag 1961; H.-O. Boström, Ett Eger-skåp på Skokloster. En ikonografisk studie, Stockholm 1972; týž, | |||
Fünf Kabinettschränke des 17. Jahrhunderts im schwedischen Besitz, Uppsala | |||
1975; J. Lencová, Ještě k předlohám chebských intarsií, in: Umění 39, | |||
1981, č. 4, s. 363–366; M. Mžyková, Chebská reliéfní intarzie a grafika, | |||
1986; táž, Chebské reliéfní intarzie 1630–1730, kandidátská disertace, | |||
Ústav dějin umění ČSAV Praha, 1990; J. Voigt, Reliefintarsien aus Eger | |||
für die Kunst-Kammern Europas, Halle a. d. Saale 1999. | |||
Marie Mžyková | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]] | [[Kategorie:88- Umělecký řemeslník]] | ||
[[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]] | [[Kategorie:24- Představitel řemesel nebo cechů]] | ||
[[Kategorie:1604]] | |||
[[Kategorie: | [[Kategorie:Cheb]] | ||
[[Kategorie:1664]] | [[Kategorie:1664]] | ||
[[Kategorie:Cheb]] |
Verze z 10. 4. 2017, 17:08
Adam ECK | |
Narození | 1604 |
---|---|
Místo narození | Cheb |
Úmrtí | 1664 |
Místo úmrtí | Cheb |
Povolání |
88- Umělecký řemeslník 24- Představitel řemesel nebo cechů |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46162 |
ECK, Adam, * 1604 Cheb, † 1664 Cheb, řezbář
Jeden z hlavních představitelů techniky chebské reliéfní intarzie (kombinace intarzie a reliéfní řezby), původem z rozvětvené rodiny chebských řezbářů a truhlářů, děd Petr E. (* 1531), řezbář a truhlář, se přestěhoval z Norimberka do Chebu. E. byl synem Erharda E. a Kateřiny, roz. Mühlpeterové. Pocházel ze čtrnácti dětí, z nichž několik bratří (Pavel, Lorenz a Wolfgang) se také věnovalo řezbářství. Podle účetních knih E. pracoval pro purkmistra Adama Schmidela, dostával objednávky od šlechty české (Rudolf Colloredo, Sezima z Vrtby, Antonín Losy z Losinthalu, svob. pán Skuhrovský ad.) i německé. Záznamy z 1651–52 dokládají také objednávky od rakouského arcivévody Leopolda Viléma. E. pracoval i na zakázkách pro švédské velitele, Axela von Löwena, generála Karla Gustava Wrangela a generála Görana Paykulla, jenž byl velitelem švédského obležení Olomouce. K E. nejcennějším pracím patří Pašijový cyklus pěti desek (Kunstgewerbemuseum se sídlem v Berlíně-Köpenicku), reliéf Sv. Jiří (chrámová pokladnice v Altöttingu), hrací kazeta (Österreichisches Museum für angewandte Kunst ve Vídni) s jezdeckým jemně řezaným portrétem Ferdinanda III. jako vítěze bitvy u Nördlingen. Portrét patřil k vrcholům E. řezbářského umu. Řada prací spojovaných s jeho dílnou se dostala do švédských sbírek (např. zámek Skokloster u Stockholmu). Na českém území nebyla dosud zaznamenána žádná E. signovaná práce, z jeho dílny však vyšel kabinet (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze). Svá hodnotná díla zpravidla signoval plným jménem Adam Eck à Egra. Měla jemnou řezbu, s uplatněním poněkud robustnějších proporcí. Kompozice, tvořené na základě grafických předloh, byly členité, formát zaplněný. Dílo mělo celistvě sochařský charakter, reflektující barokně dynamickou nadsázku, přičemž kvalitou zakolísalo jen při dílenské spoluúčasti.
L: Toman 1, s. 193; NEČVU 1, s. 156–157; Thieme – Becker 10, s. 316; H. Sturm, Egerer Reliefintarsien, München – Prag 1961; H.-O. Boström, Ett Eger-skåp på Skokloster. En ikonografisk studie, Stockholm 1972; týž, Fünf Kabinettschränke des 17. Jahrhunderts im schwedischen Besitz, Uppsala 1975; J. Lencová, Ještě k předlohám chebských intarsií, in: Umění 39, 1981, č. 4, s. 363–366; M. Mžyková, Chebská reliéfní intarzie a grafika, 1986; táž, Chebské reliéfní intarzie 1630–1730, kandidátská disertace, Ústav dějin umění ČSAV Praha, 1990; J. Voigt, Reliefintarsien aus Eger für die Kunst-Kammern Europas, Halle a. d. Saale 1999.
Marie Mžyková