ČADIKOVIČOVÁ Milada 30.1.1920-10.2.1976: Porovnání verzí

Z Personal
(ČADIKOVIČOVÁ_Milada_30.1.1920-10.2.1976)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 30.1.1920
 
| datum narození = 30.1.1920
| místo narození = Vysoké Mýto, o. Ústí nad Orlicí
+
| místo narození = Vysoké Mýto
 
| datum úmrtí = 10.2.1976
 
| datum úmrtí = 10.2.1976
 
| místo úmrtí = Praha
 
| místo úmrtí = Praha
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Milada ČADIKOVIČOVÁ
+
}}
 +
'''ČADIKOVIČOVÁ, Milada''' ''(roz. Nohýnková), * 30. 1. 1920 Vysoké Mýto, † 10. 2. 1976 Praha, operní zpěvačka''
  
== Literatura ==
+
Narodila se ve vysokomýtském rodu Nohýnků, z něhož pocházel
 +
i dirigent a hudební skladatel Adolf Nohýnek (1867–
 +
1935). Obecnou, měšťanskou školu a Odbornou školu pro
 +
ženská povolání absolvovala v rodišti. Od dětství veřejně vystupovala,
 +
zpívala v pěveckém spolku Otakar. Zpěv studovala
 +
u Jarmily Vavrdové na pražské konzervatoři (1939–46).
 +
Byla angažována jako sólistka Velké opery 5. května od jejího
 +
vzniku (1945), po včlenění scény do Národního divadla
 +
1. 8. 1948, byla až do své smrti členkou operního souboru.
 +
Vynikala zvláště jako představitelka svérázných lidových
 +
postav mateřského typu, které vybavovala svým prostým,
 +
upřímným hereckým projevem a příjemným, vyrovnaným
 +
altem temnějšího zabarvení (B. Smetana: Martinka v Hubičce,
 +
Háta a Ludmila v ''Prodané nevěstě''; Veruna, V. Blodek:
 +
''V studni''; Stařenka Buryjovka, L. Janáček: ''Její pastorkyňa'';
 +
Klásková, V. Novák: ''Lucerna''; Bakulova žena, N. Rimskij-
 +
Korsakov: ''Sněhurka'', aj.). Z tvorby druhé poloviny 20. století
 +
úspěšně ztělesnila Zimoňku v Suchoňově ''Krútňavě'', Annu
 +
v Křičkových ''Českých jesličkách'', Matku Toničky ve Vomáčkově
 +
''Vodníkovi'' a Babičku v Mejtusově ''Mladé gardě''. Zpívala
 +
české lidové písně v jugoslávském rozhlase, Ludmilu v ''Prodané''
 +
''nevěstě'' a Buryjovku v ''Její pastorkyni'' při zájezdu ND
 +
do Moskvy (1955) a Zimoňku při vystoupení ND v Berlíně
 +
(1956). Účinkovala v rozhlase a televizi, nahrávala na
 +
gramodesky Supraphon (mj. do kompletů oper J. Cikkera
 +
''Vzkříšení''; L. Janáčka ''Její pastorkyňa'' a ''Příhody lišky Bystroušky'';
 +
B. Martinů: Julietta; B. Smetana: ''Tajemství'').
 +
 
 +
'''L:''' J. Brožovská, Nové provedení Čajkovského Eugena Oněgina…, in: Divadlo
 +
4, 1953, s. 1103; HS 1, s. 176; nekrolog in: Hudební rozhledy 1976, 29,
 +
č. 4, s. 166; ND a jeho předchůdci, s. 60 (s neúplným soupisem rolí); T. Vrbka,
 +
Opera ve filmu, in: Opera, 1996–97, č. 4, s. 16; A. Andrle, Osobnosti
 +
Vysokého Mýta 1310–2001, 2001, s. 99n.; http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí).
 +
 
 +
Mojmír Sobotka
 
   
 
   
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]

Verze z 17. 11. 2016, 14:24

Milada ČADIKOVIČOVÁ
Narození 30.1.1920
Místo narození Vysoké Mýto
Úmrtí 10.2.1976
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44404

ČADIKOVIČOVÁ, Milada (roz. Nohýnková), * 30. 1. 1920 Vysoké Mýto, † 10. 2. 1976 Praha, operní zpěvačka

Narodila se ve vysokomýtském rodu Nohýnků, z něhož pocházel i dirigent a hudební skladatel Adolf Nohýnek (1867– 1935). Obecnou, měšťanskou školu a Odbornou školu pro ženská povolání absolvovala v rodišti. Od dětství veřejně vystupovala, zpívala v pěveckém spolku Otakar. Zpěv studovala u Jarmily Vavrdové na pražské konzervatoři (1939–46). Byla angažována jako sólistka Velké opery 5. května od jejího vzniku (1945), po včlenění scény do Národního divadla 1. 8. 1948, byla až do své smrti členkou operního souboru. Vynikala zvláště jako představitelka svérázných lidových postav mateřského typu, které vybavovala svým prostým, upřímným hereckým projevem a příjemným, vyrovnaným altem temnějšího zabarvení (B. Smetana: Martinka v Hubičce, Háta a Ludmila v Prodané nevěstě; Veruna, V. Blodek: V studni; Stařenka Buryjovka, L. Janáček: Její pastorkyňa; Klásková, V. Novák: Lucerna; Bakulova žena, N. Rimskij- Korsakov: Sněhurka, aj.). Z tvorby druhé poloviny 20. století úspěšně ztělesnila Zimoňku v Suchoňově Krútňavě, Annu v Křičkových Českých jesličkách, Matku Toničky ve Vomáčkově Vodníkovi a Babičku v Mejtusově Mladé gardě. Zpívala české lidové písně v jugoslávském rozhlase, Ludmilu v Prodané nevěstě a Buryjovku v Její pastorkyni při zájezdu ND do Moskvy (1955) a Zimoňku při vystoupení ND v Berlíně (1956). Účinkovala v rozhlase a televizi, nahrávala na gramodesky Supraphon (mj. do kompletů oper J. Cikkera Vzkříšení; L. Janáčka Její pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky; B. Martinů: Julietta; B. Smetana: Tajemství).

L: J. Brožovská, Nové provedení Čajkovského Eugena Oněgina…, in: Divadlo 4, 1953, s. 1103; HS 1, s. 176; nekrolog in: Hudební rozhledy 1976, 29, č. 4, s. 166; ND a jeho předchůdci, s. 60 (s neúplným soupisem rolí); T. Vrbka, Opera ve filmu, in: Opera, 1996–97, č. 4, s. 16; A. Andrle, Osobnosti Vysokého Mýta 1310–2001, 2001, s. 99n.; http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí).

Mojmír Sobotka