ČAREK Jan 29.12.1898-27.3.1966: Porovnání verzí
(ČAREK_Jan_29.12.1898-27.3.1966) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 29.12.1898 | | datum narození = 29.12.1898 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Heřmaň u Písku |
| datum úmrtí = 27.3.1966 | | datum úmrtí = 27.3.1966 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''ČAREK, Jan''', ''* 29. 12. 1898 Heřmaň u Písku, † 27. 3. 1966 Praha, básník'' | ||
+ | |||
+ | Narodil se v rodině chalupníka. Jeho bratrancem byl archivář | ||
+ | Jiří Č. (1908–1985). Z oktávy píseckého reálného gymnázia | ||
+ | musel Č. na jaře 1917 narukovat a až do podzimu 1918 | ||
+ | pobýval v uherských garnizónách. Po návratu maturoval, | ||
+ | záměr studovat na univerzitě západní jazyky však neuskutečnil. | ||
+ | Začal pracovat jako železniční výpravčí v Peruci u Loun, | ||
+ | pak v Teplicích. 1921 nastoupil jako administrativní úředník | ||
+ | v lounském depu, 1929–32 působil na ředitelství státních | ||
+ | drah, 1932–46 na ministerstvu železnic, od 1946 byl | ||
+ | ve svobodném povolání. V polovině 20. let se stal členem | ||
+ | republikánské (agrární) strany. 1938–40 redigoval knižnici | ||
+ | Studnice. Byl dvakrát ženat, jeho druhou ženou byla Emilie | ||
+ | Č. Zemřel náhle, urnu uložili básníci Ladislav Stehlík a Jan | ||
+ | Šnobr v jeho rodišti. | ||
+ | |||
+ | Do české poezie vstoupil Č. mimo literární centra. Byl osobitým | ||
+ | příslušníkem wolkrovské generace, vedle Konstantina | ||
+ | Biebla a Jaroslava Bednáře jediný zachytil zážitky z vojenské | ||
+ | služby. Prvotina ''Vojna'' (1920) vznikala za války, charakterizoval | ||
+ | ji volný verš, syrovost lyrického prožitku, naivita pohledu | ||
+ | a výrazová primitivizace. Ve druhé sbírce ''Chudá rodina z Heřmaně'' (1924) tyto prostředky prohloubil a obohatil | ||
+ | o emotivní patos, zdůraznil tóny sociálního protestu i solidarity | ||
+ | a s reportérskou bravurou prostřídal lyrické a epické | ||
+ | prvky v účinném vyprávěcím verši. V přepracované verzi | ||
+ | (1935) sbírku ochudil o bezprostřednost a syrovost, které | ||
+ | zůstaly typické i pro další sbírky Č. jihočeského triptychu | ||
+ | (''Temno v chalupách'', 1926, rozšířené vydání 1941, ''Smutný'' | ||
+ | ''život'', 1929). V nich narůstal motiv vykořenění z rodného | ||
+ | prostředí, vydědění a mýtu venkovského domova. Č. byl velkým | ||
+ | básníkem českého venkova, který pro něho neznamenal | ||
+ | idealizovaný svět selství a půdy, nýbrž domov. Nahlížel | ||
+ | jej s realistickou věcností a byl s ním spjat vnitřním poutem, | ||
+ | soucítil s jeho chudobou a oslavoval přírodu (''Hvězdy'' | ||
+ | ''na nebi'', 1934, ''Svatozář'', 1938). Kult domova vyústil v cykly | ||
+ | inspirované Mnichovem, válkou a osvobozením (''V zemi české'', | ||
+ | 1942, ''Mezi dvěma ohni'', 1947). Po únorových událostech | ||
+ | přestal Č. psát pro dospělé a soustředil se na básně pro děti. | ||
+ | Vedle Františka Hrubína se zařadil ke klasikům české dětské | ||
+ | poezie (''O veselé mašince'', 1961). Tematicky vycházel z důvěrné | ||
+ | znalosti železnice a různých nástrojů a ze smyslu pro venkovskou | ||
+ | přírodu a svět zvířat. Jeho verše vynikaly hravostí, | ||
+ | jazykovou a veršovou dokonalostí, barvitostí obsahu. Mimo | ||
+ | básnických děl vydal knihu úvah O ''životě a literatuře'' (1941), | ||
+ | esejistických próz ''Dopis na věčnost'' (1947), několik knih satir | ||
+ | a epigramů (''Balada o Kýrovi'', 1934, ''Devítiocasá kočka'', 1939, | ||
+ | ''Na špičku nože'', 1943, ''Železná panna'', 1946) i profil básníka | ||
+ | Jana Opolského (1949). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' V. Stejskal, Moderní česká literatura pro děti, 1962, s. 238n.; J. Mikušovičová, | ||
+ | J. Č., 1986; Z. Pešat (ed.), Chudá rodina, 1978, passim; ISN 4, s. 124; | ||
+ | KSN 2, s. 430; LČL 1, s. 390n.; L. Stehlík, U krbu, 1987, s. 184n.; SČS 1, | ||
+ | s. 97n.; Tomeš 1, s. 185. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' LA PNP Praha, soupis pozůstalosti. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:1898]] | [[Kategorie:1898]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Heřmaň]] |
[[Kategorie:1966]] | [[Kategorie:1966]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 19. 11. 2016, 17:52
Jan ČAREK | |
Narození | 29.12.1898 |
---|---|
Místo narození | Heřmaň u Písku |
Úmrtí | 27.3.1966 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 63- Spisovatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44512 |
ČAREK, Jan, * 29. 12. 1898 Heřmaň u Písku, † 27. 3. 1966 Praha, básník
Narodil se v rodině chalupníka. Jeho bratrancem byl archivář Jiří Č. (1908–1985). Z oktávy píseckého reálného gymnázia musel Č. na jaře 1917 narukovat a až do podzimu 1918 pobýval v uherských garnizónách. Po návratu maturoval, záměr studovat na univerzitě západní jazyky však neuskutečnil. Začal pracovat jako železniční výpravčí v Peruci u Loun, pak v Teplicích. 1921 nastoupil jako administrativní úředník v lounském depu, 1929–32 působil na ředitelství státních drah, 1932–46 na ministerstvu železnic, od 1946 byl ve svobodném povolání. V polovině 20. let se stal členem republikánské (agrární) strany. 1938–40 redigoval knižnici Studnice. Byl dvakrát ženat, jeho druhou ženou byla Emilie Č. Zemřel náhle, urnu uložili básníci Ladislav Stehlík a Jan Šnobr v jeho rodišti.
Do české poezie vstoupil Č. mimo literární centra. Byl osobitým příslušníkem wolkrovské generace, vedle Konstantina Biebla a Jaroslava Bednáře jediný zachytil zážitky z vojenské služby. Prvotina Vojna (1920) vznikala za války, charakterizoval ji volný verš, syrovost lyrického prožitku, naivita pohledu a výrazová primitivizace. Ve druhé sbírce Chudá rodina z Heřmaně (1924) tyto prostředky prohloubil a obohatil o emotivní patos, zdůraznil tóny sociálního protestu i solidarity a s reportérskou bravurou prostřídal lyrické a epické prvky v účinném vyprávěcím verši. V přepracované verzi (1935) sbírku ochudil o bezprostřednost a syrovost, které zůstaly typické i pro další sbírky Č. jihočeského triptychu (Temno v chalupách, 1926, rozšířené vydání 1941, Smutný život, 1929). V nich narůstal motiv vykořenění z rodného prostředí, vydědění a mýtu venkovského domova. Č. byl velkým básníkem českého venkova, který pro něho neznamenal idealizovaný svět selství a půdy, nýbrž domov. Nahlížel jej s realistickou věcností a byl s ním spjat vnitřním poutem, soucítil s jeho chudobou a oslavoval přírodu (Hvězdy na nebi, 1934, Svatozář, 1938). Kult domova vyústil v cykly inspirované Mnichovem, válkou a osvobozením (V zemi české, 1942, Mezi dvěma ohni, 1947). Po únorových událostech přestal Č. psát pro dospělé a soustředil se na básně pro děti. Vedle Františka Hrubína se zařadil ke klasikům české dětské poezie (O veselé mašince, 1961). Tematicky vycházel z důvěrné znalosti železnice a různých nástrojů a ze smyslu pro venkovskou přírodu a svět zvířat. Jeho verše vynikaly hravostí, jazykovou a veršovou dokonalostí, barvitostí obsahu. Mimo básnických děl vydal knihu úvah O životě a literatuře (1941), esejistických próz Dopis na věčnost (1947), několik knih satir a epigramů (Balada o Kýrovi, 1934, Devítiocasá kočka, 1939, Na špičku nože, 1943, Železná panna, 1946) i profil básníka Jana Opolského (1949).
L: V. Stejskal, Moderní česká literatura pro děti, 1962, s. 238n.; J. Mikušovičová, J. Č., 1986; Z. Pešat (ed.), Chudá rodina, 1978, passim; ISN 4, s. 124; KSN 2, s. 430; LČL 1, s. 390n.; L. Stehlík, U krbu, 1987, s. 184n.; SČS 1, s. 97n.; Tomeš 1, s. 185.
P: LA PNP Praha, soupis pozůstalosti.
Martin Kučera