ČECH František 29.4.1928-17.10.1995: Porovnání verzí

Z Personal
(ČECH_František_29.4.1928-1995)
 
Řádka 4: Řádka 4:
 
| datum narození = 29.4.1928
 
| datum narození = 29.4.1928
 
| místo narození = Veselí nad Moravou
 
| místo narození = Veselí nad Moravou
| datum úmrtí = 1995
+
| datum úmrtí = 17.10.1995
 
| místo úmrtí = Veselí nad Moravou
 
| místo úmrtí = Veselí nad Moravou
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
 
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>František ČECH
+
}}
 +
'''ČECH, František''', ''* 29. 4. 1928 Veselí nad Moravou, † 17. 10. 1995 Veselí nad Moravou, divadelní režisér''
 +
 
 +
Pocházel z rolnické katolické rodiny. Nejprve studoval gymnázium
 +
ve Strážnici. 1943 přestoupil do salesiánské kongregace
 +
v Brně-Žabovřeskách, kde studia dokončil. Při přípravě
 +
na kněžskou dráhu ho ovlivnilo divadlo, které se u salesiánů
 +
často hrálo. 1948–50 působil jako vychovatel a katecheta.
 +
V dubnu 1950 byl internován v Oseku u Duchcova, prodělal
 +
vojenskou službu u pomocných technických praporů a pracoval
 +
mj. jako havíř velkodolu Dukla v Dolní Suché u Ostravy.
 +
Tam zahájil spolupráci s ochotníky jako režisér, pokusil se
 +
o přijímací zkoušky na JAMU a ucházel se o angažmá v Dedinském
 +
divadle v Bratislavě. Nedobrovolná dělnická profese
 +
mu otevřela cestu na pražskou AMU a 1955–59 vystudoval
 +
obor divadelní režie. Se spolužáky stál u zrodu Divadla
 +
Umění mladých, kde režíroval hru Nazima Hikmeta ''Lebka''
 +
(1958). Absolvoval inscenací Vladimíra Majakovského ''Ledové sprchy'' (1959).
 +
 
 +
Profesionální dráhu Č. zahájil na jaře 1959, kdy ho ještě jako
 +
studenta přizval Ivan Vyskočil do nově založeného Divadla
 +
Na zábradlí; režíroval tam dvě hry. Na podzim 1959 Prahu
 +
opustil. Po krátkém hostování v divadle v Benešově nastoupil
 +
jako režisér v Městském divadle Příbram. 1960 se oženil
 +
s Brigitou Hertlovou, pozdější absolventkou divadelní režie
 +
na AMU, lektorkou a překladatelkou, a 1961 se přestěhoval
 +
do rodiště. 1961–63 získal angažmá ve Slováckém divadle
 +
v Uherském Hradišti. Dále působil 1964–67 v ostravském
 +
Divadle Petra Bezruče. Prosadil tam kromě klasických titulů
 +
výrazné inscenace soudobých autorů, pohádkové tituly
 +
a hry pro mládež. Nevyhýbal se textům současníků (mj. Josef
 +
Topol, ''Jejich den'', 1964, pohostinsky v Brně). Po krátkém
 +
angažmá v Šumperku (1967–68) a v Uherském Hradišti
 +
(1968–69) se vrátil do Divadla Petra Bezruče, kde vytvořil
 +
po sovětské invazi několik inscenací s výrazným občanským
 +
sdělením. Druhé angažmá v Severomoravském divadle Šumperk
 +
(1971–73) přerušil působením ve funkci uměleckého
 +
šéfa činoherního souboru v Českém Těšíně (Těšínské divadlo,
 +
1973–75), aby se znovu, natrvalo vrátil do Šumperka
 +
(1975–88). Tam se zasadil o novou orientaci souboru, který
 +
patřil k nejmenším v republice. Angažoval dvakrát celý absolventský
 +
ročník brněnské JAMU, inicioval vznik klubové
 +
scény (Divadlo v klubu), prosadil hostování režisérů, jako
 +
např. J. Fréhara, P. Hromady, P. Ruta a A. Hajdy, či objevnou
 +
dramaturgii (Z. Hedbávný, M. Boková, M. Lázňovský) a vysokou
 +
inscenační úroveň.
 +
 
 +
Tvůrčích vrcholů dosáhl při inscenování dramatiky z rodného
 +
Slovácka: v baladicky pojatých inscenacích ''Maryša''
 +
(Ostrava, 1966, Šumperk, 1968) a ''Gazdina roba'' (Šumperk,
 +
1978) i v emocionálně vystavěné ''Její pastorkyni'' (Šumperk,
 +
1971, Český Těšín, 1975, Šumperk, 1988). Nastudování veselohry
 +
''Ženský zákon'' v převodu do slováckého nářečí vyniklo
 +
hravostí, improvizační lehkostí a výrazovou autentičností
 +
(Šumperk, 1972, Ostrava, 1987, Olomouc, 1991). Tylovy
 +
hry se snažil oprostit od sentimentálně vlasteneckého ladění.
 +
Opakovaně inscenoval Jiráskovu ''Lucernu''. Měl cit pro ruské
 +
klasiky. Jedním z posledních titulů byla podnětná inscenace
 +
Leskovovy ''Lady Macbeth Mcenského újezdu'' (1988) a v pohostinské
 +
inscenaci ''Torzo'' nastudoval v olomouckém Studiu
 +
Forum autorskou koláž o životě a díle Sergeje Jesenina.
 +
 
 +
V Šumperku uvedl na jeviště dříve zakazovanou hru Heleny
 +
Albertové ''Letní kino Život'' i velkoryse koncipovanou montáž
 +
z Goetheho ''Fausta'' a textů lidových loutkářů ''(Faustiáda)''. Přitahovaly
 +
ho také lidové barokní hry. Připravil vlastní montáž
 +
biblických textů ''Betlém''. Mezi Č. inscenace patřily i pohádkové
 +
tituly, jež považoval za programovou součást divadla.
 +
V Severomoravském divadle Šumperk inicioval pravidelné
 +
přehlídky tvorby pro děti Divadlo dětem. Podněty z oblasti
 +
dětského divadla a klubové tvorby uplatňoval ve Svazu českých
 +
dramatických umělců. Zasloužil se o konání dílny studia
 +
Forum, Týdne netradičního divadla v Ostravě, stál u zrodu
 +
přehlídek studiové a klubové tvorby Divadelní mládí.
 +
 
 +
Po 1968 byl Č. pod stálým dohledem Státní bezpečnosti.
 +
Nemohl rozvíjet svobodně svou představu divadla ani otevřeně
 +
projevit svůj pevný katolický postoj. Ještě na počátku
 +
devadesátých let se vracel na šumperskou scénu, do Ostravy,
 +
pohostinsky režíroval v Olomouci i v Opavě.
 +
 
 +
'''D:''' T. Lazorčáková, Divadelní mise F. Č., 2006, s. 223n. (kde úplný soupis
 +
divadelních režií) – výběr: Praha, Divadlo Na zábradlí, I. Vyskočil – J. Suchý,
 +
Faust, Markéta, služka a já, 1959; Příbram, Městské divadlo, V. Blažek,
 +
Příliš štědrý večer, 1960; Uherské Hradiště, Slovácké divadlo, P. A. Bréal,
 +
Husaři, 1966; Ostrava, Divadlo Petra Bezruče, J. Kovalčuk, Brixenská elegie,
 +
1989; Šumperk, Severomoravské divadlo, J. W. Goethe – T. Steiner, Faustiáda,
 +
1993; Český Těšín, Těšínské divadlo, J. Kopecký, Komedie o umučení
 +
a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista, 1990; Olomouc,
 +
Státní divadlo Oldřicha Stibora/Studio Forum, S. Jesenin – F. Č., Torzo,
 +
1987; F. Č., Betlém, 1990; Ostrava, Státní divadlo, J. Gregor-Tajovský, Ženský
 +
zákon, 1987.
 +
 
 +
'''L:''' T. Lazorčáková, c. d., s. 299n. (kde úplný soupis literatury a pramenů);
 +
výběr: T. Steiner, F. Č., in: Kulturní měsíčník 1, 1983, č. 5, s. 33; týž, Schůzka
 +
v zákulisí, in: tamtéž 6, 1988, č. 4, s. 23n.; M. Boková, Zemřeli, in:
 +
Divadelní noviny 4, 1995, č. 19, s. 2; Hrajte hezky, in: Noviny z divadla 4,
 +
1995–96, č. 15, s. 4n.; Z. Hedbávný, Bylo nás kolik, in: Svět a divadlo 15,
 +
2004, č. 3, s. 161n.
 +
 
 +
'''P:''' Dokumentační centrum katedry divadelních, filmových a mediálních
 +
studií FF Univerzity Palackého Olomouc; osobní archiv F. Č. (písemnosti,
 +
divadelní texty, režijní knihy, korespondence, ikonografie).
 +
 
 +
Tatjana Lazorčáková
  
== Literatura ==
 
  Lidové noviny 22.5. 1993, č. 20, s. I. ČBS, 90; DU- Šormová;
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
Řádka 19: Řádka 121:
  
 
[[Kategorie:1928]]
 
[[Kategorie:1928]]
[[Kategorie:Veselí_nad_Moravou]]
+
[[Kategorie:Veselí nad Moravou]]
 
[[Kategorie:1995]]
 
[[Kategorie:1995]]
[[Kategorie:Veselí_nad_Moravou]]
+
[[Kategorie:Veselí nad Moravou]]

Verze z 23. 11. 2016, 19:32

František ČECH
Narození 29.4.1928
Místo narození Veselí nad Moravou
Úmrtí 17.10.1995
Místo úmrtí Veselí nad Moravou
Povolání

85- Filmař nebo filmový podnikatel

82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=60464

ČECH, František, * 29. 4. 1928 Veselí nad Moravou, † 17. 10. 1995 Veselí nad Moravou, divadelní režisér

Pocházel z rolnické katolické rodiny. Nejprve studoval gymnázium ve Strážnici. 1943 přestoupil do salesiánské kongregace v Brně-Žabovřeskách, kde studia dokončil. Při přípravě na kněžskou dráhu ho ovlivnilo divadlo, které se u salesiánů často hrálo. 1948–50 působil jako vychovatel a katecheta. V dubnu 1950 byl internován v Oseku u Duchcova, prodělal vojenskou službu u pomocných technických praporů a pracoval mj. jako havíř velkodolu Dukla v Dolní Suché u Ostravy. Tam zahájil spolupráci s ochotníky jako režisér, pokusil se o přijímací zkoušky na JAMU a ucházel se o angažmá v Dedinském divadle v Bratislavě. Nedobrovolná dělnická profese mu otevřela cestu na pražskou AMU a 1955–59 vystudoval obor divadelní režie. Se spolužáky stál u zrodu Divadla Umění mladých, kde režíroval hru Nazima Hikmeta Lebka (1958). Absolvoval inscenací Vladimíra Majakovského Ledové sprchy (1959).

Profesionální dráhu Č. zahájil na jaře 1959, kdy ho ještě jako studenta přizval Ivan Vyskočil do nově založeného Divadla Na zábradlí; režíroval tam dvě hry. Na podzim 1959 Prahu opustil. Po krátkém hostování v divadle v Benešově nastoupil jako režisér v Městském divadle Příbram. 1960 se oženil s Brigitou Hertlovou, pozdější absolventkou divadelní režie na AMU, lektorkou a překladatelkou, a 1961 se přestěhoval do rodiště. 1961–63 získal angažmá ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. Dále působil 1964–67 v ostravském Divadle Petra Bezruče. Prosadil tam kromě klasických titulů výrazné inscenace soudobých autorů, pohádkové tituly a hry pro mládež. Nevyhýbal se textům současníků (mj. Josef Topol, Jejich den, 1964, pohostinsky v Brně). Po krátkém angažmá v Šumperku (1967–68) a v Uherském Hradišti (1968–69) se vrátil do Divadla Petra Bezruče, kde vytvořil po sovětské invazi několik inscenací s výrazným občanským sdělením. Druhé angažmá v Severomoravském divadle Šumperk (1971–73) přerušil působením ve funkci uměleckého šéfa činoherního souboru v Českém Těšíně (Těšínské divadlo, 1973–75), aby se znovu, natrvalo vrátil do Šumperka (1975–88). Tam se zasadil o novou orientaci souboru, který patřil k nejmenším v republice. Angažoval dvakrát celý absolventský ročník brněnské JAMU, inicioval vznik klubové scény (Divadlo v klubu), prosadil hostování režisérů, jako např. J. Fréhara, P. Hromady, P. Ruta a A. Hajdy, či objevnou dramaturgii (Z. Hedbávný, M. Boková, M. Lázňovský) a vysokou inscenační úroveň.

Tvůrčích vrcholů dosáhl při inscenování dramatiky z rodného Slovácka: v baladicky pojatých inscenacích Maryša (Ostrava, 1966, Šumperk, 1968) a Gazdina roba (Šumperk, 1978) i v emocionálně vystavěné Její pastorkyni (Šumperk, 1971, Český Těšín, 1975, Šumperk, 1988). Nastudování veselohry Ženský zákon v převodu do slováckého nářečí vyniklo hravostí, improvizační lehkostí a výrazovou autentičností (Šumperk, 1972, Ostrava, 1987, Olomouc, 1991). Tylovy hry se snažil oprostit od sentimentálně vlasteneckého ladění. Opakovaně inscenoval Jiráskovu Lucernu. Měl cit pro ruské klasiky. Jedním z posledních titulů byla podnětná inscenace Leskovovy Lady Macbeth Mcenského újezdu (1988) a v pohostinské inscenaci Torzo nastudoval v olomouckém Studiu Forum autorskou koláž o životě a díle Sergeje Jesenina.

V Šumperku uvedl na jeviště dříve zakazovanou hru Heleny Albertové Letní kino Život i velkoryse koncipovanou montáž z Goetheho Fausta a textů lidových loutkářů (Faustiáda). Přitahovaly ho také lidové barokní hry. Připravil vlastní montáž biblických textů Betlém. Mezi Č. inscenace patřily i pohádkové tituly, jež považoval za programovou součást divadla. V Severomoravském divadle Šumperk inicioval pravidelné přehlídky tvorby pro děti Divadlo dětem. Podněty z oblasti dětského divadla a klubové tvorby uplatňoval ve Svazu českých dramatických umělců. Zasloužil se o konání dílny studia Forum, Týdne netradičního divadla v Ostravě, stál u zrodu přehlídek studiové a klubové tvorby Divadelní mládí.

Po 1968 byl Č. pod stálým dohledem Státní bezpečnosti. Nemohl rozvíjet svobodně svou představu divadla ani otevřeně projevit svůj pevný katolický postoj. Ještě na počátku devadesátých let se vracel na šumperskou scénu, do Ostravy, pohostinsky režíroval v Olomouci i v Opavě.

D: T. Lazorčáková, Divadelní mise F. Č., 2006, s. 223n. (kde úplný soupis divadelních režií) – výběr: Praha, Divadlo Na zábradlí, I. Vyskočil – J. Suchý, Faust, Markéta, služka a já, 1959; Příbram, Městské divadlo, V. Blažek, Příliš štědrý večer, 1960; Uherské Hradiště, Slovácké divadlo, P. A. Bréal, Husaři, 1966; Ostrava, Divadlo Petra Bezruče, J. Kovalčuk, Brixenská elegie, 1989; Šumperk, Severomoravské divadlo, J. W. Goethe – T. Steiner, Faustiáda, 1993; Český Těšín, Těšínské divadlo, J. Kopecký, Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista, 1990; Olomouc, Státní divadlo Oldřicha Stibora/Studio Forum, S. Jesenin – F. Č., Torzo, 1987; F. Č., Betlém, 1990; Ostrava, Státní divadlo, J. Gregor-Tajovský, Ženský zákon, 1987.

L: T. Lazorčáková, c. d., s. 299n. (kde úplný soupis literatury a pramenů); výběr: T. Steiner, F. Č., in: Kulturní měsíčník 1, 1983, č. 5, s. 33; týž, Schůzka v zákulisí, in: tamtéž 6, 1988, č. 4, s. 23n.; M. Boková, Zemřeli, in: Divadelní noviny 4, 1995, č. 19, s. 2; Hrajte hezky, in: Noviny z divadla 4, 1995–96, č. 15, s. 4n.; Z. Hedbávný, Bylo nás kolik, in: Svět a divadlo 15, 2004, č. 3, s. 161n.

P: Dokumentační centrum katedry divadelních, filmových a mediálních studií FF Univerzity Palackého Olomouc; osobní archiv F. Č. (písemnosti, divadelní texty, režijní knihy, korespondence, ikonografie).

Tatjana Lazorčáková