ČERMÁK Jan 7.10.1870-6.3.1959: Porovnání verzí
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| datum úmrtí = 6.3.1959 | | datum úmrtí = 6.3.1959 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
− | | povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury | + | | povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury<br />37- Doprava, pošty, spoje |
− | 37- Doprava, pošty, spoje | + | |
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
+ | | citace = Biografický slovník českých zemí 10, Praha 2008, s. 594-595 | ||
}} | }} | ||
'''ČERMÁK, Jan''', ''* 7. 10. 1870 Velké Meziříčí, † 6. 3. 1959 Praha, průkopník letectví'' | '''ČERMÁK, Jan''', ''* 7. 10. 1870 Velké Meziříčí, † 6. 3. 1959 Praha, průkopník letectví'' |
Aktuální verze z 13. 10. 2019, 11:00
Jan ČERMÁK | |
Narození | 7.10.1870 |
---|---|
Místo narození | Velké Meziříčí |
Úmrtí | 6.3.1959 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury 37- Doprava, pošty, spoje |
Citace | Biografický slovník českých zemí 10, Praha 2008, s. 594-595 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44713 |
ČERMÁK, Jan, * 7. 10. 1870 Velké Meziříčí, † 6. 3. 1959 Praha, průkopník letectví
Pocházel z rodiny majitele mlýna. Po ukončení obecné školy a měšťanky (1889) začal studovat obchodní akademii v Chrudimi, kterou neukončil maturitou. Potom absolvoval dva roky na Vysoké škole technické ve Vídni. Zajímal se o sport, později také o kinematografii. U příležitosti Národopisné výstavy 1895 předvedl let v balonu Ressel České společnosti aeronautické. 1905–07 žil v Rusku. Na jaře 1910 vstoupil do Českého aviatického družstva a v létě téhož roku odjel získávat letecké zkušenosti do Francie. V říjnu začal v Plzni pokusy s letadlem s motorem Clément-Bayard konstruktérské dvojice Bloudek-Potůček a do 11. 12. s ním absolvoval první úspěšné lety. V únoru 1911 odešli se S. Bloudkem do Vídně, kde u firmy bratří Bláhových postavili letadlo Libella. Na něm se ve Vídeňském Novém Městě od května 1911 učil Č. létat, 6. 7. 1911 složil mezinárodně platnou pilotní zkoušku a 14. 7. 1911 obdržel rakouský pilotní diplom Fédération Aéronautique Internationale č. 23. Od srpna do prosince 1911 pořádal veřejné letecké produkce v Srbsku (tam byl prvním úspěšně létajícím pilotem), Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku a Sedmihradsku. Po návratu domů létat přestal a 1913 letadlo Libella prodal. K létání se vrátil na čas během první světové války, kdy působil jako tovární zalétávací pilot ve Vídni. Později již nelétal, letectví však se zájmem sledoval. Po válce dokončil vysokoškolské technické studium. Poslední let absolvoval v den svých 75. narozenin v Klecanech u Prahy, část cesty i pilotoval.
L: ETK 2/1, s. 105; V. Rypl, Z dějin naší vzduchoplavby, 1926, s. 159n.; P. Sviták, J. Č. průkopník sportu a techniky, 1988; H. Salz, Letectví a město Plzeň 1, 2000, s. 18, 21n., 33, 36, 94; Z. Šmoldas, Průkopníci českého letectví, 1984, s. 136n.; P. Beneš, Naše první křídla, 1955, s. 79n.
P: NTM Praha, letecký archiv. Začátky letectví ve vzpomínkách prvního českého diplomovaného pilota z roku 1911 (rukopis); SOkA Chrudim, fond Obchodní akademie v Chrudimi, výroční zprávy 1887–1889.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Pavel Sviták