ČERMÁK Ota 10.4.1919-21.8.1963: Porovnání verzí

Z Personal
(ČERMÁK_Ota_10.4.1919-21.8.1963)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 10.4.1919
 
| datum narození = 10.4.1919
| místo narození =  
+
| místo narození = Kročehlavy (Kladno)
 
| datum úmrtí = 21.8.1963
 
| datum úmrtí = 21.8.1963
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Čáslav
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Ota ČERMÁK
+
}}
 +
'''ČERMÁK, Ota''' ''(též Otta), * 10. 4. 1919 Kročehlavy (Kladno), † 21. 8. 1963 Čáslav, varhaník, skladatel''
 +
 
 +
Pocházel z rodiny hudebníka, jeho otec byl dirigentem Kladenské
 +
filharmonie. Studoval nižší gymnázium v Praze a učitelský
 +
ústav na Kladně, hudbu nejprve doma, pak na pražské
 +
konzervatoři (varhany u prof. Bedřicha A. Wiedermanna,
 +
skladbu u Jaroslava Řídkého 1938–44). Už během studia
 +
spolupracoval s kladenským divadlem, příležitostně dirigoval
 +
a psal scénickou hudbu. Od konce války byl ředitelem kůru
 +
v Karlových Varech a vystupoval jako pianista a varhaník na
 +
oblíbených varhanních koncertech v karlovarském hotelu
 +
Moskva-Pupp. Stal se kladenským hudebním referentem
 +
''Českého slova''. 1951 spolupracoval v tehdejším národním
 +
podniku Tesla na vývoji elektrofonických varhan, jejichž
 +
tón se získával pomocí otáčejícího se kola a elektromagnetu
 +
(jednou z prvních nahrávek z 1951 byla píseň Jaroslava Ježka
 +
''Častokrát jsem se tázala'', kterou zpívala Míla Spazierová-Hezká). Nástroj měl řadu počátečních technických omezení a vážil 300 kg, ale disponoval nezvyklým a zajímavým charakterem
 +
tónu a velkými rejstříkovými možnostmi. V tehdejším
 +
hudebním provozu byl unikátem, známým i v zahraničí
 +
(koncerty v tehdejším SSSR, Bulharsku, Německu, Maďarsku,
 +
Anglii). Č. pořádal koncertní cesty po Československu,
 +
včetně představení v přírodě. Při jedné z cest zahynul při autonehodě.
 +
 
 +
V jeho pozůstalosti zůstaly vlastní rukopisné skladby pro varhany,
 +
klavír, písně, scénické hudby (vydáno bylo velmi málo,
 +
např. valčík ''Rampouchy'' v repertoáru Univerzálního orchestru 1953, známá byla skladba ''Tatranské pastorále'', jež se stala načas televizní znělkou). Velkou část Č. repertoáru, určeného
 +
přímo pro elektrofonické varhany a jejich technické možnosti,
 +
tvořily úpravy hudby autorů všech dob (zvl. úspěšné melodie
 +
Jaroslava Ježka, známé šlágry, ale i klasické skladby ad.).
 +
Při úpravě využíval i klasickou nástrojovou techniku. Natočil
 +
četné gramofonové snímky u firmy Supraphon.
 +
 
 +
'''L:''' HS 1, s. 188; EJ, s. 86; V. Petrovický, Historie varhan Petrof Pastorale B50
 +
a Z70, internet: czechkeys.blog.cz; J. Kotek, Dějiny české populární hudby
 +
a zpěvu 1918–1938, 1998, s. 67.
 +
 
 +
Jitka Ludvová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
  
 
[[Kategorie:1919]]
 
[[Kategorie:1919]]
 +
[[Kategorie:Kročehlavy]]
 
[[Kategorie:1963]]
 
[[Kategorie:1963]]
 +
[[Kategorie:Čáslav]]

Verze z 1. 12. 2016, 12:27

Ota ČERMÁK
Narození 10.4.1919
Místo narození Kročehlavy (Kladno)
Úmrtí 21.8.1963
Místo úmrtí Čáslav
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44747

ČERMÁK, Ota (též Otta), * 10. 4. 1919 Kročehlavy (Kladno), † 21. 8. 1963 Čáslav, varhaník, skladatel

Pocházel z rodiny hudebníka, jeho otec byl dirigentem Kladenské filharmonie. Studoval nižší gymnázium v Praze a učitelský ústav na Kladně, hudbu nejprve doma, pak na pražské konzervatoři (varhany u prof. Bedřicha A. Wiedermanna, skladbu u Jaroslava Řídkého 1938–44). Už během studia spolupracoval s kladenským divadlem, příležitostně dirigoval a psal scénickou hudbu. Od konce války byl ředitelem kůru v Karlových Varech a vystupoval jako pianista a varhaník na oblíbených varhanních koncertech v karlovarském hotelu Moskva-Pupp. Stal se kladenským hudebním referentem Českého slova. 1951 spolupracoval v tehdejším národním podniku Tesla na vývoji elektrofonických varhan, jejichž tón se získával pomocí otáčejícího se kola a elektromagnetu (jednou z prvních nahrávek z 1951 byla píseň Jaroslava Ježka Častokrát jsem se tázala, kterou zpívala Míla Spazierová-Hezká). Nástroj měl řadu počátečních technických omezení a vážil 300 kg, ale disponoval nezvyklým a zajímavým charakterem tónu a velkými rejstříkovými možnostmi. V tehdejším hudebním provozu byl unikátem, známým i v zahraničí (koncerty v tehdejším SSSR, Bulharsku, Německu, Maďarsku, Anglii). Č. pořádal koncertní cesty po Československu, včetně představení v přírodě. Při jedné z cest zahynul při autonehodě.

V jeho pozůstalosti zůstaly vlastní rukopisné skladby pro varhany, klavír, písně, scénické hudby (vydáno bylo velmi málo, např. valčík Rampouchy v repertoáru Univerzálního orchestru 1953, známá byla skladba Tatranské pastorále, jež se stala načas televizní znělkou). Velkou část Č. repertoáru, určeného přímo pro elektrofonické varhany a jejich technické možnosti, tvořily úpravy hudby autorů všech dob (zvl. úspěšné melodie Jaroslava Ježka, známé šlágry, ale i klasické skladby ad.). Při úpravě využíval i klasickou nástrojovou techniku. Natočil četné gramofonové snímky u firmy Supraphon.

L: HS 1, s. 188; EJ, s. 86; V. Petrovický, Historie varhan Petrof Pastorale B50 a Z70, internet: czechkeys.blog.cz; J. Kotek, Dějiny české populární hudby a zpěvu 1918–1938, 1998, s. 67.

Jitka Ludvová