ČETYNA Bohumír 29.10.1906-11.1.1974: Porovnání verzí
(ČETYNA_Bohumír_1906-11.1.1974) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Bohumír ČETYNA | | jméno = Bohumír ČETYNA | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 1906 | + | | datum narození = 29.10.1906 |
− | | místo narození = Trojanovice | + | | místo narození = Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm |
| datum úmrtí = 11.1.1974 | | datum úmrtí = 11.1.1974 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí |
| povolání = 63- Spisovatel | | povolání = 63- Spisovatel | ||
54- Etnograf | 54- Etnograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''ČETYNA, Bohumír''' ''(vl. jm. Strnadel), * 29. 10. 1906 Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm, † 11. 1. 1974 Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí, spisovatel, historik, folklorista, vlastivědný pracovník, editor'' | ||
+ | |||
+ | Nejstarší syn malého zemědělce pasekáře a dřevorubce. Bratr | ||
+ | Antonín se stal malířem, grafikem a od 1945 profesorem | ||
+ | na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, Josef literárním | ||
+ | vědcem, spisovatelem, od 1956 ředitelem Slovanské | ||
+ | knihovny v Praze, a nejmladší Václav pracoval jako dělník | ||
+ | ve frenštátské textilce. Č. sbíral v rodišti od třinácti let pověsti | ||
+ | a pohádky. 1918–21 navštěvoval měšťanku ve Frenštátě | ||
+ | pod Radhoštěm, pak pracoval s otcem v lese a v hospodářství. | ||
+ | Na přání rodiny se měl stát knězem. 1923 vstoupil do Ústavu | ||
+ | sv. Cyrila a Metoděje, jezuitské koleje ve Velehradě u Uherského | ||
+ | Hradiště. Pro častá onemocnění a nezájem o studium odešel | ||
+ | již 1924 na Slovanské reálné gymnázium v Olomouci, kde | ||
+ | na něho zapůsobil učitel češtiny a němčiny Bohumil Nypl, | ||
+ | který ho přivedl i k prvním veršům a próze. Prvotiny publikoval | ||
+ | např. ve ''Vůdci dorostu'', ''Nivě'', ''Ruchu'', ''Moravskoslezském'' | ||
+ | ''deníku'', ''Lidových novinách'', ''Moravských novinách'' a ve ''Studentském'' | ||
+ | ''časopisu''. Do kvinty nastoupil na Českém státním reálném | ||
+ | gymnáziu v Brně. Tam se seznámil se spisovateli Jiřím | ||
+ | Mahenem a s Josefem Chaloupkou; živil se kondicemi. Sextu | ||
+ | přerušil a studia už nedokončil. 1929–31 konal prezenční | ||
+ | vojenskou službu v Brně a v Opavě. Od 1931 pracoval jako | ||
+ | sezonní dělník a pomáhal doma v hospodářství. 1936 navštěvoval | ||
+ | v Praze přednášky F. X. Šaldy, Miloše Weingarta, Josefa | ||
+ | Fischera a Aloise Musila. Díky bratrům Antonínovi a Josefovi | ||
+ | poznal některé pražské spisovatele. 1939–41 studoval historické | ||
+ | prameny o Valašsku, Frenštátsku a o Trojanovicích v archivech | ||
+ | v Brně a v Kroměříži, 1941–42 pracoval jako archivář | ||
+ | a správce muzejních sbírek ve Frenštátě pod Radhoštěm. | ||
+ | Byl totálně nasazen v obecním úřadě v Trojanovicích, kde | ||
+ | po osvobození zastával funkci tajemníka místního národního | ||
+ | výboru. 1946–50 spravoval sbírky frenštátského muzea, pak | ||
+ | se věnoval jen vlastní literární práci. V Praze se 1955 oženil | ||
+ | s Pavlínou Přibylovou z Frenštátu. Manželství zůstalo bezdětné. | ||
+ | Od 1955 byl členem Československého svazu spisovatelů, | ||
+ | od 1971 vedl jeho ostravskou pobočku, a to až do své smrti. | ||
+ | Byl pohřben na frenštátském hřbitově. | ||
+ | |||
+ | Od 1920 používal pseudonym Četyna (nářeční výraz označující | ||
+ | suchou chvoj jehličnatého stromu). Vstoupil do literatury | ||
+ | básněmi přírodních nálad a krajinných motivů z Valašska (''Rybář'' | ||
+ | ''krásy'', 1946, verše z období 1927–34); brzy psal také prozaické | ||
+ | žánrové obrázky ze života horalů, salašníků a pasekářů | ||
+ | (mj. ''Povídka o Ferdišovi'', ''Poklad strýca Kulicha'' a ''Příhoda jedné'' | ||
+ | ''noci''). Ve třicátých letech byl ovlivněn surrealismem (autobiografická | ||
+ | poéma ''Pomíjejícnost'', 1935), pokusil se o detektivní | ||
+ | a fantastické povídky (''Dvojníci v Orionu'', ze souboru ''Povídky'' | ||
+ | ''a podpovídky ze starých i nových časů'', 1958–59), zajímaly ho | ||
+ | osudy nezaměstnaných (''Milenci'', 1940). Svou nejvlastnější | ||
+ | tvůrčí oblast našel ve druhé polovině třicátých let v historické | ||
+ | próze. S ní však pozornost vzbudil až v padesátých letech, kdy | ||
+ | začala vycházet knižně a přerostla svým uměleckým významem | ||
+ | rámec regionální tvorby. Pro volnou tetralogii ''Hukvaldské'' | ||
+ | ''rebelie'' (1950–62, ''Valašský vojvoda'', ''Jednou za slunovratu'', | ||
+ | ''Zbojníci'', ''Živly'') čerpal látku z dějů na hukvaldském panství | ||
+ | v majetku olomouckého biskupství v 17. a 18. století. Tato | ||
+ | díla vystavěl na důkladném studiu jak historických pramenů | ||
+ | v archivech, tak poznatků z archeologického výzkumu a literatury. | ||
+ | Do nich zakomponoval milostné příběhy a vykresloval | ||
+ | postavy a události, občas málo plasticky. Ze zamýšlené trilogie | ||
+ | ''Sága rodu Košárků'' vydal jen první díl ''Koliby v soumraku'' | ||
+ | (1959). Přirozenou tendenci k lyrizaci uplatnil v románu | ||
+ | ''Drvaři'' (1963), mozaikovitém obraze života pasekářů a dřevorubců | ||
+ | v okolí Radhoště na počátku samostatné republiky. | ||
+ | Několikrát přepracovaný román se stal prvním dílem trilogie | ||
+ | ''Velká ráztoka''. Pokračováním ''Drvařů'' byla ''Ráztoka'' (1964), | ||
+ | posledním dílem nedokončený román ''Sedm let hubených''. | ||
+ | Osobitou a stylově ucelenou knihu představují ''Besedy na staré'' | ||
+ | ''valše'', historická próza, na které pracoval usilovně ke konci | ||
+ | svého života a která vyšla až po jeho smrti (1974). Jde o promyšleně | ||
+ | komponovaný cyklus vážných i humorných příběhů | ||
+ | soustředěných kolem osoby Františka Hilšera, posledního | ||
+ | trojanovického fojta, lidového šprýmaře a mudrce. Pro děti | ||
+ | určil soubor sedmi obrázků zpod Radhoště od nejstarších dob | ||
+ | po meziválečné období (''Sedmikvítek'', 1957). | ||
+ | |||
+ | Věnoval se soustavně historii a národopisu rodného beskydského | ||
+ | kraje. Psal a otiskoval pod vlastním jménem odborné | ||
+ | studie mj. v časopisech ''Naše Valašsko'' (1940–50), | ||
+ | ''Dolina Urgatina'' (1949–50), ''Valašsko'' (od 1952), ''Radostná'' | ||
+ | ''země'' (1952 až 1957), ''Český lid'' (od 1946) a ''Časopis pro etnografii'' | ||
+ | ''a folkloristiku'', jiné rovněž samostatně, jako např. ''Trojanovice'' | ||
+ | (1943), ''Hory a lidé'' (1944) a ''Založení železných hamrů'' | ||
+ | ''ve Frenštátě pod Radhoštěm'' (1945). Spolu s učitelem Josefem | ||
+ | Rekem uspořádali a Č. vydal soubor lidových písní ''Trojanovice'' | ||
+ | ''zpívají'' (1944). Sám sestavil sborníky: o osvobození rodné | ||
+ | obce ''Dědina bojuje'' (1945), ''Nejstarší kronika města Frenštát'' | ||
+ | ''pod Radhoštěm'' (1950) a ''Paměti Jana Kalusa z Frenštátu pod'' | ||
+ | ''Radhoštěm'' (1958). | ||
+ | |||
+ | Od 1934 Č. spolupracoval s ostravským rozhlasem, pro nějž | ||
+ | připravoval národopisná pásma, povídky, fejetony a hru ''Svatební smlouva'' (1958), a později s televizí. Za války i po ní psal též hry a pásma pro ochotníky (''Valašský vojvoda'', ''Valchař se směje'', ''Prorok Benátský'' ad.) či se věnoval osvětové a kulturně politické činnosti. Proslul jako skvělý vypravěč. | ||
+ | |||
+ | V Trojanovicích byl 1985–89 postaven Památník bratří Strnadelů | ||
+ | a Jana Knebla, v Novém Jičíně 2006 uspořádán seminář | ||
+ | o Č. životě a díle. Jsou po něm pojmenovány ulice | ||
+ | ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Ostravě. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' SČL, s. 59n. (kde výběrový soupis díla a literatury); LČL 1, s. 498n. (kde | ||
+ | soupis díla a literatury); L. Knězek, Krajina černá lesem. Čtení o životě a díle | ||
+ | spisovatele B. Č., 1998 (kde soupis knižních prací), výběr: povídky a povídkové | ||
+ | soubory: Milenci, 1940; Krajina černá lesem, 1944; Přes hranici času, | ||
+ | 1946; Valchař se směje aneb Tutlanci a pozorníci, 1958; Zahrádka trněná, | ||
+ | 1961; Stíny sedmi rudokopů. Smok na pařezu, 1971; romány: Stříbrný obušek, | ||
+ | 1972; Poselství zapomenutých, 1973; edice: Trojanovice v poezii a v próze, | ||
+ | 1945 (sborník); ostatní práce: Radhošť v minulosti a přítomnosti, 1966 | ||
+ | (kulturněhistorický přehled); Dva staří pamětníci Alois Křoupal a Josef Kokeš, | ||
+ | 1972; dramatická pásma: Salašnické družstvo, 1952; Mírová cesta, 1953. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' R. Havel – J. Opelík (ed.), Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 70n. | ||
+ | (kde výběrový soupis literatury); SČS 1, s. 115n.; Slezsko 4, s. 29; Tomeš | ||
+ | 1, s. 213n.; V. Menclová a kol., Slovník českých spisovatelů, 2005, s. 128n.; | ||
+ | M. Rusinský, Epik valašských rebelií (rozmnoženo, 1966); an., Kořeny tvorby | ||
+ | bratří Strnadelů (rozmnoženo, 1971); J. Svoboda (ed.), B. Č. Stíny sedmi | ||
+ | rudokopů, 1971; V. Martínek, Živné zdroje, 1972, s. 247n.; D. Šajtar, Mýtus | ||
+ | domova (B. Č.), 1993 (analytická kritika pozůstalosti B. Č.); Region Valašsko | ||
+ | 2. 11. 1994; I. Málková – S. Urbanová, Literární slovník severní Moravy | ||
+ | a Slezska (1945–2000), 2001, s. 55n.; M. Mikulcová – M. Graclík, Kulturní | ||
+ | toulky Valašskem, 2001, s. 50; F. Všetička, Olomouc literární, 2002, s. 32n.; | ||
+ | D. Šajtar, Hledání klíče. Literatura v regionu, 2005, s. 30n.; O. Šuleř, Laskavé | ||
+ | podobizny, 2005, s. 42n.; D. Strnadel (ed.), Trojanovský horní konec. | ||
+ | Sborník ke 100. výročí narození B. Strnadla-Č. (1906–1974), 2006; Frenštátští | ||
+ | na svého barda nezapomněli. Spisovatel B. S.-Č. 100 let od narození, | ||
+ | in: Zpravodaj ostravského střediska OS, 2006, č. 31 (prosinec), s. 9 (http:// | ||
+ | www.zar.cz/pdf/c31-prosinec06.pdf ). | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Slezské zemské muzeum Opava; Památník Petra Bezruče Opava, pozůstalost | ||
+ | B. Č. | ||
+ | |||
+ | Miroslava Novotná | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:B]] | [[Kategorie:B]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
Řádka 21: | Řádka 150: | ||
[[Kategorie:Trojanovice]] | [[Kategorie:Trojanovice]] | ||
[[Kategorie:1974]] | [[Kategorie:1974]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Čeladná]] |
Verze z 7. 12. 2016, 14:49
Bohumír ČETYNA | |
Narození | 29.10.1906 |
---|---|
Místo narození | Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm |
Úmrtí | 11.1.1974 |
Místo úmrtí | Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí |
Povolání |
63- Spisovatel 54- Etnograf |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45094 |
ČETYNA, Bohumír (vl. jm. Strnadel), * 29. 10. 1906 Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm, † 11. 1. 1974 Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí, spisovatel, historik, folklorista, vlastivědný pracovník, editor
Nejstarší syn malého zemědělce pasekáře a dřevorubce. Bratr Antonín se stal malířem, grafikem a od 1945 profesorem na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, Josef literárním vědcem, spisovatelem, od 1956 ředitelem Slovanské knihovny v Praze, a nejmladší Václav pracoval jako dělník ve frenštátské textilce. Č. sbíral v rodišti od třinácti let pověsti a pohádky. 1918–21 navštěvoval měšťanku ve Frenštátě pod Radhoštěm, pak pracoval s otcem v lese a v hospodářství. Na přání rodiny se měl stát knězem. 1923 vstoupil do Ústavu sv. Cyrila a Metoděje, jezuitské koleje ve Velehradě u Uherského Hradiště. Pro častá onemocnění a nezájem o studium odešel již 1924 na Slovanské reálné gymnázium v Olomouci, kde na něho zapůsobil učitel češtiny a němčiny Bohumil Nypl, který ho přivedl i k prvním veršům a próze. Prvotiny publikoval např. ve Vůdci dorostu, Nivě, Ruchu, Moravskoslezském deníku, Lidových novinách, Moravských novinách a ve Studentském časopisu. Do kvinty nastoupil na Českém státním reálném gymnáziu v Brně. Tam se seznámil se spisovateli Jiřím Mahenem a s Josefem Chaloupkou; živil se kondicemi. Sextu přerušil a studia už nedokončil. 1929–31 konal prezenční vojenskou službu v Brně a v Opavě. Od 1931 pracoval jako sezonní dělník a pomáhal doma v hospodářství. 1936 navštěvoval v Praze přednášky F. X. Šaldy, Miloše Weingarta, Josefa Fischera a Aloise Musila. Díky bratrům Antonínovi a Josefovi poznal některé pražské spisovatele. 1939–41 studoval historické prameny o Valašsku, Frenštátsku a o Trojanovicích v archivech v Brně a v Kroměříži, 1941–42 pracoval jako archivář a správce muzejních sbírek ve Frenštátě pod Radhoštěm. Byl totálně nasazen v obecním úřadě v Trojanovicích, kde po osvobození zastával funkci tajemníka místního národního výboru. 1946–50 spravoval sbírky frenštátského muzea, pak se věnoval jen vlastní literární práci. V Praze se 1955 oženil s Pavlínou Přibylovou z Frenštátu. Manželství zůstalo bezdětné. Od 1955 byl členem Československého svazu spisovatelů, od 1971 vedl jeho ostravskou pobočku, a to až do své smrti. Byl pohřben na frenštátském hřbitově.
Od 1920 používal pseudonym Četyna (nářeční výraz označující suchou chvoj jehličnatého stromu). Vstoupil do literatury básněmi přírodních nálad a krajinných motivů z Valašska (Rybář krásy, 1946, verše z období 1927–34); brzy psal také prozaické žánrové obrázky ze života horalů, salašníků a pasekářů (mj. Povídka o Ferdišovi, Poklad strýca Kulicha a Příhoda jedné noci). Ve třicátých letech byl ovlivněn surrealismem (autobiografická poéma Pomíjejícnost, 1935), pokusil se o detektivní a fantastické povídky (Dvojníci v Orionu, ze souboru Povídky a podpovídky ze starých i nových časů, 1958–59), zajímaly ho osudy nezaměstnaných (Milenci, 1940). Svou nejvlastnější tvůrčí oblast našel ve druhé polovině třicátých let v historické próze. S ní však pozornost vzbudil až v padesátých letech, kdy začala vycházet knižně a přerostla svým uměleckým významem rámec regionální tvorby. Pro volnou tetralogii Hukvaldské rebelie (1950–62, Valašský vojvoda, Jednou za slunovratu, Zbojníci, Živly) čerpal látku z dějů na hukvaldském panství v majetku olomouckého biskupství v 17. a 18. století. Tato díla vystavěl na důkladném studiu jak historických pramenů v archivech, tak poznatků z archeologického výzkumu a literatury. Do nich zakomponoval milostné příběhy a vykresloval postavy a události, občas málo plasticky. Ze zamýšlené trilogie Sága rodu Košárků vydal jen první díl Koliby v soumraku (1959). Přirozenou tendenci k lyrizaci uplatnil v románu Drvaři (1963), mozaikovitém obraze života pasekářů a dřevorubců v okolí Radhoště na počátku samostatné republiky. Několikrát přepracovaný román se stal prvním dílem trilogie Velká ráztoka. Pokračováním Drvařů byla Ráztoka (1964), posledním dílem nedokončený román Sedm let hubených. Osobitou a stylově ucelenou knihu představují Besedy na staré valše, historická próza, na které pracoval usilovně ke konci svého života a která vyšla až po jeho smrti (1974). Jde o promyšleně komponovaný cyklus vážných i humorných příběhů soustředěných kolem osoby Františka Hilšera, posledního trojanovického fojta, lidového šprýmaře a mudrce. Pro děti určil soubor sedmi obrázků zpod Radhoště od nejstarších dob po meziválečné období (Sedmikvítek, 1957).
Věnoval se soustavně historii a národopisu rodného beskydského kraje. Psal a otiskoval pod vlastním jménem odborné studie mj. v časopisech Naše Valašsko (1940–50), Dolina Urgatina (1949–50), Valašsko (od 1952), Radostná země (1952 až 1957), Český lid (od 1946) a Časopis pro etnografii a folkloristiku, jiné rovněž samostatně, jako např. Trojanovice (1943), Hory a lidé (1944) a Založení železných hamrů ve Frenštátě pod Radhoštěm (1945). Spolu s učitelem Josefem Rekem uspořádali a Č. vydal soubor lidových písní Trojanovice zpívají (1944). Sám sestavil sborníky: o osvobození rodné obce Dědina bojuje (1945), Nejstarší kronika města Frenštát pod Radhoštěm (1950) a Paměti Jana Kalusa z Frenštátu pod Radhoštěm (1958).
Od 1934 Č. spolupracoval s ostravským rozhlasem, pro nějž připravoval národopisná pásma, povídky, fejetony a hru Svatební smlouva (1958), a později s televizí. Za války i po ní psal též hry a pásma pro ochotníky (Valašský vojvoda, Valchař se směje, Prorok Benátský ad.) či se věnoval osvětové a kulturně politické činnosti. Proslul jako skvělý vypravěč.
V Trojanovicích byl 1985–89 postaven Památník bratří Strnadelů a Jana Knebla, v Novém Jičíně 2006 uspořádán seminář o Č. životě a díle. Jsou po něm pojmenovány ulice ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Ostravě.
D: SČL, s. 59n. (kde výběrový soupis díla a literatury); LČL 1, s. 498n. (kde soupis díla a literatury); L. Knězek, Krajina černá lesem. Čtení o životě a díle spisovatele B. Č., 1998 (kde soupis knižních prací), výběr: povídky a povídkové soubory: Milenci, 1940; Krajina černá lesem, 1944; Přes hranici času, 1946; Valchař se směje aneb Tutlanci a pozorníci, 1958; Zahrádka trněná, 1961; Stíny sedmi rudokopů. Smok na pařezu, 1971; romány: Stříbrný obušek, 1972; Poselství zapomenutých, 1973; edice: Trojanovice v poezii a v próze, 1945 (sborník); ostatní práce: Radhošť v minulosti a přítomnosti, 1966 (kulturněhistorický přehled); Dva staří pamětníci Alois Křoupal a Josef Kokeš, 1972; dramatická pásma: Salašnické družstvo, 1952; Mírová cesta, 1953.
L: R. Havel – J. Opelík (ed.), Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 70n. (kde výběrový soupis literatury); SČS 1, s. 115n.; Slezsko 4, s. 29; Tomeš 1, s. 213n.; V. Menclová a kol., Slovník českých spisovatelů, 2005, s. 128n.; M. Rusinský, Epik valašských rebelií (rozmnoženo, 1966); an., Kořeny tvorby bratří Strnadelů (rozmnoženo, 1971); J. Svoboda (ed.), B. Č. Stíny sedmi rudokopů, 1971; V. Martínek, Živné zdroje, 1972, s. 247n.; D. Šajtar, Mýtus domova (B. Č.), 1993 (analytická kritika pozůstalosti B. Č.); Region Valašsko 2. 11. 1994; I. Málková – S. Urbanová, Literární slovník severní Moravy a Slezska (1945–2000), 2001, s. 55n.; M. Mikulcová – M. Graclík, Kulturní toulky Valašskem, 2001, s. 50; F. Všetička, Olomouc literární, 2002, s. 32n.; D. Šajtar, Hledání klíče. Literatura v regionu, 2005, s. 30n.; O. Šuleř, Laskavé podobizny, 2005, s. 42n.; D. Strnadel (ed.), Trojanovský horní konec. Sborník ke 100. výročí narození B. Strnadla-Č. (1906–1974), 2006; Frenštátští na svého barda nezapomněli. Spisovatel B. S.-Č. 100 let od narození, in: Zpravodaj ostravského střediska OS, 2006, č. 31 (prosinec), s. 9 (http:// www.zar.cz/pdf/c31-prosinec06.pdf ).
P: Slezské zemské muzeum Opava; Památník Petra Bezruče Opava, pozůstalost B. Č.
Miroslava Novotná