ČUMPELÍK Jan 28.1.1895-12.10.1965: Porovnání verzí
(ČUMPELÍK_Jan_28.1.1895-12.10.1965) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 28.1.1895 | | datum narození = 28.1.1895 | ||
− | | místo narození = Dobrovice | + | | místo narození = Dobrovice u Mladé Boleslavi |
| datum úmrtí = 12.10.1965 | | datum úmrtí = 12.10.1965 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''ČUMPELÍK, Jan''', ''* 28. 1. 1895 Dobrovice u Mladé Boleslavi, † 12. 10. 1965 Praha, malíř, grafik'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z rodiny řezbáře, v mládí pracoval v Přerově jako malíř | ||
+ | dekorací v dílně F. Sklenáře. Od 1915 studoval na pražské | ||
+ | UMPRUM u prof. E. Dítěte, mezi 1920–24 na AVU u prof. | ||
+ | V. Nechleby. Od svých učitelů přejal akademicky pojatý styl | ||
+ | malby, který se nikdy nepokusil obohatit projevy moderních | ||
+ | výtvarných směrů, a to ani po studijním pobytu ve Francii | ||
+ | (1928), Německu či Nizozemí. Od 1928 vystavoval na přehlídkách | ||
+ | JUV, převážně podobizny nebo folklorní motivy | ||
+ | z Moravy a Slovenska. 1939 byl navržen na profesora pražské | ||
+ | AVU, ale ke jmenování nedošlo. Po 1945 se v jeho tvorbě | ||
+ | zřetelně projevila komunistická ideologie a Č. se zařadil mezi | ||
+ | nejvýznamnější představitele socialistického realismu. 1952 | ||
+ | se stal členem a náčelníkem Armádního výtvarného studia. | ||
+ | Společně s Jaromírem Schořem a Alenou Čermákovou vytvořil | ||
+ | 1952 monumentální malbu ''Hold československého lidu'' | ||
+ | ''generalissimu Stalinovi''. S proměnou dobové atmosféry kolem | ||
+ | poloviny padesátých let a vlivem zdravotních problémů se odpoutával | ||
+ | od oficiálních témat a začal malovat dětské portréty, | ||
+ | zátiší a krajinomalby. 1950 byl oceněn státní cenou, 1955 titulem | ||
+ | zasloužilý umělec, 1965 Řádem práce. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' samostatné výstavy: Praha, JUV, 1936, 1947; Praha, Středočeská galerie, | ||
+ | 1986; kolektivní výstavy: členské výstavy JUV 1928–1949; 10 let Československé | ||
+ | lidově demokratické republiky ve výtvarném umění, Praha 1955 až | ||
+ | 1956; Čas bojů a vítězství. České výtvarné umění let 1938–1950, Praha Galerie | ||
+ | hl. m. Prahy, 1981; Cesty za uměním naší doby – ideje VŘSR v české | ||
+ | výtvarné kultuře, Praha, 1987–1988; Děvče v červeném, 1935 (NG Praha); | ||
+ | Rusovláska, 1941 (NG Praha); Dělník, návrh na plakát Výstavy revolučních | ||
+ | bojů, 1949 (Muzeum dělnického hnutí Praha); Na úsvitu únorového dne, | ||
+ | 1950, tamtéž; Vám poděkování a lásku Vám, po 1950 (Historický ústav armády | ||
+ | ČR Praha); Julius Fučík na Mostecku 1932, asi 1952 (Historický ústav | ||
+ | armády ČR Praha). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' J. Pavelka, J. Č., výstava souboru obrazů Lid našeho východu, Náš národ | ||
+ | v boji za svobodu, 1947; Toman 1, s. 151, 2, s. 758; F. Peťas, Šedesátiny J. Č., | ||
+ | in: Výtvarná práce 3, 1955, č. 2, s. 2; Výročí umělce, in: Obrana lidu 11. 10. | ||
+ | 1975; J. M. Boháč, J. Č. Z malířského díla, 1986; SČSVU 1, s. 328; Saur 23, | ||
+ | s. 90; NEČVUD, s. 159; Tomeš 1, s. 219; Knapík, s. 69. | ||
+ | |||
+ | Tomáš Sekyrka | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] |
Verze z 8. 12. 2016, 18:44
Jan ČUMPELÍK | |
Narození | 28.1.1895 |
---|---|
Místo narození | Dobrovice u Mladé Boleslavi |
Úmrtí | 12.10.1965 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45216 |
ČUMPELÍK, Jan, * 28. 1. 1895 Dobrovice u Mladé Boleslavi, † 12. 10. 1965 Praha, malíř, grafik
Pocházel z rodiny řezbáře, v mládí pracoval v Přerově jako malíř dekorací v dílně F. Sklenáře. Od 1915 studoval na pražské UMPRUM u prof. E. Dítěte, mezi 1920–24 na AVU u prof. V. Nechleby. Od svých učitelů přejal akademicky pojatý styl malby, který se nikdy nepokusil obohatit projevy moderních výtvarných směrů, a to ani po studijním pobytu ve Francii (1928), Německu či Nizozemí. Od 1928 vystavoval na přehlídkách JUV, převážně podobizny nebo folklorní motivy z Moravy a Slovenska. 1939 byl navržen na profesora pražské AVU, ale ke jmenování nedošlo. Po 1945 se v jeho tvorbě zřetelně projevila komunistická ideologie a Č. se zařadil mezi nejvýznamnější představitele socialistického realismu. 1952 se stal členem a náčelníkem Armádního výtvarného studia. Společně s Jaromírem Schořem a Alenou Čermákovou vytvořil 1952 monumentální malbu Hold československého lidu generalissimu Stalinovi. S proměnou dobové atmosféry kolem poloviny padesátých let a vlivem zdravotních problémů se odpoutával od oficiálních témat a začal malovat dětské portréty, zátiší a krajinomalby. 1950 byl oceněn státní cenou, 1955 titulem zasloužilý umělec, 1965 Řádem práce.
D: samostatné výstavy: Praha, JUV, 1936, 1947; Praha, Středočeská galerie, 1986; kolektivní výstavy: členské výstavy JUV 1928–1949; 10 let Československé lidově demokratické republiky ve výtvarném umění, Praha 1955 až 1956; Čas bojů a vítězství. České výtvarné umění let 1938–1950, Praha Galerie hl. m. Prahy, 1981; Cesty za uměním naší doby – ideje VŘSR v české výtvarné kultuře, Praha, 1987–1988; Děvče v červeném, 1935 (NG Praha); Rusovláska, 1941 (NG Praha); Dělník, návrh na plakát Výstavy revolučních bojů, 1949 (Muzeum dělnického hnutí Praha); Na úsvitu únorového dne, 1950, tamtéž; Vám poděkování a lásku Vám, po 1950 (Historický ústav armády ČR Praha); Julius Fučík na Mostecku 1932, asi 1952 (Historický ústav armády ČR Praha).
L: J. Pavelka, J. Č., výstava souboru obrazů Lid našeho východu, Náš národ v boji za svobodu, 1947; Toman 1, s. 151, 2, s. 758; F. Peťas, Šedesátiny J. Č., in: Výtvarná práce 3, 1955, č. 2, s. 2; Výročí umělce, in: Obrana lidu 11. 10. 1975; J. M. Boháč, J. Č. Z malířského díla, 1986; SČSVU 1, s. 328; Saur 23, s. 90; NEČVUD, s. 159; Tomeš 1, s. 219; Knapík, s. 69.
Tomáš Sekyrka