ADAMEC Klement 1.6.1886-13.7.1974: Porovnání verzí

Z Personal
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 1.6.1886
 
| datum narození = 1.6.1886
| místo narození = Praha-Malá Strana
+
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 13.7.1974
 
| datum úmrtí = 13.7.1974
| místo úmrtí = Řevnice (okr. Praha-západ)
+
| místo úmrtí = Řevnice u Prahy
 
| povolání = 45- Voják nebo partyzán
 
| povolání = 45- Voják nebo partyzán
  
Řádka 25: Řádka 25:
 
pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek
 
pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek
 
dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší
 
dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší
ofi ciální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil
+
oficiální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil
 
v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské
 
v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské
 
letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel
 
letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel
Řádka 35: Řádka 35:
 
letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci
 
letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci
 
Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla,
 
Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla,
odešel z armády. Poté byl spolumajitelem fi rmy IBA –
+
odešel z armády. Poté byl spolumajitelem firmy IBA –
 
Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné
 
Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné
 
mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince
 
mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince
Řádka 58: Řádka 58:
 
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
 
[[Kategorie:45- Voják nebo partyzán]]
 
[[Kategorie:1886]]
 
[[Kategorie:1886]]
[[Kategorie:Praha-Malá_Strana]]
+
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:Řevnice]]
 
[[Kategorie:Řevnice]]

Verze z 1. 3. 2016, 16:39

Klement ADAMEC
Narození 1.6.1886
Místo narození Praha
Úmrtí 13.7.1974
Místo úmrtí Řevnice u Prahy
Povolání 45- Voják nebo partyzán

ADAMEC, Klement, * 1. 6. 1886 Praha, † 13. 7. 1974 Řevnice u Prahy, letec, zakladatel a velitel Leteckého arsenálu

Po absolvování nižší reálky (1896–1901) studoval vyšší průmyslovou školu, 1906 maturoval. 1906–07 vykonal prezenční vojenskou službu jednoročního dobrovolníka u vozatajstva. 1912–14 byl motocyklovým a automobilovým závodníkem. Po vypuknutí první světové války byl poslán na východní frontu a 1915 získal bronzovou vojenskou záslužnou medaili. Téhož roku A. povolalo rakousko-uherské ministerstvo války do leteckého oddělení. Od 1916 působil jako pilot. Měl mezinárodní pilotní diplom FAI, rakouský diplom číslo 843 však získal až 17. 10. 1917. Pracoval jako přejímací a zkušební pilot. Dne 10. 8. 1918 při zkouškách letů do velkých výšek dosáhl s dvoumístným letadlem 6 300 m, čímž překonal tehdejší oficiální světový rekord. Od 1. listopadu 1918 vstoupil v hodnosti nadporučíka do Leteckého sboru (české vojenské letectvo) a hned poté (4.–10.11.) zabezpečoval jako velitel skupiny letců obsazení letiště v Chebu. Od poloviny listopadu 1918 organizoval Letecký arsenál (vojenské letecké opravárenské dílny), 1. 1. 1919 byl povýšen na kapitána. Po leteckém výcviku ve Francii v dubnu a květnu 1919 řídil Letecký arsenál/Hlavní letecké dílny, kde současně létal jako zkušební pilot. Tam se podílel na konstrukci prvního českého vojenského letadla Šmolík Šm-1. V lednu 1921, po reorganizaci Hlavních leteckých dílen na Státní vojenskou továrnu na letadla, odešel z armády. Poté byl spolumajitelem firmy IBA – Ing. Barvitius a Adamec, která produkovala výrobky jemné mechaniky, ve 20. letech též letecké přístroje. Od prosince 1918 byl členem Československého aviatického klubu (pozdější Aeroklub Republiky československé) a Svazu československých pilotů. V aviatickém klubu působil 1920 ve Sportovní vzduchoplavecké komisi jako sportovní a zkušební komisař. Ve Svazu československých pilotů zastával 1919 funkci technického poradce.

L: Národní listy – večerník, 11. 11. 1918; Aviatika 1919, č. 1, s. 12n., č. 2, s. 31n., č. 8, s. 152; Letectví 1/1921, č. 1, s. 19, č. 2, s. 20, 32, 39n.; R. Keimel, Österreichs Luftfahrzeuge, Graz 1981, s. 390; Letectví a kosmonautika 2/1998, s. 10.

P: Vojenské muzeum Praha, fond XVII – letectví (oddělení letectva Praha- -Kbely), sbírka pozůstalostí.

Pavel Sviták